Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified
Perang psikologi: Sandiwara Muhyiddin Untuk Halalkan Keganasan BN  
4 June 2012

 
3 Pendapat
Keadilan Daily

KUALA LUMPUR 4 Jun: “Kita khuatir kenyataan Muhyiddin itu hanya justifikasi atau sandiwara mereka (BN) untuk membuat pelbagai muslihat dan keganasan seperti yang banyak berlaku sejak kebelakangan ini,” kata Naib Presiden KEADILAN, Tian Chua.

Beliau berkata demikian mengulas kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa kedudukan BN pada Pilihan Raya Umum Ke 13 (PRU 13) kini dalam bahaya dan menyeru jentera BN agar bekerja keras bagi memastikan mereka tidak tewas.

Tian menyifatkan, peringatan Muhyiddin kepada jentera pilihan raya BN bahawa PRU 13 kali ini adalah penentu ‘hidup dan mati’ parti tersebut menggambarkan sandiwara Umno untuk membenarkan keganasan bagi mempertahan kuasa.

Ini disebabkan Muhyiddin dilaporkan berkata, Pakatan Rakyat (PR) berkemungkinan turun ke jalan raya dan mendakwa keputusan pilihan raya sebagai tidak bersih serta menggulingkan kerajaan jika kalah dalam pilihan raya akan datang.

Beliau juga mendakwa, Pembangkang kononnya sengaja melancarkan perang psikologi untuk memanipulasi pemikiran rakyat supaya menjatuhkan kerajaan BN cara ala ‘Arab Spring’ atau ‘kebangkitan rakyat’.

“Jelas di situ, mereka (BN) yang mempunyai niat sedemikian jika kalah (PRU 13), sedangkan kita PR tidak pernah menunjukkan niat sebegitu,” tegas Tian yang juga Ahli Parlimen Batu.

Dipercayai, kenyataan Muhyiddin itu bersangkut paut kejatuhan rating keseluruhan Perdana Menteri yang juga Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak daripada 69 peratus pada Februari kepada 65 peratus pada Mei 2012.

Menurut kajian Merdeka Centre, kejatuhan ini disebabkan kemerosotan sokongan di kalangan responden belia dan bukan Melayu.

Rating Najib merosot sehingga 19 peratus bagi sokongan kaum Cina dan penurunan 8 peratus sokongan India.

Menurut kaji selidik itu, penurunan tersebut tidak dapat diimbangi kenaikan lima peratus sokongan daripada masyarakat Melayu.

Sokongan untuk Perdana Menteri di kalangan pengundi berusia di bawah 40 tahun juga turut merosot, dengan rating bagi mereka di bawah umur 30 tahun sehingga 61 peratus.

Pengendali kaji selidik itu berkata, kemerosotan populariti Najib tersebut berlaku tiga minggu selepas perhimpunan Bersih 3.0.

Dalam himpunan pada 28 April lalu itu, kerajaan, menteri dan polis telah membenarkan keganasan dilakukan ke atas peserta dan sehingga kini tiada tindakan diambil malah kerajaan berterusan menyalahkan kesemua mereka terbabit termasuk penganjur dan Pembangkang.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.