Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

TAHNIAH HADI BIJAK BUAT KEPUTUSAN


NANTI KITA TENGOK SIAPA YANG KENAAAAA !

BAGAIKAN SINGA LAPAR PEMIMPIN PAN BUAT KOMEN TENTANG PENYELESAIAN DI LUAR MAHKAMAH OLEH HADI AWANG.

TIDAK DINAFIKAN PELUANG DARI ISU INI DIGUNAKAN UNTUK MEMBUAT FITNAH TERHADAP PAS DAN PIMPINANNYA.

MUNGKIN JUGA DARI PERISTIWA INI AKAN DIJADIKAN MODAL POLITIK OLEH PAKATAN HARAPAN TERUTAMAN PARTI PAN, DAN PAS TERPAKSA TEPIS.

PENYELESAIAN DILUAR MAHKAMAH INI BOLEHLAH DI IBARATKAN SEPERTI "TIADA KERJA CARI KERJA PERGI KE PULAU BATU DIGALAS.

YANG JELAS DALAM KES INI DIHARAPKAN AKAN TIMBUL FITNAH YANG BARU, SUPAYA TINDAKAN UNDANG-UNDANG DAPAT DILAKUKAN.

BUAT DUIT, BUAT DUIT ! HU HU HU. KEPADA CENGKADAK YANG GHAIRAH NAK JADIKAN ISU POLITIK SILAKAN ! SILAKAN !

-Pak Karamu-

'Kini hanya polis, SPRM mampu rungkai isu RM90 juta'


News  |  Diterbitkan  |  Dikemaskini


   



Setelah penyelesaian luar mahkamah antara PAS dan Sarawak Report, satu-satunya cara untuk mengetahui kebenaran berkenaan dakwaan sumbangan RM90 juta Umno kepada parti itu ialah melalui siasatan polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Wartawan veteran A Kadir Jasin berkata demikian ketika mengulas langkah PAS dua hari lalu yang disifatkannya sebagai "tanpa disangka".

"Pencerahan dan penyelesaian mutakhir kepada isu derma RM90 juta ini hanya boleh dicapai jika SPRM dan Polis Diraja Malaysia membuka fail siasatan.

"(Ia) jika mereka belum berbuat demikian," katanya menerusi artikel terbaru di blognya, hari ini.

Dalam penyelesaian itu, Presiden PAS Abdul Hadi Awang menarik balik tuntutan terhadap Sarawak Report manakala editor laman itu Clare Rewcastle Brown menarik balik tuntutan balasnya.

Selain itu, tiada perintah berkenaan kos dan kedua-dua pihak tertakluk kepada persetujuan kerahsiaan mengenai terma-terma berkaitan penyelesaian itu.

Pada 13 Mac 2017 - ketika negara masih ditadbir BN - Menteri di Jabatan Perdana Menteri ketika Paul Low berkata SPRM tidak meneliti dakwaan sumbangan RM90 juta kepada PAS itu atas sebab "maklumat diterima tidak jelas dan tiada unsur-unsur yang membolehkan siasatan dibuat".

Pada 10 Oktober lalu, Timbalan Ketua Polis Negara Noor Rashid Ibrahim berkata pihaknya sedia menyiasat dakwaan sumbangan Umno kepada PAS, tetapi ia merujuk kepada wang RM2.5 juta yang dikaitkan dengan 1MDB.

Tetapi beliau berkata polis hanya akan berbuat demikian jika ada pihak yang membuat laporan.

Susulan itu, Hadi berkata dakwaan itu hanyalah bertujuan memburukkan PAS dan parti itu sentiasa sedia untuk disiasat.

Dalam pada itu, Kadir yang juga penasihat media perdana menteri itu mendakwa langkah PAS itu mungkin bagi mengelakkan "hujah-hujah sensasi" Clare di mahkamah yang merugikan PAS.

"Sebelum PRU lalu keperluan mempertahankan imej PAS amat penting. Sekarang PRU sudah berlalu... Jadi maruah dan air muka tidak sepenting dulu lagi.

"Sebaliknya risiko fakta sebenar mengenai derma RM90 juta itu terdedah semakin tinggi kerana Umno-BN tidak lagi berkuasa, justeru tidak lagi boleh membantu PAS menyembunyikan hal sebenar," dakwanya lagi.

65 orang berkata:

Anonymous said...

Hadi mmg pandai buat tipu muslihat. Mula2 baham 90juta lepas tu mintak 3 juta lagi dari walaunta dan walauntit. Pandai betul dia. Walaunta juga yg terkulat2 melopong. Kehkehkeh

Anonymous said...

Aku sokong kadir jasin. Minta polis dan sprm siasat. Panggil hussam musang berbulu babi dap tampil kemuka bukti. Panggil juga raja fitnah pkr rapitaik. Panggil juga pariah ambiga lgbt,,pariah ni yg bagi maklumat kpd sr, panggil juga pm, ada apa2 hubungan kah antara dia dan sr. Dah 9 bulan acc datuk seri najib disiasat, takkan tak jumoa apa2 kut...?

Anonymous said...

Duit tu ada lagi ke? Brp hadi dapat? Nik abduh dapat berapa? Din ayam dapat jugak ke? Tontowi dapat tak? Mursyidul am pun mesti dapat jugak kot, siap ada porsche tuu. Tar senik dapat tak?

Anonymous said...

Walaunta wajib protes kat depan pejabat clare si kafir harbi tu suruh padamkan artikel pasal hadi baham 90juta. Kesian pemimpin islam dihina oleh kagir. Tapi tu laa.. ntah2 mmg betul hadi baham 90juta.

Anonymous said...

2 ekor pemimpin melayu yg harumkan nama malaysia di mata dunia:
1. Najib dgn kes 1mdb disiasat DoJ US dan didedah oleh WSJ US. Skandal songlap duit terbesar dlm sejarah dunia.
2. Artikel Hadi baham dedak 90juta disiar SR yg berpengkalan di London dan boleh dibaca oleh seluruh penduduk bumi. Termasuk la ahli persatuan ulamak dunia pun boleh baca artikel tu.

Semoga tahun ni lebih ramai pelancong datang ke bumi bertuah ini. Amiin.

#maluapabossku
#maluapatokguruku

Anonymous said...

ahhhh xleh lawan pencapaian binatang2 peliharaan ph harumkan nama keluarga dengan menjadikan taik kapir D4P sebagai makanan ruji 3x sehari..
makanan ruji hahahahaha

Anonymous said...

Astrafirullahalazim....bahasa2 orang yg mengaku Islam..

Anonymous said...

Pak karam apasal tukar tajuk posting? Perkataan 'muslihat' dlm posting asal mmg sesuai utk tuan guru haji hadi yg kaki spin dan u-turn.

Anonymous said...

Hadi mmg bijak. Mula2 gertak saman SR mcm singa lapar sebab nak raih undi dlm pru14. Tup tup kalah besar, bertanding 158 parlimen tapi hanya menang 18 saja. Sekarang ni tarik balik saman sebab tau tak boleh menang. Dulu hadi saman akhbar UK yg tuduh dia terrorist dan dia menang. Tapi kali ni tarik balik saman sebab tak makan cekak, dia pandai makan dedak jer tapi tak nak mengaku. Artikel kat SR tu masih ada disiar, walaunta boleh baca kat situ. Kalau tak faham bahasa inggeris boleh guna google translate. Takbir! Membangun bersama dedak!

Anonymous said...

Legaaa nik abduh. Tak payah pegi mahkamah london. Dia cuak tu sebab analisa audio dia baham dedak tu mmg ori dan legit. Kesian arwah tok guru nik aziz ada anak derhaka mcm tu. Semoga Allah sentiasa kasihi arwah tok guru. Amiin.

Anonymous said...

Dulu hadi dan limkitsiang sama2 bertahun2 dlm PR perjuangkan hak rakyat. Hari2 hadi peluk limkitsiang. Tapi hadi tunduk dgn hawa nafsu dan baham umpan dedak. Dia tak zuhud, dia ulamak cinta dunia tertipu dgn bisikan syaitan dgn cuma 90juta seorang ulamak tewas ditangan penyangak.

Anonymous said...

Byk lagi cari lain utk buat pahala masuk syurga. Infaq kat anak yatim, masjid dan lain2. Tapi walaunta mmg taksub dgn ayatollah hadi, pengaruh syiah mmg mcm tu.. puja pemimpin.

Anonymous said...

Oii sarip dol?

Anonymous said...

hadi baham dunia,binatang ph baham taik kapir D4P..binatang ph kata baham taik kapir D4P lagi nikmat...hahahahaha

Anonymous said...

#sayasayangsikapir
#sayapercayasikapir
#sayapilihsikapir

Anonymous said...

nyaman fitnah..
#sayapercayakapi

Anonymous said...

Betul tak betul bukan kau dan bapak kau yang tentukan...
Hakim mahkamah yang tentukan..
#sayasayangkapir

Anonymous said...

Hadi nak jadi PM tak dapat. Bukannya PM, timb. menteri pun tak boleh. So, dpt baham dedak taik najib pun ok laa kehkehkeh 90juta woo kehkehkeh. Walaunta sila standby yer.. nanti lagi 2-3 hari razman akan umum tambah derma.. jgn lari tauuu kahkahkah.

Anonymous said...

Tak hebat nama tuuu gol..
Yang sekor niii merupakan juara bagi segala juara pemimpin melayu yang HARUM kan nama malaysia di mata dunia...

Beliau adalah....
Bang Nuar.
Kes beliau menyondol pungkok saiful (dibukti bersalah dimahkamah dan dipenjara).. telah mendapat liputan media utama di seluruh dunia.. sehingga budak sekolah di anggola pon mengenali beliau..

Liputan meluas kes beliau menjadi malaysia lokasi popular pelancong seluruh dunia khusus nya para pengamal sodokan pungkok..

Tahniah atas sumbangan beliau mempopular malaysia...
Tahniah juga kepada Tun M

#sayangpungkok

Anonymous said...

taik najib taik hadi taik kapir D4P..semuanya taik..sama je..tapi binatang peliharaan ph memeluk taik kapir D4P dengan lidah...taik kapir D4P unggul di dihati binatang ph..
peluk dengan lidah...hahahahaha

Anonymous said...

Kira fitnah tak kalau cerita aib orang yang kes nyer telah dibukti bersalah di mahkamah?

sape tau tolong jawab yer..
#malubertanyabanyakdosa

Anonymous said...

mangaku islam tak semesti nyer islam..

Anonymous said...

Mampooos la kau. Ambik lagi dedak tu!!

Anonymous said...

Dah ada laporan dibuat pasal orang kenamaan pas ni terima duit umno. Sikit hari lagi ada la yang pakai baju kuning sprm tu. Tak tido malam la nampak gayanya.

Anonymous said...

Tu la semalam penyokong pas sombong sangat, cabar orang buat laporan kat polis dan sprm. Kan dah kenaa!!

Lone ranger pomen said...

Assalamualaikum , pada yg kenal nama saya dlm ni atau blog lain. Lebih2 pada pak karam. Mohon ampun dan maaf sekira selama ini ade kata2 yg buat anda marah, sakit hati dan juga gelaran Yg tak elok. Saya nak menjauhkan diri dari emosi semasa berbahas dlm blog politik... Demi Allah hati saya masih dgn PKR klang. Ambik Tau Pasal politik... Cuma tak nak berhujah lagi... Sekali lagi Kalau ade kasar bahasa, memaki, menyindir, minta maaf dari dulu hingga kini. Dari dunia hingga akhirat Pada kawan dan lawan... Sekian..... Salam...

Anonymous said...

Penyokong yang dulu konfiden TGHH boleh menang mudah, tiba2 terduduk dek terkejutnya kerana penyelesaian luar mahkamah. Dan ini menimbulkan seribu persoalan yang mengganggu fikiran penyokong siang dan malam:

1.kenapa ada terma kerahsiaan? Apakah perkara besar yg dirahsiakan itu?
2.kenapa setuju jika SR tidak meminta maaf? Adakah sbb artikel itu memang betul?
3.kenapa setuju SR tidak perlu memadam artikelnya? Adakah kerana artikelnya memang betul?
4.adakah dlm terma kerahsiaan itu ada dipersetujui mana2 pihak perlu membayar ganti rugi kepada pihak lain?. Dan adakah TGHH kena bayar atau tidak? Adakah TGHH akan dibayar oleh SR?
5.berapakah jumlah sebenar bayaran guaman yang perlu dibayar oleh TGHH?
6.adakah TGHH buat penyelesaian kerana berasa akan kalah dan bimbang dengan saman balas SR?
7.adakah keputusan untuk menyaman SR dan keputusan untuk menyelesaikan saman diluar mahkamah ini dibuat atas nasihat peguam pas atau peguam TGHH sendiri atau majlis syura ulamak pas? Jika ya, siapakah gerangan mereka itu?
8.adakah penyelesaian ini berkait rapat dengan audio nik abduh? Dan benarkah kenyataan nik abduh itu disaksikan oleh lebih 40 pemimpin dan ahli pas?
9.berapakah baki bayaran guaman tertunggak yang belum diselesaikan? Adakah ahli pas akan diminta menderma lagi dalam keadaan pas sekarang yang mengatakan kos hidup naik melambung?
10.kenapa tidak berfikir 1000 kali sebelum menyaman SR dahulu? Bukankah penyelesaian saman luar mahkamah itu satu pembaziran besar yang sepatutnya boleh digunakan untuk aktiviti pas di dalam negara? Bukankah membazir duit jutaan ringgit untuk menyaman SR itu mengikut nafsu amarah dan amalan syaitan?
11.apakah yang TGHH, Pas dan ahlu Pas dapat drp proses menyaman SR itu? Adakah maruah meningkat? Adakah maruah makin tercalar? Adakah TGHH berpuas hati?
12.apakah andaian rakyat umum dengan artikel SR itu sekarang? Apakah andaian rakyat umum kepada SR? Adakah rakyat menganggap TGHH sebagai pemenang? Adakah rakyat menganggap SR sebagai pemenang?
13.pihak manakah yang boleh kita simpulkan sebagai "kuat berkokok tapi ekor bergelumang taik? "

Persoalan inilah yang sedang bermain dalam minda ahli pas dan bukan ahli pas. Apa pun jawapan tepat hanya boleh diperoleh apabila isu ini dihadapkan kepada pihak berkuasa ekoran aduan rasmi telahpun dibuat oleh beberapa individu sebagai menyahut cabaran penyokong Pas sendiri.

Sama2 kita lihat sejauh manakah TGHH dan nakhodanya pandai bermain silat! !

Anonymous said...

Hahahaha penyamun tarbus dengan 40 pemakan dedak. Semua mampooos kena siram dengan air panas dalam tong drum. Mati dalam imannn!!

Pandai P Ramlee buat sindiran tajam kpd penyamun tarbus dan pemakan dedak.....

Anonymous said...

90 juta tu bukang sikit. Itu dah tahap global!

Anonymous said...

Ulamak m pun dah mula main dedak 1 juta, 2 juta, 90 juta..... Ulamak akhir zaman... Susah nak cakap la

Anonymous said...

Main bapak2 lagi babi eddy ba wang neh

Anonymous said...

Kami walaunta dan walauntit bior anak bini tak makan asalkan abu ya kami makan membuntal kekenyangan

Anonymous said...

Dah report polis dah. Sehari dua ni ada la yg pakai baju oren masuk sprm. Sabor ye

Anonymous said...

Pak karam, bila kita nak kena topup duit lawyer yg tghh tak jadi saman tu? Saya dah ready ni, tadi baru jer mimpi jual moto, dpt laa rm1300 boleh la derma nanti.

Anonymous said...

Mana boleh lawan abu ya. 90 juta tu dah kira tahap global dah, dol!

Anonymous said...

Nxt muktamar dah boleh kot kita tukar presiden. Presiden yg ni byk sangat bawa mudharat pada parti. Kita lantik tuan brahim la, rasional sikit. Dia tak makan dedak, ok kot.

Anonymous said...

SR gertak balik dgn saman balas. Tekencing2!

Anonymous said...

Ajis : mana duitnya?

Sudin: sudah kasi derma.

Ajis: kenapa kasi derma?

Sudin: mana aku tau.

Romlee: mampooos!!

Anonymous said...

Pak karam, kat semenyih nanti calon kita atau calon umno? Takkan umno lagi kot? Gilir2 là.

Anonymous said...

Kalau parti didapati bersalah menerima wang haram dari sumber haram, parti boleh dibubarkan.

Anonymous said...

Saya tak setuju gilir. Semenyih kerusi umno. Pas tak ada penyokong di situ. Itu kawasan umno. Pas jangan kacau daun kawasan kerusi kami.

Anonymous said...

Setuju.
Antara sebab yg diberi masa penyelesaian luar mahkamah kes saman SR ialah tuan presiden kita dah tak berapa sihat. Jadi eloklah TITM ganti. Biarlah tn peesiden kita rehat dengan aman.

anime terbaik said...

wah makasih banyak informasinya sangat membantu saya kebetulan sedang mencarinya
anime romance terbaik

Anonymous said...

Ok bossku. Kami ikut jer la calon umno pun. Kami akan hantar petugas jer kat semenyih tu, 5000 org cukup tak? Kami akan akur, patuh dan wala' dgn membantu umno. Takbir!!!

Anonymous said...

Kesian nik abduh, tak pasal2 dia pulak yg kena sissat nanti. Laporan polis dah dibuat tuu. Takpe lah, kira berkorban utk ayohchik. Ayoh sendiri dia derhaka.

Anonymous said...

Adalah tidak logik dan tidak masuk akal sama sekali bahawa suara audio itu suara Nik Abduh anak kepada seorang ulama yang terbaik yang pernah kita ada. Mustahil dan tidak benar sama sekali bahawa suara itu datangnya dari Nik Abduh. Saudara Nik Abduh sendiri sudah menafikannya. Mustahil ulama seperti Nik Abduh itu sanggup menipu kalau suara itu suaranya. Mustahil Saudara Nik Abduh yang tinggi ilmu agamanya, yang mulua sifat peribadinya sanggup berkata demikian. Tidak dapat diterima oleh akal yang waras jika suara itu adalah suara saudara Nik Abduh. Ini semua adalah mainan panDap. Ini adalah mainan pihak yang ingin melihat pas diharamkan. Ini adalah mainan para syaitan. Suara dalam audio itu adalah suara syaitan. Pemilik suara syaitan dalam audio itu bakal direjam di neraka jahannam. Suara syaitan dalam audio itu adalah syaitan yang menyamar sebagai manusia kerana sanggup mengaku kedurjanaannya menjalin hubungan rakan dengan cia pembunuh umat islam di syria, iraq dan palestin. Mudah2an Allah meredai Saudara Nik Abduh tetapi memberi balasan neraka kepada pemilik suara syaitan dalam audio itu. Pemfitnah yg mengatakan itu suara Nik Abduh akan menerima balasannya di akhirat nanti. Sesungguhnya penuduh yang mengatakan itu suara Nik Abduh dosanya adalah lebih besar daripada makan daging saudaranya sendiri. Aminn

Anonymous said...

Baru bangun tido ke akak? Audio tu dah masuk makmal diuji, mmg sah suara nik abduh. Sebab tu kot hadi tarik balik saman. Lain kali jgn baca harakah jer. Akak ingat iman boleh diwarisi ke? Arwah nik aziz semua tau akhlak dia sebagai pemimpin mmg baik. Takpayah nak bandingkan arwah dgn nik abduh, mmg tak sama la akak oiii.

Anonymous said...

tol la tu kak..bandingkan binatang2 kat dunia ni je kak..binatang ph je yg suka makan taik..binatang lain mana ada kak...
taik kapir plak tu dia suka jamah,3kali sehari kak..binatang ph adalah sang pencinta taik kapir D4P kak...hahahahaha

Anonymous said...

haa betul tuu. bandingkan nik abduh dgn binatang ph. taraf nik abduh sama jer dgn dorang kahkahkah

Anonymous said...

Si Sajat 5:50 AM ni kelakar la. tulis panjang2 puja pemimpin sebijik mcm syiah. ko syiah ke Jat?

Anonymous said...

Akhir zaman, biasala. Ulamak menyamar pun ramai. Ulamak suu pun ramai. Alamak mcm nik abduh lagi laa ramai. Tu belum kira ulamak suka tunjuk kepala kote mcm tar senik.. berlambak2.

Anonymous said...

kalo nik abduh pun suka makan taik kapir D4P mcm binatang ph sama betul dah tu..binatang ph kene promot taik kapir D4P kuat sikit la hehe..cuba ceritakan nikmat pengalaman kemam taik kapir D4P tu kat orang ramai tengok..atau jgn try kat manusia dulu..tapi try kat binatang dulu..sebab belum ada binatang yg makan taik kecuali binatang ph...
try kat binatang dulu..hahahahaha

anime terbaik said...

Menarik sekali, perlu saya coba ini..
kebetulan lagi cara tentang hal ini.
anime terbaik

Anonymous said...

Kita tunggu nik abduh share cerita tu.. tunggu tau. Nanti dia bagitau kehkehkeh.. sedap atau tak.

Anonymous said...

Pak karamu, yg sekor suka cerita makan2 taik2 tu belaan pak karamu ke?

Anonymous said...

Sondol pungkok tu isu global dol..
Isu hak asasi manusia tuuu...
Mendapat perhatian khusus PBB..

Anonymous said...

Ajis: aku tak terima derma Sudin..
Sudin: aku tak beri derma ke Ajis..
Setan: Ajis terima derma dari Sudin...
Dol 2:15 AM: aku percaya cakap setan..
Bapak Dol 2:15 AM: aku juga caya setan..
Mak Dol 2:15 AM: I folllow my hurby..

Ajis: ramai nyer setan...
Sudin: anak beranak pengikut setan...
Setan: hihihihi dah kerja aku...
Dol 2:15 AM: hihihihi mampos kau Ajis & Sudin...
Bapak Dol 2:15 AM: idup setan..
Mak Dol 2:15 A:M: idup Bapak Dol 2:15 AM..

Anonymous said...

Dol..
Bapak ker yang buat laporan tuuu..?
Tahniah Dol..

Anonymous said...

biase orang sarapan makan telor setengah masak kan?tapi binatang peliharaan ph sarapan pagi makan taik kapir D4P setengah masak..
setengah masak..hahahahahahaha

Anonymous said...

alhamdulillah ada lebai jujur dah report polis pasal nik abduh baham dedak. gunalah peluang ni utk bersihkan nama parti bila disiasat nanti. tapi jgn lupa, hutang lawyer masih byk tu, nanti sama2 la hulur topup duit lawyer kat london tu.

Anonymous said...

din ayam menantu hadi tu mesti malu dgn bapak mertua dia, kan? apalah nik abduh ni, nak baham dedak diam2 dah la, jgn la pecah rahsia depan 40 org saksi. kehkehkeh

Anonymous said...

nik abduh baham dedak..binatang peliharaan ph baham taik kapir D4P..binatang ph kata taik kapir D4P amat lebih nikmat berbanding dedak hahahahaha..binatang ph semua x yah malu la sebab jadi pencinta taik kapir D4P..malah korang patut bangga,sebab xda makhluk yg jadikan taik sebagai makanan ruji melainkan binatang2 ph...taik kapir lak tu hahahaha...korang wat t shirt la..print banyak2,korang pakat pakai reramai sesama bintang ph..korang print "i luv taik kapir D4P.."
print t shirt..hahahahahaha

Anonymous said...

Tak la. Tu babi eddy wong

Anonymous said...

Ko makan teli hadi. Tu yg selesai tepi tu. Teli dah ko makan

خولة said...

رش مبيدات بالدمام

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.