Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

HA, APA LAGI ? MINTA MA'AF LA ! TU LA MULUT CELUPAR !!!

ANDAINYA MAHADHIR ENGGAN MOHON MA'AF ?

ANDAINYA MAHADHIR MEMOHON MA'AF !

ALANGKAH BESARNYA MALU-MALUAN MAHADHIR !!!

TU LA HANG MULUT CELUPAR !!!

DISEBABKAN HANG  TIBAI BANGSA BUGIS SECARA TERBUKA, MAKA HANG JUGA DITUNTUT MOHON MA'AF SECARA TERBUKA !!!

-Pak Karamu-

 

Masyarakat Bugis masih tunggu Tun M mohon maaf

AddThis Sharing Buttons

Tun Dr Mahathir Mohamad
Tun Dr Mahathir Mohamad
(Ubah saiz teks) 
 
JAKARTA - INDONESIA. Masyarakat keturunan Bugis di Indonesia masih menunggu permohonan maaf secara terbuka daripada bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang telah mengeluarkan kenyataan ‘menghina’ keturunan etnik itu dalam satu perhimpunan pembangkang di Selangor baru-baru ini.

Konsul Kehormat Malaysia di Sulawesi, Halim Kalla berkata, seluruh keturunan Bugis di Indonesia terutamanya di Sulawesi sangat tersinggung dengan kenyataan Dr Mahathir dan mereka telah menyampaikan bantahan kepada pihak Kedutaan Besar Malaysia di Indonesia.

"Saya juga telah menyampaikan rasa kekesalan dengan kenyataan Dr Mahathir itu kepada Duta Besar Malaysia, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim dan memberitahu masyarakat Bugis mendesak supaya Dr Mahathir memohon maaf atas keterlanjurannya," kata beliau kepada Bernama di sini, hari ini.

Katanya, sebagai bekas pemimpin yang pernah disegani dunia, Dr Mahathir tidak sepatutnya menghina mana-mana keturunan di dunia ini dan jika telah terlanjur cakap, beliau juga tidak seharusnya berdiam tanpa memohon maaf.

Dr Mahathir ketika berucap dalam satu perhimpunan anjuran parti-parti pembangkang pada 14 Oktober lepas telah mengaitkan keturunan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dengan menyebut sebagai keturunan ‘lanun Bugis’.

Halim berkata, walaupun Dr Mahathir mempunyai perselisihan politik dengan Najib, beliau tidak seharusnya menghina sesuatu kaum apatah lagi kaum itu banyak berjasa dalam membentuk kerajaan di Tanah Melayu.

Katanya diaspora keturunan Bugis terdapat di seluruh dunia dan mereka memegang falsafah ‘di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung’ dan disebabkan itu adalah tidak wajar Dr Mahathir menghina diaspora  keturunan Bugis di Malaysia dengan menyifatkan sebagai keturunan ‘lanun’.

Beliau berkata, Dr Mahathir juga harus sedar penghinaan terhadap kaum itu turut menyinggung Naib Presiden Indonesia Jusuf Kalla dan mantan presiden B.J.Habibie yang juga keturunan Bugis.

Halim berkata beliau yang mewakili Malaysia di Sulawesi turut tersinggung kerana dirinya sendiri adalah keturunan Bugis Makassar.

"Jadinya jika sudah terlanjur cakap, mohon maaf dan mengaku kesilapan, itulah sikap seorang pemimpin yang sebenar dan kita berharap Dr Mahathir tunjukkan sikap dirinya sebagai seorang negarawan," kata beliau.

Baru-baru ini Perhimpunan Pemuda Bugis-Makassar Indonesia turut mendesak Dr Mahathir supaya meminta maaf secara terbuka kerana kenyataannya itu.

Ketua Umumnya Arwin Welhamina berkata, pihaknya akan membuat demonstrasi besar-besaran di hadapan kompleks Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta dalam tempoh terdekat jika Dr Mahathir masih enggan berbuat demikian.

Sementara itu, Duta Besar Malaysia di Indonesia Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim memberitahu Bernama, Dr Mahathir harus membuat permohonan maaf segera atas keterlanjurannya itu kerana ia membawa masalah kepada rakyat Malaysia di Indonesia.

"Sebagai seorang negarawan, Dr Mahathir tidak seharusnya mengeluarkan kata-kata seumpama itu dan kini beliau meletakkan pihak kedutaan dan rakyat Malaysia dalam bahaya kerana kata-katanya telah menimbulkan kemarahan rakyat tempatan yang berketurunan Bugis," katanya.

Beliau berkata, Dr Mahathir harus bertindak bijak untuk menjaga hubungan dengan negara jiran dan tidak bercakap sesuka hati yang boleh mengeruhkan hubungan rakyat dengan rakyat antara kedua-dua negara. - Bernama

19 orang berkata:

Ky darsa said...

KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor yang AKI
beri 4 angka [4797] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus .
dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu KI. insya
allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka PASANG NOMOR
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI JAYA,,di no (((085-321-606-847)))
insya allah anda bisa seperti saya…menang NOMOR 490 JUTA ,

PESUGIHAN DANA GAIB

PESUGIHAN UANG BALIK
DAN PESUGIHAN TUYUL

IrWrWs said...

Apalah sangat kesalahan dia kpd masyarakat bugis jika dibandingkan penghinaan dia kpd hukum hudud sampai sekarang pun dia buat bodoh seolah2 tiada pernah berlaku..

Mujur pas tidak memilih utk dipimpin oleh dia..

Anonymous said...

apalah sangat kesalahan tun m hina bugis berbanding hadi yg buat amanat sesat hingga pengikut pas sanggup bughah dan bunuh polis beragama islam.

mujur rakyat malaysia yg lain tak terpedaya dgn lebai syiah hadi awang ni.

Anonymous said...

insyaAllah sehari dua lagi hadi akan bentang ruu355 dalam parlimen selepas najib bentang bajet2018. eh! kejap... ada ke?? kah kah kah lebai lebong putar alam dah kena kencing dgn umno. bodoh bertingkat2.

Anonymous said...

Madey tak hina bugis indon la

Anonymous said...

Klu ikut amanat tg hj dol sotong, bugis indon tak masuk sorga sbb tak sokong tak masuk, tak undi pas...

Kih3 kahakkkk ptuiiiih untuk wanrosli dan wakilnya

Anonymous said...

Mujur hadi keluar dari PR. Kalau tidak budaya syiah menular berjangkit dlm pkr dan dap. Kih kih kih.

Anonymous said...

Punyalah sakit hati dgn tun m, berita mcm tu pun pak keramu nak jadikan modal. Walaunta pas mmg otak senget. Terdesak sangat la tuuu.

Anonymous said...

Mana mungkin Madey nak tuntut maaf, sedang Anwar Ibrahin pun macam-macam tuduhan dan fitnah yang direka

Tak minta maaf dan bertaubat pun Madey ni, layak lah kalau pemimpin PH gelar dia Mahazalim

Tapi apa yang digelarkan dan dilabelkan terhadap Madey semuanya dijilat balik oleh penyokong tegar dan pemimpin PH

Walaupun Madey dilabel dengan Mahazalim dan Mahafiraun akhirnha mereka yang gelar Madey tersungkur layu depan Madey

Itulah kebodohan yang tiada tolok bandingnya yang ditunjukkan oleh Haprak dan pengikutnya

Kesian.......

IrWrWs said...

Kesian mat sabu.. masih lagi org pan tak nak kaitkan dengan dia.. keh keh..

IrWrWs said...

Ada pemimpin PaN dulu kata macam2 kat madey last sekali dia sendiri jugak yg kena masak utk madey makan.. gamaknya tak puas lgi jd barua dap lalu madey yg pernah dihina pun nak dijadikan tokey.. hinanya jadi org Pan..

Jagoan said...

Betul tu. Sebok je org bugis indon nih. Org malaysia x sebok pun pasal indon. Org indon nih mmg suka nyusahkan org. Masalah jerubu pun dr indon gak. Lbh baik bugis indon sebokkan pasal negara indon sendiri. Ni tak. byk bugis merempat kat malaysia ni.

Jagoan said...

Betul tu. Sebok je org bugis indon nih. Org malaysia x sebok pun pasal indon. Org indon nih mmg suka nyusahkan org. Masalah jerubu pun dr indon gak. Lbh baik bugis indon sebokkan pasal negara indon sendiri. Ni tak. byk bugis merempat kat malaysia ni.

Anonymous said...

Hina lagi tg hj dol yg keluar fitnah mengkafirkan orang lain. Wanrosli dan wakilnya jilat jugak kencin tn guru hj dol.

Kahakkkk ptuiiihhhh tn guru hj dol, wanrosli dan wakilnya

IrWrWs said...

Hebat! Ada sebuah parti yg masih tak puas jadi barua kpd sebuah parti.. kini nak jadi barua kepada sebuah parti yg lain pula.. hinanya parti tu..

IrWrWs said...

Nak tanya sikit boleh tak? Sebenarnya sebagai seorg islam kamu lebih seronok perbahasan usul ruu355 tu ditangguhkan ke atau dipercepatkan? Tanya je.. tak berani nak jawab pun tak apa..

IrWrWs said...

Siannya mat sabu kecewa lantaran org pan tak nak kaitkan dia dgn Syiah.. simpati buat beliau..

IrWrWs said...

Kalau nak menulis be cool barulah org boleh faham point kamu.. amanat cuma nyatakan boleh jatuh kafir jika berkata politiik suku agama suku.. kalau kamu tak pernah berkata macam tu tak perlulah gelisah semacam je.. keh keh

vivi hunnie said...

Jangan lupa kunjungi kami juga ya gan

Poker Online
Domino QQ
Domino 99
Capsa Susun
Adu Q
Sakong Online
Bandar Poker
Bandar Q
agen poker
situs poker
dominoqq
domino99
bandarq

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.