Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

HUDUD SEBAT TIDAK BOLEH CEDERA !

Salam,

Hukum hudud bermaksud hukum yang di hadkan kepada umat islam yang melakukan jenayah, hukuman jenayah had (hudud) ini di terangkan oleh ayat Allah (Ai Baqarah 187,229) Hukuman ini terus dari Allah, kekuasaan manusia TIDAK boleh campur tangan untuk mema'afkan atau mengurangkan hukuman orang yang bersalah dengan apa cara sekalipun, sekalipun dari penguasa negara

Jarimah (Jenayah) hudud ini terbahagi kepada 7 perkara iaitu yang berkait dengan Zina, Qazaf, (hukuman 80 rotan kepada mereka yang menuduh orang lain berzina) minum arak, mencuri, mengganggu keamanan, murtad dan menderhaka, hukuman ini tidak boleh berpilih kasih kepada siapa yang melakukannya sekalipun mereka yang berpangkat tinggi dalam sesebuah negara

Hukuman hudud di perkenalkan oleh Allah bukan untuk menyiksa ataupun mendera akan tetapi ia di lakukan adalah berbentuk mencegah dan tidak juga hukuman tersebut mencederakan pesalah, tidak juga boleh menghukum di satu tempat di bahagian badan sehingga mendatangkan kecederaan dan pesalah hendaklah lengkap memakai yang menutup aurah dan demikian juga alat dan cara melaksanakannya wajib mengikut aturan yang di tetapkan

Apa yang menjadi persoalannya sekarang ialah hukuman yang telah kita dengar dan di gambarkan oleh mereka yang memusuhi islam ialah hukuman tersebut menunjukkan suatu hukuman yang merupakan penyiksaan dan penginayaan terhadap manusia sehinggakan ia menakutkan siapa yang mendengar hukuman tersebut dan tidak kurang juga yang menakut-nakutkan manusia seolah-olah hukuman tersebut tersangat zalim


11 orang berkata:

wanita mutalib said...

salam pak :)

sesungguhnya bagi orang yang memahami,

islam itu tidaklah membebankan..

Sis Lin said...

salam pak karamu...

yg salah tetap ada balasannya di akhirat...
tp balasan di dunia,manusia ni suke hukum dgn sendiri,kena ikut ajaran dn tuntutan jgk kan?
baru betul jln ke islamannya...

Sandra Figueroa said...

Saludos desde Mexico. Besos. Un gusto leerte.

sanur said...

saya adalah orang yang belum belajar banyak tentang Islam. semoga dari blog ini saya bisa belajar banyak

salam kenal sanur skur ^_^

Unknown said...

Pak Karamu,

klu buleh nak masukkan sekali rempah ratus .... buleh ker??

ada kwn sy kata, klu hudud cam kat mekah tu ... klu mencuri kena potong tangan ... tu sbb kat mekah banyak org x de tangan (contohnya) ....

ingin tahu said...

salam tuan izan...apa motif komen tuan secara jujur

~PakKaramu~ said...

Terima kasih atas kunjungan kalian semua,tentang hudud ini saya kira ia suatu yang mutlak dan tidak boleh di permainkan walaupun siapa mereka itu

~PakKaramu~ said...

Grasias por visitas mi blog and saludos desde Malaysia

Unknown said...

Pak Karamu,

tuan pun tuan lar .... saya bercakap dari apa yang saya dengar dan faham aje ... takda maksud apa-apa...

cuma jika berlaku hukum hudud yang sebegitu ... kebaikkannya orang takut nak mencuri ... tak adalar peragut seperti yg kita lihat beberapa wanita hilang nyawa gara2 diragut. tak adalar keburukan dan aman lar negara... itu saja.

lihat positif .... saya bercakap lawak ker .... serius je selalu. kawan saya ada yang mula dengan tuan.. Tuan Zuraidah dari kelantan...

Kang Sugeng said...

Salam Sahabatku....
Kunjungan perdana, salam kenal aja dulu...
Maaf, saya memang hanya mantan manusia bejat, tapi sumpah, saya sudah benar-benar insyaf.
Satu yg membuat saya yakin bahwa saya pasti bisa berubah menjadi orang yg lebih baik, yaitu Kuasa Tuhan. Nothing Impossible, ndak ada yg ndak mungkin.
Selama kita mau berusaha, pasti jalan untuk itu akan terbuka.
Maka dari itulah kali ini saya akan berbagi sedikit kisah hidup saya selama masa transisi itu, kalo sahabatku berkenan, saya tunggu motivasinya buat saya di Mantan Copet Itu Akhirnya Jadi Seorang Pengusaha.

Trimakasih Sahabatku.
Salam.

hawa said...

salam perkenalan pak,

ye betul pak, tp kenapa ye x bole nak digunakan di Malaysia? x sesuai dgn masyarakat majmuk ke takut kena batang idung sendiri ye pak?

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.