Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

MULUT CELUPAR, AMBIK KAU !

12 January 2012

Aziz Bari Saman Zul Kulim Kerana Memfitnah

KUALA LUMPUR 12 Jan. - Profesor Dr. Abdul Aziz Bari telah menyaman Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Datuk Zulkifli Noordin dan syarikat akhbar, Utusan Melayu (M) Bhd., setelah mendakwa difitnah ekoran tindakannya mempertikaikan titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah berhubung isu pemeriksaan sebuah gereja di Damansara Utama, Ogos lalu.

Dalam saman yang difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 22 Disember 2011, Abdul Aziz mendakwa, kata-kata fitnah tersebut secara langsung merujuk kepadanya kerana nama dan jawatan beliau disebut secara spesifik.


Artikel yang bertajuk, Zulkifli Noordin sahut cabaran Aziz Bari, itu disiarkan pada 17 Oktober tahun lalu.



Menurut Abdul Aziz, kata-kata tersebut amat jahat sama ada atas kapasiti peribadinya atau atas jawatannya sebagai Profesor Undang-Undang di Universiti Islam Antarabangsa.


Abdul Aziz selaku plaintif menamakan Zulkifli, Ketua Pengarang Kumpulan Utusan, Datuk Abdul Aziz Ishak dan syarikat akhbar tersebut masing-masing sebagai defendan pertama hingga ketiga.

Plaintif mendakwa, kata-kata fitnah itu dalam makna yang asal dan biasa antaranya menggambarkan beliau seorang yang kurang ajar, biadap, tidak layak menjadi pensyarah atau profesor undang-undang.

Plaintif sehubungan itu menuntut ganti rugi am, ganti rugi teladan, ganti rugi melampau yang tidak dinyatakan jumlahnya selain perintah supaya mahkamah mengarahkan pihak defendan meminta maaf serta menarik balik kata-kata tersebut.

Kes saman itu ditetapkan untuk pengurusan kes buat kali pertama hari ini di hadapan Timbalan Pendaftar, Norhatini Abd. Hamid.

Peguam Rohanidah Shafee yang mewakili syarikat akhbar itu dan juga Ketua Pengarangnya berkata, mahkamah menetapkan 26 Januari ini untuk kedua-duanya memfailkan pembelaan masing-masing.

Zulkifli pula, menurut Rohanidah, baru diserahkan dengan writ saman tersebut dan masih belum melantik peguam untuk mewakili beliau.

Katanya, mahkamah menetapkan 10 Februari ini bagi pengurusan kes saman itu di hadapan Hakim Datin Zabariah Mohd. Yusof.

Abdul Aziz diwakili peguam, Azhana Mohd. Khairudin.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.