Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

BIAQ PI LA, SERAH JE KEPADA PKR

Isu YDP MAIPP: Pendirian AMK P Pinang mengelirukan
Afnan Hamimi Taib Azamudden
Afnan Hamimi Taib Azamudden
 
 
SHAH ALAM - Pemuda Pas Pulau Pinang berkata, desakan AMK supaya wakil parti Islam itu mengosongkan kerusi dalam Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP) bertentangan dengan pendirian Presiden PKR sebelum ini.

Ketua Pemudanya, Afnan Hamimi Taib Azamudden berkata, cadangan AMK itu agak mengelirukan sedangkan PKR masih meneruskan kerjasama politik dengan Pas termasuk di negeri itu.

Beliau menegaskan, jawatan Yang Dipertua (YDP) dan ahli-ahli MAIPP adalah di bawah perkenan Yang di-Pertuan Agong dan bukan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) Pulau Pinang.

"Kami menasihatkan supaya semua pihak menghormati kuasa prerogatif Agong selaku ketua agama Islam bagi negeri Pulau Pinang.

"Walaupun pihak MMKN mempunyai kuasa untuk mencadangkan nama, namun ia perlu tertakluk kepada kuasa prerogatif YDPA untuk menerima atau menolak cadangan itu," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Semalam, Ketua AMK Pulau Pinang, Asrol Sani Abdul Razak dan Ketua Wanita PKR, Nur Zarina Zakaria mendesak Timbalan Pesuruhjaya Pas negeri, Datuk Mohd Salleh Man mengosongkan kerusi jawatan YDP MAIPP.

[ ARTIKEL BERKAITAN: AMK, Wanita desak Salleh Man letak jawatan ]

Asrol Sani berkata, desakan itu wajar kerana Pas tidak lagi bersama dalam pentadbiran kerajaan negeri itu seperti yang diumumkan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, baru-baru ini.

Manakala Nur Zarina pula berkata, jawatan YDP MAIPP itu wajar diberikan kepada PKR kerana parti itu adalah kedua terbesar dengan 10 Adun di negeri itu.

Mengulas lanjut, Afnan Hamimi juga berkata, pihaknya akan meneruskan tugas dalam kerajaan negeri seperti biasa sebagai amanah rakyat pada PRU13 lalu.

"Jawatan dalam kerajaan adalah amanah daripada ALLAH SWT dan rakyat, bukannya tempat untuk melunaskan kehendak politik kepartian semata-mata.

"Individu yang dilantik untuk membangunkan MAINPP dan Islam di Pulau Pinang mengikut acuan pembangunan ALLAH SWT, bukan mengikut acuan nafsu manusia," katanya lagi.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.