Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

BAJET TALIAN HAYAT ?

Bajet 2016 talian hayat selamatkan Najib

Wan Azizah Wan Ismail
Wan Azizah Wan Ismail
 
KUALA LUMPUR - Bajet 2016 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak perlu ditolak kerana ia tidak mampu memacu negara ke arah negara maju berpendapatan tinggi pada tahun 2020," tegas ‎Ketua Pembangkang, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Berucap dalam Dewan Rakyat hari ini, Wan Azizah mendakwa Bajet 2016 hanyalah 'bajet talian hayat' untuk menyelamatkan Najib.

"‎Kebanyakan peruntukan adalah sebagai permulaan Rancangan Malaysia ke-11 (RMK-11) yang di isytihar sebagai ‘Pusingan Terakhir’ sebelum mencapai Wawasan 2020.

"Dalam pada itu, pada pemerhatian saya RMK-11 bakal menerima nasib seperti RMK sebelum ini. Kerana ‎semenjak RMK-10, Penilaian Laporan Separuh Penggal RMK tidak lagi dibentangkan di Parlimen.

"Ditambah lagi dengan amalan sejak 2011 untuk tidak lagi membentangkan Laporan Ketua Audit Negara semasa sesi pembentangan, ia hanya mengesahkan bahawa prinsip ketelusan, kebertanggungjawaban dan timbang tara gagal diamalkan. Oleh itu kita perlu tolak Bajet ini, bagi saya tolak Bajet, tolak Pekan,"  katanya.

Sementara itu, Ahli Parlimen Permatang Pauh itu turut membidas pertambahan peruntukkan terhadap Jabatan Perdana Menteri (JPM) yang hampir RM1 bilion.

"Seperti dijangkakan dan menjadi satu kebiasaan peruntukan Jabatan Perdana Menteri bertambah RM 1 billion kepada RM 20.3 billion, tertinggi dalam sejarah JPM," katanya yang juga Presiden PKR.

Tegasnya, rakyat Malaysia mahu bajet yang benar-benar mensejahtera dan bukan menyengsarakan kehidupan rakyat.

"Sasaran (Program Transformasi Ekonomi)  ETP bahawa negara memerlukan kadar pertumbuhan 6% Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK)  juga tersasar.

"Tema tersasar juga boleh dilihat apabila kerajaan sudah enam tahun membentangkan Perbelanjaan Bekalan Tambahan (Supplementary Supply Bill)," katanya.

Tambahnya, pengurangan peruntukkan untuk pengajian tinggi menunjukkan kerajaan juga tersasar daripada matlamat mengutamakan pendidikan.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.