Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

INGAT POLIS BODOH KE ?

Jangan terperangkap permainan politik, MB Johor nasihat polis

31 Disember 2012
Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman
Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman
 
JOHOR BAHRU - Pegawai dan anggota polis di Johor diingatkan supaya tidak mudah 'terperangkap' dengan permainan politik mana-mana pihak yang sengaja menyalahkan polis terhadap sesuatu isu yang berlaku pada pilihan raya umum akan datang.

Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman berkata, tanggungjawab polis pada pilihan raya umum kelak pastinya cukup hebat memandangkan provokasi biasanya akan digunakan bagi menguji kesabaran pasukan keselamatan.

"Berdasarkan pengalaman, ada puak atau pihak sengaja menjadikan pasukan keselamatan sebagai sasaran mereka. Saya berharap para pegawai dan anggota tidak mudah terjebak dengan perangkap ini supaya jadi tidak keruan.

"Jika ia berlaku, maka dengan mudahlah pasukan keselamatan dijadikan sasaran alasan dan dipersalahkan dalam sesuatu peristiwa atau isu yang berlaku," katanya berucap pada majlis makan malam penghargaan kerajaan negeri terhadap Polis Diraja Malaysia (PDRM) Johor, di sini, malam tadi.

Hadir sama pada majlis itu, Ketua Polis Johor Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff.

Abdul Ghani berkata, kerajaan negeri berkeyakinan pasukan polis mampu mengatasi segala cabaran yang dihadapi pada musim pilihan raya umum kelak berdasarkan pelbagai cabaran ditempuhi dalam pilihan raya sebelum ini termasuk pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri kawasan Tenang, tahun lepas.

Beliau berkata, kecekapan dan kesabaran pasukan polis dapat dilihat pada pilihan raya kecil itu apabila proses mengundi tetap berjalan lancar dalam keadaan hujan lebat manakala keselamatan penduduk tetap terjamin walaupun dilanda banjir.

Sementara itu, Abdul Ghani berkata, keselamatan di negeri ini akan terus berada pada tahap terbaik berdasarkan keupayaan kontinjen PDRM Johor mengekalkan penurunan indeks jenayah buat lima tahun berturut-turut sejak 2008.

Katanya, sebagai petanda kejayaan, PDRM Johor mendapat pujian dari pelbagai pihak menerusi pendekatan kepolisan yang diterjemahkan sepanjang penganjuran Forum Ekonomi Dunia Islam (WIEF) kelapan, pada 4 hingga 6 Disember lepas.

Menurut Abdul Ghani, kerajaan negeri akan terus memberikan bantuan dan sokongan kepada PDRM bagi menjamin keselamatan di negeri ini seiring dengan perkembangan ekonomi khususnya pembangunan Iskandar Malaysia.

"Kerajaan negeri yakin cabaran perkhidmatan polis tidak ada noktahnya selagi nadi manusia berdenyut lebih-lebih lagi dengan kepesatan pembangunan Iskandar Malaysia termasuk kewujudan beberapa destinasi pelancongan bertaraf antarabangsa yang menuntut lebih perhatian daripada PDRM.

"Sehubungan itu, kerajaan negeri turut berharap agar pelbagai kaedah dan inisiatif seperti skuad bermotor dan polis dalam komuniti diperkasakan supaya lebih berkesan dalam menjamin kehidupan di negeri ini," katanya. - Bernama

1 orang berkata:

Susan said...

Such a very useful article. Very interesting to read this article.I would like to thank you for the efforts you had made for writing this awesome article. There are so many fun and exciting things to do and experience around the world that I thought I'd put together a list of my favourite Things to do for all travelers ...

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.