Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

CERITA WAHABI TENGGELAM TIMBUL !

Salam

APA AJARAN WAHABI  ? DAN SIAPA PENGASASNYA ? ADAKAH MEREKA KAFIR ?

Wahabi adalah satu gerakkan pembaharuan di dalam islam, fahaman ini telah di perkenalkan oleh Muhammad Bin Abdul Wahab pada 1115 hingga 1306 H bersamaan 1702 hingga 1787 M, gerakan ini di perkenalkan kerana Muhammad Bin Abdul Wahab mendapati bahawa amalan orang-orang Mekah dan Madinah sudah terpesong daripada syari'at islam, mereka beribadat di kubur-kubur dan tempat-tempat yang bersejarah, gerakan ini kemudiannya dapat menguasai politik Hijaz pada tahun 1925 M, kebetulan pada waktu itu pemimpin politik mereka sudah jemu dengan penjajahan kerajaan Turky Othmaniyah

Di antara fahaman Wahabi ini ialah pengharaman merokok, pengharaman melagukan azan dan quran, pengharaman belajar ilmu sifat 20,  pengharaman menziarahi kubur nabi dan pengharaman mengadakan perayaan-perayaan agama. Jika kita teliti fahaman wahabi ini memang ada yang tidak menesabah atau mereka sengaja menimbulkan berbagai isu yang remeh temeh tentang hukum seolah-olah mereka meremeh temehkan isu yang kecil sedangkan matlamat mereka ialah politik, kerana itulah mereka dapat menguasai politik tanah Hijaz pada tahun 1925 Masehi, apa yang menjadi masalahnya ialah samakah Wahabi di tanah Hijaz dengan Wahabi di Malaysia ? Di Malaysia apa pula yang di haramkan ?

Jika fahaman wahabi di Malaysia ini bertentangan dengan ahli sunah Wal Jama'ah tolonglah nyatakan dimanakah salahnya ? Di katakan Perlis mengamalkan wahabi, mengapa tidak ambil tindakan ? Hadi Awang ?, Shahidan Kasim ? Mufti Perlis ? Dr Asri ? Persoalannya timbul lagi ! Mengapa majlis fatwa kebangsaan menjadi ulama bisu ? Sekurang-kurangnya  mereka yang mengamalkan wahabi ini hendaklah di istiharkan sebagai kafir ATAU sememangnya ada isu yang lain yang tidak menyenangkan oleh pehak yang tertentu ATAU  isu wahabi ini sebenarnya isu POLITIK ? ATAU  Adakah fahaman Wahabi di Malaysia ini sudah rosak akidahnya ? Jika sudah rosak MENGAPA TIDAK KAFIRKAN SAJA ? BENARKAH MEREKA INI TERLIBAT DENGAN JI ? SEHINGGAKAN PERLU BAGI MEREKA UNTUK MENYELAMATKAN DIRI DENGAN MENYERTAI UMNO ?  FUUUU LA MAK ! LAWAK BETULLAH !

2 orang berkata:

king said...

Wahabi kafir ker Pak Karamu???

Kalau mcm tu tak sah la ibadat haji semua umat Islam sekarang ni kerana ketika di mekah mereka solat berImam kan imam wahabi..........???

Anonymous said...

Penulis ni ada masaalah mental.!!

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.