Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Ahad, 28 April 2013

PRU13: Undi pos di luar negara berjalan lancar, kata SPR

PUTRAJAYA, 28 April — Pengundian pos oleh pengundi di luar negara yang berlangsung pada Ahad berjalan lancar tanpa sebarang masalah, kata Setiausaha Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Datuk Kamaruddin Mohamed Baria.

Beliau berkata, sehingga tengah hari Ahad, secara purata kira-kira 50 peratus daripada pengundi telah menyerahkan kembali sampul kertas undi mereka.

"Di Wellington (New Zealand), angkanya kira-kira 60 peratus. Beijing (China), Tokyo (Jepun), Shanghai (China) dan Canberra (Australia) lebih kurang 50 peratus baru keluar (menyerahkan sampul)," katanya kepada pemberita di Ibu Pejabat SPR di sini, Ahad.

Kamaruddin berkata Pejabat Perwakilan Malaysia di luar negara akan terus dibuka sehingga jam 6 petang waktu tempatan bagi tujuan itu.

Pejabat di Melbourne dan London bagaimanapun akan dibuka sehingga 8 malam kerana pengundi yang berjumlah lebih 1,000 orang, katanya.

Semua kertas undi bagi pengundi pos luar negara telah dihantar 24 April lalu kepada 103 Pejabat Perwakilan Malaysia dan dijangka sampai semula di Malaysia seawal-awalnya pagi Isnin.

Mengenai pelajar luar negara yang telah kembali ke tanah air namun masih berstatus pengundi luar negara, Kamaruddin berkata mereka sepatutnya memaklumkan kepada SPR mengenai status terkini mereka.

Ditanya pula mengenai bendera berwarna-warni yang dikaitkan dengan 'Malaysian Spring', beliau berkata ia tertakluk di bawah kuasa pihak berkuasa tempatan untuk mengambil tindakan.

"SPR hanya terlibat untuk bahan-bahan kempen. Bendera itu tidak bertulis apa-apa, jadi SPR tak boleh ambil tindakan kerana ia bukan bahan kempen," katanya.

Kamaruddin meminta semua pihak agar tidak terpengaruh dengan pergerakan dari luar kerana sejarah sesebuah negara adalah berbeza antara satu sama lain.

"Kalau rakyat suka kita, kita akan menang. Tiada apa yang SPR boleh buat untuk mengalahkan seseorang calon apabila calon itu disukai oleh pengundi setempat," katanya. — Bernama

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.