Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

GEMPA BUMI

Gempa kuat landa New Britain Region
Gempa bumi
Gambar hiasan

KUALA LUMPUR - Satu gempa bumi kuat berukuran 6.1 pada skala Richter berlaku di New Britain Region, Papua New Guinea pada jam 4.03 petang ini.‎

Jabatan Meteorologi dalam satu kenyataan berkata, pusat gempa bumi itu berlaku di 146km timur laut dari Kimbe, Papua New Guinea dan 3,673km tenggara dari Kunak, Sabah.

Bagaimanapun, tiada ancaman tsunami dilaporkan. - Bernama

13 orang berkata:

Anonymous said...

Hukum hudud adalah wajib dilaksanakan mengikut ketentuannya dalam Islam. Adakah pas boleh menjelaskan bahawa ruu 355 akan menjadi asas untuk melaksanakan hukum hudud? Jika ya, ruu 533 ini wajib disokong oleh semua umat islan.

Jika pas mengatakan ruu 355 ini tidak berkait langsung dengan hudud maka perlukah kita menyokongnya?

Jika jawapan pas tidak pasti, adakah kita perlu menyokongnya??

Adalah menjadi tugas pas dan semua mp Islam untuk memastikan supaya ruu 355 yg bakal dibentang nanti benar2 menjadi asas pelaksanaan hudud di kalangan umat Islam di Malaysia. Kita tidak mampu lagi melihat kemungkaran di depan mata yg saban hari semakin mencabar kita spt zina, kecurian dan pembunuhan.

Anonymous said...

Di sabah sarawak nun, masyarakat aslinya menggunakan nama mcm org melayu. Ada bin dan binti walaupun dia org agama kristian. Kadang2 ada pempuan kristian dia nama minah binti mamat. Tak pelik kalu kat sana.

Org dia org ni kalu dia mati, kalu kristian dia kuborkan kat kubor kristian walaupun nama dia minah bt mamat. Tak kan nak kuborkan kat kubor islam pulak kan....

Tapi ada mamat tu terlebih bangang, terlebih bengap viralkan minah tu pempuan islam murtad. Habis canang satu donia minah murtad sbb tu kuborkan kat kubor kristian. Tup tup keluarga minah kata yg minah tu memang kristian, laki kristian, keluarga kristian. Malu keluarga minah dek sikap terlebih bangang mamat walaunta tu.

Walaunta yg dah malu2 alah tu mintak maaf dan walaunta lain tolong viralkan. Entah keluarga dia maafkan atau tidak, tak ada la kita tau.

Pengajarannya, kalu tak tahu belajarlah bertanya. Jangan buat2 pandai tapi sebenarnya terlebih bodo. Pengajaran kedua, jangan ikut perangai walaunta yg suka buat fitnah. Lepas fitnah mintak maaf dan buat fitnah lagi. Kemdian mintak maaf lagi....sampai mati.

Anonymous said...

Ni satu lagi cerita sorang walaunta kat pantai utara zimbabwe. Serban fularmak, kalah orang afgsnistan. Dia punya belit sebijik mcm otak dia yg memang suka belit2.

Nak jadi cerita buat ceramah kat grup walaunta lain, derang nak tanam sorg pompuan islam kat jirat cina situ pasal kes sokongan ruu 355. Menatang tu sebenaqnya belum bentang lagi pun. Ni mcm kes belum duduk sudah berlunjur la....

Peliknya, tak pulak dia nak tanam mak bapak dia kat jirat cina. Patutnya dia tanam la mak bapak dia dulu la. Utamakan mak bapak dulu. Kan....

Lepas tu org heboh satu donia. Habis malu alah jugak sbb perangai sebijik mcm ayatolah taliban. Pah tu mintak mahap. Pempuan tu relax je sbb tak guna buang karen layan walaunta terlebih bangang.

Macam biasa la. Kalu dah walaunta tu, skrip dia mesti sama, "buat dulu kemdian mintak mahap". Org maafkan atau tidak belakang kira, yg ptg telah menjalankan tugas rasmi sebagai walaunta.

Esok buat lagi, kemdian mintak maaf, kemdian buat lagi, kemdian mintak maaf.......sampai mati.

Anonymous said...

KAH-KAH KAH
RUPA2NYA PEMBENTANGAN MARANG NI CUMA UNTUK MINTA PERSETUJUAN DARIPADA MENTERI SAHAJA. CUBA BACA DENGAN TELITI YE... WALAUNTA JANGAN SENTAP YER...
____________________________________________________________________________

Sebenarnya ramai yang salah sangka mengenai usul ini (RUU 355) dan kesan pengundiannya jika ia dibenarkan dibentangkan di Parlimen kali ini. Salah sangka ini berpunca dari tiadanya pengetahuan mengenai Peraturan Mesyuarat yang menjadi undang-undang perbahasan dan tatacara Dewan Rakyat. Jika ramai Ahli Parlimen pun kurang mahir mengenai perkara ini (lalu tidak dapat memahami kesan pembentangan usul oleh Ahli Parlimen Marang dan pengundiannya kelak), apatah lagi rakyat kebiasaan.

Begitu banyak peperangan Facebook berlaku dengan kata-kata yang kesat semata-mata kurangnya kefahaman mengenai Peraturan Mesyuarat ini. Begitu banyak yang prasangka terhadap orang Islam atau sesama Islam kerana tidak merujuk dahulu kepada Peraturan Mesyuarat.


Usul yang bakal dibentangkan oleh Ahli Parlimen Marang (jika ia dibenarkan) adalah untuk mendapat persetujuan Dewan Rakyat agar satu Rang Undang-undang (mengenai menaikkan had hukuman Mahkamah Syariah) yang dicadangkan oleh Ahli Parlimen Marang tadi dirujuk kepada menteri yang berkenaan untuk dipertimbangkan.

Perhatikan saya “bold” dan saya “gariskan” dua perkataan – “dirujuk” dan “dipertimbangkan”.

Untuk usul itu dibentangkan, ia mesti mendapat kebenaran dari kerajaan. Maknanya ia mesti mendapat kebenaran dari Dato’ Seri Najib Tun Razak selaku ketua kerajaan. Kebenaran ini selalunya dizahirkan dalam bentuk keizinan yang diberikan menteri yang bertanggungjawab hal ehwal parlimen (sekarang ini ia dipegang Datuk Azalina Said Othman).

Jika Dato’ Seri Najib Tun Razak membenarkan, maka usul boleh dibentangkan dan dibahaskan.

Katakanlah usul diberi kebenaran oleh Perdana Menteri dan ia dibahaskan. Setelah dibahaskan maka berlaku pengundian.

Ramai yang menjangkakan akan tonggang terbaliklah Dewan Rakyat jika ia sampai ke peringkat pengundian, kerana jika ia diluluskan maka terlaksanalah hudud di Malaysia. Yang tidak setuju berpandangan ini satu bahaya yang kita mesti hentikan. Yang bersetuju menegaskan kalau tidak setuju maka orang itu menolak Islam.

Sekiranya selepas dibentangkan oleh Ahli Parlimen Marang, usul RUU355 itu diundi dan diluluskan – jauh lagi perjalanannya sebelum hukum hudud hatta menaiktaraf mahkamah syariah berlaku.

Sebabnya ialah pengundian yang dibuat selepas pembentangan dan perbahasan usul Ahli Parlimen Marang itu hanyalah bertujuan untuk mendapat persetujuan Dewan Rakyat untuk merujuk rang undang-undang itu kepada menteri yang bertanggungjawab untuk dipertimbangkan.

Selagi menteri yang bertanggungjawab tidak kembali untuk membentangkan rang undang-undang itu sebagai rang undang-undang kerajaan dan dibahaskan kembali, maka undi yang dibuat susulan dari usul Ahli Parlimen Marang itu tidak lebih dari menyatakan sokongan moral tanpa ada kesan undang-undang.

Saya percaya ramai yang sudah mula memaki hamun saya bila sampai ke sini. Ini bukan rekacipta saya. Ini adalah Peraturan Mesyuarat yang mengawal tatacara apabila ada ahli yang bukan dari kerajaan berhajat untuk mencadangkan undang-undang yang boleh dipertimbangkan kerajaan.

Anonymous said...

Secara am dan jelas, sebilangan besar penduduk khususnya di Gua Musang mengaitkan kerakusan pihak-pihak yang mengondol hutan rimba di daerah itu sebagai faktor yang memburukkan lagi banjir.

Keluasan kawasan yang digondol boleh dilihat dengan jelas sama ada melalui jalan darat, air mahupun udara.

Wartawan Bernama, yang tiba di daerah Gua Musang dan Kuala Krai, menyaksikan beberapa lori balak membawa keluar balak dari hutan secara terang-terangan.

Lori-lori balak ini beroperasi tanpa mengira waktu sehingga lewat malam, dan membahayakan pengguna jalan raya.

Biarpun terdapat sesetengah pihak mendakwa tiada lagi aktiviti pembalakan di Kelantan, namun mengapa operasi lori balak masih berterusan di dua daerah ini?

Selama 10 hari penulis meninjau di kedua-dua kawasan itu, sememangnya setiap hari lori-lori balak, yang sarat dengan muatan, dilihat melalui kawasan pekan.


LORI BALAK KELUAR MASUK PEKAN

Perkara itu turut dipersetujui oleh penduduk tempatan Shamsuddin Yaacob, 57, seorang kerani sekolah di daerah Gua Musang.

Sebaik habis bekerja, beliau akan meluangkan masa dengan rakan-rakannya di kedai kopi, yang terletak bersebelahan jalan utama Gua Musang menuju ke Kuala Krai, di mana beliau menyaksikan lori-lori balak sarat dengan muatan melalui jalan itu.

"Memang banyak pun lori balak yang lalu sini, saya tak tahu lori ini ke mana namun jalan ini adalah jalan utama ke Kuala Krai.

"Kami bimbang berlaku perkara yang tidak diingini, malah saya turut risau sebab berlaku kerosakan jalan kerana muatan berat dan padat yang dibawa lori itu," katanya kepada Bernama.

Anonymous said...

PEMBALAKAN AKTIF DI KAMPUNG LAMBUT

Sebaik melihat pergerakan aktif lori-lori balak ini, penulis mengambil inisiatif untuk menjejaki dari mana datangnya lori balak berkenaan.

Melalui maklumat yang diterima daripada penduduk Gua Musang, antara kawasan yang dikenalpasti adalah perkampungan Orang Asli Kampung Lambut yang terletak kira-kira 80 kilometer dari Pekan Gua Musang.

Untuk menuju ke kampung itu, penulis menaiki bot di Sungai Galas dan menuju ke Sungai Kuala Betis yang mengambil masa kira-kira sejam setengah untuk sampai.

Sebaik tiba di Kampung Lambut, masyarakat Orang Asli di sana membawa penulis menuju ke markas pengumpulan kayu-kayu balak yang terletak lima kilometer dari perkampungan itu.

Apabila tiba di situ, pekerja-pekerja dilihat sibuk memunggah kayu-kayu balak ke atas lori.


JALAN KAMPUNG ROSAK KERANA LORI BALAK

Menurut Tok Batin kampung itu, Adam Asu, 71, markas pengumpulan balak itu telah wujud sejak lima tahun lepas sebaik sahaja Jabatan Kemajuan Orang Asli (JKOA) Gua Musang menyiapkan jalan untuk meningkatkan infrastruktur perkampungan Orang Asli di situ.

"Siap sahaja jalan, lori balak mula masuk, angkut kayu-kayu balak dari hulu, dan dari tahun ke tahun semakin banyak lori lalu-lalang menyebabkan jalan itu rosak," katanya.

Masyarakat Orang Asli dari kaum Temiar yang mendiami kampung itu meluahkan rasa kecewa ekoran kewujudan kawasan pengumpulan kayu-kayu balak yang tidak disenangi mereka.

Namun berdasarkan kepada pemerhatian penulis, kayu-kayu balak yang diangkut keluar berdiameter kecil dan dipercayai tidak mengikut spesifikasi Jabatan Perhutanan iaitu hanya balak berdiameter lebih 45 sentimeter sahaja boleh ditebang.

Anonymous said...

HUTAN SIMPAN KUALA KOH BOTAK

Setelah melihat sendiri apa yang berlaku di Kampung Lambut, penduduk kampung itu turut menyarankan penulis untuk meninjau Hutan Simpan Kuala Koh di mana aktiviti pembalakan masih lagi aktif.

Sebaik sahaja mendengar saranan itu, penulis menetapkan tarikh untuk bermalam di Hutan Simpan Kuala Koh.

Hutan Simpan Kuala Koh yang terletak kira-kira 100km dari pekan Gua Musang cukup popular bagi peminat sukan memancing kerana kawasan itu adalah lubok ikan kelah.

Namun apabila tiba di lokasi, kawasan yang dahulunya kaya dengan keindahan alam tidak lagi boleh dihayati.

"Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul" itu gambaran tepat bagi mencerminkan keadaan sebaik sahaja memasuki pintu masuk hutan simpanan itu. Sebahagian besar kawasan pintu masuk itu telah digondol habis demi membangunkan sektor perladangan.

Kawasan ladang kelapa sawit itu dikatakan baharu sahaja diusahakan melihatkan kepada ketinggian pokok kelapa sawit yang 'setahun jagung'

Sudah pasti, pada musim hujan, kawasan gondol itu akan mewujudkan permukaan laluan air dan hakisan tanah ekoran tiada tanaman sokongan seperti rumput dan pokok renek.

Penghulu Kampung Orang Asli Kuala Koh, Hamdan Keladi kesal dengan kejadian banjir yang berlaku khususnya selepas pembukaan tanah perladangan memandangkan sebelum ini kampungnya tidak pernah ditenggelami air bah.

Malah hasil-hasil hutan seperti kayu gaharu dan tumbuhan-tumbuhan herba yang merupakan hasil pendapatan mereka turut musnah teruk sekaligus menjejaskan pendapatan mereka.

"Kita punya tanaman, kita punya hutan kita punya makanan macam ubi sudah habis, dulu kita bergantung kepada hasil hutan sekarang tidak dapat kita nak bergantung kepada hasil hutan kerana sudah habis," katanya kepada Bernama.

Anonymous said...

Sementara itu, Pengusaha Resort Hutan Simpan Kuala Koh Nik Nora Nik Mohamed Yusoff berkata sebelum ini resort beliau tidak pernah putus dikunjungi pelancong sama ada dari dalam mahupun luar negara kerana tertarik dengan keindahan alam semulajadi.

Namun, sebaik sahaja wujud pembukaan tanah di hadapan pintu hutan simpanan ini bilangan pengunjung merosot.

Malah kejadian bah paling teruk itu menyebabkan resort berkenaan dinaiki air setinggi lapan meter sehingga menyebabkan harta benda rosak teruk.

Kini Nik Nora hanya mampu berputih mata melihat alam semulajadi rakus digondol oleh pihak tidak bertanggungjawab.

"Sebelum ini, walaupun banjir tidak pernah naik setinggi ini dan secepat ini, kali ini arus air naik begitu cepat sekali.

"Tetapi dengan berlakunya penerokaan tanah betul-betul dekat pintu masuk taman negara ini, imej taman negara itu sendiri telah terjejas," katanya.

Hakikatnya fenomena banjir besar yang berlaku seharusnya dilihat dalam pelbagai aspek dan bukan sahaja menyalahkan ketentuan ilahi. Ini kerana ada kawasan yang tidak pernah mengalami banjir kini terpaksa berhadapan dengan risiko bencana ini ekoran wujudnya pembukaan tanah.

Anonymous said...

KAYU BALAK KERAJAAN NEGERI YANG PUNYA

Penulis juga merujuk isu diameter balak yang tidak menepati peraturan ini kepada Ketua Pengarah Jabatan Perhutanan Datuk Seri Dr Abd Rahman Abd Rahim.

Beliau menjelaskan sekiranya balak itu berukuran kurang 45 cm dalam diameter, maka ia bukan hasil balak daripada hutan simpanan tetapi daripada hutan di atas tanah kerajaan yang berkemungkinan dipugar untuk pembangunan.

"Jadi kalau anda jumpa kayu-kayu kecil yang sangkut dekat sungai kata mana-mana sahaja, itu bukan kayu hutan simpan yang lazimnya besar-besar.

"Lagipun jangan terkeliru antara tanah kerajaan dan tanah hutan simpan kekal, ini yang saya nak menjelaskan," katanya.

Abd Rahman berkata di bawah Perkara 74(2) Perlembagaan Malaysia, hutan dan tanah adalah hak milik kerajaan negeri dan bukannya di bawah Jabatan Perhutanan.

Mengikut pandangan peribadi beliau apa yang berlaku di Kelantan sekarang ini adalah pembangunan tanah yang tidak terkawal dan tidak mengikut garis panduan.

"Kalau kita lihat dalam peta (Peta Remote Sensing), memang berlaku pembukaan tanah untuk pembangunan di Kelantan secara meluas menyebabkan mukabumi terdedah tanpa liputan tumbuhan hijau.

Berdasar buku 'Perangkaan Perhutanan Semenanjung Malaysia 2013' Jabatan Perhutanan, data menunjukkan jumlah kawasan yang tidak berhutan di Kelantan adalah 698,304 hektar meliputi 46 peratus daripada mukabumi negeri itu.

Rekod juga menunjukkan dari tahun 2004 hingga 2013, kerajaan negeri kerap memohon lesen pengusahasilan (pembalakan) di kawasan berstatus tanah kerajaan dan tanah berpunya (persendirian) dengan jumlah keluasan kawasan sentiasa melebihi 5,000 hektar setiap tahun.

Anonymous said...

Anon. Ko ni banyak sembang la...
Ko pun tahu Hudud tak dapat untuk dilaksanaka. Tapi untuk menaiktaraf undang syariah sedia ada pun kau melalak. Apa yang kau nak sebenarnya. Melainkan kalau kau kaki maksiat.

Anonymous said...

Mari merompak balak negeri secara haram bersama parti ulamak su'..

Takbirrr

Anonymous said...

Saman SR pun kelaut! Penipu besar Pas ni!
PIGS - Parti sondol balak

Anonymous said...

Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyeru umat Islam bermazhab Sunni dan Syiah di seluruh dunia kembali bersatu dengan mencontohi hubungan erat ulama kedua-dua mazhab itu suatu ketika dulu.
Shiah tu mazhab ke?
Kenapa Pas beri muka pada Shiah?
Oleh itu amalan mutaah kira ok ke?

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.