KOTA BHARU – Kerajaan Pakatan Harapan (PH) diberi amaran untuk tidak bermain api dengan rakyat melibatkan isu ratifikasi Konvensyen Mengenai Penghapusan Semua Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD).

Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, seluruh rakyat Malaysia dengan jelasnya menolak perkara tersebut dan tidak teragak-agak untuk membuat satu perhimpunan kebangkitan besar jika kerajaan bertindak bercanggah dengan apa yang sepatutnya.

“Himpunan hari ini adalah serentak di seluruh negara untuk memberi gambaran yang jelas kepada kerajaan bahawa kami tolak ICERD dan mahu kerajaan juga melakukan perkara yang sama (menolak ICERD).

“Implikasi ICERD ini memberi kesan kepada negara, bukan sebagaimana yang dilaungkan sesetengah menteri. Ini kerana kita bina Malaysia atas muafakat antara kaum, tidak ada keperluan untuk badan antarabangsa campur tangan dalam isu ini.

“Sebagai contoh, di Negara kita, masyarakat Cina, India, Iban dan Kadazan, bebas untuk mencari rezeki dan terlibat dalam ekonomi serta politik. Tidak ada diskriminasi,” katanya kepada media di sini.

Terdahulu beliau hadir bersama lebih 5,000 rakyat negeri ini di dataran Masjid Muhammadi bagi menunjukkan sokongan mereka untuk kerajaan menolak ICERD.

Rakyat yang hadir terdiri daripada pelbagai latar belakang, termasuklah daripada Pemuda Umno Negeri.