Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

BERERTI MIMBER MASJID TAK BOLEH BERDAKWAH, BISIK-BISIK SAHAJA DAH LA !

PULAU PINANG DEPA PUNYAAAA ! - Pak Karamu
 
 
Pembesar suara di P.Pinang hanya untuk azan iqamat

azan
Gambar hiasan
 
GEORGETOWN - Selepas ini pembesar suara di bahagian luar masjid dan surau di Pulau Pinang hanya boleh digunakan untuk azan dan iqamat.

Keputusan itu dibuat dalam mesyuarat Jawatankuasa Fatwa negeri pada 1 dan 2 Julai lalu dan disahkan sekali lagi menerusi mesyuarat sama pada 23 dan 24 Ogos lalu.

Difahamkan, keputusan itu dibuat selari dengan hasil mesyuarat sama pada 7 April 2011 berhubung larangan membaca al-Quran sebelum waktu subuh menggunakan pembesar suara di luar masjid dan surau.

Bagaimanapun, keputusan itu ditambah baik dengan memasukkan larangan bagi semua program di masjid dan surau seperti qiamullail, solat tahajud, kuliah, mesyuarat dan sebagainya yang hanya dibenarkan menggunakan pembesar suara di bahagian dalam.

Mufti Pulau Pinang, Datuk Dr Wan Salim Mohd Noor berkata, keputusan itu dibuat selepas dipertimbangkan dari pelbagai sudut.

Menurutnya, isu berkenaan dibangkitkan selepas pihaknya menerima beberapa aduan dari masyarakat Islam sendiri yang tidak tahan dengan pembesar suara di luar masjid serta surau yang dipasang terlalu kuat.

"Persekitaran hidup umat Islam hari ini juga sudah berubah dengan ramai yang tinggal di kawasan perumahan dengan jarak sangat hampir dengan masjid.

“Jika kita ingin beribadat, tidaklah sewajarnya kita mengganggu orang lain,” katanya menerusi satu kenyataan di sini hari ini.

Semalam, surat perkeliling yang dikeluarkan oleh Jabatan Mufti neger ikepada Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAINPP) bertarikh 1 September lalu menjadi viral di laman sosial.

Kebanyakan pengguna laman sosial tidak bersetuju dengan keputusan berkenaan selain mendakwa keputusan itu dipengaruhi desakan politik.

Wan Salim berkata, JHEAINPP  akan memanggil ahli jawatankuasa dan pegawai masjid di seluruh negeri ini untuk sesi penerangan mengenai larangan tersebut.

Menurutnya, usaha itu perlu bagi membolehkan mereka menjelaskan kepada masyarakat Islam di kariah masing-masing.

“Semoga dengan cara ini, isu itu tidak disalahfaham oleh orang ramai dan tidak menimbulkan kekecohan yang berpanjangan,” katanya.

5 orang berkata:

Anonymous said...

Dap ni bagus belaka tuan bloq apa nak komen meroyan pulak puak penyokongnya yg melayu kan.parti suci murni tulus mulus la katakan.bkn mcm parti kita tuan bloq .nampak mcm saloh belaka

jamu pelangsing herbal ampuh said...

mulai di tekan dakwah islam tuh

obat pelangsing wsc biolo said...

lama-lama dakwah di masjidpun ga boleh tuh

Anonymous said...

Pakkarmu siasat dulu,jangan terus membuat kenyataan nanti apabila diminta untuk buktikan kamu akan mneggeletar nanti/cuba siasat dulu .arahan dari siapa.mengapa tindakan sebegini terus dilancarkan .Tanay dulu .jangan cepat tuduh nanti terima padah.Benarkah ini arahan DAP atau memnag keputusan Jabatan agama islam penang.

Anonymous said...

Larangan utk pembesar suara LUAR shj. Kat dlm lantaklah korng nak bertempik guna mikrofon. Jgnlah sbb kebencian trhdp yg lain kita jd bengap

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.