Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

ADA AHLI PAS YANG PATAH BALIK KEPANGKUAN

PAS masuk fasa lonjakan baru pasca Fastaqim

10202015


 
Himpunan Fastaqim yang melebihi sasaran dengan menghimpunkan lebih 100,000 ahli PAS seluruh negara, menjadi petunjuk bahawa kemelut dalaman PAS hampir reda sepenuhnya.

Serentak dengan itu, pasca Fastaqim, PAS muncul sebagai sebuah parti politik yang padu dan mantap berbanding ketika sedang dalam kemelut enam tahun yang lalu.

Ketika ini, berdasarkan pemerhatian awal Pusat Penyelidikan PAS (PPP), PAS mempunyai kelebihan berbanding parti-parti besar lain yang sedang bergelut dengan krisis dalaman.
PPP mengunjurkan mulai bulan November 2015, PAS akan memasuki fasa lonjakan baru, iaitu mula menumpukan kepada hal ehwal luaran parti dan kebersamaan yang lebih meluas bersama masyarakat.

Sebagai sebuah agensi parti yang berkaitan dengan penyelidikan, PPP sendiri akan mula mengeluarkan dasar-dasar berteraskan Islam untuk ditampilkan kepada masyarakat umum, ke arah menyelesaikan krisis sosial, ekonomi dan politik yang sedang melanda negara hari ini. Yang terdekat, PPP akan menampilkan dasar-dasar Islam berkaitan percukaian sebagai maklumbalas kepada Bajet 2016 yang akan dibentangkan hujung minggu ini.

PAS diyakini akan dilihat lebih padu dan mantap ketika memasuki fasa lonjakan baru ini, apabila golongan profesional muda PAS yang sebelum ini kurang membuat penampilan mulai muncul untuk memberi sumbangan besar.

Golongan ini adalah mereka yang mendapat pentarbiyahan dan perkaderan langsung PAS bermula pertengahan dekad 1980-an, yang kini rata-rata mereka berumur 50 tahun ke bawah. Mereka kini sedang diserapkan di kesemua lajnah dan agensi parti, malah mula menggerakkan NGO-NGO mewakili sektor-sektor tertentu.

Lebih memberansangkan pula, golongan berpendidikan Islam (asatizah) dalam PAS termasuk dari Timur Tengah yang berumur dalam lingkungan yang sama iaitu 50 tahun ke bawah, semakin menguasai sesuatu bidang profesional sebagai bidang tambahan mereka.

Golongan ini yang ramai menganggotai Dewan Pemuda PAS selain barisan ulama pelapis bagi Dewan Ulamak PAS, mempunyai kepakaran dalam bidang ekonomi, perbankan, kewangan, antropologi, sosiologi, psikologi, ICT dan lain-lain. Mereka menguasai bidang-bidang ini melalui pengajian ijazah lanjutan.

Gandingan golongan profesional dan asatizah yang dibina sendiri oleh PAS hampir 30 tahun lalu, telah menjadikan PAS cukup-cukup bersedia untuk memasuki fasa lonjakan baru.

Kemelut dalaman PAS yang telah reda selepas lebih empat bulan proses pemulihan parti bermula selepas Muktamar PAS Jun yang lalu, telah menampilkan wajah PAS yang lebih padu dan mantap.

Kepimpinan ulama pula terus diberi kepercayaan mengemudi PAS agar tetap atas landasan perjuangan yang betul. Kesemua ramuan ini akan memberikan PAS momentum baru yang lebih kuat untuk membuat lonjakan baru pasca Himpunan Fastaqim.
Penulis ialah Pengarah Pusat Penyelidikan PAS.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.