Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

TIDAK PRLU BANTUAN PBB

Majlis Peralihan Libya tolak tentera pengaman PBB

August 31, 2011
Pejuang pemberontak Libya memerhatikan katil di rumah ladang milik Muammar Gaddafi di bandar Abu Grein, 138km ke barat Sirte, semalam. — Foto Reuters
NEW YORK, 31 Ogos — Kepimpinan sementara Libya menolak idea untuk menempatkan sebarang pasukan tentera pengaman antarabangsa, demikian menurut duta Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) ke Tripoli, Ian Martin.
 
Terdahulu, Pengerusi Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC) berkata negara itu tidak memerlukan bantuan luar untuk mengekalkan keselamatan.

Perkembangan muncul ini ketika pejuang pemberontak sedang menghampiri kubu kuat Muammar Gaddafi di Sirte dari sebelah barat dan timur.

Askar yang pro-Muammar diberi tempoh sehingga Sabtu ini untuk menyerah diri. Timbalan wakil Libya ke PBB, Ibrahim Dabbashi memberitahu BBC bahawa situasi di negara itu adalah unik. “Mereka (PBB) mempertimbangkan kemungkinan menempatkan pasukan pengaman tetapi pada hakikatnya krisis Libya adalah kes khas.

“Ia bukan perang saudara, ia bukan konflik antara dua pihak. Rakyat mempertahankan diri mereka daripada kepimpinan diktator,” kata beliau.

Bagaimanapun Martin berkata PBB dijangka akan didampingi untuk mewujudkan satu pasukan polis.

“Kami tidak menjangka pasukan pemantau tentera akan diminta,” kata beliau selepas satu mesyuarat Majlis Keselamatan PBB.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.