Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

MAHADHIR BUAT ANDAIAN LAGI

Dr Mahathir: ‘Modus operandi’ Anwar arah peserta merusuh sebelum hilangkan diri

April 30, 2012
KUALA LUMPUR, 30 April – Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini menyifatkan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mempunyai satu sifat yang mana beliau akan memberikan arahan supaya peserta demonstrasi merusuh dan kemudiannya beliau akan menghilangkan diri.

Mantan perdana menteri itu (picture) berkata, perkara seumpama itu adalah modus operandi Ketua Umum PKR sejak demonstrasi Reformasi ketika beliau dilucut jawatan sebagai timbalan perdana menteri.

“Itu adalah modus operandi Anwar. Dia akan keluarkan arahan supaya peserta demonstrasi merempuh halangan polis, dan kemudiannya dia akan menghilangkan diri,” katanya kepada pemberita di sini.

Kenyataan itu dikeluarkan beliau ketika diminta mengulas berkenaan dakwaan sesetengah pihak yang mendakwa Anwar memberi arahan kepada peserta demonstrasi Bersih 3.0 Sabtu lalu supaya merempuh halangan polis dan menceroboh Dataran Merdeka.
“Itu reputasi Anwar,” katanya lagi.

Menurut Dr Mahathir, Majlis Peguam juga perlu disiasat bagi memastikan sama ada mereka benar-benar bersih daripada pengaruh politik.

“Mereka (Majlis Peguam) dakwa pihak polis adalah pihak yang bertanggungjawab merempuh sekatan yang dibuat dan memukul peserta demonstrasi.

“Majlis Peguam kata polis yang pukul mereka (peserta demonstrasi), kita perlu siasat Majlis Peguam sama ada mereka benar-benar bebas daripada politik,” katanya lagi.

Terdapat beberapa laporan di media sosial yang mendakwa perusuh yang merempuh sekatan polis adalah anggota polis yang menyamar sebagai peserta demonstrasi dan menimbulkan provokasi.

Bekas Setiausaha Umno Bandar Tun Razak, Zaharin Mohd Yasin sebelum ini di laman Facebook miliknya mendedahkan kononnya terdapat pihak polis yang menyamar dan memulakan provokasi terhadap pihak polis bagi menimbulkan kekacauan dalam perhimpunan Bersih 3.0 “Duduk Bantah” kelmarin.

Berdasarkan laman Facebook tersebut, Zaharin menyatakan beliau mengenali anggota polis yang kelihatan sebagai peserta dengan memakai kemeja-T berwarna kuning.

Dalam kenyataan di Facebook beliau, Zaharin berkata, “polis dah lebih cerdik dari dulu... dia bahagikan anggotanya dua pasukan, satu pakai uniform polis, satu pasukan lagi pakai baju Bersih, tergelak saya jumpa seorang kawan yang masih polis, pegawai lagi dari Pahang, pakai baju kuning dan terpekik ayat reformasi.”

“Saya tak tegur dia pun. Tapi bila tengok kat lengan dia ada getah warna kuning.
“Dan, saya jumpa banyak yang pakai getah yang sama... saya rasa terjaminlah dalam kumpulan pencacai yang tidak tahu apa benda ini,” kata beliau.

Malah, Zaharin turut menganggarkan terdapat kira-kira 2,000 anggota polis yang menyamar di dalam kumpulan peserta demonstrasi Bersih 3.0.

“Jika berapa pun dia kata... kena tolak tak kurang dua ribu adalah polis dalam kumpulan Bersih.”

“Yang menafikan mereka pun puak pakai kemeja-T Bersih untuk rempuh sekatan polis, yang baling objek pun saya rasa polis, macam mereka buat latihan demonstrasi kat polis depoh. Hehehe, puak-puak Pas bodoh ini iut nyer,” tambah Zaharin di laman Facebook miliknya itu.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.