Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

KALO TAK SALAH JANGAN TAKUT, KALAU SALAH TENTU TAKUT


'Saya tahu saya akan dipenjarakan'
Lim Guan Eng
Lim Guan Eng bercakap kepada media hari ini.
 
GEORGETOWN - Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng menafikan beliau tergesa-gesa untuk  mengadakan Pilihan Raya Negeri (PRN) lebih awal adalah atas kepentingan dirinya.

Guan Eng berkata, beliau bimbang pentadbiran kerajaan negeri akan terjejas sekiranya PRN tidak diadakan lebih awal berikutan merasakan beliau akan dipenjarakan diatas dua pertuduhan rasuah.

Menurutnya, beliau amat menitikberatkan kepentingan rakyat dan mahu menyerahkan kepada rakyat dalam memberi mandat baharu bagi memimpin Pulau Pinang.

"PRN bukan untuk selamatkan Lim Guan Eng. Saya tahu saya akan dipenjara oleh BN dan Umno melalui konspirasi jahat mereka. Saya tahu, semua pihak pun sedar perkara ini. Apa yang kita mahu, selamatkan rakyat, Malaysia dan juga Pulau Pinang.

[ARTIKEL BERKAITAN: PRN: Biar rakyat buat keputusan]

"Rakyat, negara dan negeri ini masih boleh diselamatkan tetapi Lim Guan Eng tidak boleh diselamatkan lagi. Sebarang kemungkinan akan berlaku dan sekiranya saya dipenjarakan, kerajaan negeri tetap milik rakyat Pulau Pinang.

"Walaupun kerajaan negeri dan parti percaya saya tidak bersalah, tetapi kami bersedia menyerahkannya kepada rakyat. Sebab itu kita mahu ikut saluran demokrasi bagi memberi laluan kepada rakyat sama ada sokong semula kerajaan negeri Pakatan Harapan yang dipimpin oleh saya dengan mengadakan PRN. Kita mencari mandat baharu supaya kesahihan, perundangan dan kredibiliti tidak terjejas," katanya kepada media, hari ini.

Guan Eng berkata, PRN adalah langkah untuk menentukan sokongan rakyat terhadap dirinya dan Pakatan Harapan selepas dirinya diheret dalam konspirasi BN dan Umno.

"Saya ingin mencabar Perdana Menteri. Jika benar beliau tidak salah, jalankan pilihan raya umum bagi mencari mandat baharu untuk memerintah negara. Beri laluan kepada rakyat buat keputusan.

"Tiada pendakwaan ke atas saya tetapi mereka mampu bawa saya ke mahkamah. Saya didakwa kerana membeli rumah, bukannya makan wang rakyat sedangkan bapa segala rasuah tidak pula didakwa," katanya.

Sebelum ini, Guan Eng didakwa atas dua pertuduhan salah guna kuasa dalam pengezonan semula tanah di Lot 436 dan 437 daerah Barat Daya kepada syarikat Magnificient Emblem Sdn Bhd.

Beliau turut dituduh mendapatkan balasan dalam bentuk rumah banglo bernilai RM2.8 juta di Jalan Pinhorn yang dijual kepadanya di bawah harga pasaran.

Rancangan PRN yang akan diadakan lebih awal itu dikatakan tidak direstui sekutu DAP dalam Pakatan Harapan, PKR dan Amanah.
free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.