Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

ADAB BERCAAKAP DI PARLIMEN WAJIB ADA

BERBAHAS ATAS NAMA YANG BERHORMAT TENTULAH ADA ADAB

 NADA BERBAHAS SANGAT TIDAK SESUAI AKAN MENDATANGKAN KECUH DI PALIMEN.

DIWAKTU KEBELAKANGAN INI RAKYAT DAPAT MELIHAT BAGAIMANA MUTU AHLI PARLIMEN BERBAHAS TERSANGAT RENDAH, PADA HAL MEREKA ADALAH PEMIMPIN YANG BAIK DIJADIKAN TAULADAN.

SESUATU ISU YANG SEPATUTNYA TIDAK MENJADI BERBALAHAN AKAN MENJADI BERBALAHAN, DAN RAKYAT SENTIASA MELIHAT KELAKUAN MEREKA.

ALANGKAH BAIKNYA JIKA MEREKA MELAKUKAN CADANG APA YANG MEREKA RASA TIDAK KENA, DARI MEMBUAT GELARAN YANG BOLEH MENYENTUH HATI SESEORANG, DAN KELAKUAN TERSEBUT HENDAKLAH DIBERHENTIKAN.

ATAU BUAT TEGURAN YANG MEMBENA, ATAU MEMBUAT TEGURAN YANG BERFAKTA TAPI MENGGUNAKAN BAHASA YANG BAIK.

RAKYAT SEDANG MENGIKUTI BAHASA DAN ADAB MEREKA DI PARLIMEN.

NADA UCAPAN SETIAP AHLI PARLIMEN KADANGKALA BOLEH MENDATANGKAN ISU DAN PERASAAN SENSITIF, DAN IA  HENDAKLAH DIELAKAN.

MERASAKAN SETIAP DIRI MEMPUNYAI KELEBIHAN DAN KEHEBATAN DI DALAM BERBAHAS HENDAKLAH DIHINDARKAN, KERANA ITU MENIMBULKAN MELUAT BAGI RAKYAT YANG MENONTON MEREKA.

7 orang berkata:

Anonymous said...

Bajet 2021 : Dah 9 lapuran polis dibuat pada Tun mengenai separation of power..

Fiuuyooo kemain atok bentang bajet 2021 mula mula ok lah bole terima pasal kurantine 14 ari org yg mungkin +ve Covit atau masih -ve Covit yg kena kurantine bukan sorang kadang kadang satu keluarga kena kurantine.

Ini mme merugikan ekonomi sesorang dan buisness online... klu buisness online niaga roti rasanya tak perlu bailout pun... kikiki..

Cuma yang meloyakan tekak teman sampai naik kembang ucapan atok durasi minit ke 20 - minit 21. (video kat bawah ni haahh..)

https://youtu.be/gB-KdLq8DRE

Atok mintak org politik dan urusan kuasa executive hendaklah dihentikan/dipisahkan (separation of power .. dengan izin) ni yg tekak teman tetiba kembang semacam rasa nak trus muntah hijoo.

Bila atok tak ada kuasa ke main nak separation of power bagai...!!

Fakta Kat bawah ni dah 9 lapuran polis pasal langgar separation of power masa atok berkuasa.

Pengerusi UMMAH Malaysia, Mohd Zai Mustafa mengesahkan sebanyak 9 laporan polis telah dibuat oleh pihaknya terhadap Tun Dr Mahathir Mohamad, Lim Guan Eng dan Tan Sri Tommy Thomas berhubung surat penarikan balik pembekuan akaun seorang taikun tanah berkaitan kes 1MDB.

Fakta Kronologi Kes dan Arahan:

26.10.2018: Peguam Tan Sri Lim Soon Ping (TSL) menulis kepada KP SPRM (pada waktu itu Dato’ Sri Shukri Abdull) untuk lepaskan pembekuan semua akaun peribadi dan syarikat TSL (salinan surat ditunjuk lagi).
Salinan surat diberi kepada Tun Dr Mahathir Mohamad (TDM).
05.12.2018: TDM minitkan surat dari Lim Guan Eng (LGE), dan berpendapat TSL “tidak boleh dipersalahkan” pembekuan akaun peribadi dan syarikat TSL tidak boleh dikekalkan” (minit TDM dlm surat lagi).

19.02.2019: Surat Peguam TSL diterima oleh LGE dan beliau minitkan Peguam Negara Tommy Thomas (AG TT) arah pelepasan akaun-akaun itu dengan merujuk kepada minit TDM.

31.05.2019: LGE tulis surat rasmi kepada AG TT mengarahkan akaun TSL dilepaskan daripada pembekuan;
14.06.2019: AG TT menulis kepada LGE memaklumkan status kes dan arahan beliau kepada SPRM melepaskan pembekuan akaun2 TSL (ada lampiran surat lagi).

Pada walaun unta sekelian udah udah lah tu jangan dok terkinja kinja sangat pasal 'saparation of power' bagai.

Bila atok cakap separation of power 'gitu gitu' lagi dalam Dewan masa bentang Bajet 2021. Kalau setakat nak acah acah power bila kuasa dah hilang baru terhegeh nak sebut separation of power bagai..! forget it okey..!!

Separation of power konon..udah udah lah tuu atok, geli gelaman badan teman dah naik kembang tekak teman nih...

Klu nak citer separation of power ni memacam benda 22 tahun 22 bolan boleh tulis. Boleh naik lenguh tangan teman nak tulis balik..!!

Atok gorenglah apa pun suma dah tak laku..

sebelom tepokk.. haahh lu fikir la sindri..!!

Anonymous said...

MEMORY BLACK SEPTEMBER 1998. KENAPA TUN KATA ANWAR TAK PANDAI URUS EKONOMI NEGARA.

Bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin memberi amaran agar Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak dilantik sebagai perdana menteri sejurus kembali ke Parlimen.

Daim, mengetuai Majlis Penasihat PH, Tun Dr. Mahathir berkata peralihan patut berlaku pertengahan penggal dan menyifatkan menukar perdana menteri sekarang sebagai satu tindakan “bodoh”.

Sekarang ini nak sokongan? ’Dulu saya tak percaya, sekarang lagi tak percaya’ kata Tun Dr Mahathir

“Dari awal lagi bila Anwar buat dakwaan kononnya dapat sokongan kukuh, saya tak percaya. “Dahulu pun dia buat macam tu dah.

1 September 1998, Malaysia telah melancarkan sistem kewangan Kawalan Modal dan Penetapan Nilai Ringgit: RM3.80 = USD$1.00. Melalui sistem ini Ringgit tidak boleh diniagakan dan sebaliknya hanya laku dan sah di dalam Malaysia sahaja.

Sistem ini memberi pengajaran kepada DSAI dan Singapura. Duit hampir RM200B di bank-bank Singapura itu tidak laku dan tidak boleh diniagakan sebab sistem kewangan di Malaysia tidak mempraktiskan lagi sistem kewangan apungan (floating exchange).

Laporan MTEN, duit hampir RM200B telah mengalir keluar ke Singapura melalui bank-bank persisir di Labuan. Duit-duit Malaysia mengalir keluar menyertai program kewangan ditawarkan kerajaan Singapura yang menjadi pusat kewangan Asia Pasifik.

DSAI mencadangkan untuk menggunakan pakej IMF kerana beliau telah dilantik sebagai Presiden IMF bagi Asia Pasifik.

Antara Pakej IMF :

a. Menaikkan kadar asas pinjaman (BLR) hingga 10% bagi bank dan 12% bagi syarikat kewangan..
b. Bank-bank di arah mengurangkan pinjaman (credit sqeeze).
c. Menggurangkan tempoh hutang lapuk (NPL) dari 6 bulan dipendekkan kepada 3 bulan.
d. Menaikkan bayaran minima bulanan kad kredit... (lulusan apa bang non kite nih.!?)
e. BSKL diarah bekukan penyenaraian saham baru, penerbitan saham terbitan hak dan penyusunan semula syarikat.
f. Di sektor kerajaan pemotongan gaji dan elaun para menteri dan pegawai tinggi kerajaan, pembekuan kenaikkan gaji kakitangan kerajaan, pemotongan belanjawan 1998 sebanyak 18% yang bernilai RM12B dan menggantikan projek-projek mega.

Ogos 1998, BSKL mencatat kejatuhan paling rendah dengan indeks di bawah 300 mata. Nilai saham merosot hampir 80% dan matawang ringgit melebihi paras RM4.00 = USD$1.00.

Akibatnya jumlah syarikat yang bankrap meningkat hampir 300% dari 163 buah kepada 435 buah dan hampir 10 syarikat awam menghadapi masalah besar dengan bank.

Singapura pun melancarkan satu program kewangan yang menawarkan kepada sesiapa sahaja dari negara-negara serantau, orang perseorangan, pihak swasta untuk menyimpan wang dalam instrument kewangan; simpanan tetap (fix deposit) dan kerajaan Singapura akan membayar kadar faedah sebanyak 36%.

Tun Mahathir menemui PM Singapura iaitu Goh Chok Tong dan mohon jasa baik utuk melepaskan kembali duit yang hampir RM200B itu ke dalam Malaysia. Respon Singapura sangat negatif kerana ini urusan business dan bukanya faktor simpati.

Wang dari Indonesia juga menghantar RM340B ke Singapura untuk menyertai program kewangan yang ditawarkan oleh kerajaan Singapura.

Tun Mahathir begitu marah dengan sikap pemimpin Singapura dengan program kewangan yang ditawarkan itu boleh memiskinkan negara-negara jiran dan Tun Mahathir mula mengatur strategi..

Tun Mahathir memberi masa sebulan untuk duit-duit itu dibawa balik semula ke Malaysia. Masa sebulan duit yang masuk hanyalah RM38B sahaja dan Tun Mahathir tidak berpuas hati dan bertindak selanjutnya dengan menghapuskan note-note (nilai matawang Ringgit) 1000, 500 dan 20. Duit yang disimpan di Bank Singapura lansung tiada nilai seperti toilet tissue paper semuanya

"Sekarang apabila Yang di-Pertuan Agong minta menyatakan siapa nak pilih perdana menteri, Anwat kata dapat sokongan majoriti, tapi tidak ada pun.

“Sekarang ini pun tak pernah juga (ada bukti sokongan),” kata Mahathir.

Anonymous said...

Tangkap dan ambil Tindakan Undang-Undang Perlu Diambil Terhadap Zeti Aziz Bekas Gabenor Bank Negara

Satu siasatan telah dibuat terhadap bekas gabenor Bank Negara Malaysia, Zeti Akhtar Aziz, dan nampaknya beliau telibat dengan jenayah rasuah dan salah guna kuasa. (Link Video bawah ni haah)

https://youtu.be/9keShws0UEU

Siasatan juga telah menunjukkan yang beliau tahu tentang derma sebanyak US$680 juta dari Arab Saudi.

Zeti jugalah yang menasihati Najib Tun Razak untuk memasukkan duit itu ke dalam akaun peribadinya dan bukan ke dalam akaun Umno.

Zeti juga yang memberi kelulusan untuk duit itu dibawa masuk ke Malaysia.

Penglibatan Zeti bersama Jho Lo (link bawah ni haahh..!)

https://www.malaysia-today.net/2020/10/30/the-untold-story-of-zetis-involvement-with-jho-low/

Mengapa Zeti perlu disiasat. Tangan tangan kotor Zeti’s dan sikap diam membisunya kerana Zeti juga adalah beneficiaries dalam duit 1MDB. Pendedahan peranan keluarga suami Zeti dan keluarganya bersama Jho Lo dalam kes 1MDB sambil mengenakan Najib Tun Razak.

Anonymous said...

Atok diam dah bisu.

Anak Mahathir Beli Syarikat Bernilai RM248 Juta Diusia 33 Tahun

Ahli Parlimen Pekan, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak kembali membidas Tun Dr Mahathir Mohamad yang mendakwa anak-anaknya tidak pernah menjalankan perniagaan sepanjang 22 tahun beliau menjadi Perdana Menteri.

Najib melalui laman Facebook berkata pada tahun 1992 ketika Mahathir menjadi Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan, anaknya Datuk Seri Mirzan Mahathir telah membeli sebuah syarikat milik kerajaan dengan harga sebanyak RM248 juta.

“Pada tahun 1992, Mirzan cuma berusia 33 tahun. Dia beli Perbadanan Nasional Shipping Line (PNSL) Berhad dengan harga RM248 juta iaitu antara syarikat perkapalan terbesar dalam negara (pada) masa itu.

“Perbadanan Nasional merupakan syarikat milik penuh kerajaan Malaysia (dan) pemegang saham utama Perbadanan Nasional ketika itu adalah Kementerian Kewangan, Bank Negara Malaysia dan Bank Bumiputera Malaysia.

Mahathir Bapa Pencuri Negara - Isyam Jalil

“Mirzan umur 33 tahun beli PNSL Bhd dari syarikat milik penuh kerajaan dengan harga RM248 juta itu maksudnya tak niaga dalam Malaysia dan tak berurusan dengan kerajaan masa dia PM ke?

“Syarikat perkapalan utama milik kerajaan pun bertukar menjadi syarikat milik anak PM pada masa dia masih PM,” ujar Najib.

Najib kemudiannya berkata syarikat tersebut kemudiannya dijual pula (bail out) kepada sebuah syarikat milik kerajaan ketika negara mengalami krisis mata wang.

“Dari mana dia dapat atau dari siapa dia pinjam RM248 juta untuk beli masa dia umur 33 tahun?

“Lepas itu dijual pulak kepada MISC dengan harga US$220 juta pada tahun 1998 (melebihi RM1 bilion selepas matawang kita menjunam teruk ketika itu).

“MISC Berhad itu milik Petronas. Petronas milik siapa? Itupun dikatakan lagi anak PM7 tak niaga dalam Malaysia dan tak berurusan dengan kerajaan masa dia PM ke? soal Najib lagi.

Mahathir sebelum ini berulang kali menegaskan anak-anaknya tidak pernah berniaga atau mendapat sebarang projek dari kerajaan.

Menurut Mahathir anak-anaknya hanya memulakan perniagaan setelah dirinya meletakan semua jawatan di dalam kerajaan.

“Tohmahan apa? Hari itu, PM7 sendiri yang kata dia tak pernah membenarkan anak-anak dia berniaga dalam Malaysia semasa dia PM.

“Lalu dia suruh saya beri bukti bahawa anak-anak dia pernah berurusan dengan kerajaan semasa dia PM.

Skrg Bossku membuka sejarah hitam bgmana tun meggunakan pengaruhnya selama 22tahun 22bulan memewahkan anak dan legasinya.

Pembongkaran najib lebih padu dan padat berbanding pemimpin2 pakatan rakyat krn penuh dgn bukti dan fakta. Sukar utk dinafikan oleh tun kerana dilampirkan sekali keratan akhbar dan link yg berkaitan.

Sehingga kini Mahathir masih berdiam diri berhubung pendedahan yang dibuat oleh Najib. Tetiba atok dapat penyakit bisu.

Anonymous said...

23.11.2020 - Terima Kasih Bossku... bukan atok kau..!!

Apa Pun Presiden Kena Pastikan Pada 23.11.2020 Undian Untuk Kelulusan Budget 2021.

Jika Kerajaan PN Miden GAGAL Tunaikan Tuntutan Rakyat Ini… HARAM Untuk MP BN Lepaskan Anjing Tersepit… Jangan Lupa Presiden..

Jangan Lupa !!!

Akhirnya Demi Survivor Politik, Muhyiddin Benarkan Pengeluaran KWSP, Terima Kasih Bossku, Terima Kasih BN

Akhirnya, setelah mendapat tekanan dari rakyat dan berhadapan kemungkinan akan dimalukan di Parlimen ketika undian Bajet 2021 pada 25 November 2021 nanti, Muhyiddin terpaksa akur dengan membenarkan pencarum mengeluarkan sebahagian dari simpanan mereka dari Akaun 1 KWSP.

Terima Kasih Bossku

Anonymous said...

EPF tu atok tak setuju sama dng kuda tungangan atok PM ke 8 pun tak setuju... desakkan bossku akhirnya kuda tunggangan atok setuju.... mohon bossku desak utk moratorium pula hingga kuda tunggangan atok tunduk setuju...

23.11.2020 atau 25.11.2020 lulus atau tidak bajet bergantung desakkan bossku jika moratorium diluluskan atau tidak.!

Terima kasih bossku

Anonymous said...

The Al Jazeera Documentary Is About Mahathir Vision, Not even Najib version.

The Al Jazeera Documentary Is About Mahathir version, Not Najib version this Al Jazeera documentary and Sarawak Report story is not about Najib (after all, Najib has already been convicted) but is about hurting Mahathir to allow Anwar to replace Muhyiddin next week (if Budget 2021 can be sabotaged on 25.11.2020 call as Judgment Day).

The latest revelation by Al Jazeera and Sarawak Report have proven what Malaysia Today wrote two years ago back in 2018 was correct after all. Pakatan Harapan DID negotiate with Jho Low not long after they formed the government in May 2018.

What Malaysia Today revealed then was, first of all, the Royal Malaysian Police (PDRM) knew all along where Jho Low was. CP is still sleeping or waiting instruction before judgment day coming..!?

And Jho Low was NOT in hiding or living “underground”, as what they tried to make us believe. Ex- Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad did not agree to this last condition.

link below its fact of proven

https://www.scmp.com/week-asia/politics/article/3110210/malaysia-jho-low-tried-strike-deal-mahathir-administration-over

Why it's so hard to find out Jho Low, Nik Faisal & Subuh Yassin during Mahathir as a PM in Pakatan Harapan goverment instead of Al Jazeera can interviewed him(Jho Lo). What is CP doing..!?

Mahathir agreed that Jho Low can keep PART of the loot, but some of it must be returned to give an impression that the late of "Pakatan Harapan government succeeded" in getting back at least some of the stolen money.

While the details of what Jho Low must return and what he can keep as a “reward” from late of Pakatan Harapan for his testimony against Najib was still being negotiated, but now the Pakatan Harapan government already fell.

DAP boys timed this Al Jazeera documentary and Sarawak Report story to trigger a sort of “no confidence motion” against Mahyuddin amd Mahathir, so that if Muhyiddin’s government falls next week, Mahathir will have little chance of coming back as PM9 and the field will be clear for Anwar to take over.

Al Jazeera documentary is meant to hurt Mahathir, NOT Najib, in anticipation of next week’s on 25.11.2020 "No Confidence motion against Muhyiddin."

If Najib succed to force Mahyuddin agree to extend the moratorium in bank it will be disaster to weak the Mahyuddin goverment

Why the story of Jho Low and 1MDB suddently appered when Najib succed to force EPF allowed people to withdraw the money..!?

25.11.2020 is judgment day to Tun actually...!!

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.