Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

ASAS KERJASAMA PATUH KEPADA PUCUK PIMPINAN

KERJASAMA YANG DIUJUDKAN PERLU BERHATI-HATI DARI GOLONGAN YANG BERADA DARI DALAM KUMPULAN MASING-MASING ATAU DARI KUMPULAN YANG MEMUSUHI POLITIK ISLAM.

85% UJUD GOLONGAN YANG HENDAK MEMISAHKAN KERJASAMA ANTARA PAS & UMNO.

SEMENTARA ITU VETERAN PAS BERKATA:

Subky: Islam Memimpin formula satukan PAS dan Umno


   

Islam memimpin - tema yang diangkat pada Muktamar PAS tahun lalu dilihat sebagai formula untuk satukan PAS dan Umno.

Veteran PAS, Subky Latif berpendapat, PAS melalui formula itu sudah memberi isyarat kepada semua pihak (termasuk Umno) untuk mencari menjalinkan perpaduan.

"Perkara ini bukanlah payah bagi PAS dan Umno untuk mengikuti formula ini.

"Ia bukan syarat kepada Umno, tetapi kita sampaikan dakwah dan formula untuk bersatu melalui Islam Memimpin. 

“Pandai-pandailah tafsir," katanya kepada Malaysiakini, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai hala tuju kerjasama antara PAS dan Umno dalam landskap politik semasa.

-Pak Karamu-

'PRK Semenyih penentu hala tuju kerjasama PAS-Umno'

N Faizal Ghazali  |  Diterbitkan  |  Dikemaskini
   
Penganalisis politik berpendapat hala tuju kerjasama antara PAS dan Umno akan lebih jelas selepas  Pilihan Raya Kecil (PRK) DUN Semenyih.

Malah menurut Pensyarah Kanan Pusat Pengajian Hubungan Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof Madya Dr Rusdi Omar, kerjasama antara kedua-dua parti itu bergantung pada keputusan PRK yang akan berlangsung 2 Mac ini.

"PRK Semenyih akan menjadi kayu ukur sejauh mana kerjasama itu dapat diteruskan. Jika pembangkang menang kemungkinan besar kerjasama itu akan berterusan, sebaliknya akan berlaku sekiranya mereka kalah.

"Saya tak nampak kerjasama PAS dan Umno boleh bertahan lama sekiranya mereka mengalami kekalahan dalam PRK Semenyih nanti.

"Kalau kita melihat kepada tiga PRK di Selangor yang lalu menunjukan bahawa rakyat Selangor masih bersama dengan Pakatan Harapan (PH) termasuk di kawasan majoriti Melayu walaupun sudah wujud kerjasama PAS dan Umno pada peringkat awal," katanya kepada Malaysiakini.

Kerjasama antara PAS dan Umno yang merupakan dua parti besar dalam blok pembangkang dilihat sebagai antara faktor penting yang membolehkan BN mempertahankan kerusi parlimen Cameron Highlands pada PRK 26 Jan lalu.

Bagaimanapun Rusdi berkata, berdasarkan rekod lampau dan prinsip perjuangan kedua-dua parti, masih terdapat ketidakpastian sama ada hubungan kerjasama tersebut mampu bertahan.



Katanya, jika dilihat sejarah hubungan kedua-dua parti ini menunjukkan mereka tidak boleh kekal lama kerana masing-masing mempunyai kepentingan tertentu selain ideologi politik yang berbeza. 

"Keadaan ini agak sukar untuk mereka bekerjasama dalam jangka masa panjang. Kalau kita tengok sejarah kerjasama PAS dan parti-parti lain di Malaysia juga tidak menunjukkan hasil yang baik dan berakhir seperti layang-layang putus tali.

"Konflik antara kedua-dua parti kemungkinan besar akan berlaku nanti apabila mereka nak buat pembahagian kerusi pada pilihan raya umum ke-15 (PRU15) terutama di negeri-negeri yang mempunyai majoriti pengundi-pengundi Melayu," jelasnya.


Bersifat spontan
Sementara itu bagi Pensyarah Kanan Sekolah Perdana Univeristi Teknologi Malaysia (UTM) Dr Mazlan Ali berkata, kerjasama kedua-dua parti itu yang terjalin kini berlaku secara spontan ekoran isu-isu yang wujud selepas pentadbiran kerajaan Pakatan Harapan (PH).

Menurut beliau, PAS dan Umno kini menemui titik persamaan melalui pemahaman terhadap isu-isu melibatkan Melayu-Islam.

"Antaranya apabila mereka sama-sama melihat kerajaan PH ini dikawal oleh DAP. Jadi dalam situasi Umno tertekan, berlaku perpecahan dan keluar parti, Umno melihat sangat penting untuk mereka bekerjasama dengan PAS pada masa sekarang.



"PAS juga melihat isu-isu survival Melayu-Islam ini sesuatu yang perlu mereka tangani, saya melihat hubungan PAS dan Umno buat masa ini satu simulasi bersifat spontan.

"Jadi kerjasama yang terjalin sekarang ini berasaskan isu yang berlaku sekarang. Bukan disebabkan oleh dua parti ini mempunyai dua titik persamaan dalam konteks perjuangan antara dua buah parti," katanya.

Tambah Dr Mazlan, kelangsungan kerjasama PAS-Umno itu perlu dilihat dan mengambil kira aspek sejarah hubungan kedua-dua parti.

"Saya lihat isu survival di sini, maksudnya PAS keluar gabungan BN pada 1978 itu sebenarnya berpunca daripada pergelutan antara dua parti itu sendiri.

"Ini kerana, PAS dan Umno adalah dua parti yang bersaing sesama mereka dan pengaruh yang mereka rebut adalah segmen sama iaitu pengundi-pengundi Melayu," jelasnya.

Justeru, kata Mazlan, persoalan kerjasama hari ini kekal atau tidak bergantung kepada isu-isu yang dibawa oleh kedua-dua parti berdasarkan situasi politik semasa.


Bertahan jika ada kepentingan


Sementara itu, bagi Profesor Madya Dr Awang Azman Pawi hubungan erat PAS dan Umno boleh bertahan selagi masing-masing masih mempunyai kepentingan antara satu sama lain.

Pensyarah Universiti Malaya itu berkata, Umno memerlukan PAS untuk mendapatkan sokongan dalam bentuk undi bagi memastikan kerusi-kerusi majoriti tipis pada PRU lepas dapat dikekalkan.

"PAS pula memerlukan Umno sebagai rakan sekutu baru bagi menggerakkan kerjasama untuk menentang musuh bersama mereka pada masa kini iaitu PH.

"Selagi tidak ada konflik timbul, selagi itulah kerjasama akan terus dapat berlangsung.
"Konflik boleh berlaku sekiranya berlaku isu seperti perebutan kawasan untuk ditandingi di peringkat PRK, pemilihan calon yang paling layak untuk bertanding, isu percanggahan ideologi dan pendirian politik," katanya.

Tambah Awang Azwan, situasi sekarang menyaksikan PAS mampu diyakini oleh Umno bahawa kerjasama ini bermanfaat dan penting untuk orang Melayu dan Islam.

"Penyokong PAS dan Umno berjaya diyakini melalui kempen politik yang memberi gambaran bahawa DAP sangat jahat dan bermaharajalela dalam PH. Naratif bersifat politik ini berjaya mencetuskan sentimen antiDAP setakat ini selepas PRK cameron Highland," ujarnya.

7 orang berkata:

Anonymous said...

Org2 cina yg paling gusar dan bimbang kerjasama pas dan umno. Bahkan ,org2 cina mca,gerakan dan dap bekerjasama sejak dahulu untuk memisahkan pas dan umno. Kerana, jija kedua parti ini bersatu, maka tiada ruang itk org cina jadi menteri kabinet. Semua di bolot org melayu. Tapi, dek kerana kebodohan pas dan umno selama ini, ditambah keegoan masing2, sekalipun islam menganjurkan berbaik2 dan bekerjasama ke arah kebaikkan,,,mereka bermusuhan sesama sendiri. Lebih teruk, pas dan umno masing berpakat dgn org kafir untuk menjatuhkan seteru masing2. Umno berpakat dgn mca,gerakan dan india mic. Manakala pas berpakat dgn dap , kecuali pd pru14 setelah ditendang keluar oleh dap. Siapa yg menghalang kerjasama pas dan umno sblm pru 14 yg ianya semakin berputik? Ya,,cina2 la,,dgn memperbodohkan pan dan ppbm serta pkr. Akhirnya,,ditambah kebodohan pimpinan pas yg mengambil keputusan lawan umno dan ph pada pru 14, maka umno dan pas kalah pru14, naik lah ph yg dikuasai cina dap. Betapa bodohnya politik pas dan umno. Setelah sedar dari kebodohan dan menyesal ( tapi, ego pas ni memang tiada tolok bandingnya , tak mengaku ), pas mengambil pendekatan berbaik dgn umno,,alhamdulillah. Ini yg disuruh ugama islam. Jadi, kerjasama ini sangat2 digeruni cina dap,,kerana sekelip mata penyokong pan,pkrdan ppbm akan swing sokongan kpd bangsa dan ugama mereka. Jesteru, saya nasihatkan supaya PIMPINAN PAS DAN UMNO BERHATI2 DAN MENJAGA KERJASAMA INI DENGAN BAIK,,JGN BIAR IANYA ROSAK OLEH HASUTAN DAP DAN TALUBARUT DAP, DARIPADA AHLI PARTI MASING2 YG ADA KEPENTINGAN.. Bangkit dan bersatu la bangsaku org melayu, demi ugama,bangsa dan negara.

Unknown said...

ASSALAMU,ALAIKUM NAMA SAYA (PAK ASRI) TKI DI KOREA
Maaf sebelumnya jika lewat Tempat ini saya menceritakan kisah hidup saya niat saya hanyalah semata ingin berbagi tapi semua tergantung Anda percaya atau tidak yang jelasnya inilah kenyataan nya...
Syukur alhamdulillah kini saya bisa menghirup udara segar di indonesia karna sudah sekian lama saya ingin pulang ke kampung halaman namun tak bisa karna ada hutang yang harus saya bayar di majikan yaitu 450 juta untuk uang indo namun,saya tidak pusing lagi sebab kemaring saya di berikan Info oleh seseorang yang tidak saya kenal,katanya kalau mengalami kesulitan Ekonomi,Terlilit hutang silahkan minta bantuan sama KI JAYA di Nomor Telpon (085-342-064-735) di jamin bantuan beliau 100% …
INILAH JENIS PESUGIHAN BANTUAN DARI KI JAYA
1.PESUGIHAN
2.TOGEL 2D-3D-4D-5D-6D
3.DANAH GHAIB
4.PENGGANDAAN UANG
5.UANG BALIK
6.NIKAH JIN
7.PENGLARIS BISNIS (Jualan,Tokoh,warung)
8.JUAL BELI TUYUL
9.PERLANCAR DALAM BERBAGAI HAL
Jadi saya beranikan diri menghubungi beliau dan menyampaikan semua masalah saya dan alhamdulillah saya bisa di bantu,kini semua hutang saya sama majikan saya di KOREA semua bisa terlunasi dan punya modal untuk pulang kampung,,,,
Jadi buat yang pengen seperti saya silahkan Hubungi KI JAYA di nomor (085-342-064-735) Anda tidak usah ragu atau hal semacam sebab saya dan yang lainnya sudah membuktikan keampuhan bantuan beliau kini giliran Anda trimahkasi atas bantuan nya aki wassalam

walatraherbal07 said...

Thank you very much for the presentation of today's article.
Apakah Paru-Paru Basah Itu Menular ?

Anonymous said...

laaa...mana pegi binatang pemakan taik ph ni..binatang phhhhhh oooo binatang phhhh..mana?masuk la..xkan best sgt makan taik sampai lupa blog ni wahai binatang2 ph.
nanti masuk tau binatang2 ph...hehe

زمن السكوت said...



في البدايه نود ان نوضح ما هي اهمية النظافه في حياتنا كمجتمع مسلم مأمور بالنظافه في كل اوقاته وفي جميع الاماكن التي يتردد عليها وعليه فان النظافه هي مرضاة لله عز وجل وايضا حماية لجميع افراد المجتمع من الامراض والاوبئه فمجتمع نظيف يعني مجتمع صحي له مستقبل واعد ،ولهذا فقد اخذت شركة شام المثاليه للخدمات المنزليه على عاتقها مسألة تقديم خدمة تنظيف المنازل بالمنطقة الشرقيه بالمملكة العربيه السعوديه وذلك من خلال توفير عدة فروع لتقديم الخدمه باهم مدن المنطقة الشرقيه ومن هذه الفروع فرعنا بمدينة الخبر والذي سوف تجدونه علي المتصفح تحت اسم
شركة تنظيف بالخبر
وايضا يتوفر لدينا فرع اخر في مدينة الدمام يغطي طلبات عملائنا في جميع المناطق وهذا سوف تجدونه علي المتصفح تحت اسم
شركة تنظيف بالدمام
وايضا لنا فرع للشركة بمدينة القطيف وهذا حرصا منا على تلبية طلبات عملائنا الكرام وهذا الفرع سوف تجدونه علي المتصفح تحت اسم
شركة تنظيف بالقطيف
وبهذا نكون عملائنا الكرام قد اسهمنا بشكل كبير علي المساعده في تقديم مجتمع نظيف صحي وامن علي صحة كل افراده ، مع شركة شام انتم دائما بأمان .


walatraherbal07 said...

An information that is always waited by visitors.
Obat Kanker Paru-Paru Stadium Awal

walatraherbal07 said...

So far the articles that we have visited are very interesting.
Obat Emboli Paru Untuk Ibu Hamil

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.