Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

KENYATAAN RAFIZI SATU NUSLIHAT MENAKUTKAN BUKAN ISLAN

Rafizi dedah sebab kerajaan bentang RUU355
RUU355
KUALA LUMPUR - Ahli Parlimen Pandan, Mohd Rafizi Ramli hari ini mendakwa mengetahui sebab mengapa kerajaan mengambil keputusan membentangkan sendiri bacaan kali kedua Rang Undang-Undang Persendirian Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016 atau Akta 355.

Menurut Rafizi, sebabnya adalah BN yakin Pas tidak akan menyertai Pakatan Harapan.

"Disebabkan itu RUU355 merupakan satu "senjata sulit" atau "muslihat" daripada mereka. Sama ada Ahli Parlimen Marang, Datuk Seri Abdul Hadi Awang membentangkan usul itu atau tidak, adalah tidak relevan sekarang.


"Perpecahan di kalangan pembangkang telah berlaku dan tidak boleh dipulihkan serta Pas juga tidak akan menyertai Pakatan Harapan dengan apa cara sekali pun," katanya dalam sidang media di Invoke Malaysia di Sungai Besi, hari ini.

Beliau berkata, selain itu, BN kini mengemudi untuk komited dengan Pas dan dalam masa yang sama menyeimbangkan kemarahan yang semakin meningkat dalam kalangan komponen parti dalam BN.

"Kesannya berbeza. Jika Pas yang membawakan usul, parti komponen dalam BN yang tidak Islam akan mengalami tekanan daripada pengundi mereka yang ini merupakan langkah pertama terhadap perlaksanaan hudud.

"Ini yang pelik. Kalau kerajaan BN yang bentangkan, dia tak jadi hudud pula, sedangkan selama-lamanya memang kerajaan BN yang bentang (usul). Tapi kalau BN yang bentang, parti-parti politik dalam BN bukan Melayu merasakan ini bukan hudud sebab BN yang bentangkan," katanya.

Menurut Rafizi, selagi RUU355 dibentangkan oleh ahli parlimen pembangkang, maka ia akan terus menjadi risiko digunapakai sebagai senjata politik oleh BN-Umno untuk terus memecah belahkan PH.

"Kerana keputusan sama ada nak membenarkan ia dibaca, dibahas, diundi itu adalah keputuan BN-Umno," katanya.

Jumaat lalu, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mengesahkan bahawa BN akan membentangkan RUU355 pada sidang Parlimen kali ini sebagai usaha untuk memartabatkan agama Islam dan kedaulatan bangsa Melayu tanpa menjejaskan pihak lain.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.