Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

RAKYAT MENUNGGU TINDAKAN TERHADAP LIM GUAN ENG

MULUT CELUPAR LIM GUAN ENG DARI PAKATAN HARAPAN UNDANG BAHAYA PERANG, KERAJAAN PERLU BERTINDAK. SIAPA YANG MULAKAN HENDAK SANGAT BERPERANG ?

Speakar ingatkan MP jangan api-apikan kenyataan 'isytihar perang'
   
PARLIMEN | Speaker Dewan Rakyat Mohamad Ariff Mohd Yusof hari ini mengingatkan agar ahli parlimen tidak mengapi-apikan kenyataan yang boleh menyebabkan ketegangan kaum.

Mohamad Ariff memberi peringatan itu susulan kekeceohan ketika Ketua Pembangkang Ismail Sabri Yaakob berbahas dan menyentuh tentang kenyataan asal Menteri Kewangan Lim Guan Eng yang menyifatkan kerjasama PAS dan Umno merupakan "pengisytiharan perang" terhadap bukan muslim. 

"Peraturan mesyuarat juga sebutkan jangan bangkitkan isu-isu yang menimbulkan perasaan jahat antara kaum. 

"Jadi memadai jika sesuatu sudah kita sebut, tak perlu disokong atau diapi-apikan," tegas Mohamad Ariff.

Rabu lalu, Lim mengeluarkan kenyataan media berbahasa Cina menggesa MCA meninggalkan BN kerana menurutnya, Umno dan PAS "mengisytiharkan perang" terhadap golongan bukan muslim.

Selepas kenyataan itu dilapor media, Lim membuat pembetulan dengan mengeluarkan istilah "pengisytiharan perang" dan menggantikannya dengan perkataan "menyasarkan".

Terdahulu, dalam ucapannya, Ismail Sabri mempersoalkan sama ada kenyataan asal Lim boleh dianggap provokasi bagi bukan muslim untuk "mengisytiharkan perang" terhadap golongan muslim di Malaysia.

"Adakah ia (kenyataan Lim) merupakan provokasi kepada bukan kaum Melayu untuk isytihar perang kepada orang Melayu di negara kita ? 

"Ini merupakan satu provokasi yang amat serius. Kalau provokasi ini diambil oleh pihak bukan Melayu dan seterusnya mengisytiharkan perang terhadap orang Melayu, bermakna tentu saja akan berlaku sesuatu perkara yang tidak kita ingini seperti 13 Mei 1969," kata ahli parlimen Bera itu.

Sejurus selepas itu, Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan (PAS-Kota Bharu) berkata: "Kalau ada isytihar perang, kita sambut perang".

Azalina Othman Said (BN-Pengerang) kemudian bertanya ahli parlimen mana yang membuat kenyataan itu, yang membuatkan Takiyuddin tampil dan mengulang sekali lagi: "Saya cakap, kalau ada isytihar perang, kita sambut perang".

Pemimpin PH kemudian menyatakan bantahan dengan kenyataan itu, sebelum Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan) pula berdiri dan mengulangi: "Kalau ada perang kita sambut perang!"

PERISYTIHARAN PERANG KEPADA MENYASARKAN PERANG TERHADAP BUKAN ISLAM ADALAH TUDUHAN YANG SANGAT JAHAT YANG BOLEH MENCETUSKAN DENDAM YANG BERPANJANGAN.

 -Pak Karamu-

58 laporan polis dibuat terhadap Guan Eng

News  |  Diterbitkan  |  Dikemaskini
   
Polis membuka kertas siasatan berhubung kenyataan Menteri Kewangan Lim Guan Eng yang menyifatkan kerjasama Umno-PAS "perisytiharan perang" terhadap golongan bukan Melayu di negara ini.

Laporan berhubung kenyataan Lim itu dibuat meskipun selepas beliau membuat pembetulan dengan mengeluarkan perkataan "perisytiharan perang" dan menggantikannya dengan perkataan "menyasarkan".

Ketua Polis Negara Mohamad Fuzi Harun berkata pihaknya menerima  58 laporan polis terhadap Lim berhubung perkara itu dan siasatan akan dibuat di bawah Seksyen 505(c) Kanun Keseksaan.

"Sekiranya perlu, kita akan memanggil beliau (Lim) untuk mengambil keterangannya bila tiba masanya," katanya kepada pemberita selepas Istiadat Penganugerahan Pingat Jasa Pahlawan Negara di Ibu Pejabat Polis Daerah Seberang Perai Selatan di Nibong Tebal, Pulau Pinang.

Fuzi juga menafikan tanggapan yang mengatakan polis lambat mengambil tindakan berhubung perkara itu.

“Ia (dakwaan polis lambat bertindak) tidak tepat. Kita terus membuka kertas siasatan selepas menerima laporan polis minggu lalu,” katanya.

28 orang berkata:

Anonymous said...

pas kata depa kafir harbi darah halal, logik la dia kata pas nak perang dgn depa. ka pas acah2 ja? pas kena buat mcm memali dulu baru lah depa gerun. buat la cepat nak tengok.

Anonymous said...

dulu pak karam kata sebelum pru14 ayohchik nak buat fatwa 'haram undi dap' pasai depa kafir harbi. tunggu punya tunggu takdak pun. penakut la ayohchik ni.

Anonymous said...

polis mesti la takut dgn dap. hadi pun takut jugak dgn dap.. acah2 gempaq ja.

Anonymous said...

brahim libya jugak yg berani. berani bughah, tapi sayang sebab umno dan pas dah 'kawin'. harap2 dia masih dikira mati syahid la. waris org kampung memali telan jer laa pengalaman pahit tu... duit tabung memali pun dah lesap.. ermmm ntah la. nak bagi pas jaga islam pun susah jugak sebab asyik ikut telunjuk umno dan mca jaa.

Anonymous said...

Dah kalah pru14 tu buatlah cara macam orang dah kalah. Jangan sibuk melalak. Cuba lagi pru15 pulak. Sibuk melalak bila nak buat kerja?

Anonymous said...

Saya setuju dengan pendapat pakaramu kerana nik abduh tidak pernah berbohong. Adapun nik abduh itu tetaplah nik abduh jugak.

Anonymous said...

Saya tak percaya clare cakap hadi bagi dia 1.4juta melalui orang ketiga. Clare tak tahukah bahawa hadi seorang yang amanah dan tinggi amalan mulianya. Manakan mungkin orang yang alim lagi zuhud sepertinya sanggup berbohong. Hadi tu syaitan pun takut dengannya dan tidak mungkin dia berbohong. Itu semua fitnah.

Anonymous said...

Alhamdulillah,,,pdrm dah buka kertas siasatan terhadap kafir harbi lge. Kunon parti dap democratic action party,,,hiak ptuih,,ini parti mana ada demokrasi,,org melayu pas dan umno berbaik2,,dap sakit hati dan jadi cacing kepanasan,,,hang pasai apa babi lge? Baruah2 dan macai2 dap pun apa ke hal? Woi babi2 semua,,hangpa buatla sesuatu yg baik untuk ekonomi negara yg semakin menjunam sejak pakatan haprak jd kerajaan. Terkini, bloomberg keluar statement , hanya msia yg ekonomi jatuh dari kalangan negara asean. Hangoa buat apa babi2 oi...takkan hangpa reti fitnah dan hebat dlm ruang konentar ni saja? Ada sorang baruah , mp jb kelmarin nak tunjuk hero , dia ambik fakta dari ruangan komentar rba babi dap saja. Terus bercakap tentang integriti, dan mencanangkan dlm parlimen bahawa acc beberapa pumpinan pas dibeku, kereta dirampas. Ha ha..dlm parlimen, bukan dia sorang boleh bercakap, org lain pun reti. Disergah oleh 18 mp pas dan diminta beri bukti. Ha ha...tak boleh,,terus kena tarik bslik ruduhan mcm org bodoh. Kuh kih....

Anonymous said...

Wah! Panjangnya Encik Babi menulis.. syabas Encik Babi.

Anonymous said...

Hadi tarik balik saman, kiranya hadi pun mcm org bodoh la kot.

Anonymous said...

Karangan macam ni tak dpt byk markah sbb tak ada nilai2 murni. Tapi jgn pedulikan itu semua En Babi Hutan. En sepatutnya berbangga sbb enciklah sekor2 babi yg boleh menulis. Kipidap, dongibab.

Anonymous said...

Sepatutnya En pak hang Sondol Mak Hang dan En Cai Tepuk dan En Sikapir kena jugak hantar karangan ni. Takkan nak bg En Babi Hutan je pulun pertandingan 'memaki hamun dalam karangan'

Anonymous said...

Babi2 haprak dap mana reti mengarang, menyondol tahi ja tahu...kih kih

Anonymous said...

Yazid Kong and The Gang.
sudah masuk...

Anonymous said...

En Yazid Kong..
Tepukkkk tepukkkk tepukkk..

Anonymous said...

Lawak lawak lawak..

Anonymous said...

Yazid Kong the Munafiq..

Anonymous said...

Adapun Yazid Kong itu tetaplah Yazid Kong jugak..

Anonymous said...

Satu penggal jer tuu..
Ker tak sampai...

Anonymous said...

Pandai jugak Yazid Kong mengarang..

Anonymous said...

jangan takut ..
jangan takut...
jangan takut...
ngan..
JANDA dap dap dap dap..

Anonymous said...

En Kapir Harbi..
setuju lah ngan komen awak..

Anonymous said...

En Yazid Kong..
Tepukkk tepukkk tepukkk

Anonymous said...

Harap2 taliban umnopas pancung LGE. Takbirrr!

Anonymous said...

Pak karam, mati berangan la mat asan. Mat amar dah buat uturn pulak dah. Ayohchik restu ke umno pas kawin? Nampak mcm dr.zuhdi yg lebih2.

Anonymous said...

En Yazid Kong..
Panjangkan sikit lagii komen tu..
Tepukkk tepukkk tepukkk..

Anonymous said...

Jangan nak nyibok..

Unknown said...

ASSALAMU,ALAIKUM NAMA SAYA (PAK ASRI) TKI DI KOREA
Maaf sebelumnya jika lewat Tempat ini saya menceritakan kisah hidup saya niat saya hanyalah semata ingin berbagi tapi semua tergantung Anda percaya atau tidak yang jelasnya inilah kenyataan nya...
Syukur alhamdulillah kini saya bisa menghirup udara segar di indonesia karna sudah sekian lama saya ingin pulang ke kampung halaman namun tak bisa karna ada hutang yang harus saya bayar di majikan yaitu 450 juta untuk uang indo namun,saya tidak pusing lagi sebab kemaring saya di berikan Info oleh seseorang yang tidak saya kenal,katanya kalau mengalami kesulitan Ekonomi,Terlilit hutang silahkan minta bantuan sama KI JAYA di Nomor Telpon (085-342-064-735) di jamin bantuan beliau 100% …
INILAH JENIS PESUGIHAN BANTUAN DARI KI JAYA
1.PESUGIHAN
2.TOGEL 2D-3D-4D-5D-6D
3.DANAH GHAIB
4.PENGGANDAAN UANG
5.UANG BALIK
6.NIKAH JIN
7.PENGLARIS BISNIS (Jualan,Tokoh,warung)
8.JUAL BELI TUYUL
9.PERLANCAR DALAM BERBAGAI HAL
Jadi saya beranikan diri menghubungi beliau dan menyampaikan semua masalah saya dan alhamdulillah saya bisa di bantu,kini semua hutang saya sama majikan saya di KOREA semua bisa terlunasi dan punya modal untuk pulang kampung,,,,
Jadi buat yang pengen seperti saya silahkan Hubungi KI JAYA di nomor (085-342-064-735) Anda tidak usah ragu atau hal semacam sebab saya dan yang lainnya sudah membuktikan keampuhan bantuan beliau kini giliran Anda trimahkasi atas bantuan nya aki wassalam
31.01.2019
ASSALAMU,ALAIKUM NAMA SAYA (PAK ASRI) TKI DI KOREA
Maaf sebelumnya jika lewat Tempat ini saya menceritakan kisah hidup saya niat saya hanyalah semata ingin berbagi tapi semua tergantung Anda percaya atau tidak yang jelasnya inilah kenyataan nya...
Syukur alhamdulillah kini saya bisa menghirup udara segar di indonesia karna sudah sekian lama saya ingin pulang ke kampung halaman namun tak bisa karna ada hutang yang harus saya bayar di majikan yaitu 450 juta untuk uang indo namun,saya tidak pusing lagi sebab kemaring saya di berikan Info oleh seseorang yang tidak saya kenal,katanya kalau mengalami kesulitan Ekonomi,Terlilit hutang silahkan minta bantuan sama KI JAYA di Nomor Telpon (085-342-064-735) di jamin bantuan beliau 100% …
INILAH JENIS PESUGIHAN BANTUAN DARI KI JAYA
1.PESUGIHAN
2.TOGEL 2D-3D-4D-5D-6D
3.DANAH GHAIB
4.PENGGANDAAN UANG
5.UANG BALIK
6.NIKAH JIN
7.PENGLARIS BISNIS (Jualan,Tokoh,warung)
8.JUAL BELI TUYUL
9.PERLANCAR DALAM BERBAGAI HAL
Jadi saya beranikan diri menghubungi beliau dan menyampaikan semua masalah saya dan alhamdulillah saya bisa di bantu,kini semua hutang saya sama majikan saya di KOREA semua bisa terlunasi dan punya modal untuk pulang kampung,,,,
Jadi buat yang pengen seperti saya silahkan Hubungi KI JAYA di nomor (085-342-064-735) Anda tidak usah ragu atau hal semacam sebab saya dan yang lainnya sudah membuktikan keampuhan bantuan beliau kini giliran Anda trimahkasi atas bantuan nya aki wassalam

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.