Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

MUKTAMAT MENCARI PEMIMPIN YANG BERJIWA BESAR


Meskipun Muktamar PAS ke-57 belum memulakan tirai secara rasminya 1 hingga 5 Jun ini, namun aspirasi perjuangan dari muktamar yang dicetuskan oleh Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang pada Muktamar ke-56 di Kelantan 13 Jun 2010 membawa makna yang sangat besar dalam usaha Pakatan Rakyat menuju Putrajaya.


Peringatan dalam lafaz penggulungan yang disematkan Ustaz Hadi membungkam semangat juang yang tinggi para perwakilan dan ahli PAS untuk sama berikrar memperkukuhkan parti bersama Pakatan Rakyat menawan Putrajaya dari tangan BN.
Laungan Ustaz Hadi "Adakah anda tahu Putrajaya? Adakah anda pernah ke Putrajaya? Suatu hari kita akan mengambil alih Putrajaya," mempersona seluruh perwakilan yang menyahut dengan laungan Takbirr "Allahukahbar" ketika itu.

Kelangsungan ucapan Ustaz Hadi membawa kepada pelan bertindak yang telah disenaraikan dalam ucapan dasarnya dan dijalankan gerak kerjanya itu sepanjang tahun 2010 hingga 2011.Perjalanan penuh berliku PAS mengharugi pasca Muktamar 56 membawa satu dampak baru kepada parti ini untuk melakar perjalanan Muktamar ke-57 Jun ini dengan wajah yang jauh meyakinkan.

Setelah ucapan dasar dihadam dan diperbahaskan oleh perwakilan yang datang dari pelbagai latar belakang termasuk dari bukan Islam, gagasan "Islam Adil Untuk Semua" telah diterjemahkan pasca Muktamar ke-56 untuk menjadi santapan dalam menggerakkan strategi.

Lihat sahaja pada pilihan raya umum Negeri Sarawak (PRN) pada dua bulan lalu yang memberikan satu suntikan kuat kepada PAS yang mampu memberi saingan sengit kepada BN di sana termasuk hampir menang di Dewan Undangan Negeri (Dun) Beting Maro.

Sambutan masyarakat bukan Islam dari kaum Dayak, Iban dan sebagainya di sarawak membuktikan PAS boleh diterima dengan idea 'Islam Adil Untuk Semua' yang disematkan Ustaz Hadi pada muktamar lalu di Kelantan.

Idea yang sangat baik disampaikan Ustaz Hadi ini sedikit sebanyak telah dilunaskan dengan pendekatan-pendekatan yang telah digariskan setiap dewan, dan PAS Pusat untuk memastikan gerak kerja menjelang pilihan raya umum ke-13 bertambah mantap.

Kesan dari gerak kerja memantapkan sokongan, PAS berjaya menjadi 'pesaing sengit' dalam setiap pilihan raya yang dihadapi, lebih-lebih lagi di Sarawak dengan BN sendiri terasa kehadiran PAS 'mengugat' PBB di sana.

Yang pentingnya, pelan bertindak harus digariskan lagi dan perlu sama-sama juga digarab dalam Muktamar ke-57 untuk memfokuskan usaha menarik undi tradisi PAS iaitu dikalangan orang Melayu Islam sementara meneruskan kerjasama dengan bukan Islam.

Benar seperti kata Adun Titi Serong, Drs Idham Lim Abdullah, PAS atau mana-mana komponen Pakatan Rakyat kini perlu menumpukan terus 'serangan' kepada musuh iaitu Umno/BN.

PAS juga harus melaksanakan beberapa inisiatif baru yang mensasarkan segmen pengundi seperti golongan belia, wanita dan warga emas.

Usaha mendaftar ahli baru (Gempa) yang dicanangkan Ketua Dewan Pemuda PAS Nasrudin Hassan dalam Muktamar ke-56 yang lalu harus dibincangkan semula dalam Muktamar ke-57 dengan memfokuskan kepada sejauhmana pencapaiannya dan sejauhmana golongan sasar dapat didekati sayap parti ini.

Apakah gerakan Gempa yang mensasarkan kira-kira 2.2 juta golongan muda yang layak mengundi tetapi belum lagi mendaftar telah tercapai, ianya harus dibincangkan.

Demikian juga di peringatan Muslimat PAS dimana dalam muktamar yang lalu, Ketua Dewan Muslimat, Ustazah Nuridah Salleh mendambakan ahlinya istiqamah membantu parti dalam menggerakkan massa apakah kesan besarnya dan bagaimana hasilnya.

Malah harus juga diingatbakan bagaimana gerakan mentarbiyah dan memperkasakan parti seperti yang dilaungkan Dewan Ulama PAS Pusat dalam muktamar lalu dan seterusnya semasa membawa usul ke Muktamar Pusat adalah faktor penting untuk menentukan kejayaan menawan Putrajaya nanti satu kejayaan yang hakiki.

Hanya dengan dasar Islam yang syumul, dan keadilan yang dijanjikan oleh Islam, sesebuah gerakan itu akan menuju ke mercunya dengan pengertian yang sebenar.

Paling penting, muktamar yang juga akan terselit di dalamnya agenda memilih kepimpinan baru sessi 2011-2013 tridak harus menjadi ladang yang mencetuskan permusuhan sesama sendiri seperti yang berlaku dalam Umno-BN

Sebaliknya pemilihan kali ini harus menjadi satu lapangan melahirkan kepimpinan yang berjiwa besar, ukhuwwah yang mantap yang boleh merencana satu pelan bertindak dan melaksanakan pelan itu ke arah menjadikan PAS parti 'Menggantikan Umno'.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.