• Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah berkenan hadir pada sesi taklimat mengenai situasi semasa banjir seluruh Pahang di bilik gerakan banjir di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Pahang di Kuantan hari ini. Hadir memberikan taklimat itu ialah Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang, Datuk Seri Muhammad Safian Ismail (belakang, kiri) yang juga Pengerusi Jawatankuasa Bencana Pahang. - Foto Bernama Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah berkenan hadir pada sesi taklimat mengenai situasi semasa banjir seluruh Pahang di bilik gerakan banjir di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Pahang di Kuantan hari ini. Hadir memberikan taklimat itu ialah Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang, Datuk Seri Muhammad Safian Ismail (belakang, kiri) yang juga Pengerusi Jawatankuasa Bencana Pahang. - Foto Bernama
1 / 1
KUANTAN - Tengku Mahkota Pahang Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah hari ini meminta semua pihak bersiap sedia menghadapi banjir gelombang ketiga yang dijangka bermula esok sehingga Rabu ini.

Kesiapsiagaan itu, titah baginda, amat penting bagi memastikan segala gerak kerja membantu dan menyelamatkan penduduk dapat dijalankan secara tersusun.

Perkara yang amat dititikberatkan ketika bencana banjir adalah usaha agensi berkaitan menyelamatkan nyawa dan penghantaran barangan keperluan seperti  makanan dan minuman kepada mangsa, titah Tengku Abdullah.

"Saya juga meminta agar rakyat tidak berdegil dan segera berpindah apabila diarahkan walaupun keadaan belum bahaya. Ini bagi mengelakkan kejadian tidak  diingini berlaku," titah baginda kepada pemberita selepas mendengar taklimat banjir di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pahang di sini hari ini.

Taklimat disampaikan Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang Datuk Seri Muhammad Safian Ismail, yang juga Pengerusi Jawatankuasa Bencana Pahang.    

Tengku Abdullah bertitah baginda juga difahamkan daerah yang masih kritikal di negeri ini ialah Pekan, Maran, Kuantan dan Rompin.

Baginda turut berpuas hati dengan tugas dijalankan agensi yang terlibat dengan banjir dan berharap selepas ini tumpuan lebih diberi di beberapa daerah masih  kritikal.

"Kita juga perlu proaktif dan meningkatkan kemahiran dalam melaksanakan tugas. Banjir berlaku setiap tahun dan saya percaya kita berpengalaman dan belajar  daripadanya," titah baginda.

Dalam pada itu, baginda berharap pusat pemindahan mangsa dan tempat pendaratan helikopter yang lebih strategik dapat dibina di setiap daerah apabila keadaan  kembali pulih.

"Mungkin satu kertas kerja dapat dibuat untuk membina pusat pemindahan dan helipad apabila keadaan kembali reda.

"Bukit-bukit yang tinggi jangan dipotong sewenang-wenangnya kerana ia lokasi yang baik untuk membina kemudahan tersebut," titah baginda. - Bernama