Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Mungkin banyak kes dato kot !

Rabu, 2 Januari 2013

Krisis menerima Dato buat DAP

Subky Latif,
KARPAL Singh tentu ada hujah mengapa dia tidak menggalakkan pemimpin-pemimpin DAP menerima gelaran seperti Dato, Tan Sri, Tun dan sebagainya.
Dan pemimpin DAP Perak, Dato Ngeh Koo Ham pula ada hujah mengapa dia menerima gelaran Dato itu dari Sultan Perak semasa dia menjadi Exco dulu.

Dato Ngeh mendakwa ia telah dimaklumkan kepada pemimpin utama atau pemimpin mentor DAP, Lim Kit Siang. Justeru DAP adalah sekutu kerajaan campuran Pakatan Rakyat yang terkuat di Perak, maka dia merasa perlu untuk menjaga hubungan baik dengan Istana, supaya penolakannya akan menjadi fitnah.

Dato Ngeh dipercayai tidaklah memburu gelaran itu seperti yang direbut oleh setengah saudagar dan orang-orang  MCA.

Anugerah itu boleh ditolak dan penolakan itu tidaklah dikira anti  raja atau  menderhaka. Profesor Diraja Ungku Aziz tidak menerima sebarang gelaran yang ditawarkan. Dia lebih senang menerima anugerah Profesor Diraja dari gelaran Dato dan Tan Sri.  Kalau profesor kangkung pun diberi Dato, masakan Ungku Aziz tidak ditawarkan. Tetapi tiada siapa boleh kata  Ungku Aziz anti istana dan sebagainya.

Al-Marhum Dato Fadzil Noor semasa menjadi Adun PAS di Kedah pernah dua kali tidak menerima tawaran kepadanya. Apabila Sultan Kedah membuat tawaran yang ketiga, beliau kira gelaran itu benar-benar layak buatnya, maka beliau menerika anugerah Sultan itu.


Abdul Ghafar Baba dan Khir Johari masing-masing berpuluh tahun jadi menteri, mereka menolak sebarang anugerah. Lama selepas tidak menjadi Timbalan Perdana Menteri baru Ghafar Baba setuju menerima gelaran Tun. Khir Johari pula selepas lama bersara bersetuju dijadikan Tan Sri.

Maka mutu anugerah terhadap Ustaz Fadzil, Tun Ghafar dan Tan Sri Khir Johari itu dilihat benar-benar layak dan punya nilai tinggi.

Mungkin yang mendorong Karpal tidak menggalakkan rakannya menerima gelaran disebabkan adalah kalanya gelaran itu jadi murah. 20 tahun dulu semasa saya ke pasar, penjaja memanggil saya Dato. Saya beritahu dia,  saya bukan Dato.

Jawabnya, sekarang semua orang sudah jadi Dato. Kalau mereka tidak panggil Dato nanti mereka marah.

Memang apabila Dato sudah bersepah-sepah, maka nilai pasarannya jatuh, dan dengan segala macam yang didengar tentang anugerah Dato pun menyebabkan Dato itu jadi barang biasa.

Banyak diperkatakan ramai saudagar membeli Dato. Itulah antara yang orang kata. Saudagar yang sedia memberi sekian banyak boleh diberi Dato. Baru minggu sudah saya diberitahu tentang seorang jutawan ditawarkan gelaran Dato tetapi dalam tawaran itu disebutkan supaya menderma sekian banyak. Jutawan itu pun menolak tawaran itu dan dia senang dipanggil encik saja.

Banyak berita tentang broker Dato berkelian boleh raja itu  dan raja ini memberi Dato melalui orang tengah dengan nilai tertentu.

Tokoh nasionalis terkemuka Dato Ahmad Boestamam. Dia terkenal anti feudal. Dia menerima gelaran Dato dari Sarawak. Di hari tuanya dia tidak pendapatan yang stabil. Kerana dia Dato dia tidak dilihat manis naik bas dan minum kopi  di gerai-gerakan. Darjah dari negeri yang memberinya Dato dilihat rendah kalau dia buat demikian.

Lalu dia bercadang untuk memulang bintang itu. Ia satu beban baginya, tidak boleh pekerjaan sebarangan bagi menyelesaikan hutang rumah dan lain. Maka datang orang menyelesaikan masalah kewangannya.

Maka dalam banyak cerita Dato jatuh harga, ia agaknya antara yang mendorong Karpal supaya anggota-anggota DAP tidak termasuk dalam orang-orang yang berlumba memberi Dato dan mungkin tidak mahu menjadi sebahagian dari Dato yang murah.

Tentu dia tidak menolak anugerah seperti yang diberi kepada Ustaz Fadzil, Khir dan Ghafar. Dato Ngeh pula ada hujah, perlunya dia menjaga hubungan baik dengan masyarakat kerana politik banyak ditentukan oleh persepsi.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.