Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

MUHYIDDIN AKAN MENANG

Pagoh memang kawasan Muhyiddin tapi...
Muhyiddin Yassin
Muhyiddin Yassin. - Foto Sinar Harian

SHAH ALAM – Penganalisis politik menyifatkan dakwaan yang mengatakan bekas Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin akan ‘lari’ ke kawasan Parlimen lain dalam Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) nanti sebagai tidak berasas.

Pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Datuk Dr Samsul  Adabi Mamat berkata, Pagoh merupakan kawasan tradisi buat Muhyiddin yang menjadi sumber sokongannya selama ini.

“Sukar untuk berlaku (bertanding kawasan lain) kerana Pagoh itu kawasan tradisi Muhyiddin. Jadi, dakwaan itu agak tidak berasas.

“Meskipun tidak mudah untuk beliau mempertahankan kerusi Pagoh tapi untuk beliau mencari kerusi lain bertanding seperti yang didakwa, itu tidak mungkin kerana memang sukar untuk beliau menang di tempat lain. Kawasan paling sesuai untuknya bertanding ialah kawasannya sendiri, Pagoh,” katanya kepada Sinar Online.

Semalam,  wartawan veteran Datuk Ahiruddin Atan dilaporkan mendakwa Muhyiddin telah kehilangan sokongan di Pagoh dan bakal berhijrah ke Muar demi survival politiknya.

Dalam pada itu, Samsul Adabi  berkata, dalam Muhyiddin mempertahankan kerusinya di Pagoh, beliau semestinya tidak dapat mengelak daripada akan berlakunya perpecahan dalam kalangan penyokong di kawasan Parlimen itu.

“Pagoh memiliki set pengundi tegar Umno tapi pengundinya dalam kalangan orang yang sudah mengenali Muhyiddin.

“Perpecahan undi akan jelas berlaku di kawasan itu. Rakyat yang mengenali beliau, memang akan mengundi beliaulah,” katanya.

Menurutnya lagi, tidak mudah untuk Muhyiddin menang di kawasannya itu namun bukan mudah juga untuk Umno merampas kerusi tradisi tersebut kerana pengaruh bekas orang nombor dua negara itu di kawasan berkenaan.

“Kerana parti itu mempunyai pengundi yang tegar. Bukan mudah nak menang tapi peluang untuk menang itu ada.

“Beliau cuma perlu melakukan rasionalisasi pengundi tempatan, bagaimana mereka boleh yakin kepada beliau,” katanya.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.