Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

RCI, YANG BERTANGGUNGJAWAB WAJIB DITANGKAP

 SAPA BUAT LALAI SETELAH DISERAHKAN TANGGUNGJAWAB MAKA MEREKA WAJIB PIKUL, JANGAN NAK LARI, TU HARTA  RAKYAT.

INI BUKAN MASALAH POLITIK, TAPI MASALAH TANGGUNGJAWAB DAN LALAI.

LEPAS NI RCI BALING PULAK ! TAK KIRA LA SAPA YANG BERTANGGUNGJAWAB, JANJI RCI

-Pak Karamu-

 

RCI: JSJK jalankan siasatan, kata Ahmad Zahid

AddThis Sharing Buttons

RCI: JSJK jalankan siasatan, kata Ahmad Zahid
Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi ditemubual pemberita selepas melancarkan Karnival Planet UMMAH (KPU) di Masjid Putra hari ini. - Foto Bernama
(Ubah saiz teks) 
 
PUTRAJAYA - Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) akan menjalankan  siasatan berhubung kerugian urus niaga mata wang asing oleh Bank Negara Malaysia (BNM) pada sekitar 1990-an.

Ahmad Zahid, yang juga Menteri Dalam Negeri berkata, satu laporan polis telah dibuat oleh Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) semalam berdasarkan syor dan rumusan RCI kemungkinan berlaku pecah amanah dan penipuan dalam kes berkenaan.

“RCI mengenai Kerugian Urus Niaga Mata Wang Asing BNM biarpun tiada kuasa perundangan tetapi dapatan kajian mengesyorkan agar siasatan mengikut perundangan harus dilakukan.

“Mereka (RCI) cadang beberapa personaliti yang dilaporkan di RCI supaya dilakukan siasatan mengikut undang-undang kanun jenayah atau undang-undang berkaitannya,” katanya pada satu media selepas merasmikan Karnival Planet Ummah Masjid Utama 2017 di Dataran Putra, di sini hari ini.

Ditanya sama ada ketiga-tiga individu yang dinamakan dalam laporan tersebut akan dipanggil untuk memberi keterangan, beliau berkata : “Sebagaimana dinyatakan Ketua Polis Negara”.

Hari ini, Ketua Polis Negara, Tan Sri Mohamad Fuzi Harun berkata, satu pasukan khas yang diketuai Pengarah JSJK Bukit Aman, Datuk Amar Singh Ishar Singh ditubuhkan semalam untuk menyiasat kes tersebut dari semua sudut.

Fuzi dilaporkan berkata, individu berkenaan akan dipanggil sekiranya perlu.

RCI, yang diketuai bekas Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan membentangkan laporan 524 muka surat itu di Parlimen semalam.

Dalam laporon itu, RCI percaya bahawa Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamd merelakan tindakan Menteri Kewangan ketika itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang mengakibatkan bank pusat mengalami kerugian berjumlah RM31.5 bilion antara tahun 1992 hingga 1994.

Suruhanjaya itu juga berpandangan Menteri Kewangan ketika itu sengaja menyembunyikan fakta dan maklumat serta membuat kenyataan mengelirukan kepada Jemaah Menteri berhubung perkara itu.

Susulan itu, Setiausaha RCI mengenai Kerugian Urus Niaga Mata Wang Asing BNM pada 1990-an, Datuk Dr Yusof Ismail membuat laporan polis berdasarkan syor dan rumusan RCI di Ibu Pejabat Polis Daerah Putrajaya, semalam. - Bernama

43 orang berkata:

Anonymous said...

Rci memali? Ada ka karam? Mcm kena kencin dgn zahid ja. Umno mmg suka pekena walaunta, depa syok tengok walaunta terkinja kinja bersorak sorai.

Anonymous said...

Dengar cerita haritu gegak gempita pakat dok bahas ruu355 dlm parlimen. Syukur laa akta dah nak gubal. Eh! Silap... bahas dlm mimpi.. hadi ponteng lagi kan???

eri said...

hahaha rci kepala bana kepala bapak dia....

eri said...

dia mana ada ponteng...dia cuma x hadir ja...kepala bapak dia punya lobai...

Anonymous said...

Zaman TGNA saya lihat Pas sudah hampir sempurna dengan visi Pas for all. Tiada saya dengar ahli parti kita keluar Islam disebabkan visi ini. Sebaliknya bukan Islam berani memberi sokongan kpd Pas. Kerjasama dgn bukan Islam dalam beberapa perkara mudah diperoleh dan kesannya parti kita mula mendapat sokongan padu.

Berbeza sekali sekarang apabila pas berubah pemimpin no 1. Beliau spt tidak mampu dikawal oleh ahli marhaen spt kita. Beliau hanya dikelilingi oleh orang2 beliau yang sekepala dan senafsu. Betul atau salah bukan lagi ukuran penting. Berakhlak atau tidak bukan lagi jalan mendaulahkan parti. Hanya dalam sekelip mata parti kita bergolak menuju kehancuran. Sesama ahli saling bermusuh, maki hamun, takfiri dan sebagainya, apatah lagi kepada non muslim yang dulu ditagih sokongan mereka. Tidak lama selepas itu non muslim mula lari drp parti kita dan diikuti oleh ahli parti kita sendiri akibat rasa terpinggir kerana sengaja dipinggirkan apabila nafsu tidak sama. Tapi malangnya ahli bawahan spt saya yang tonggang langgang tidak tahu memilih mana satu yang harus diikut. Ikut sana salah, ikut sini pun salah.


Pemimpin no 1 amat penting untuk menjadikan parti terus berkembang dan menguasai negara. Malangnya parti kita ini tidak mempunyai kualiti untuk berbuat demikian. Sebagai ahli yg terus mengharap, saya dan rakan2 akan terus berdoa dan mengharap kpd Allah agar pemimpin no 1 yg ada sekarang akan segera ditukar demi kelangsungan parti kita. Amin Ya Rab


Ahli Pas Alor Merah, Kedah DA

Anonymous said...

Pak karam.
Pak karam juga kena beri cadangan supaya orang yang terima dedak 90 juta atau 200 juta dalam akaun itu ditangkap dan diadili. 90 juta itu pun duit rakyat, bukan duit anak-anak dia.

Anonymous said...

Kalau berani tangkaplah Tun tu. Ada berani? Mana ada telo nak tangkap Tun.

Anonymous said...

PM Najib sebagai PM pun sibuk sebab beliau banyak tugas kerajaan di luar tapi tak lah kerap sangat tak hadir persidangan. Tapi pemimpin no 1 kita ni lain macam sikit. Sibuknya mengalahkan PM pulak. Kerja apa kat luar tu yang penting sangat sampai ponteng dewan memanjang? Nasib baik tak jadi PM, agaknya kalau jadi PM batang hidung pun tak nampak.

Anonymous said...

Mengapa saya cadangkan TITM untuk menggantikan pemimpin no 1 Kita:

1. Dari segi kepimpinan, Titm nampak lebih konsistan dan berkebolehan. Beliau bekas pensyarah ipta yang tegas tapi disenangi.

2. Titm saya lihat lebih berupaya menggalas kehendak akar umbi dan punya daya penarik. Beliau mengamalkan dasar check and balance.

3. Titm amat sensitif dan mengambil berat akan keperluan rakyat. Tidak seperti pemimpin parti kita yang lain, Titm amat kritikal menyuarakan kepayahan rakyat ketika pemimpin kita yang lain bersikap berkecuali.

4. Titi bersih dan dilihat bersih. Beliau tidak dikaitkan dengan apa juga skandal termasuk skandal 90juta.

5. Titm tidak pernah dikaitkan dengan mana2 isu fitnah, takfiri, maki hamun mahupun mengeluarkan apa juga amanat yang menyeleweng.

6. Titm lebih berkualiti, dinamik, berkemampuan dan mampu membawa parti kita bergerak ke hadapan.

Kelebihan ini tiada dalam pemimpun no 1 kita sekarang. Ahli bawahan dari negeri lain selain kelantan dan terengganu lebih berminat Titm dijadikan pemimpin no 1.


Ahli Pas Alor Merah, Kedah DA

Quantum Metal Consultant said...

Tangkap dulu pengganas yang di istiharkan oleh arab saudi.

Anonymous said...

Bila dah pencen baru nak timbul balik. Esok bila dia dah pencen, isu imdb dan dedak 90j pun macam tu jugak.

Anonymous said...

Setuju 100%. Jangan ada orang yg dah kena bom baru nak tangkap.

Anonymous said...

Mana ada gegak gempita bahas pasal ruu355?.. Takdelah..

Gegak gempita masa kita cuba mempertahankan atheis sebagai sebuah agama yang bakal dilindungi perlembagaan.. Kalau sebelum ni bergerak secara senyap2, nanti dah bileh bergerak secara terbuka..

Gegak gempita jugak masa bahas nak akta keganasan dalam rumahtangga nak diguna pakai untuk boyfriend dan girlfriend tinggal sebumbung.. Perlindungan sama macam suami isteri, risaunya si girlfriend disepak diterajang..

Anonymous said...

Elehhhhh dua2 pemimpin ko tu sama je. Tak boleh pakai. Mereput la ko dgn parti ko tu

Anonymous said...

Cakap aje besor. Nak tangkap tak berani punya. Acah aje lebih.

Anonymous said...

RCI forex sudah. RCI Imdb bila lagi? Tak kan nak tunggu dia pencen jugak?

Anonymous said...

Saya rakyat bawahan ni tak kisah sangat rci yang mereka buat tu. Rci yang saya tunggu ialah RCI GST. Lain dr tu kepala bapak kau ajelah.

Anonymous said...

Sememangnya cara politik kat malaysia sekarang ni, pemerintah tak boleh disentuh.. Dah pencen baru orang korek balik apa2 yang dirasakan kesalahan yang pernah dibuat..

Sistem yang ada sekarang ni yang tak sesuai, yang melahirkan kleptokrasi, melahirkan diktator dsb..

Jalan terbaik untuk kita, menyokong pemisahan ekonomi dan perundangan dari kuasa pemerintah..

Anonymous said...

Betul dua2 akan sama je sebab majlis syura yang tentukan halatuju pendirian besar pas.. Pemimpin pas tak kira siapa akan berbincang dulu dengan majlis syura untuk keputusan besar..

Mereput dalam pas pun ok gak.. Tak perlu la terloncat parti sana terloncat parti sini..

Anonymous said...

Hadi ponteng parlimen lagi, pemalas betul presiden pas tuu. Oit walaun, pilih la yg rajin kerja dan sihat.

Anonymous said...

Zaman sekarang dalam pas adalah kesinambungan dari zaman arwah tgna ada dulu..

Pemimpin no 1 adalah presiden parti.. Mursyidul am dikira sebaris kepimpinan kerana ilmunya yang tinggi.. Tapi masing2 akan berbincang dengan majlis syura untuk keputusan besar..

Bekerjasama dengan dap bila mereka tidak campur isu umat Islam, putus kerjasama bila mereka mencampuri dan menentang Islam..

Anonymous said...

RCI Dedak 90 juta pun wajib dibuat. Itu duit rakyat. Itu bukan duit ketua pemuda. Tak kiralah siapa yg akan kena

Anonymous said...

Dah banyak kena kafirkan, kena munafikkan, nak tanam kat jirat cina. Tapi bila tiba time jadual nak bahaskan dia pulak ponteng taj berani datang. Dah kena tangguh lagi pulak. Berapa lama nak tangguh ruu355 yang banyak memberi manfaat kepada ahli pas tu

Anonymous said...

Kedinambungan yang berlainan arah.

eri said...

wakil tuhan tu ko nak macam mana lagi???

Anonymous said...

Kesinambungan untuk pas kekal sebagai parti Islam, berlainan arah sebab dap kembali menentang Islam macam sebelum bekerjasama dulu.. Langkah mayat aku dulu.. Kata si mendiang karpal singh..

Anonymous said...

Manfaat bukan untuk ahli pas je tapi ntuk semua orang Islam..

Tanggungjawap pun bukan atas parti pas je.. Tapi tanggungjawap semua yang beragama Islam la..

Nampak nama speaker yang bertugas.. Agak2 dia nak bagi tak perbahasan ruu355 tu.. Bentang dah bentang dah, tinggal nak bahaskan la, tapi perbahasan tak diberi peluang..

Anonymous said...

mengelepar dog barua2 pakatun bila top dog dan tokey lubang kunyit nak kena psl siasat lanjutan drp RCI forex...mereputla sesiapa yg rembat duit rakyat 31.5B

Anonymous said...

Berjuang utk rakyat kononnya..sebenarnya berjuang utk tembolok sendiri..barua dan bangsat tul

Anonymous said...

Satu berjuang utk tembolok sendri. Satu lagi tunggang agama...

Anonymous said...

Kpd dog barua2 top dog eddy wang:

Klu nak tangkap, tangkaplah. Jangan cakap aje, tangkapnya tidak

Anonymous said...

31.5 bilion hilang masa melabur secara bodo. Tak ada sapa sempat rembat.

Errr... Sapa rembat duit potongan gaji cikgu yik? Hidup lagi ke dah mampos?

Anonymous said...

Bila nak tangkap ketua pengganas yg arab cakap tu?

IrWrWs said...

Wakil tokong gampang sampai 26 org ponteng serentak.. sian kat rakyat.. darab 26 tu..

IrWrWs said...

RM 31.5 billion takde sape sape rembat? Habih tu macamana anak2 dia kaya raya sampai jadi top ten paling kaya di malaysia. Heran jgk aku yg sentiasa bersangka baik ni..

IrWrWs said...

Takkan org PAN nak Dr Yusoff Qardawi kena tangkap kut.. oh yea sekarang mereka tgh sibuk membela hak2 golongan atheis, lgbt, bersekedudukan dan murtad.. mereka ni bukannya pengganas pun di mata PAN..

IrWrWs said...

Satu lagi tunggang atheis, lgbt, sekedudukan dan murtad..

IrWrWs said...

Takkan org PAN nak Dr Yusoff Qardawi kena tangkap kut.. oh yea sekarang mereka tgh sibuk membela hak2 golongan atheis, lgbt, bersekedudukan dan murtad.. mereka ni bukannya pengganas pun di mata PAN..

IrWrWs said...

Kalau 7:13 ahli PAS pasti dia sayang ketua sbgmana ahli parti lain.. aku rasa dia ni selalu mengelak usrah sbb tu tak dapat ditarbiah..

Anonymous said...

dulu sokong pesta arak, sekarang sokong ateis pulak...apa nak jadi dgn mamak maidin PAN ni...dah dpt peringat pun tak sedar lagi

IrWrWs said...

Eh bukan 200 juta pulak ke? Oh ye 90 juta salor ada bukti, 200 juta salor cuma nampak je bukti tu.. keh keh.. pan kena tipu hidup2..

IrWrWs said...

Pembetulan:

Pesta arak : Pan membantah dalam hati bukan sokong
Hak Atheist : Pan membela bukan sokong

bonjour said...

Kuali n the gang kn keldai

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.