Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

MELAYU TU ISLAM,ISLAM TU MELAYU

Salam,

MELAYU TU ISLAM,ISLAM TU MELAYU ?

Selepas solat juma'at ketika Pak Karamu nak masuk kereta ada seorang pakai serban bagi salam, tetiba dia dan empat orang bersamanya bertanya dengan Pak Karamu "Apa pandangan saudara tentang melayu tu islam dan islam tu melayu ? Secara ikhlas Pak Karamu jawab " melayu tiada kena mengena dengan islam dan islam tiada kena mengena dengan melayu" tetiba dia marah, mendengus saja suaranya " Hah ! ini lahi sorang, tak fahamkah perlembagaan negara ?

Mulanya Pak Karamu tak mahu layan tapi seorang dari mereka yang pakai jubah dan berserban juga berkata " Inilah dia orang melayu ! kalau cam ni sampai bilapun melayu tidak akan bersatu dan islam akan hancur ! kemudian Pak Karamu jawab " Adakah kamu berfahaman melayu itu islam dan islam itu orang melayu ? mereka menjawab " Ia lah ! sejak dari zaman dulu lagi istilah itu terkenal di nusantara

Dengan selamba Pak Karamu bertanya kepada mereka "Adakah kamu ini orang UMNO ? mereka jawab dengan tegas "Tidak ! ok kalau macam tu saya nak tanya kamu " Islam ada berapa rukun ? mereka jawab ada 5, Pak Karamu kata Pandaiii ! kemudian Pak Karamu tanya lagi " melayu ada berapa rukun ? mereka kata 5 dan yang lima tulah rukun islam dan rukun melayu ! tak baca perlembagaankah ? Dalam hati Pak Karamu agaknya dia tentu orang UMNO nih !

Sambil Pak Karamu hendak beredar Pak Karamu bertanya lagi "Adakah kamu ini orang islam ? Mereka kata ialah ! Kami ni memang orang islam ! kemudian Pak Karamu tanya lagi " Orang ada berapa rukun dan islam ada berapa rukun ? mereka jawab "orang melayu adalah rukun yang 6 dan islam ada 5, kemudian Pak Karamu malas layan mungkin mereka ni tak siuman

sambung........

4 orang berkata:

Unknown said...

Salam Pak Karamu.

Pak Karamu jangan marah, mereka baru keluar dari gua..

Pak Oncu said...

giloooooooo lah org tu pak !!!!

Hang Kebun said...

Islam tak semestinya melayu. Islam tak mengenal bangsa. Islam bukan hak orang arab dan bukan hak orang melayu.

Islam adalah agama untuk seluruh ummat.

Pak karamu tak tanya kat depa...Orang Islam kat Arab dan Parsi dan Afganistan/ India tu Melayu Ka?

Awat depa tak apply borang Amenu...Hehe?.

Anonymous said...

nanti dulu hang kebun....ada sambungan lagi drp ustaz....tungguuuu

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.