Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
Pahang serius batal perjanjian air Selangor

27 September 2012
 Datuk Seri Adnan Yaakob
$entry.content.caption.value
KUANTAN - Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob hari ini sekali lagi menegaskan bahawa kerajaan negeri itu serius dalam mengkaji dari segi peruntukan undang-undang membatalkan perjanjian konsesi penyaluran dan pembekalan air mentah ke Selangor.
  
Adnan berkata langkah itu diambil berikutan tindakan kerajaan Selangor kini yang dilihat tidak menghormati perjanjian ditandatangani antara kedua-dua kerajaan negeri itu pada 2007, kerana masih berdegil dan tidak membenarkan projek Loji Air Langat 2 diteruskan.
  
"Penasihat Undang-undang negeri sedang meneliti terma terkandung dalam memorandum perjanjian persefahaman (MoU) yang ditandatangani kedua-dua kerajaan negeri pada 22 November 2007.
  
"Kita sudah teliti terma itu dan memang ada peruntukan kerajaan negeri boleh membatalkan projek berkenaan jika dipersetujui kedua-dua pihak. Saya sudah minta pejabat Penasihat Undang-undang negeri meneliti kandungan MoU itu... dalam tempoh seminggu kita boleh buat keputusan," katanya.
  
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyaksikan MoU antara Darul Quran Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Maahad Tahfiz negeri Yayasan Pahang, di sini.

Adnan diminta mengulas kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin Selangor, Dr Xavier Jayakumar pada Isnin lepas yang mencabar kerajaan Pahang supaya mengeluarkan surat rasmi mengenai pembatalan perjanjian itu dan bukan mengeluarkan kenyataan menerusi media semata-mata.

  
Dr Xavier sebelum itu mengulas kenyataan Adnan pada Ahad lepas bahawa kerajaan Pahang mungkin membatalkan perjanjian penyaluran 1.6 juta meter padu sehari bekalan air mentah ke negeri itu jika kerajaan Selangor tidak membenarkan pembinaan projek Loji Air Langat 2.
  
Adnan berkata, langkah itu akan dilaksanakan jika Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim terus berdegil menghalang pembinaan loji tersebut sebagai alternatif menghadapi krisis bekalan air bersih yang dijangka melanda negeri ini pada 2015.
 
Adnan, bagaimanapun berkata, keputusan muktamad berhubung perkara itu akan dirujuk kepada kerajaan Persekutuan.
  
"Keputusan muktamad kena dapatkan pandangan kerajaan Pusat sebab ini membabitkan kepentingan ramai. Sepatutnya perkara ini tidak berlaku dan kerajaan Selangor perlu lebih bertanggungjawab, tidak perlu politikkan semua benda," katanya.
  
Pada 22 November 2007, Pahang dan kerajaan Selangor yang ketika itu di bawah pimpinan kerajaan Barisan Nasional menandatangani perjanjian konsesi penyaluran dan pembekalan air mentah pada harga 10 sen bagi setiap meter padu.
  
Kerja pembinaan terowong bagi menyalurkan air mentah ke Selangor dari Pahang dijangka selesai pada 2015. - Bernama

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.