Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

DAILOG DENGAN HOKKIEN


Hadi bersemuka dengan Persatuan Hokkien Malaysia
Hadi bersemuka dengan Persatuan Hokkien Malaysia
Abdul Hadi mengadakan pertemuan bersama Persekutuan Persatuan Hokkien Malaysia. –Foto Facebook Datuk Seri Abdul Hadi Awang

SHAH ALAM - Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini mengadakan pertemuan bersama Persekutuan Persatuan Hokkien Malaysia sepertimana yang dijadualkan bagi memberi penerangan mengenai Rang Undang-Undang Persendirian untuk meminda Akta Mahkamah Syariah (bidang kuasa jenayah, Akta Mahkamah Syariah (bidang kuasa jenayah) 1965 (Akta 355).

Dalam pertemuan itu, Abdul Hadi memberi penerangan terperinci mengenai perihal undang-undang tersebut.

Mengulangi pendirian yang sama, Abdul Hadi berkata Pindaan Akta 355  berkenaan hanya akan melibatkan orang Islam di negara ini, yang mana ia tidak akan melibatkan golongan bukan Islam.

"Dalam Perlembagaan Persekutuan menyebut undang-undang Islam di Malaysia ini hanya untuk orang Islam sahaja, mahkamah syariah tidak boleh menghukum penganut agama lain.

"Apa yang berlaku hari ini ialah orang Islam tidak boleh menjalankan undang-undang mereka sendiri dalam perkara berkaitan jenayah...jadi sekarang ini kita hanya mahu mengangkat kedudukan mahkamah syariah yang mana tarafnya lebih rendah daripada mahkamah rendah, " katanya di bangunan Persekutuan Persatuan Hokkien Malaysia di sini hari ini.


Terdahulu pertemuan itu, diadakan susulan tindakan Persatuan Hokkien Malaysia melancarkan kempen mengumpul sejuta tandatangan daripada rakyat bagi menentang rang undang-undang persendirian tersebut.

Ujarnya lagi, oleh itu tiada sebab kenapa Pindaan Akta 355 ini perlu ditentang kerana ia hanya melibatkan orang Islam.

"Kita mendesak agar Ahli Parlimen seramai 125 orang menyokong cadangan ini, bukan Islam terpulang, kami tiada masalah dengan bukan Islam, cuma sekarang kami sedang bergelut dengan orang Islam sahaja, Pindaan Akta 355 tiada sebab bagi pihak lain untuk menentang kerana ia berkait dengan orang Islam sahaja, Orang bukan Islam akan terpelihara kerana ia sudah dijamin dalam Perlembagaan," katanya lagi.

1 orang berkata:

Anonymous said...

Ini baru betul.
Beri penerangan kat org ramai dulu.
Lepas tu dah faham baru mintak sokongan.
Penerangan tu kena menyeluruh kpd semua kaum, melayu, cina dan india.

Ini aku setuju sangat.
Ajk penerangan ruu 355 kenalah buat kerja. Jgn makan tidur aje....

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.