Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

JANGAN MEMBUNUH PENJENAYAH SEWENANG-WENANGNYA


Had pertahan diri bukan sampai membunuh
Khalid Abu Bakar
Khalid Abu Bakar
 
KUALA LUMPUR - Hak dan had orang awam mempertahankan diri ketika berdepan dengan kes jenayah, bukan sesuatu yang mutlak sehingga ke tahap membunuh penjenayah sewenang-wenangnya, tegas Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar. 
 
Beliau berkata orang ramai perlu memahami hak dan had itu seperti termaktub dalam undang-undang yang diperuntukkan mengikut Seksyen 99 Kanun Keseksaan.

"Seksyen berkenaan menjelaskan hak dan had mempertahankan diri yang termaktub, bukan sahaja untuk orang awam malah juga anggota polis sendiri.

"Saya lihat ramai orang tidak tahu had dan hak mempertahankan diri itu, maka Seksyen 99 Kanun Keseksaan menjelaskan dengan jelas setakat mana tahap mempertahankan diri yang boleh digunakan oleh mereka (orang ramai)," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas hadir majlis serah terima tugas jawatan Pengarah Jabatan Integriti dan Pematuhan Standard, di sini hari ini.

"Kami polis pun ada hadnya. Hak mempertahankan diri itu bukan mutlak. Jika ada orang nak curi atau samun, kita tidak boleh bunuh mereka sewenang-wenangnya," katanya.

Khalid mengulas isu Zulkifli Ismail, 50, dari Terengganu, yang ditahan reman berhubung dakwaan membunuh perompak yang cuba masuk ke rumahnya.


Isu itu diviralkan menerusi laman sosial Facebook Parti Sosialis Malaysia dengan menggunakan tajuk "Selamatkan Zulkifli"  dan satu gerakan atas talian untuk menyelamatkan lelaki itu yang berdepan hukuman mati makin mendapat perhatian ramai.

Dalam satu kenyataan mengulas lanjut perkara itu, Khalid berkata Seksyen 99 (4) akta sama pula menjelaskan yang hak pertahanan persendirian tidak sekali-kali termasuk menggunakan kerosakan yang lebih daripada yang perlu dikenakan bagi maksud pertahanan.

Khalid berkata pihaknya telah menjalankan siasatan dengan penuh profesional berhubung kes Zulkifli dan dua lagi kes yang hampir sama, iaitu mempertahankan diri, yang diviralkan di laman sosial.

"Tiga tertuduh dalam kes berkenaan telah dihadapkan ke muka pengadilan sebagaimana arahan yang dikeluarkan oleh pihak Jabatan Peguam Negara," katanya.

Oleh itu, beliau berkata orang ramai dinasihat berhenti menyebarkan dakwaan berhubung kes tersebut tanpa meneliti dan memahami fakta kes sebenar lebih-lebih lagi tanpa mengetahui implikasi perundangan. - Bernama

2 orang berkata:

elkamaal said...


شركة مكافحة حشرات بجازان
شركة رش مبيدات بجازان
شركة مكافحة النمل الابيض بجازان
شركة مكافحة الفئران بجازان
شركة مكافحة القوارض بجاران
شركة كشف تسربات بجازان
شركة كشف تسربات المياه بجازان
كشف تسربات المياه بجازان بدون تكسير
شركة تنظيف خزانات بجازان
تنظيف خزانات بجازان
شركة عزل خزانات بجازان
غسيل خزانات بجازان
شركة تنظيف بجازان
شركة تنظيف منازل بجازان
شركة تنظيف شقق بجازان
شركة تنظيف موكيت بجازان
شركة تنظيف مجالس بجازان

elkamaal said...


افضل شركة مكافحة حشرات ابوظبى
، حيث تعمل على أبادة جميع الحشرات سواء الحشرات الزاحفة أو الحشرات الطائرة، وجميع الحشرات تضر بصحة الإنسان خاصة الأطفال لذا لابد التخلص من جميع الحشرات التي تؤذي صحة الإنسان، حيث أن

شركة مكافحة الفئران ابوظبى
تستخدم شركتنا العديد من المبيدات الحشرية الغير مضرة بصحة الإنسان لأنها مصرح بها من وزارة الصحة بابوظبي، لذا فأنها أمنة جداً ولا يوجد بها ضرر، لذا لابد أن نتخلص من جميع الحشرات حتى لا يحدث للإنسان أي مكروب وذلك لم يحدث إلا عن طشركتنا التاج الملكى تعتبر
ريق

شركة مكافحة حشرات ابوظبى
.
أهم المميزات التي تقدمها

شركة مكافحة البق ابوظبى

شركة مكافحة حشرات فى ابوظبى

شركتنا تعمل على مكافحة جميع الحشرات، حيث تعتبر أحسن

شركة مكافحة النمل الابيض ابوظبى
، وتعتبر أفضل

شركة مكافحة الثعابين ابوظبى
، من ثم نعرض لكم جميع المميزات التي تخص

شركة مكافحة الرمة ابوظبى
:-
• عند أكتشاف أي نوع من الصراصير فعليك أن تقوم بأستبعاد القطعة التي يوجد فيها هذه الحشرة حتى لا تنقل العدوي لغيرها من قطع الأثاث، حيث تقوم

شركة مكافحة الصراصير ابوظبى
بعمل معاينة لجميع قطع الأثاث وعمل أبادة تامة من هذه الحشرة التي تعمل على تلوث الطعام وإصابة الأطفال بميكروب، وتستخدم شركتنا لمكافحة الصراصير أفضل أنواع المبيدات لطردها نهائياً من المنزل وعدم عودتها مرة أخرى.
• وعند أكتشاف أي قطع من الملابس ممزقة فلابد من البحث عن وجود نمل أبيض، حيث تقوم مكافحة حشرات الامارات
بعمل معاينة أولاً لمعرفة المكان الذي يأتي منه النمل ثم تستخدم الشركة المبيد الحشري المناسب لكي يعمل على طرد النمل نهائياَ من المنزل.

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.