Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

MAHADHIR BERFALASAFAH TINGGI HINGGA MEMENINGKAN KEPALA ATAS DAN BAWAH RAKYAT

Thursday, March 29, 2012

Mahathir Kecam Amerika kerana Najib hentikan import minyak Iran..

Dengan melantik Apco sebagai penasihat kerajaan Malaysia, Iran yang dianggap musuh Amerika dan Israel turut menjadi musuh Malaysia.

Lebih dikesalkan lagi Malaysia sebuah negara yang berpengaruh di dalam Pertubuhan Negara-negara Islam (OIC) dalam masa yang sama menghentikan import minyak Iran.

Ini menunjukkan Malaysia tunduk terhadap lobi Israel dan Amerika Syarikat.

Bagi menunjukkan atau memperbodohkan rakyat, Tun Mahathir membidas tindakan Amerika Syarikat (AS) yang kononnya memaksa negara lain untuk melaksanakan sekatan ekonomi terhadap Iran dengan memberhentikan pengimportan minyak negara terbabit sedangkan Malaysia adalah negara yang merdeka.

Untuk mengimport atau tidak itu adalah hak Negara kita kerana Negara kita bukanlah tanah jajahan Israel atau Amerika Syarikat..

Tidak terfikirkah Najib dengan menghentikan import minyak dari Iran itu, Negara kita yang dikatakan Negara Islam telah menindas Negara Islam yang lain..
******************************************

Tun Mahathir kecam Amerika sekat minyak Iran.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menyelar tindakan Amerika Syarikat (AS) yang memaksa negara lain untuk melaksanakan sekatan ekonomi terhadap Iran dengan memberhentikan pengimportan minyak negara terbabit.


Sambil menyatakan tindakan itu tidak wajar, beliau turut menegaskan keadaan itu akan menimbulkan suasana tegang dari skop ekonomi.

“Saya tidak bersetuju dengan cara Amerika Syarikat yang mahu melaksanakan sekatan terhadap minyak Iran sedangkan orang lain enggan berbuat demikian.

“Sekiranya negara lain enggan berbuat demikian, mereka akan mengambil tindakan umpamanya menyekat dagangan, mata wang dan pelbagai lagi.

“Amerika Syarikat hendak buat sesuatu buatlah tetapi mengapa perlu paksa negara lain. Cara mereka seolah-olah membuli negara seperti kita tetapi dia tidak berani lakukan terhadap China, India ataupun Eropah,” katanya ketika menyampaikan ucaptama di Simposium bertajuk Budaya Global Menghasilkan Perpaduan Sejagat di sebuah resort di Melaka semalam.

Dr Mahathir berkata, kenaikan harga minyak yang berlaku juga disebabkan oleh AS.

“Amerika patut bayar semua kenaikan yang berlaku dan tidak sepatutnya rakyat yang menanggung semua ini.

“Ini tidak adil bagi negara miskin yang terjejas disebabkan kenaikan harga minyak sehingga banyak syarikat penerbangan mengalami gulung tikar,” katanya.

Beliau berkata, di Malaysia terdapat subsidi harga minyak yang diberikan kerajaan, namun ia akan meningkat sekiranya harga minyak terus naik.

“Apa yang dilakukan terhadap Iran hampir sama dengan apa yang dilakukan terhadap Iraq sebelum ini dengan menggunakan alasan kononnya negara terbabit ada membangunkan nuklear,” katanya.

Jumaat lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengesahkan Malaysia akan menghentikan pengimportan minyak mentah Iran mulai April iaitu dua bulan sebelum sekatan AS berkuat kuasa. -


Sinar Harian

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.