Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
Penganalisis : Paling sesuai beli kereta hujung tahun ini
MOHD RIDUAN SALLEH
29 Mei 2013
penurunan harga kereta
PENURUNAN harga kereta yang dijanjikan sama ada oleh parti pemerintah mahupun pembangkang pada siri kempen pilihan raya lalu sememangnya menarik perhatian rakyat Malaysia.

Rata-rata rakyat yang berhasrat untuk membeli atau menukar kereta baru memilih untuk menunggu sehingga kerajaan baru dibentuk dan tawaran mengenainya lebih jelas.

Terbaru, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sekali lagi mengulangi janji kerajaan untuk menurunkan harga kereta.

"Seperti dijanjikan, harga kereta akan diturunkan secara berperingkat hingga 2017. Insya-ALLAH, saya akan pastikan setiap janji ditepati," tulis beliau menerusi laman mikro Twitter miliknya, semalam.

Terdahulu, JF Apex Securities dalam satu kenyatan berkata, kerajaan mungkin mengambil masa yang lebih lama untuk menurunkan harga kereta memandangkan langkah itu boleh menjejaskan penguasaan pasaran Proton.

Firma penyelidikan itu berkata kajian daya maju perlu dilakukan untuk melihat impak keseluruhan bagi mengelak gangguan ke atas ekosistem automotif negara.

"Kami tidak menjangkakan perubahan dalam tempoh beberapa bulan akan datang, sementara  menunggu perkembangan terkini semakan ke atas Dasar Automotif Negara," kata JF Apex.

Pakar ekonomi yang dihubungi Sinar Harian Online bagaimanapun menjangkakan masa terbaik untuk pembelian kereta mungkin berlaku selepas pembentangan Bajet 2014, akhir tahun ini.

Menurut Ketua Penyelidikan dan Perundingan Jawatankuasa Kluster Ekonomi dan Kewangan Majlis Profesor Negara (MPN) Prof. Dr. Shazali Abu Mansor, langkah kerajaan mengumumkan penurunan harga kereta secara berperingkat mungkin bermula sebaik belanjawan dibentangkan.

“Sungguhpun penurunan 30 peratus dilakukan secara berperingkat, pembeli masih berpeluang merasai penurunan harga walaupun pada kadar 6 peratus setahun," katanya.

Justeru beliau berkata seandainya tidak ada keperluan mendesak, pembeli mungkin boleh menunggu sehingga kerajaan membentangkan Bajet 2014 bagi mengetahui peratusan penurunan harga kereta pada tahun ini.

Menurut beliau lagi, adalah penting penurunan harga dilaksanakan secara berperingkat bagi membolehkan semua pihak bersedia agar pasaran dapat diseimbangkan.

Sementara itu Ketua Jaringan Jawatankuasa Kluster Ekonomi dan Kewangan (MPN), Prof. Dr. Abdul Rahim Abdul Rahman berkata, tempoh masa yang realistik untuk membeli kereta adalah antara tahun 2013 dan 2014.

Beliau berkata demikian kerana tempoh tersebut kereta sepatutnya berada pada harga yang kompetitif setelah kerajaan mengumumkan penurunannya secara berperingkat.

Namun begitu katanya, salah satu faktor yang boleh mempercepatkan penurunan harga kereta ialah melalui pengenalan Cukai Barangan Dan Perkhidmatan (GST) untuk menampung semula hasil cukai kenderaan.

“Sekiranya GST diluluskan dalam sidang Parlimen tahun ini, hasrat pengguna untuk membeli kereta pada harga yang lebih rendah mungkin tercapai selepas perbentangan Bajet 2014 nanti," katanya.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.