• Pejabat Kedutaan Malaysia di Nepal gagal hubungi Kemusnahan yang berlaku akibat gempa bumi yang dirasai di Kathmandu, Nepal. –Foto EPA
1 / 1
KUALA LUMPUR - Wisma Putra masih belum dapat menghubungi Pejabat Kedutaan Malaysia di Nepal bagi mengesahkan sama ada terdapat rakyat Malaysia terlibat dalam kejadian gempa bumi di negara itu hari ini.
 
Jurucakap bilik operasi Wisma Putra berkata pihaknya sedang giat berusaha  menghubungi pejabat kedutaan, namun masih belum berjaya.
 
"Kami akan terus berusaha menghubungi Pejabat Kedutaan Malaysia di Nepal  dan akan melaporkan perkembangan terkini," katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.

[ARTIKEL BERKAITAN: Gegaran kuat dirasai di utara India ]


Gempa bumi kuat berlaku di Nepal pada pukul 2.45 petang ini (waktu Malaysia) dengan pihak Jabatan Metereologi India melaporkan magnitud kekuatan gegaran sebagai 7.9 pada skala Richter.

Jabatan Meteorologi Malaysia pula dalam satu kenyataan hari ini berkata gempa bumi dengan magnitud 6.4 itu berpusat 482 kilometer (km) Tenggara dari Shyampur, Bangladesh dan 2,903km Barat Laut dari Padang Besar, Perlis. –Bernama