Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

CHONG WEI TERUS BERJAYA

Chong Wei tundukkan Lin Dan
Lee Chong Wei
Pemain negara Datuk Lee Chong Wei berjaya menewaskan pemain nombor 1 dunia, Chen Long dari China pada perlawanan Akhir Kejohanan Badminton Terbuka Malaysia Celcom Axiata 2016 di Stadium Malawati Shah Alam hari ini.- Foto Bernama
 
JAGUH negara, Datuk Lee Chong Wei beroleh suntikan psikologi terbaik dalam persiapan ke Sukan Olimpik apabila menundukkan musuh tradisi, Lin Dan di separuh akhir Kejohanan Badminton Asia di Wuhan, China, hari ini.

Kemenangan 22-20, 15-21, 21-4 di laman musuhnya itu adalah bekalan terbaik buat Chong Wei kerana ini adalah kemenangan keduanya ke atas Lin Dan di China, selepas Terbuka China November lepas yang merupakan pertemuan terakhir mereka sebelum ini.

Ini juga pertemuan pertama mereka tahun ini, sekali gus membantu Chong Wei merapatkan rekod pertemuan mereka kepada 11-25, yang masih berpihak kepada juara Olimpik dua kali itu.

Menanti Chong Wei di final esok adalah juara dunia, Chen Long yang mudah menewaskan rakan sepasukannya, Tian Houwei dengan 21-14, 21-16.

Dalam perlawanan separuh akhir hari ini, Chong Wei yang ketinggalan 7-14 di set pertama bangkit mengejar mata untuk mengikat jaguh China itu, 20-20 sebelum mengutip dua mata terakhir untuk memenangi set tersebut.

Namun set kedua menyaksikan Lin Dan kembali bertenaga untuk mendahului Chong Wei 11-7 dan terus mengekalkan momentum untuk mengikat Chong Wei 1-1 dengan kemenangan 21-15.

Begitupun, pertarungan sengit yang diharapkan di set penentuan tidak menjadi dengan Chong Wei bijak mengawal gelanggang untuk mendahului 6-0 sebelum terus melebarkan jurang kepada 12-1.

Chong Wei yang kini menduduki ranking kedua dunia mengesahkan kemenangannya ke atas pemain nombor tiga dunia itu, dengan 21-4, sekali gus tiket ke final esok. - Bernama
free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.