Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

KALO ANDAIAN TAK BOLEH SIASAT


Polis henti siasatan dakwaan konspirasi guling PM
Khalid Abu Bakar
Khalid Abu Bakar

SHAH ALAM - Polis telah menghentikan siasatan berhubung laporan polis dibuat Naib Ketua Pemuda Umno Khairul Azwan Harun yang mendakwa ada konspirasi menggulingkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan kerajaan Malaysia.

Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata, keputusan menghentikan siasatan diambil selepas didapati Khairul Azwan membuat laporan hanya berdasarkan kepada andaian dan dengar cakap (hearsay).

"Polis sudah rakam percakapan Khairul Azwan dan kami dapati dia buat laporan berdasarkan andaian...dia tidak dapat kemukakan bukti seperti yang didakwa dalam laporannya.

"Kami tidak boleh jalankan siasatan berdasarkan kepada andaian, jadi polis tidak berhajat untuk teruskan siasatan dan telah hentikan (siasatan) minggu lepas," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Ibu Pejabat Polis Kontinjen Selangor di sini hari ini.
Turut hadir Ketua Polis Selangor Datuk Abdul Samah Mat.

Khalid bagaimanapun berkata Khairul Azwan tidak dianggap membuat laporan polis palsu kerana naib ketua Pemuda itu mungkin berasa terpanggil untuk membuat laporan selepas membaca laporan akhbar dan mendengar cerita daripada pihak lain.

"Kami sudah nasihati dia (Khairul Azwan) supaya tidak buat lagi di masa depan. Kalau tiada alasan yang kukuh, janganlah kita buat sebarang tuduhan kerana bila laporan dibuat polis kena siasat jadi kalau benda itu tidak berasas buang masa kita sahaja.

"Sebab itu dalam hal ini di peringkat awal lagi saya dah beritahu kami perlu soal pengadu, tengok apa dia ada...kalau dia tiada apa-apa kami tidak akan teruskan siasatan," katanya.

Pada 26 Julai lepas, Khairul Azwan membuat laporan polis terhadap bekas Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail, bekas Gabenor Bank Negara Tan Sri Zeti Akhtar Aziz dan bekas Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Tan Sri Abu Kassim Mohamed.

Dalam laporan yang dibuatnya di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi, Khairul Azwan mendakwa ketiga-tiga mereka dipercayai terbabit dalam konspirasi menggulingkan Najib dan kerajaan Malaysia.

Dalam perkembangan lain, Khalid berkata polis akan menyiasat dakwaan dua pelajar lelaki berumur 14 tahun dicederakan beberapa anggota polis di Ibu Pejabat Polis Klang Selatan ketika mereka ditahan bagi membantu siasatan satu kes pergaduhan.

"Kalau bersalah dan ada cukup bukti mereka (anggota polis) terlibat atau didapati telah menyalahgunakan kuasa, mereka sudah pasti akan didakwa," kata Khalid.

Semalam, media melaporkan dua pelajar lelaki itu mendakwa mereka telah ditampar, ditendang dan dipukul menggunakan getah hos oleh tiga anggota polis lelaki dan seorang anggota polis wanita selepas diarah menanggalkan pakaian masing-masing. – Bernama

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.