SHAH ALAM - Ahli Parlimen Ketereh, Tan Sri Annuar Musa menegaskan kenyataan Menteri Kewangan, Lim Guan Eng bahawa kerajaan Kelantan tidak mampu untuk membayar gaji kakitangan awam merupakan satu kenyataan bersangka jahat di Parlimen.

Annuar yang juga Setiausaha Agung Umno berkata, kenyataan berkenaan dengan jelas menuduh kerajaan Kelantan tidak mampu untuk membayar gaji kakitangan awam dan terpaksa dibantu kerajaan pusat.

Menurutnya, kenyataan berkenaan adalah amat salah dan mampu mengelirukan Dewan Rakyat.

“Kenyataan ini amat salah, tidak benar dan mengelirukan dewan (Dewan Rakyat)… beliau patut dihadapkan ke jawatankuasa hak Parlimen,” kongsinya menerusi catatan Twitter peribadinya, hari ini.

[ ARTIKEL BERKAITAN: Faktanya Kelantan memang tak mampu: Guan Eng ]

Pagi tadi di Parlimen, Guan Eng menegaskan fakta itu berdasarkan kenyataan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pernah mengungkit bahawa kerajaan negeri tidak akan mampu membayar gaji penjawat awamnya jika tidak kerana suntikan dana dari Putrajaya.

Bagaimanapun, jawapan tersebut masih tidak memuaskan hati ahli Parlimen pembangkang yang terus membuat kecoh.

Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Mohamad Ariff Md Yusoff kemudiannya memberitahu Guan Eng telah memberi penjelasan dan mengarahkan sebarang isu berbangkit diselesaikan di luar dewan.

Susulan itu di luar dewan, ahli Parlimen pembangkang mendesak Guan Eng menarik balik kenyataan yang mendakwa kerajaan negeri Kelantan tidak ada duit untuk membayar gaji kakitangan.