Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Polis perlu halang Baju Merah berhimpun


Polis perlu halang Baju Merah berhimpun
Maria Chin.

PETALING JAYA - NGO Bersih 2.0 menggesa polis menghalang perhimpunan baju merah daripada diadakan pada masa dan lokasi sama dengan Bersih 5, Sabtu ini.

Pengerusi Bersih 2.0, Maria Chin Abdullah berkata, ini bagi mengelakkan timbul keganasan yang dilakukan penyokong baju merah pada hari tersebut.

"Kami setuju bahawa baju merah ada hak untuk berhimpun tetapi mereka sering bawa keganasan. Disebabkan itu mereka tidak seharusnya berhimpun pada hari dan lokasi yang sama dengan Bersih.

"Masih ada masa untuk polis ambil tindakan sekarang dan menghalang keganasan yang sudah menjadi amalan biasa baju merah," katanya dalam sidang media, di sini, hari ini.

Menurut Maria, beliau kecewa apabila tiada tindakan diambil terhadap penyokong baju merah yang melakukan keganasan dalam konvoi Bersih 5, sebelum ini.

"Laporan polis telah dibuat oleh penyokong Bersih yang dipukul, kereta dirosakkan dan diganggu gerakan baju merah. 

"Namun, kami tidak nampak sebarang tindakan daripada pihak berkuasa," dakwanya.

Sementara itu, bekas Pengerusi Bersih 2. 0, Datuk S Ambiga berkata, terdapat peruntukan dalam Seksyen 18 Akta Perhimpunan Aman yang tidak membenarkan perhimpunan balas terhadap sesuatu perhimpunan.

"Peruntukan tersebut menyebut bahawa jika pegawai yang menjaga daerah polis menerima satu pemberitahuan bagi perhimpunan balas dan jika ternyata penganjuran perhimpunan balas itu akan menyebabkan pertelingkahan antara peserta-peserta himpunan, pegawai yang menjaga daerah tersebut hendaklah memberikan alternatif untuk perhimpunan balas itu diadakan pada masa, tarikh dan tempat lain," katanya.

Katanya, perhimpunan yang dianjurkan baju merah jelas merupakan perhimpunan balas terhadap Bersih 5.

"Mereka sendiri beritahu, baju merah ada kerana Bersih ada. Jadi saya gesa polis teliti semula peruntukan ini.

"Ia menjadi mandatori untuk polis menghalang jika ada bukti baju merah akan sebabkan kekacauan. Kegagalan berbuat demikian hanya akan memberi masalah kepada polis," katanya.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.