Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

KENYATAAN PEMUDA PAS


Cubaan rampasan kuasa, penghargaan untuk rakyat Turki
Muhammad Khalil Abdul Hadi
Muhammad Khalil Abdul Hadi

SHAH ALAM - Pemuda Pas hari ini meletakkan penghargaan kepada rakyat Turki dan parti pembangkangnya yang berdiri teguh hingga cubaan rampasan kuasa oleh tentera semalam, berjaya dipatahkan.

Timbalannya, Muhammad Khalil Abdul Hadi berkata, semua pihak perlu mengambil iktibar daripada episod berdarah itu.

"Mereka berdiri teguh dan bersatu hati menggagalkan cubaan rampasan kuasa ini dengan mengetepikan pertikaian sesama mereka demi kepentingan negara.

"Kami berharap semua pihak termasuk pemerintah, tentera, parti-parti politik dan kumpulan-kumpulan lain serta rakyat Turki sendiri mengambil pengajaran daripada episod cubaan rampasan kuasa ini dan terus berusaha membina Turki yang lebih demokratik dan meletakkan rakyat terbanyak sebagai kepentingan utama," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Semalam, sekumpulan tentera cuba melaksanakan rampasan kuasa ketika Presidennya, Recep Tayyip Erdogan sedang bercuti.

Namun, Erdogan kembali sesegera mungkin ke Ankara dan menyeru rakyatnya turun ke jalan untuk mempertahankan kerajaannya itu.

Ribuan tentera berjaya ditahan dan lebih 100 terbunuh dalam pertempuran semalam.

Muhammad Khalil turut memberitahu pihaknya mengutuk sekeras-kerasnya tindakan rampasan kuasa itu yang jelas bercanggah dengan nilai dan prinsip demokrasi serta merampas kebebasan rakyat Turki yang memilih kerajaan dengan telus dalam pilihanraya umum, menimbulkan kekacauan serta ketidakstabilan politik di dalam negara.

"Semoga Turki lebih selamat dan umat Islam serta seluruh rakyat Turki bersatu hati mendepani sebarang cabaran," katanya.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.