Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

MARUAH MELAYU ? MELAYU MANA ADA RUKUN ?

JIKA SETAKAT NAK BELA MARUAH MELAYU ? HENTIKAN, MELAYU MANA ADA MARUAH ?

SEJAK MERDEKA HINGGALAH ZAMAN SEKARANG, YANG MENGEPALAI NEGARA ADALAH MELAYU, 

APA PIMPINAN MELAYU BUAT ? MALAH MELAYU TERUS MENGUNDUR DIRI DARI BANDAR KEPINGGIR KOTA ATAU BERANSUR KE DALAM HUTAN.

PEMIMPIN MELAYU HANYA PANDAI CAKAP KERANA NAK LEPASKAN TENGKOK  DAN TEMBOLOK SAHAJA.

MEREKA MENCARI PELUANG SEBANYAK MUNGKIN UNTUK DIRI SENDIRI DENGAN MELONGGOK HARTA PADA ANAK PINAK.

MELAYU ADA MARUAH ?

BANGSA YANG ADA MARUAH HANYA BANGSA YANG ADA RUKUN HIDUP, MELAYU MANA ADA RUKUN ? YANG ADA RUKUN HANYA ISLAM, YANG ADA RUKUN HANYA IMAN, YANG ADA RUKUN HANYALAH NEGARA.

UNTUK JADI BANGSA MELAYU YANG BERTAMADUN, MENGAPA TIDAK KEMBALI KEPADA ISLAN YANG MEMPUNYAI RUKUN ?

TAKUT POTONG TANGAN,KAKI ? TAKUT MAKAN SOUP TANGAN ? CIS SUNGGUH HAPRAK MELAYU JENIS INI.

ISHHH, MELAYU BLAH, BLAH, BLAH, BLAH ! INGAT MELAYU TAK BOLEH NILAI SIKAP HAPRAK MELAYU ?

-Pak Karamu-

Maruah Melayu bukan terletak pada bangsa, tapi Islam

Mohd Azmi Abdul Hamid  |  Diterbitkan  |  Dikemaskini
   
ULASAN | "Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan suatu kaum sebelum mereka mengubah keadaan diri mereka sendiri.” (ar-Ra’d : 11).

Kami berpendapat perbincangan mengenai nasib dan maruah Melayu harus berorientasikan apa yang diungkap di dalam al-Quran.

Dalam konteks keresahan bangsa Melayu dalam kalangan ahli politik dan pertubuhan bukan kerajaan masa kini, ternyata ia banyak berkisar kepada tuntutan supaya kerajaan melakukan sesuatu untuk menyelamatkan status Melayu yang dilihat tercabar.

Ayat al-Quran tersebut tepat untuk dijadikan formula memulihkan maruah bangsa Melayu.
Iklan
 
Sejak bangsa Melayu dijajah oleh lima bangsa penjajah - iaitu Portugis, Siam, Belanda, Jepun dan Inggeris - selama 446 tahun, banyak nilai feudalisme membelenggu mereka.

Akibatnya parah. Dari sebuah bangsa yang asalnya rajin dalam bidang maritim dan mengusahakan bidang pertanian, ilmu kearifan lokal bangsa Melayu dibuang.

Ia kemudian diganti dengan sifat kebergantungan kepada pemerintah.

Perlu berlaku jujur

Sebab itu maruah Melayu mulai terhakis apabila hampir semua aspek kehidupan mulai dicemari dengan kebergantungan dan kemalasan.

Memang benar, politik Melayu telah dirosak oleh perpecahan. Dengan sebab keghairahan dan fanatik kepada politik kelompok, gelaja "Melayu bunuh Melayu" menjadi parah.

Sebab itu ucapan Dr Mahahir Mohamad dalam amanatnya di Kongres Maruah Melayu di Shah Adam tadi, beliau nampaknya menyentuh banyak soal sikap orang Melayu yang tidak cukup bersedia bekerja dengan berdisiplin.

Dari soal menjual tanah rizab Melayu hingga soal orang Melayu enggan bekerja dalam bidang kemahiran sehingga ramai pekerja asing mengambil tempat kerja dalam negara ini.
Memang perubahan yang sangat genting dihayati ialah kesanggupan bangsa Melayu jujur untuk mengakui bahawa jika perangai dan sikap negatif terhadap kerja tidak dikikis, maruah bangsa tidak akan dapat dipulihkan. 

Harus diinsafi, yang membunuh tulisan Jawi dan bahasa Melayu adalah Melayu sendiri; yang mengadai tanah Melayu adalah Melayu; yang merasuah, membuang anak, ketagihan dadah, merempit, adalah Melayu sendiri.

Oleh itu kami bersetuju bahawa tindakan menyalahkan orang lain atas terjejasnya maruah Melayu adalah tidak tepat.

Bangsa Melayu itulah yang boleh memulih maruah oleh bangsa sendiri. Orang lain tidak mungkin mahu membela nasib dan maruah Melayu. 

Kembali kepada Islam

Kami mengesa para pemimpin Melayu agar mengembleng tenaga untuk memikirkan bagaimana caranya maruah bangsa dapat dipulihkan dengan berpandukan al-Quran dengan segala pedomannya.

Tidak boleh difikirkan hanya perlembagaan negara sahaja yang boleh menjamin maruah bangsa. Orang Melayu perlu berpegang kepada sumber abadi - iaitu al-Quran - jika mahu maruah itu dilindungi.

Bangsa Melayu perlu kembali kepada asas (back to basic). Maruah bangsa bukan kerana Melayunya, tetapi kerana Islamnya.

Kami akur jeritan "Hidup Melayu" menaikkan semangat, tetapi laungan sebegitu saja akan hanya menjadi retorik dan tidak berupaya mengubah realiti.

Dr Mahathir sendiri kesal kenapa perkampungan Melayu - seperti Kampung Kerinci dan Kampung Abdullah Hukum di KL - akhirnya lenyap. Beliau mengeluh orang Melayu tidak mampu hidup di bandar.

Kami berpandangan, kesilapannya ialah pada model pembangunan yang kerajaan sendiri amalkan. 

Orang Melayu di bandar terpinggir sedikit demi sedikit akibat didesak memberi laluan kepada pembangunan. 

Akibatnya realiti bandar didominasi oleh bangsa lain.

Kami menggesa pemulihan maruah Melayu hanya boleh direalisasikan dengan kembali kepada Islam yang menyeluruh.

Ia perlu bermula daripada pemimpin Melayu itu sendiri. Daripada raja-raja, perdana menteri hingga ketua institusi keluarga Melayu.

MOHD AZMI ABDUL HAMID ialah presiden Presiden Teras Pengupayaan Melayu (Teras).

17 orang berkata:

ted manoff said...

Mmg betul2 kimaq..aku dh mls nk ckp soal melayu lagi..berapa byk perhimpunan melayu yg hanya bermodal air liur saja..balik dari berhimpun mcm tuu juga perangainya..xde apa pun..dpt kuasa rasuah sana sini..tun m pun patut ditegur..setakat nii pretasi beliau agak suram..janji patut ditunaikn bkn terus bermain alasan..


PrOoTt💨💨dmuka hadi al taikk unta..kikiki..💦💦💩💩💩

Anonymous said...

CELAH MANA MARUAH MELAYU KG BARU DIBELA..!??

PENDUDUK KG BARU MASIH INGATKAH..!? - BULU BARUA DATUK AMIN SHAH, SEKARANG BARUA KALID SAMAT TAPI PM TETAP ORANG YANG SAMA.

Pada penduduk KG dengar baik baik apa yang aku mahu khabarkan pada kelian. Ini adalah FAKTA dan BUKTI yang krlian kena buka mata luas luas. Sejarah tanah yang lesap di zaman PM ke 4 Tun Mahathir melalui proksi dan barua Datuk Seri Amin Shah jangan di lupakan. Sekarang PM ke 7 datang ke Kg Baru melalui barua Kalit Samat pula... makin nak mampos makin mengila nak menipu lagi... alahaii...!!!!!

PM KE 4 BARUA AMIN SHAH MUSIBAT
TANAH KG BARU LESAP TIADA GANTI
FAKTA TERBARU PM KE 7 KALIT SAMAT
PENDUDUK KG BARU JGN TERTIPU LAGI

Sesiapa ada waris yang di tipu oleh barua PM ke 4 Datuk Amin yang dilucutkan gelaran Datuk Seri yang lari ke Afrika Selatan tak mudah dilupa.

Barua PM ke 4 ini dulu yang menyebabkan srbahagisn tanah Kg Baru digadai oleh Datuk Seri Amin Shah mamak P. Pinang tergadai bila tawaran oleh PM ke 4 hanya RM350.00 psf srdangkan nilai pasaran masa itu RM1400.00 psf.

Masih ingat tawaran PM ke 4 dulu melalui proksi baruanya Datuk Amin Shah ini..!?? Kesemua syarikat Amin Shah Buisness Focus dan Syarikat Perkapalan lingkup bangkrap akhirnya..!!??

Pemilik tanah ini memberitahu The Malaysian Insight berkata angka yang disebut Menteri Wilayah Persekutuan itu tidak menggambarkan keadaan sebenar kerana hanya berdasarkan sekitar 500 pemilik.

Perihal tanah Kg Baru, kerajaan berhasrat untuk tidak mengambil tindakan perundangan dalam proses pengambilan tanah Kampung Baru.

Sekiranya ada penduduk yang tidak bersetuju juga, kami akan mencari jalan penyelesaian lain seperti menempatkan mereka di tanah yang lain yang ada di situ juga.

Setiausaha Agung, Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM) Amirhamzah Karim mempersoalkan tindakan kerajaan yang mahu membeli tanah di Kampung Baru pada harga rendah.

Katanya, harga yang ditawarkan seharusnya berpatutan dengan nilai tanah semasa iaitu RM 2,000 satu kaki persegi.

“Di situ (Kampung Baru) tanah itu adalah nilai dia RM 2,000 kaki persegi, kenapa nak beli RM850 saja, kenapa tidak nilaikan pada harga semasa.

Menteri Wilayah Persekutuan Kalid Samad berharap perkara ini semua akan selesai selewat-lewatnya pada hujung tahun ini atau Februari depan.

"Sekarang PM yang sama melalui "proksi barua baru PM ke 7 iaitu Kalit Samat" nyanyi lagu yang sama seperti 'Datuk Amin Shah barua PM ke 4' mengalun lagu yang sama pada kelian wahai Penduduk Kg Baru..."

Tak serik serik lagi ke wahai Penduduk Kg Baru dilagukan dan didendang nyanyian y sama oleh PM ke 7 sama seperti nyanyian proksi barua PM ke 4 dulu...!!??

"Jika tiada masalah kita (proksi barua PM ke 7) akan teruskan dengan proses surat perjanjian jual beli (S&P) pada September depan," katanya.

Khalid mengumumkan tawaran harga RM850 kaki persegi atau atau RM6 juta bagi lot 8,000 kaki persegi untuk pembangunan semula atas keluasan tanah dicadangkan seluas 62 hektar.

Datuk Amin dulu menawarkan RM350.00 psf dengan nilai pasadan masa itu RM1500.00 psf... tengok sendiri game dari PM ke 7 dan PM ke 4 , game plan tetap sama bukan..!!??

Dakwaan 90 Peratus Setuju Jual Tanah Hanya Cerita Bohong Menteri – Penduduk Kampung Baru, pemilik dan pewaris tanah Kampong Bharu menggelar Khalid Samad pembohong kerana mendakwa 90% daripada mereka setuju menjual tanah tersebut pada harga RM850 sekaki persegi.

Kerajaan tawar beli tanah Kampung Baru RM850 satu kaki persegi...persoalan yang timbul ADILKAH harga ditawaran tersebut..!?

Khairulryezal osman said...

Habis tu tengku adnan nk jual pada cina pada harga 500 satu kaki adilkah? Tengku palsu!! Umno bab tipu melayu memang pakar

Anonymous said...

ku nan dah jual ke blom...!?

Anonymous said...

KAT CELAH MANA AMANAT MARUAH MELAYU DIPERTAHANKAN OLEH TUN M(MANGKOK)

Perpecahan itu memaksa Melayu terpaksa bergantung pada pihak lain untuk mendapatkan sokongan demi menempatkan diri dalam kerajaan.

Setakat world leader bukan jaminan pemimpin itu terbaik...!!!

Reality nya pemimpin PH Melayu yang cakap tapi kau yang paling kuat menjilat... cakap bergegar sana sini ekor bergelumang taik fitnah jijik.

Topik Fitnah jijik jadi senjata utama memecah belahkan orang Melayu lansung tidak kedengaran di Kongres Maruah Melayu.. dan kerajaan PH ini diasaskan oleh persepsi dan sentimen fitnah jijik.

TAK GUNA CAKAP MARUAH BERGEGAR DLM DEWAN
KALAU EKOR SENDRI BERGELUMANG DENGAN FITNAH JIJIK
MARUAH KONGRES HILANG BILA FITNAH BUKAN TOPIK PILIHAN
WAKIL PIBG DAP LAGI POWER DARI MAHATAIK

Ini secara tak langsung, jelas Tun M(Mangkok) telah menimbulkan perasaan terhutang budi yang menyebabkan orang Melayu terpaksa menjaga hati kaum lain.

“Apabila bergantung pada orang lain, sedikit sebanyak kita terhutang budi dan takut kalau tak dapat sokongan, maka kita tak dapat tempat bagi diri kita...

Reality sekarang itu lah yang terjadi pada Tun M(Mangkok) ... kau yang cakap kau yang jilat..

Khairulryezal osman said...

Ku nan palsu nk jual pada cina tapi belom sempat jual umno bn bungkus.kahkahkahkah

Anonymous said...

bukti dan fakta kena tujuk la bodoo..!

Khairulryezal osman said...

Cari sendiri,jgn mls macam khinzir tua

Anonymous said...

kau yg tuduh suh org cari.. org bodo mcm.ni yg tokong suka..


kikikkiki... bido bodo

Anonymous said...

CELAH MANA KONGRES MARUAH MELAYU MENCAPAI REALITY NYA

Kongres Maruah Melayu yang dihadiri Tun Mahathir ini tidak nampak kelibat pemimpin DAP dan pemimpin nombor satu PKR yang juga bakal PM ke 8.

Bukankah DAP juga punya pemimpin Melayu? Mana hilangnya pasangan yang diagungkan DAP, Zairil dan Dyana? Apakah Anwar bukan Melayu?

Tidakkah Dr. Mahathir sedar?

Dakwaan Tun M (Mangkok) orang Melayu tidak bekerja membina bangunan pencakar langit di Malaysia sebagai buruh kasar tetapi kini, orang Melayu Malaysia telah berjaya sebagai jurutera membina bangunan pencakar langit dunia.

i. Cuba semak, bangunan pencakar langit Burj Khalifa di Dubai, salah seorang jurutera pembinaan adalah orang Melayu dari Malaysia.

ii. Si mangkok tingkat, Dr. Mahathir ketinggalan zaman. Orang Melayu tidak lagi bekerja sebagai buruh tetapi jurutera pembinaan.

PERSOALAN: AZMIN ALI HADIR. ANWAR IBRAHIM TIDAK DIJEMPUT?

Mana mungkin bakal Perdana Menteri ke-8 tidak dijemput ke Kongres Maruah Melayu.

Azmin Ali hadir berkemungkinan kerana dia Menteri Ekonomi dan berbangsa Melayu.

Bukankah, Wan Azizah, Timbalan Perdana Menteri. Tetapi tidak hadir. Anwar boleh hadir sekiranya Azizah dijemput. Hadir sebagai suami kepada TPM.

Di manakah MARUAH ANWAR IBRAHIM, di dalam hal ini?

SEKIRANYA KONGRES MARUAH MELAYU INI MASIH ADA MARUAH:

1. Jawatan Menteri Kewangan dikembalikan kepada Menteri Melayu.

2. Sekiranya maruah Melayu tidak dikembalikan, BUBAR SAJA DEWAN RAKYAT.

3. Kita kembalikan maruah ini kepada rakyat. Kalau Anwar Ibrahim mahu jadi PM ke-8, dapatkan Fresh Mandate dari rakyat, dengan cara:

4. Paling tak bermaruah Tun M(Mangkok) langsung tidak ada keberanian perprcahan orang Melayu angkara rekayasa FITNAH jijik.
Kenapa tiada keberanian menyebut perihal fitnah..... sebab kerajaan PH ini ditubuh berasaskan sentimen dan fitnah jijik ciptaan pemimpin PH itu sendiri

Bila sokongan Melayu berkurang mainkan semula sentimen Melayu dan Anti Yahudi ( 3 surat diutus petnah kepada 3 PM isreal dan pertemuan rahsia Simon Peres di Paris, pemain kriket Isreal dan membuka barang import Isreal ke Malaysia). Bila sudah mendapat Sokongan Melayu semula maka mengayakan balik kroni Cina dan anakcucu jadi keutamaan - Ini kah ciri pembela Maruah Melayu atau Maruah Si Lidah Bercabang..!?

MARUAH MANA DI MANA KAU MARUAH MENGHILANG..!??
MARUAH MELAYU ATAU MARUAH LIDAH BERCABANG
CAKAP BERGEGAR SIANG MALAM AIR MATA BUAYA DIKELUARKAN
COMANGO PLURALIST MURTAD, AKIDAH KAU GADAIKAN

Kalau menang dengan fitnah jijik dan disokong adu domba dari dari kaum lain dari segi kewangan dan media, adakan Tun M(Mangkok) layak berkata pasal Maruah Bangsa Melayu..!?

..lu fikir lah sindiri

#PALINGBERMARUAH.

#bmf

Anonymous said...

kikiki alang2 dah sepentas, elok hadi bubar jer pas,zahid bubar jer la umno tu. semua ahli pas dan umno join bersatu! kehkehkeh lepas tu daftar nama PARTI MELAYU ISLAM SEMALAYSIA kahkahkah

Anonymous said...

PrOoTt dmuka BAPAK ted manoff... ergggg lega.

Anonymous said...

KENAPA ANWAR IBRAHIM SEBUT ‘KONGRESS BARUA’ MERUJUK KEPADA KONGRES MARUAH MELAYU BARU-BARU INI??!! INIKAH KEPERIBADIAN ORANG YANG NAK JADI PM8?!

Nampak sangat jatidiri anwar ibrahim amat rendah nilai pekertinya!! Tidak sesuai untuk dia sebut “kongres barua’ dalam sidang akhbar seperti itu!!

Saya yakin perkataan ‘kongres barua’ yang dilontarkan oleh anwar ibrahim itu merujuk kepada kongres maruah melayu yang dianjurkan baru-baru ini!!

WALAWEY VIDEO BANG NON PERLI ATOK KAU LAH
SEMANGAT SUNGGUH DENGAN KONG LESS MARUAH
AL JUB KATE BUKAN MARUAH KONG LESS BARUAH
MACAI BODO2 KO ORG TAK TERASA MCM HARAMJADAH..!?

KIKIKIKI..

Mungkin anwar ibrahim kecewa kerana tidak dijemput pada peringkat awal cuma mendapat jemputan di saat-saat akhir!!

Mungkin apa yang memedihkan lagi perasaannya bila melihat dato seri azmin ali ditonjolkan di atas pentas bersama tokoh-tokoh pemimpin lain!!

Apa pun perasaan tidak puas hatinya; anwar ibrahim tidak harus keluarkan bahasa kesat sedemikian rupa walaupun dalam bentuk gurauan!!

Hakikatnya, tuhan yang Maha Mengetahui sedang menunjukkan kepada keseluruhan rakyat akan keperibadian sebenar anwar ibrahim!!

Dia ini sebenarnya ‘penyangak’ yang sedang berlakon mempamerkan watak tokoh pemimpin!! Sebab itu saya sering kali nyatakan anwar ibrahim adalah manusia hipokrit dalam segenap segi!!

Kalau anwar ibrahim cuba hendak bergurau sekalipun; perkataan ‘barua’ tidak sesuai sama sekali disebut di hadapan seorang perdana menteri yang usianya lebih tua dari beliau!!

Anwar ibrahim tidak layak untuk memimpin bangsa dan negara kerana beliau ini bersikap tidak rasional dan amat pendendam!!

Tetapi bagi saya anwar ibrahim hanyalah seorang yang cukup ‘haprak!!’

Jatidiri beliau yang lain akan saya dedahkan satu per satu bila tiba masa yang sesuai!!

Seorang yang berkeperibadian seperti ‘musang berbulu ayam’ amat merbahaya untuk diizinkan memimpin bangsa serta tanahair kita yang tercinta ini!!

Ikhlas dari;
KHAIRUDDIN ABU HASSAN
9 Oktober 2019


#BMF

pakresky said...

ASS..WR.WB.SAYA pak resky TKI BRUNAY DARUSALAM INGIN BERTERIMA KASIH BANYAK KEPADA EYANG WORO MANGGOLO,YANG SUDAH MEMBANTU ORANG TUA SAYA KARNA SELAMA INI ORANG TUA SAYA SEDANG TERLILIT HUTANG YANG BANYAK,BERKAT BANTUAN EYANG SEKARAN ORANG TUA SAYA SUDAH BISA MELUNASI SEMUA HUTAN2NYA,DAN SAWAH YANG DULUNYA SEMPAT DI GADAIKAN SEKARAN ALHAMDULILLAH SUDAH BISA DI TEBUS KEMBALI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN EYANG WORO MANGGOLO MEMBERIKAN ANGKA RITUALNYA KEPADA KAMI DAN TIDAK DI SANGKA SANGKA TERNYATA BERHASIL,BAGI ANDA YANG INGIN DIBANTU SAMA SEPERTI KAMI SILAHKAN HUBUNGI NO HP EYANG WORO MANGGOLO (082-391-772-208) JANGAN ANDA RAGU ANGKA RITUAL EYANG WORO MANGGOLO SELALU TEPAT DAN TERBUKTI INI BUKAN REKAYASA SAYA SUDAH MEMBUKTIKAN NYA TERIMAH KASIH
NO HP EYANG WORO MANGGOLO (082-391-772-208)
BUTUH ANGKA GHOIB HASIL RTUAL EYANG WORO MANGGOLO
DIJAMIN TIDAK MENGECEWAKAN ANDA APAPUN ANDA MINTA INSYA ALLAH PASTI DIKABULKAN BERGAUNLAH SECEPATNYA BERSAMA KAMI JANGAN SAMPAI ANDA MENYESAL

Anonymous said...

Ko bnyk mkn taik sebab tu bodoh bertingkat tingkat.

Anonymous said...

elok kau bersatu dgn taek sedunia kahkahkah

pakresky said...

ASS..WR.WB.SAYA pak resky TKI BRUNAY DARUSALAM INGIN BERTERIMA KASIH BANYAK KEPADA EYANG WORO MANGGOLO,YANG SUDAH MEMBANTU ORANG TUA SAYA KARNA SELAMA INI ORANG TUA SAYA SEDANG TERLILIT HUTANG YANG BANYAK,BERKAT BANTUAN EYANG SEKARAN ORANG TUA SAYA SUDAH BISA MELUNASI SEMUA HUTAN2NYA,DAN SAWAH YANG DULUNYA SEMPAT DI GADAIKAN SEKARAN ALHAMDULILLAH SUDAH BISA DI TEBUS KEMBALI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN EYANG WORO MANGGOLO MEMBERIKAN ANGKA RITUALNYA KEPADA KAMI DAN TIDAK DI SANGKA SANGKA TERNYATA BERHASIL,BAGI ANDA YANG INGIN DIBANTU SAMA SEPERTI KAMI SILAHKAN HUBUNGI NO HP EYANG WORO MANGGOLO (082-391-772-208) JANGAN ANDA RAGU ANGKA RITUAL EYANG WORO MANGGOLO SELALU TEPAT DAN TERBUKTI INI BUKAN REKAYASA SAYA SUDAH MEMBUKTIKAN NYA TERIMAH KASIH
NO HP EYANG WORO MANGGOLO (082-391-772-208)
BUTUH ANGKA GHOIB HASIL RTUAL EYANG WORO MANGGOLO
DIJAMIN TIDAK MENGECEWAKAN ANDA APAPUN ANDA MINTA INSYA ALLAH PASTI DIKABULKAN BERGAUNLAH SECEPATNYA BERSAMA KAMI JANGAN SAMPAI ANDA MENYESAL

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.