Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

SABAH AKAN TOLAK BN ?


Shafie: Saya tidak jangka kena gantung
Shafie Apdal
Shafie Apdal - Foto Sinar Harian Oleh AFIQ RAZALI

SHAH ALAM - Bekas Naib Presiden Umno, Datuk Seri Shafie Apdal yang mengumumkan keluar parti hari ini akui tidak menduga akan digantung parti oleh mesyuarat Majlis Tertinggi Umno, bulan lalu.

Menurutnya, beliau dimaklumkan mengenai penggantungan itu ketika berada di tanah suci sewaktu menunaikan ibadah umrah.

“Saya tak duga saya akan digantung sebab saya tak dengar pun selama ini (ura-ura) kerana saya telah mematuhi prinsip perjuangan parti.

“Saya berada di Madinah ketika itu dan ketika saya menerima SMS mengatakan tentang keputusan penggantungan itu...isteri saya pun tak tahu apa tersirat di hati saya.

“Saya terus tanya diri saya, apa kesalahan yang saya telah lakukan? Apakah kesetiaan kepada parti selama ini menjadi persoalan? Kesetiaan tidak berbangkit langsung,” katanya ketika berucap pada program Rakyat Bersama Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, hari ini.

Shafie membuat pengumuman keluar parti itu di hadapan penyokong-penyokongnya sebaik pulang dari menunaikan umrah bersama isterinya.

Beliau memberitahu ada mengunjungi seorang ulama di Masjid Nabawi dan meminta nasihat atas masalah yang dihadapinya.

“Saya beritahu masalah yang saya hadapi...perjuangan yang sedang saya hadapi. Saya sebutkan persoalan-persoalan. Saya berikan gambaran kepada beliau.

“Ulama ini berkata, teruskan perjuangan walaupun berat kerana kemungkaran itu perlu dilawan dan dihapuskan. Beliau turut nasihatkan saya ‘haji, buat persediaan bukan perkara (untuk) di dunia semata-mata. Buat persediaan untuk akhirat yang jauh lebih kekal untuk manusia’,” katanya.

Menyentuh soal kesetiaannya kepada parti, Shafie menegaskan kesetiaan kepada parti tidak terletak kepada kesetiaan terhadap presiden parti semata-mata.

"Kesetiaan kita kepada parti...kita beramal membesarkan perjuangan parti supaya parti boleh diterima oleh rakyat secara keseluruhannya.
 
“Saya ingat lagi, dulu ada yang berucap di PWTC kritik Tan Sri Rafidah (Aziz), Tun Mahathir (Mohamad). (Datuk Seri Ahmad ) Zahid Hamidi hingga ditahan bawah ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri) tapi tidak pula digantung, tidak pula dipecat. Saya tidak masuk penjara (tapi), digantung,” katanya. 

Beliau juga mendedahkan telah memaklumkan kepada Tan Sri Muhyiddin, Datuk Seri Mukhriz Mahathir dan Tun Mahathir pendiriannya yang menolak untuk sepentas dengan pembangkang sebelum ini.

“Saya beritahu mereka saya minta maaf. Saya tak boleh sekali duduk sepentas dengan pembangkang waktu itu kerana saya Naib Presiden Umno dan saya tahu prinsip...keadaan.

“Ketika pilihan raya kecil di Sungai Besar, saya turun untuk penamaan calon. Saya hadir kerana sokongan saya kepada saudara Budiman (Mohd Zohdi) kerana beliau membantu saya sewaktu saya bertanding jawatan Naib Presiden Umno dulu,” katanya.

Meskipun tidak dapat masuk ke dalam dewan penamaan calon gara-gara tidak mempunyai pas masuk, beliau memberitahu hadir untuk bersama-sama penyokong Umno yang lain di luar.

“Keluar pula berita ‘Shafie U-turn’. Saya keluar kenyataan, tak pernah masuk mana-mana parti pun, saya tidak pernah menduakan parti walaupun saya difitnah. Ada yang kata saya berjuang untuk Usno (United Sabah National Organisation). Ini bulan puasa. Itu (berjuang untuk Usno) fitnah.

“Waktu itu saya tetap bertegas untuk parti saya, Umno. Tapi malangnya, saya dicadangkan digantung. Sebab apa? Diputuskan oleh MT yang kononnya parti matang, tapi tiada siasatan. Saya tidak ada dipanggil pun.

“Saya tidak pernah semeja dengan Lim Kit Siang. Yang duduk semeja dengan pembangkang tidak pula digantung. Saya tuntut MT ambil tindakan terhadap pihak-pihak ini. Jangan ‘double standard’,” katanya.

Beliau sempat menyeru rakyat Sabah bersatu bagi menentukan siapa yang berkuasa dan melakukan perubahan untuk negeri itu.

“Kalau di Kedah, Pas boleh tumbangkan BN, kalau di Selangor BN pun boleh tumbang msutahil BN Sabah tidak boleh buat perubahan,” katanya.

1 orang berkata:

Unknown said...

Kebanyakan yang aku lihat perjuangana sebenar menjadi sasaran kepalsuan..,.contohnya Allahyaryam Rosli Dobi .....bila sudah kebenaran baru julang.

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.