Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

AKTIVIS ADA SEDIKIT BANGANG

 

SILAAAAP ! SEPATUTNYA ANUAR BERSAMA AKTIVIS DIHADAPAN PENJARA !

Anwar akan bertemu Dr M bincang isu hukuman Wan Ji

    Presiden PKR Anwar Ibrahim berkata beliau akan bertemu dengan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad untuk membincangkan mengenai hukuman penjara setahun di bawah Akta Hasutan yang dikenakan terhadap penceramah bebas Wan Ji Wan Hussin.

Ahli Parlimen Port Dickson itu menyifatkan hukuman terhadap Wan Ji sebagai kerangka pemikiran usang, lapuk dan jumud yang masih wujud dalam pentadbiran.

APABILA ADA AKTIVIS BERHIMPUN DIHADAPAN PENJARA, MAKA PERBUATAN ITU MEMANG KERJA BANGANG.

SEPATUTNYA BUATLAH PERHIMPUNAN ITU DIHADAPAN MAHKAMAH YANG JATUHKAN HUKUMAN TERHADAP WAN JI, TU BARU CERDIK.

JANGAN BUAT BISING DIHADAPAN PENJARA, YANG MANA PENJARA TIADA KAITAN DENGAN HUKUMAN YANG DIJATUHKAN.

KERAJAAN PAKATAN HARAPAN YANG MEMERINTAHPUN TAK PEDULI DENGAN AKTA HASUTAN SEDANGKAN MEREKA YANG MEMERINTAH.

NANTI APABILA AKTA HASUTAN MANSUH BARULAH BOLEH BUAT HASUTAN BENCI SAMA SULTAN DAN BOLEH MAKI HAMUNPUN !

PERGILAH BUAT PERHIMPUNAN PADA MENTERI UNDANG-UNDANG, ADA BERANI ?

 -Pak Karamu-

Aktivis berhimpun depan Penjara Kajang tuntut pembebasan Wan Ji.

Wong Kai Hui  |  Diterbitkan  |  Dikemaskini
Susulan bermulanya hukuman penjara terhadap Wan Ji Wan Hussin di Penjara Kajang semalam, sekumpulan aktivis berhimpun secara aman di luar bangunan penjara untuk menuntut pembebasan pendakwah bebas itu dan pemansuhan Akta Hasutan, malam tadi. 

Kira-kira 30 orang berkumpul bermula jam 8.40 malam, memegang lilin putih sambil melaungkan, "Bebas Wan Ji!" dan "Mansuh Akta Hasutan".

“Malam ni, kami sedih dan kecewa. Kebebasan bersuara sangat penting dan wajar dipertahankan oleh rakyat dan masyarakat kita,” kata pengarah eksekutif Saudara.org Lim Hong Siang, yang merupakan rakan kepada Wan Ji.

Wan Ji ialah anggota PKR dan bekas penasihat agama kepada ketua menteri Pulau Pinang sebelum ini Lim Guan Eng. Kini, dia adalah pengarah akademik di Saudara.org, sebuah pusat pengajian yang menumpukan bidang sosio-budaya dan keagamaan di Malaysia. 

Iklan
“Kami semua tahu Wan Ji ini seorang yang mempunyai idea-idea pelilk. Ideanya ada masanya progresif, ada masanya (dianggap) terlalu berlebihan untuk diterima masyarakat,” kata Lim.

Bagaimanapun, beliau berkata perbezaan dan kepelbagaian pendapat adalah perkara biasa dalam masyarakat dan perkara itu dapat menggerakkan masyarakat ke hadapan selain menyumbang kepada pembangunan sosial dengan idea-idea baru. 

“Harapan saya, satu hari nanti tiada orang akan didenda, dihukum atau dipenjara hanya kerana dia mempunyai idea yang tak disenangi oleh orang lain,” katanya lagi.

Pada 2014, Wan Ji dihadapkan ke mahkamah berikutan satu hantaran Facebook yang didakwa menghina Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah dua tahun sebelumnya.


Wan Ji Wan Hussin
Dia disabitkan bersalah pada April 2018 dan dihukum penjara sembilan bulan, namun diberikan penangguhan sementara menunggu rayuan.

Semalam, Mahkamah Tinggi Shah Alam menolak rayuan Wan Ji dan menambah hukuman penjaranya kepada setahun setelah memberi pertimbangan terhadap rayuan silang pihak pendakwaan yang diwakili Timbalan Pendakwa Raya, Mohd Asnawi Abu Hanipah.

Beberapa aktivis pelajar, aktivis sosial dari Suaram dan Bersih, beberapa pemimpin dari PSM turut hadir di perhimpunan malam tadi. 

Sementara itu Pengerusi Bersih Thomas Fann mendesak Pakatan Harapan (PH) untuk mengotakan janjinya agar undang-undang yang dilihat zalim seperti Akta Hasutan dimansuhkan segera.

“Akta Hasutan ialah undang-undang penjajah drakonian yang digunakan untuk mengekang kebebasan bersuara dan selalunya digunakan kerajaan sebagai alat untuk mendiamkan suara rakyat. 

5 orang berkata:

Anonymous said...

Betul Ibnu Nasution....bangang

Anonymous said...

Pakatan hanyir porno lagi bangang ,,bangang tahap taik babi...

Anonymous said...

Apa merepek ni....mabuk ketum ke...

Bangang....bangang la....taik babi bukan masuk kelas bangang...

Bangang betui.....ha ha ha

Anonymous said...

Bakal pm 8 dah tunjuk teladan mempertikai keputusan mahkamah. Itu baru bakal jadi pm,,bila dah jadi pm teruk lagi la. Ya Allah,,jauhilah kami dari kejahatan pesalah peliwat jubur ini..

Anonymous said...

Aamiin Aamiin aamiin..

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.