Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

ALA SENANG JEW TUKAR LA NGAN AKTIVITI LAIN !

Tuesday, July 9, 2013

Kerajaan UMNO larang tazkirah.. Kerajaaan DAP galakkan tazkirah..


Menurut Pengerusi Jawatankuasa Dakwah dan Islamiah Negeri Pahang (Negeri yang dikuasai UMNO, Parti pejuang Bangsa dan Agama), Syed Ibrahim Syed Ahmad berkuatkuasa 1 Ramadan, semua 560 masjid di Pahang, dilarang mengadakan ceramah atau tazkirah sewaktu solat Terawih.

"Solat Terawih tak payah diganggu dengan tazkirah atau ucapan sebabnya kita tengok zaman Saidina Omar, Saidina Ali, jangan ganggu solat terawih" katanya.

Tetapi ianya berbeza dengan sebuah negeri yang dikuasai oleh DAP (Parti Chauvinist Cina yang Anti Islam menurut macai-macai UMNO)..

Biarpun dikuasai oleh Parti Chauvinist Cina yang Anti Islam tiada halangan dikenakan terhadap tazkirah malah ianya digalakkan pula..

Laporan ni dicopy dari Blog Faqar..

P.Pinang galak tazkirah Ramadan - Exco Agama  
KERAJAAN Negeri menggalakkan semua pentadbiran masjid kariah mengadakan program tazkirah sepanjang bulan Ramadan demi menyemarak lagi penghayatan Islam yang sebenar dalam kalangan umat.

Justeru, Exco Hal Ehwal Agama, Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Abdul Malik Abul Kassim berkata, larang tazkirah sempena bulan puasa yang lazim di negeri-negeri tertentu tidak akan dikuatkuasa di Pulau Pinang. 
 
"Tazkirah yang dilakukan merupakan satu alternatif yang baik bagi mengajar dan mendidik manusia.  
”Tiada halangan (untuk bertazkirah) dan menggalakkan mana-mana masjid yang ingin mengadakan tazkirah (sempena menyambut) Ramadan,” ujar beliau dalam satu sidang media di Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang, George Town baru-baru ini.  
Beliau berkata demikian sebagai reaksi pada isu larangan tazkirah di negeri-negeri tertentu yang dibangkitkan pada mesyuarat penggal pertama DUN Pulau Pinang Ke-13.  
Mengulas mengenai perbezaan fiqh ibadah yang turut dibangkitkan dalam dewan, beliau berkata, Kerajaan Negeri menggalakkan solat taraweh 20 rakaat, tetapi, tidak menghalang ibadah sunat itu didirikan dalam 8 rakaat.  
Beliau berkata, perbezaan pendapat fiqh mengenai ibadat sunat itu tidak wajar ditajamkan demi keharmonian umat Islam di negeri berkenaan ~ Faqar

Parti pejuang Bangsa dan Agama larang tazkirah tapi Parti chauvinist Cina dan Anti Islam benarkan tazkirah.. apa cerita ni?

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.