Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

HADI AWANG MINTA MAHADHIR BERTAUBAT

PANAS HAMPIR PILIHANRAYA PAKATAN HARAPAN BERGOCOH SESAMA SENDIRI?

 DIDALAM ISLAM, TUGAS SEORANG ISLAM MEMINTA SESEORANG ITU BERTAUBAT. ANDAINYA ULAMA ITU MERASAKAN SESEORANG ITU PERLU BERTAUBAT, DEMIKIAN MENGIKUT HUKUM.

ANDAINYA SESEORANG ITU ENGGAN BERTAUBAT MAKA ITU URUSAN PRIBADI, ATAU MEREKA KENA IKUT KITAB BARU ATAU MENGIKUT AKAL APABILA MENEPIS SEGALA HUJAH.

ORANG RAMAI ATAU RAKYAT BOLEH BUAT ULASAN IKUT CARA ISLAM ATAU IKUT CARA KAFIR, MEREKA BOLEH MELAKUKAN DEMIKIAN MENGIKUT LOJIK AKAL ATAU IKUT PANDANGAN BUKAN ISLAM.

JIKA ATAS PERMINTAAN HAJI HADI INI BERTENTANGAN DENGAN ISLAM MAKA HAJI HADI AKAN PIKUL DOSA, ATAU JIKA ADA YANG KOMEN MENYALAHKAN HAJI HADI MAKA IA PERLU RUJUK PADA HUKUM ATAU BERDOSA ATAU TANGGUNG DOSA SAMPAI AKHIR HAYAT.

 

-Pak Karamu-

 

 

Bertaubatlah Mahathir, pesan Presiden Pas

AddThis Sharing Buttons
Hadi Awang
Hadi Awang
(Ubah saiz teks
MENJADI blok ketiga, mungkin bukan langkah mudah bagi Pas. Ada sahaja hentaman daripada bekas sekutunya daripada Pakatan Harapan. Itu belum lagi asakan daripada BN, tetapi ada yang melihat langkah Pas semakin berani.

 Kejayaan menghimpunkan ratusan ribu penyokong pada Himpunan Fastaqim 2.0 di Terengganu baru-baru ini dijadikan kayu pengukur bahawa parti itu mempunyai sokongan meluas. 

Namun, sejauh mana parti Islam itu mampu menterjemahkan sokongan kepada PRU14 kelak? Bagaimana pula sokongan pengundi bukan Islam? Ikuti wawancara Presiden Pas, 

Datuk Seri Abdul Hadi Awang bersama wartawan Muhammad Shamsul Abdul Ghani.

Baru-baru ini,  Pengerusi Pakatan Harapan, Tun Dr Mahathir Mohamad  mendakwa menyokong Pas sama seperti beri undi kepada BN, dan minta Pas supaya bertaubat. 

Boleh Datuk Seri jelaskan mengenai perkara ini?

Pas bukan parti dalam BN dan kita akan bertanding di kerusi di mana BN bertanding. Selayaknya Mahathir bertaubat kerana dialah penyebab kerosakan sistem negara, mengurangkan hak dan kuasa Melayu-Islam dan Majlis Raja-raja, mengamalkan demokrasi tempang dan memerintah negara secara diktator. Semua kesalahan ini beliau tidak mengaku dan tidak minta maaf kepada mangsa, bahkan masih lagi mempertahankan salah lakunya. 

Ini menunjukkan beliau tidak jujur untuk selamatkan Malaysia. Yang beliau mahu adalah jatuhkan Najib sahaja. Hakikatnya, mengundi DAP, PKR, Amanah, Bersatu adalah mengundi dan mengiakan kezaliman Mahathir.

Mahathir kata kebencian Pas kepada Amanah dan DAP melebihi azam untuk selamatkan negara dan agama. Apa komen Datuk Seri?

Sejak ditubuhkan sehingga hari ini, Pas tidak meninggalkan matlamat untuk menyelamatkan negara melalui Fasal 5 Perlembagaan Pas. Bezanya, Pas mahu selamatkan negara dengan Islam bersama jaminan Perlembagaan Persekutuan yang menyatakan Islam sebagai agama Persekutuan. Adapun DAP tidak menghormati perkara ini dengan berani menunjukkan sikap menentang usaha memartabatkan mahkamah syariah melalui pindaan RUU355. 

Amanah pula ditubuhkan di atas restu DAP untuk menggantikan Pas, malangnya Amanah tidak berjaya mendapatkan undi Melayu, bahkan penubuhannya memberi bebanan kepada DAP. Tambahan pula, kita melihat harapan DAP untuk selamatkan negara adalah palsu dengan beberapa kes pemimpinnya terpalit isu rasuah. 

Pas yang memerintah Kelantan hampir 27 tahun adalah kerajaan bersih tanpa rasuah dan diiktiraf sebagai pentadbiran berintegriti oleh agensi-agensi kerajaan yang membuat audit kepada pentadbiran kerajaan, walaupun tempoh masa pemerintahan lebih panjang.

Polemik  hubungan politik Pas-Umno sering dimainkan. Boleh Datuk Seri jernihkan isu ini, tambahan menjelang PRU14 nanti.

Pas  ambil pendekatan tahaluf siyasi dan taawun bagi hadapi PRU14. Pas bertahaluf dengan parti-parti dalam Gagasan Sejahtera bagi menghadapi BN dan Pakatan Harapan. 

Adapun dengan Umno-BN, kita mengambil pendekatan taawun iaitu menyokong apa yang baik dan positif demi keutamaan Islam dan Melayu dan kita membantah apa yang negatif dan salah yang merugikan negara dan rakyat seperti GST, TPPA, DLP dan Akta 164.

Menjelang PRU14, pendirian Pas jelas iaitu tiada kerjasama dengan Pakatan Harapan. Namun, isu pertembungan tiga penjuru sering ditimbulkan. 

Bagaimana strategi Pas agar tiga penjuru ini beri keuntungan kepada parti?

Persoalan strategi adalah rahsia, cumanya Pas telah meneliti satu persatu bagi setiap kerusi dan menyusun strategi berdasarkan maklumat akar umbi. Sasaran kita untuk menang 40 kerusi adalah realistik dan boleh dicapai.

Saya juga melihat penganalisis politik sangat dipengaruhi oleh keputusan PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar untuk mengunjurkan apa yang bakal berlaku pada PRU14. Pas melihat dua PRK ini  sebagai kes tersendiri, dengan pengertian lain. 

Senario politik di dua kawasan ini tidak mewakili keseluruhan senario politik di seluruh negara. Setiap kawasan ada ciri-ciri tersendiri, mengambil kira komposisi kaum, kedudukan kawasan di bandar atau luar bandar, parti-parti mana yang bakal bertanding, siapa calon dijangka bertanding, isu-isu setempat dan lain-lain. 

Oleh sebab itu, dalam mempertimbangkan boleh menang atau tidak, Pas tidak sekadar menganalisisnya berasaskan dua senario, tiga penjuru atau dua penjuru. Pas juga tegas bersama akidah Islam dan bersama asas Perlembagaan Negara yang mahu dirungkaikan oleh berbagai aliran.

Apakah lima kelebihan Pas berbanding Pakatan Harapan untuk menewaskan BN?

Dasar Pas adalah Islam dan Pas tidak pernah menjual prinsip ini demi meraih undi pilihan raya atau kemenangan sementara. 

Islam jadi akidah perjuangan yang kukuh. Kedua, Pas ada kekuatan akar umbi yang tidak dimiliki oleh pembangkang lain. Kita ada 196 kawasan dan 7,063 cawangan di seluruh negara. Ketiga, Pas bersama Gagasan Sejahtera yang didukung oleh parti-parti politik, NGO-NGO dan tokoh-tokoh masyarakat.

Keempat, Pas meninggalkan politik tegang dan amalkan Budaya Politik Matang dan Sejahtera yang lebih mendekatkan Pas dengan pengundi dan mewujudkan keamanan serta  kestabilan politik negara. 

Kelima, orang Melayu bersama Pas. Kita perlu sedar undi teras politik Malaysia adalah Melayu. 

Mana-mana parti yang mahu jadi pemerintah mesti dapat undi Melayu dan kita lihat Bersatu dan Amanah tidak dapat menarik undi Melayu kepada Pakatan Harapan, cuma Pas perlu juga melibatkan bukan Islam yang masih tidak fanatik perkauman dan agama.

Kekuatan Pas terletak pada dasar Islam, akidah perjuangan

Bagaimana pula Datuk Seri melihat sikap pengundi terhadap Pas kini?

Alhamdulillah, selepas DAP memutuskan hubungan dengan Pas, pengundi Melayu mula beralih kepada kita. Ini hasil konsisten Pas yang tidak mudah dicucuk hidung oleh DAP, khususnya dalam isu hak kepentingan orang Islam, berkaitan pindaan Akta 355 dan sikap berani kita menolak politik cauvinis perkauman.

Tambahan pula dengan pendekatan Budaya Politik Matang dan Sejahtera yang kita buat, kita berjaya mendekati pengundi Melayu-Islam khususnya, dan bukan Islam yang menolak politik perkauman DAP. Kita sedar tidak semua orang bukan Islam suka DAP yang rasis dan perkauman.

Kita juga telah berjaya merobohkan benteng dengan agensi kerajaan, penjawat awam, NGO dan banyak pihak yang bersedia jumpa kita. Ini hasilnya selepas kita mengamalkan Budaya Politik Matang dan Sejahtera yang dapat mengurangkan ketegangan, selain kita tidak bersama Bersih setelah ada bibit-bibit untuk mengubah hala tuju sebenar Bersih.

Pas dilihat terus diasak di segenap penjuru, apa yang membuatkan Pas terus kebal meskipun terus diasak?

Kekuatan Pas terletak pada dasar Islam dan akidah perjuangan yang tidak boleh dibeli oleh sesiapa.

Pas sudah membuktikan betapa istiqamahnya untuk menegakkan akidah dan syariat tanpa mempedulikan apa juga halangan dan cabaran. Malah, pimpinan Pas sekalipun akan tercampak keluar atau dicampak oleh ahli jika tidak beristiqamah dengan Islam dan cuba mengubah haluan Pas.

Pas parti milik ahli yang bersama Pas kerana Islam. Pimpinan boleh datang dan pergi tetapi ahli Pas tetap istiqamah bersama bahtera Pas.

Diuji dengan masalah kesihatan baru-baru ini, adakah ia mengganggu tumpuan Datuk Seri kepada parti? Lebih-lebih lagi dengan jadual padat di dalam dan luar negara.

Alhamdulillah, kesihatan saya semakin baik dan saya dapat menghadiri mesyuarat dan program-program parti secara beransur-ansur.

DAP tiba-tiba nyatakan hasrat bertanding di Kelantan. Adakah ini boleh dilihat sebagai perang terhadap Pas dan bukan untuk lawan Umno. Sebab seperti diketahui Pas memang dah lama bertapak di Kelantan.

Itu hak demokrasi dalam negara kita yang membenarkan untuk mana-mana parti bertanding dan meletakkan calon, asalkan ada kawasan parlimen, bukan Pulau Kapas atau Pulau Bidong yang tidak ada pengundi.

Melihat sambutan anak muda pada Himpunan Fastaqim 2.0 baru-baru ini, bolehkah ia diterjemahkan sebagai sokongan anak muda pada PRU14?

Alhamdulillah, saya rasa terharu dengan kehadiran peserta Fastaqim 2.0 yang kebanyakannya anak muda. Ini satu harapan kepada Pas bahawa masa depan Pas sangat cerah. 

Dengan program-program yang dijalankan sepanjang dua hari, saya berterima kasih kepada anak muda yang berminat dan berani hadir serta menyertai pelbagai aktiviti yang diadakan.

Di dalam Pas hari ini juga, saya ingin menjelaskan, Pas dibarisi beribu profesional muda yang tampil memperkemaskan pasukan profesional sedia ada. Oleh sebab itu, Pas tidak ketandusan pasukan yang membuat analisis berkaitan potensi pilihan raya dan gerak kerja parti lain. 

Pas hari ini mempunyai persediaan pilihan raya lebih lengkap dan menyeluruh dengan tampilnya profesional muda ini.

162 orang berkata:

Anonymous said...

Kafirkan orang islam dulu tu dah taubat ke belum? Tak apa, bila dah jadi pm nanti bolehlah taubat.

Anonymous said...

Apasal ayatollah hadi tak suruh najib dan rosmah bertaubat? Najib curi harta awam dan rosmah boros habiskan harta awam. Najib tu PM, imej negara terjejas. Hadi ni nyanyuk atau buta hati sebab suka selewang agama? Ntahlaa

Anonymous said...

Fitnah tokey pil kuda dah taubat ke belum? Tak apa. Tunggu dah jadi pm baru gi taubat kat Tehran.

Anonymous said...

Kalu jadi pm besok tolong wajibkan semua ahli parti gantung gambar Ayahtolla kat dinding yer...ambik berkat sebagai pm

Anonymous said...

Dengar bisikan syaitan dan buat amanat sesat hingga berbunuhan sesama islam, dah taubat atau belum? Semoga hadi sempat bertaubat.

Anonymous said...

Kalu jadi pm besok tolong lantik wanrosli sebagai pegawai penjaga dedak sbb wanrosli komited dengan dedak. Ambik dedak on line banyan sikit bior cepat kaya

Anonymous said...

Oiiii korang tak malu ke ambik duit cikgu yik tu. Korang ingat duit cikgu yik tu duit mak bapak korang ker? Kan baik kalu korang jual balak aje. Tak pun buat pertandingan judi pancing ikan...

Anonymous said...

Wanrosli.. Bila hadi nak buat rci tabung memali? Dah dekat 2 bulan dah ni. Dah jalan ker belum?

Anonymous said...

Rci memali bila? Rci tabung memali bila? Dah kawtim dgn zahid kat belakang ke? Bila nak bentang ruu355? Utk makluman walaunta, baca tajuk tu bukan bentang tauu.

Anonymous said...

Kafir2 dlm amanat semua tu tak penting sangat. Yg paling afdal sekarang ni adalah bela najib. Bangsa bugis dihina, ini sangat bahaya! Najib wajib dipertahankan. Takbirrr

Anonymous said...

Satu2 la, settlekan RCI forex dulu, baru tekan kerajaan utk RCI memali lak, kesian madey pengerusi PH tu, forex pun tak lepas lg nak henyak dgn kesalahan memali pulak...huhuhu...

Anonymous said...

Oiii wanrosli. Lebuhraya dah sampai mana? Dah sampai gua musang berjanggut ker? Kontrektor mana buat? Kontrektor Korea yg saman hari tu ker? Keh3

Anonymous said...

Oiiii wanrosli, balik la. Boas ko pun dah balik. Apa pasal ko tak balik lagi haaa? Buat overtime cari duit lebih ker? Here nak bayar internet yer...

Anonymous said...

Wanrosli, rumah hadi ada air-conditioned tau. Rumah ko ada ke? Dia naik 4WD, ko naik Q7 ker?

Anonymous said...

Wan...boss besar ko ada bini muda. Ko ado?

An Anonymous said...

Di Malaysia, PAS hampir-hampir dikuasai golongan yang membawa pemikiran liberal dan mengenepikan soal perlaksanaan syariat sebelum tahun 2015. Mujurlah mereka berjaya disingkirkan setelah mengambil masa kira-kira 30 tahun untuk disedari oleh majoriti ahli. Namun itu tidak sekali-kali bermakna penyusupan tidak lagi berlaku. Iblis dan konco-konco syaitannya tidak pernah berputus asa dalam permusuhannya.

Anonymous said...

Tahniah kpd puak2 belaan DAP diatas kejayaan himpunan 14 okt tu yer...korg kena usaha lebih kuat lagi utk klepet rakyat dgn memfitnah PAS dan TGHH....kkkk

Anonymous said...

owh...Anwar ada sepul utk lampias napsu ikut lobang kunyit...korg penyokong PH ada gak ker?

Anonymous said...

Ya lah. Kenapa hadi susah sangat nak petik nama Najib dan Rosmah atau nama menteri BN? Semua menjurus kpd bekas sekutunya.
Kenapa ya?
Mcm Pelik lah...mungkin beliau takut dipenjara.
Takut hidup susah..
Jauh beza dgn Khalifah dan ulamak selepas Nabi ...tegak2 sound pemimpin yg berkuasa atas salah laku. Walau tahu akibatnya samada diseksa maupun dibunuh.

Ini baru the true colour seorang pewaris Nabi.

Cakap pasal Islam gah berani pd org yg dah takde kuasa. Memalukan!

Anonymous said...

Pengarah Hal Ehwal Syariah AMANAH Zolkharnain Abidin menyokong tindakan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menolak permohonan penganjuran festival arak ‘Better Beer Festival 2017’ di ibu negara.

Beliau berkata, sewajarnya festival sebegitu tidak dianjurkan lagi pada masa akan datang oleh mana-mana pihak kerana bantahan yang dibuat oleh pelbagai pihak membuktikan secara jelas rakyat negara ini menolak penganjuran acara negatif sebegitu.

“Semua peraturan yang ada di bawah bidang kuasa pihak berkuasa tempatan, atau enakmen yang terpakai di peringkat negeri perlu dikuatkuasakan untuk memastikan acara sebegini tidak berlangsung lagi pada masa akan datang.

“Alasan-alasan yang dikemukakan oleh pelbagai pihak sudah cukup untuk membuka mata penganjur bahawa acara negatif itu ditolak oleh segenap lapisan rakyat secara tegas,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Beliau bagaimanapun manasihati para pemimpin politik, sama ada pihak yang memandang penganjuran acara ini dari sudut keluasan ruang demoktasi, atau yang melihatnya dari sudut kerosakan moral, agar lebih berhemat dalam mengeluarkan sebarang kenyataan..

Ini katanya supaya tidak mengundang keresahan umum dengan isu-isu sensitif sebegini.

“Isu-isu sensitif sebegini memerlukan kehemahan bertahap tinggi utk ditangani supaya tidak menatijahkan implikasi buruk yg lebih besar.

“Marilah kita memberi tumpuan kepada usaha memperbaiki negara ini daripada terus berdepan dengan pelbagai kerosakan hasil bikinan tangan pemimpin Umno-BN.

“Momentum gerakan rakyat untuk menolak Umno-BN dalam PRU akan datang tidak wajar direncatkan dengan pelbagai isu-isu yang bersifat provokasi bertujuan memberi nafas kepada Umno-BN untuk menyambung hayat kuasanya yang semakin nazak,” katanya.

Anonymous said...

Pelik gak bila semua pemimpin dan balaci@blogger PH tak petik nama Madey atas segala kerosakan yg telah dia lakukan...kan..kan,
Dan kenapa senyap sunyi psl kes LGE klepet bangalow dan 200juta kajian terowong? kenapa yer...mungkin takut madey dan godfather LGE/LKS mengamuk lalu miss dedak? al maklumlah puak2 PH ni hidup semata utk kesenangan dunia@dedak...huhuhu

Anonymous said...

MENYOKONG PEMBATALAN PERMOHONAN PENGANJURAN BETTER BEER FESTIVAL 2017

1. DBKL sudah menolak permohonan penganjuran pesta arak Better Beer Festival 2017 di ibu negara yg dijadual pada 6 - 7 Okt 2017. Atas pelbagai premis, haram dari sudut Islam, sensitif dari sudut sosial, mudarat dari sudut kesihatan, juga tidak selari dgn ruh kedudukan Islam selaku agama persekutuan, semua pihak menyambut baik dan menyokong penuh keputusan itu.

2. Sewajarnya festival sebegitu tidak dianjurkan lagi pada masa akan datang oleh mana-mana pihak. Bantahan yg dikemukakan oleh pelbagai pihak, bukan saja untuk kali ini, tetapi untuk acara yg sama dua kali sebelum ini membuktikan secara jelas rakyat negara ini menolak penganjuran acara negatif sebegitu.

3. Semua peraturan yang ada di bawah bidangkuasa pihak berkuasa tempatan, atau enakmen yg terpakai di peringkat negeri perlu dikuatkuasakan untuk memastikan acara sebegini tidak berlangsung lagi pada masa akan datang. Alasan-alasan yg dikemukakan oleh pelbagai pihak sudah cukup untuk membuka mata penganjur bahawa acara negatif itu ditolak oleh segenap lapisan rakyat secara tegas.

4. Pada masa yg sama, masyarakat perlu dididik dan disedarkan tentang mudarat arak (alkohol) dari pelbagai sudut. Ketagihan alkohol juga bukanlah sesuatu yg baik utk proses pembinaan sebuah negara madani. Tentulah tindakan mencegah lebih baik daripada merawat, apatah lagi apabila ia sudah sampai ke tahap kronik.

5. Para pemimpin politik pula, sama ada pihak yg memandang penganjuran acara ini dari sudut keluasan ruang demokrasi, atau yang melihatnya dari sudut kerosakan moral, seharusnya lebih berhemat dalam mengeluarkan sebarang kenyataan supaya tidak mengundang keresahan umum dengan isu-isu sensitif sebegini. Isu-isu sensitif sebegini memerlukan kehemahan bertahap tinggi utk ditangani supaya tidak menatijahkan implikasi buruk yg lebih besar.

6. Marilah kita memberi tumpuan kepada usaha memperbaiki negara ini daripada terus berdepan dgn pelbagai kerosakan hasil bikinan tangan pemimpin Umno/BN. Momentum gerakan rakyat untuk menolak Umno/BN dalam PRU akan datang tidak wajar direncatkan dengan pelbagai isu-isu yg bersifat provokasi bertujuan memberi nafas kepada Umno/BN utk menyambung hayat kuasanya yg semakin nazak.

7. Sekalung tahniah kepada DBKL dan terima kasih kepada segenap lapisan rakyat Malaysia yg bersuara membantah festival arak berkenaan. Negara ini milik kita, dan kitalah pencorak masa depannya.

ZOLKHARNAIN ABIDIN
Pengarah Hal Ehwal Syariah,
Parti Amanah Negara.
19 Sept 2017

Anonymous said...

Hahaha...akhirnya ada gak spesis PAN yg menentang pesta arak...tp sayang dan agak musykil, bantahan tu selepas DBKL dah mengharamkan pesta arak tu...rasanya zolkharnain tu berlakon menentang jer tu...kerana takut bekalan dedak terputus...huhuhuhu

Anonymous said...

Kalau betul menentang...kenapa tak halang oktoberfest di Penang yg di rasmikan oleh LGE tu...lakonan menentang pesta arak oleh manusia lahanat...

Anonymous said...

Tak percaya lagi??

KOTA BHARU - Kerajaan Negeri Kelantan mengakui tidak membayar potongan gaji dan caruman guru Yayasan Islam Kelantan (YIK) membabitkan tunggakan berjumlah RM14.6 juta.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Insan, Pendidikan dan Pengajian Tinggi, Datuk Dr Mohamed Fadzli Hassan berkata tunggakan tersebut berlaku sejak 2001 kerana beberapa faktor namun semakin meningkat bermula tahun lepas.

Beliau berkata potongan gaji dan caruman itu sepatutnya dihantar ke beberapa agensi seperti Biro Angkasa, Bank Islam, Tabung Haji, Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP)dan Koperasi Majlis Agama Islam Kelantan (MAIK).

"Tunggakan sehingga September tahun ini sahaja adalah sebanyak RM14.6 juta kerana YIK perlu menyusun kembali bayaran selepas berlakunya pelarasan gaji di bawah Skim Saraan Malaysia (SSM) yang bermula pada tahun lepas," katanya pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan di sini, hari ini.

Beliau menjawab soalan tambahan Datuk Md Alwi Che Ahmad (BN-Kok Lanas) yang bertanyakan mengenai masalah guru YIK yang mendakwa berlakunya tunggakan caruman kepada agensi pencarum.

Dr Mohamed Fadzli berkata kerajaan negeri telah mempunyai beberapa pelan bagi mengatasi masalah tunggakan itu, namun setakat ini masih gagal dilaksanakan.

"Kerajaan negeri masih belum menerima keuntungan pelaburan sebanyak RM10 juta daripada anak syarikat milik kerajaan negeri, namun kami telah ambil tindakan terhadap pihak yang bekerjsama dengan kita itu.

"Selain itu, kerajaan negeri telah membuat bayaran sebanyak RM2 juta kepada pihak berkaitan bagi mengurangkan jumlah tunggakan," katanya.

Dalam pada itu, Md Alwi ketika ditemui di luar dewan berkata alasan dikemukakan oleh kerajaan negeri adalah meragukan kerana kerajaan Persekutuan sentiasa memberi bantuan terhadap Kelantan terutama dari segi belanja mengurus.

"Alasan yang diberi itu agak meragukan saya kerana dia kata duit pembangunan tiba-tiba jadi tinggi, kemudian kerana pelaburan tak menjadi.

"Sudah 10 tahun kerajaan Persekutuan beri bantuan kepada Kelantan untuk belanja mengurus. Tahun ini sahaja sebanyak RM85 juta (untuk belanja mengurus)," katanya.

Beliau turut menyarankan agar kesemua 16 sekolah agama di bawah seliaan YIK didaftarkan di bawah Kementerian Pendidikan bagi mengurangkan beban yang ditanggung kerajaan negeri, sekaligus membela nasib guru di sekolah berkenaan. - Bernama

Anonymous said...

Maka kita tidak mengerti apa sebabnya perlu ada tugu untuk memperingati tragedi malapetaka banjir lumpur yang telah meragut nyawa dan harta benda rakyat Kelantan.

Kita tambah tidak mengerti kenapa tugu yang bentuknya hanya sekadar satu tiang dengan arca wau bulan itu memakan belanja RM60 ribu? Dan kenapa pula bentuknya begitu? Nampak macam kayu balak.

Sepatutnya bentuk yang sesuai dijadikan tugu ialah khemah kanvas, kereta hancur dan rumah terbalik, disusun elok-elok sebagai arca buat mengingatkan kita tentang berapa lama rakyat Kelantan terpaksa merana menghirup angin lumpur, dan berhujan panas tanpa tempat tinggal.

Anonymous said...

KOTA BHARU 18 Sept. - Kes jenayah berkaitan narkotik di Kelantan bagi tempoh lapan bulan tahun ini menunjukkan peningkatan sebanyak 56 kes berbanding tempoh sama tahun lalu.


Ab. Rahman Ismail
Ketua Polis negeri, Datuk Dr. Ab. Rahman Ismail berkata, bagi tempoh tersebut, sebanyak 514 kes jenayah berkaitan narkotik dilapor­kan tahun ini berbanding 458 kes pada tahun lalu.

Menurutnya, berlaku penurunan sebanyak 4.38 peratus atau 3,198 kes bagi jenayah-jenayah lain dalam tempoh itu berbanding 3,345 kes tahun lalu.

“Dalam tempoh lapan bulan tahun lalu, jenayah jalanan mencatatkan sebanyak 452 kes, manakala jenayah kekerasan sebanyak 381 kes.



Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/berita/jenayah/kes-dadah-meningkat-8232-di-kelantan-1.384406#ixzz4w6l1bhxY
© Utusan Melayu (M) Bhd

Anonymous said...

Umno menggesa kerajaan pimpinan PAS supaya menggiatkan pentarbiahan rakyat Kelantan bagi membendung aktiviti pelacuran di negeri Serambi Mekah.

Setiausaha Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Hanafi Mamat akui aktiviti pelacuran di negeri itu sukar dibuktikan namun orang ramai pernah melaporkan kewujudannya.

“Walaupun tidak ada premis yang dikenal pasti wujud, tetapi ia memang berlaku berdasarkan maklumat orang ramai,” katanya kepada FMT.

Beliau menggesa PAS untuk tidak mudah menepis dakwaan Adun PKR, Roslan Puteh yang berkongsi pengalamannya didekati pelacur di sekitar Jalan Hamzah, Kota Bharu.

“Tidak sukar untuk mempercayai dakwaan Roslan, bahkan peristiwa itu adalah pengalaman beliau sendiri. Beberapa tahun yang lalu perkara yang sama dibangkitkan dengan bukti yang kukuh.”


Jalan Hamzah diapit Kampung Limau Manis dan mempunyai deretan rumah kedai dan hotel. Pasaraya KB Mall terletak berhampiran.

FMT sebelum ini pernah memetik laporan pelacuran menggunakan telefon bimbit dikesan di kawasan itu.

Semalam sidang Dewan Undangan Negeri Kelantan “panas” apabila Roslan mendakwa aktiviti pelacuran masih berlaku Kota Bharu walaupun setelah lebih 20 tahun PAS memerintah Kelantan dengan dasar “Membangun Bersama Islam”.

Adun Guchil berkata aktiviti itu masih berlaku di Jalan Hamzah selepas beliau ditawarkan khidmat seks apabila kenderaan yang dinaikinya didekati sekumpulan wanita.

Sehubungan itu, Hanafi yang juga bekas Adun Pengkalan Pasir mendesak kerajaan Kelantan mengambil langkah proaktif membendung gejala maksiat.

“Langkah yang Kerajaan Negeri perlu ambil ialah dengan mengadakan program tarbiah, perkukuhkan moral dan hargai diri kepada remaja serta ibu tunggal dan pelajar.

“Pihak kerajaan juga perlu menyediakan peluang pekerjaan bagi mengelak rakyat negeri itu terjerumus dengan aktiviti pelacuran,” katanya.

Kelantan antara negeri termundur di Semenanjung Tanah Melayu. Pembalakan hasil utama Kerajaan Negeri

Anonymous said...

Apa yang kami ingin sampaikan di sini, bukanlah untuk membuka pekung atau membuka peluang untuk menabur fitnah.Namun niat kami hanyalah untuk membuka mata masyarakat, khususnya rakyat negeri Kelantan di Kota Bharu, agar mencari jalan dalam menyelesaikan masalah ini yang nampaknya semakin berleluasa.

Kalau ahli majlis ataupun adun kawasan tak nak buat penguatkuasaan, anda sebagai seorang ISLAM, perlu mengambil berat akan isu ini. Janganlah kita menunding jari ke negeri atau kawasan lain. Bersihkan apa yang ada di kawasan sendiri dahulu.

Kelantan dikenali dengan jolokan Negeri Serambi Mekah. Adalah wajar anda sebagai masyarakat, memerangi perkara ini habis-habisan. Sebelum ludah terpalit ke muka sendiri. Ada yang meminta bukti dan sebagainya, dan dalam artikel ini, harapan kami agar selepas ini, pembaca dapat membuat sesuatu bagi membendung aktiviti ini daripada semakin parah. Selepas Maghrib, beberapa perempuan bertudung akan berada di sini. Hampiri mereka dan anda akan dibawa ke rumah pelacuran di Kg Limau Manis untuk aktiviti seks.
Lorong menuju ke Kg Limau Manis, dalam 100 meter dari jalan utama Taman Limau Manis. Beberapa orang bapa ayam dan pelacur akan berdiri di sini pada waktu malam berhadapan dengan beberapa barisan rumah di perumahan itu.
Bahagian belakang salah sebuah premis pelacuran. Aktiviti harian di siang hari. Kiri dan kanan adalah bangunan yang digunakan untuk pelanggan melepaskan nafsu mereka. Di hadapan lorong masuk ke sarang pelacuran. Dua Pelacur sedang berdiri. Lihat Hotel Tune di belakang. Pelacur juga menyarankan sewaan dibilik hotel itu bagi pelanggan yang mahukan keselesaan.
Pusat pelacuran di Kampung Limau Manis ini tidak lebih 100 meter dari kediaman Taman Limau Manis.Serta tidak lebih 500 meter dari Kompleks SUK yang menempatkan pejabat Menteri Besar Kelantan.Mustahil penduduk di situ tidak menyedari aktiviti yang sudah berlarutan sekian lama ini.
Pihak berkuasa, tak kira apa parti politik, perlu mengambil tindakan serius dalam mengatasi masalah ini. Masalah ini bukan masalah membabitkan politik.Ketepikan ia buat sementara waktu.Masalah ini adalah masalah sesama saudara ISLAM yang perlu dibanteras. Kami percaya sekiranya kesemua pihak dan masyarakat dapat berganding bahu, masalah ini boleh diselesaikan. ---->

Apa pendapat korang tentang Negeri Serambi Mekah ini? Sebarang makluman cadangan / komen sila luah kat ruangan bawah... Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap

Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap

Anonymous said...

Tahniah kerajaan PAS kelantan kerana telus dlm usaha menyelesaikan masalah caruman guru Yik. Bukannya mcm geng2 PAN yg hanya tau memutarbelit fakta dan menghasut tanpa memberikan sebarang nilai tambah dlm penyelesaian masalah. Contohnya berkenaan bentuk arca tragedi banjir lumpur pun nak dijadikan isu...menunjukkan betapa kolot dan dangkalnya pemikiran puak2 PAN nih.

Anonymous said...

Pertama... kenapa arak di kelantan dibenarkan dan judi di Malaysia perlu diharamkan !
Arak dihalalkan untuk kegunaan terhad golongan non-muslim kerana ianya dibenarkan di dalam agama mereka. Agama kristien membenarkan umatnya meminum arak sekadar tidak memabukkan. Atas sebab itu, kelantan membenarkan penjualan arak tetapi mengikut tatacara yang telah ditetapkan. Berbeza dengan cara-cara yang digunakan oleh negeri-negeri lain dan Pusat.


Keduanya isu penggunaan hasil cukai arak oleh kerajaan kelantan.
terdapat khilaf ulama' antara membenarkan kerajaan islam menggunakan hasil jualan arak (cukai) dan tidak membenarkan (pegi cari sendiri tak pun tanya dgn ular..mak umno tu). Kerajaan kelantan mengambil pendapat ulama' yang lebih ringan, iaitu membenarkan penggunaan hasil arak untuk menampung kos pentadbiran negeri memandangkan keadaan kewangan negeri yang tidak seberapa dan sering ditindas oleh KERAjaan pusat.


Bagi orang Islam berjudi itu, dalam apa bentuk sekali pun adalah haram. Tapi, tidak bagi orang Cina.

Ironisnya dalam budaya Melayu pun, permainan sabung ayam masih dijalankan. Kita tidak pasti sama ada unsur-unsur pertaruhan wang dijalankan.

Menurut seorang rakan dari Kelantan, di negerinya apa saja yang boleh dipertaruhkan, boleh belaka.

Ia termasuklah dari pertaruhan belalang rusa, suara burung murai batu dan pelbagai burung sehinggalah kepada main wau. Hadiahnya, mungkin selimut toto (bukan loteri Toto) sehinggalah membabitkan wang ringgit.

Kita tidak pasti sama ada itu dinamakan judi atau tidak. Mungkin Tok Guru Nik Aziz boleh memberi jawapannya.

Setakat dua minggu kegilaan Piala Dunia ini, polis yang melancarkan Ops Soga telah menumpaskan begitu banyak sindiket judi bola sepak haram. Ia membabitkan pertaruhan berjumlah RM300 juta.

Polis meramalkan sehingga akhir temasya itu jumlah pertaruhan akan naik sehingga RM2 bilion (2,000 juta ringgit).

Semua sindiket itu adalah haram. Itu pasal polis melancarkan operasi tersebut. Ini kerana daripada kegiatan haram itu, tiada sesen pun wangnya mengalir ke kocek kerajaan sebagai cukai.

Wang-wang itu masuk terus ke kantung kongsi-kongsi gelap dan kegiatan haram yang sukar dikawal oleh pihak berkuasa.

Anonymous said...

Wahai orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak, dan judi, dan pemujaan berhala, dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah (semuanya) kotor (keji) dari perbuatan Syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya.

Dengan penjelasan yang dibuat oleh Ustaz Azhar itu ternyata ianya tepat terkena keatas pemerintahan ulamak syaitan yang sering mengkafirkan dan menyalahkan orang lain. Buktinya sebahagian gambar-gambar yang telah saya dan blogger AOK rakam disekitar Kota Bharu terutamanya di Sri Cemerlang pada klipvideo dibawah.

Dijangkakan terdapat lebih 80 kedai menjual arak disekitar bandar Kota Bharu diberikan lesen yang sah oleh kerajaan Pas Kelantan, manakala yang menjualnya secara haram tanpa lesen dianggarkan melebihi 10 buah kedai.

Disamping itu terdapat juga beberapa pusat hiburan seperti Pub dan karaoke, namun belum dapat dipastikan samada ianya menjalankan aktiviti itu secara haram atau mempunyai lesen.

Bagaimanapun isu pemberian lesen arak itu pernah dijawab oleh kerajaan Pas Kelantan yang membenarkannya diatas alasan ia dikeluarkan kepada golongan bukan Islam walaupun sebelum ini mengecam tindakan sama kerajaan BN diatas isu tersebut. Anda Mampu Mengubahnya.

Anonymous said...

Mula2 PAS kata kalau sokong PH maknanya sokong DAP, terbaru, kalau sokong PH maknanya sokong kezaliman Mahathir. Tapi kalau sokong PAS pula dia takkan jd pemerintah sbb tak cukup kerusi. Sebenarnya Hadi suruh sokong UMNOBN kan? Wake up walauns wake up.

Anonymous said...

Majlis Perbandaran Kota Bharu- Bandar Raya Islam (MPKB-BRI) dan Majlis Agama Islam Kelantan (MAIK) seolah-olah menutup sebelah mata kerana tiket loteri tersebut boleh dibeli dengan mudah di beberapa kedai buku dan alat tulis di sekitar bandar ini.
Begitu juga dengan empat nombor ekor, kaki judi boleh membelinya dengan mudah di kedai-kedai kopi dan ia sudah menjadi rahsia umum sejak 20 tahun lalu.
Tinjauan Utusan Malaysia di sebuah kedai buku di sini baru-baru ini mendapati pemiliknya yang hanya dikenali sebagai Gan tidak banyak bersoal-jawab ketika ditanya mengenai tiket loteri tersebut.
Gan berkata, dia telah menjual tiket loteri tersebut sejak puluhan tahun lalu dan tidak pernah dikenakan sebarang tindakan oleh pihak berkuasa walaupun mengetahui ia melanggar peraturan.
“Jangan bimbang, tidak kena tangkap di sini, saya sudah lama jual loteri. MPKB-BRI tidak pernah datang sini buat pemeriksaan, nama saja undang-undang tapi tidak ada apa-apa.
“Ramai orang datang beli sini, Melayu pun ada, tidak jadi masalah kalau nak beli tiket loteri di sini,” katanya kepada wartawan yang berlagak seolah-olah mahu membeli loteri berkenaan. Sementara itu, tinjauan di sebuah kedai kopi mendapati kaki judi hanya menulis nombor di atas secebis kertas dan diberikan kepada peniaga atau pelayan bersama wang untuk membeli tiket judi empat nombor ekor.
Bagaimanapun, transaksi judi empat nombor ekor di kedai kopi itu agak sukar dikesan kerana ia hanya ditulis di atas cebisan kertas dan berasaskan prinsip saling mempercayai antara kaki judi dan pengendalinya.” Utusan Malaysia

Anonymous said...

Sila standby tong oksigen utk ayatollah hadi bila rci memali bermula nanti ya, tak sabar nak tengok lidah dia berkuntau jawap soalan berkaitan amanat sesat tu, jgn dia ponteng dah laa.

Anonymous said...

Biasa laa, bila dah baham dedak terhutang budi, tergadai agama. Cuba renung muka hadi dalam2... maaf la dah tak mcm dulu.. kepam jerrr.

Anonymous said...

MasyaAllah. Lebai atau syaitan ni? Pelaburan apa yg gagal tu? Duit org lain dibuat melabur? Mesti tak mintak izin tuu.

Anonymous said...

Allah maha kasih. Ini dah lebih dari syiah ni, dah mula bina berhala pulak puak2 lebai sesat ni. Ni mesti nak klepet duit. Rumah mangsa banjir dah ke laut, sibuk nak bina berhala... eh! Tugu!

Anonymous said...

Pelacuran di negeri serambi mekah? Dakwah dah ke laut, asyik berfacebook jer lebai kelantam.

Anonymous said...

Aku dah renung gambar muka ayatollah hadi kat atas tu, seram pulak bila tenung lama2. Iskkk apasal seram ha? Dulu tak mcm tuu.

Anonymous said...

Ingat dok lagi....kesan fatwa mengkafirkan Umno oleh pemimpin Pas, khususnya melalui Ucapan Haji Hadi pada tahun 1981 di Kampung Banggol Peradong, maka berlakulah perpecahan sesama umat Islam di negara ini, sebagaimana pernah disebut oleh Perdana Menteri, Dato’ Seri Mohd Najib Tun Razak.

Mungkin bagi sesetengah pihak ia dianggap sebagai suatu yang sukar dipercayai, tetapi hakikatnya ia adalah benar-benar berlaku.

Video dan gambar kejadian itu masih tersimpan. Berita Harian bertarikh 19 Julai 1982 melaporkan, umat Islam mengecam pertubuhan politik yang terbabit dengan kegiatan membiarkan pengikut mereka melakukan perpecahan di dalam masyarakat dengan sembahyang dua imam dalam satu masjid dan dua masjid dalam satu kampung di Terengganu.

Mereka menganggap perbuatan itu sebagai perosak dan pencabul kehormatan dan kesucian Islam dan bukannya pejuang Islam yang sebenar. di Terengganu.

Dalam kenyataannya yang disiarkan oleh Berita Harian itu, tidak menafikan kejadian sembahyang dua imam dalam satu masjid dan mendirikan dua buah masjid dalam satu kampung ekoran keadaan itu.

Pada masa itu dilaporkan kira-kira 30 buah masjid dan surau didirikan melalui kelab-kelab parti berkenaan dan pengikut parti itu bersembahyang di kelab berkenaan.

Menurut laporan Utusan Melayu bertarikh 5 November 1986 pula, mendirikan sembahyang Jumaat berasingan dalam satu kariah adalah haram, ditegaskan oleh Mufti dalam satu edaran buku yang bertajuk ‘Fatwa Mufti” yang diedarkan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Terengganu pada masa itu.

Pada masa itu di Besut kejadian mengadakan sembahyang Jumaat di tempat berasingan dua sekampung adalah paling banyak iaitu 26 tempat. Antaranya termasuklah Gong Pasir, Bukit Tanah, Benting Lintang, Bukit Puteri, Tok Sabah, Lapan Kotak, Gong Duek, Tok Dor Dalam dan lain-lain. Di Setiu terdapat lima tempat, Marang empat tempat, Kuala Terengganu tiga tempat, Dungun 1 dan Hulu Terengganu 2.

Oleh itu apa yang sebut oleh Dato’ Seri Mohd.Najib adalah perkara yang benar-benar berlaku dan rakyat Terengganu, terutama penduduk di kampung yang terlibat adalah saksinya.

Malah kejadian-kejadian nikah dua kali (nikah semula) kerana anggap pernikahan terdahulu dengan jurunikah Umno tidak sah, tanah kubur berasingan, tidak makan gulai masakan orang Umno yang dianggap sembelihan tidak sah dan sebagainya juga benar-benar berlaku.

Terbaru, Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) mengesan 11 buah masjid yang tidak diiktiraf kerajaan beroperasi berlaku kejadian solat berasingan dalam satu kariah.

Pesuruhjaya JHEAT, Mohd. Rozali Salleh berkata, kebanyakan masjid tersebut terletak di Besut dan Marang.

Bagaimanapun katanya, jumlah masjid tidak diiktiraf kerajaan menurun berbanding 23 buah sebelum ini.
"JHEAT telah membuat pemantauan dan akan menyerahkan laporan lengkap kepada Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (MAIDAM) untuk tindakan lanjut.

Pihak berkuasa agama melahirkan rasa dukacita kerana hingga kini pun masih berlaku kejadian dua solat Jumaat dalam satu kariah di beberapa daerah di Terengganu.

Kejadian seumpama itu boleh mencemar serta menodai kesucian agama Islam seterusnya menyebabkan umat Islam dihina dan dipermainkan.

Mengulas lanjut, Mohd. Rozali berkata, senario itu dikesan berlaku sejak sekian lama berikutan wujud pihak tertentu cuba menghalang pihak berkuasa menjalankan penguatkuasaan.

Beliau juga berharap supaya tiada mana-mana pihak yang mencampuri urusan pentadbiran di masjid-masjid di negeri ini dengan politik atau kepartian.

Anonymous said...

HEBAT,,,JUDI SABUNG AYAM ADA DI SERAMBI MEKAH, BUKAN DI MEKAH YER....

layan youtube jom... https://www.youtube.com/watch?v=p-G01bNG7f0

Anonymous said...

JOM LAYAN FADILAH KAMSAH

https://youtu.be/t69sQNE-zD0

Anonymous said...

KOH KOH KOH HILAL LESAP JUGAK AKHIRNYA...

KOHILAL ditubuhkan pada 1986 oleh tokoh dan aktivis PAS. KOHILAL telah dianggotai hampir 23,000 orang di seluruh negara. Sejak akhir ini PAS terlalu teruja dengan masalah dalaman parti dan terlalu sibuk memberi tumpuan terhadap isu Kerajaan Perpaduan sehingga mereka lupa nasib KOHILAL yang sudah lama jadi kudis dan virus kepada PAS. Sekiranya isu KOHILAL tersebar luas,

Mengikut survey HarakahDaily.net pada 2003, didapati sekurang-kurangnya 60% responden menyokong PAS atas dasar parti itu menjamin kerajaan yang bersih dari rasuah dan salah gunakuasa. Maka PAS khuatiri skandal RM45 juta duit Kohilal yang lesap ini bakal menghancurkan keyakinan rakyat kepada PAS.

Untuk menjaga maruah parti dan menipu ahli, PAS akan sedaya upaya berusaha untuk menutup skandal RM45 juta KOHILAL daripada diketahui umum. Namun melihat bahawa begitu banyak maklumat telah sampai ke tangan Unspinners, ahli Pas sendiri yang sudah mula pecah tembelang Pas.

Kes KOHILAL adalah satu fakta yang tidak dapat dinafikan lagi. KOHILAL mengalami defisit kewangan yang merundum bila anak syarikat yang bernaung di bawahnya mengalami kerugian teruk, disebabkan penyelewengan dan tidak peka menceburi perniagaan.

Urusan perniagaan luar negara (Iran, Indonesia) tanpa sebarang perjanjian bertulis menunjukkan betapa dunggu Pas tidak tahu mengurus hanya satu saja koperasi. Tapi Pas masih berangan hendak mentadbir negara.

Perbelanjaan tanpa kawalan (contohnya : duit Kohilal digunakan untuk membeli tiket kapalterbang Haji Hadi melawat ke luar negara) menyebabkan ketirisan dalam pengurusan. KOHILAL mengalami kerugiaan yang teruk sehingga tiada duit bayar dividen kepada ahli dunggu yang dahagakan pahala dan syurga.

Beberapa cadangan dungu Pas untuk menipu Kohilal sekali lagi

Untuk membaik pulih image Pas (kononnya) berkenaan skandal Kohilal ini, Pas membuat beberapa cadangan :
a) Menggalak ahli melabur semula modal sebanyak RM 45 Juta untuk mengganti wang yang telah lesap. Setelah menipu ahlinya sebanyak RM45 juta, Pas nak tipu mereka Round Kedua;

b) Jika (a) tidak menjadi Pas akan mengeluarkan kenyataan keras tidak mengiktiraf KOHILAL sebagai sebahagian daripada PAS;

c) Cuba memujuk ahli Kohilal dengan cara memohon maaf saja; dan akhir sekali

d) Mengambil tindakan disiplin parti terhadap mereka yang telah menghancurkan kepercayaan ahli.

Anonymous said...

KOH KOH KOH HILAL LESAP JUGA AKHIRNYA (Sambungan)

AKTIVITI PENIPUAN DAN SONGLAP DUIT KOHILAL OLEH PAS

Pada pertengahan 1997, Lujnah Ekonomi PAS Pusat telah melancarkan satu dana pelaburan dikenali sebagai pelaburan “The Year 2000”.

Pertama sekali pasal apa PAS guna bahasa Inggeris: pelaburan ‘The Year 2000’? Kenapa tidak digunakan bahasa Arab yang betul ia itu ‘Al Fala’afil Wa ‘Allafa 2000’? Tidakkah bahasa Arab lebih afdal? Atau pun sekurangnya gunalah bahasa Melayu “Dana Tahun 2000”.

Pelaburan tersebut dirancang sebagai serampang dua mata iaitu jaminan (palsu) memberi keuntungan kepada ahli Kohilal. Tapi tujuan sebenarnya ialah bagi menampung perbelanjaan parti menghadapi Pilihan Raya Umum ke-10. Tempoh matang pelaburan pula dijanjikan tamat pada 2000 ataupun sehingga tarikh PRU ke-10 diumumkan. Malangnya sehingga hari ini, tahun 2010, ahli Kohilal hanya menggaru buntot masing-masing.

Untuk menipu orang, setiap pelabur KOHILAL dijanjikan bayaran dividen 10% SETIAP BULAN !! Dividen pula akan dibayar pada setiap 3 bulan sekali. Seterusnya badan Perhubungan PAS Negeri dikerah mencari pelabur baru.

Mengikut PAS “sekitar 1998, pelaburan KOHILAL menerusi projek ‘Pelaburan - The Year 2000’ telah mendatangkan keuntungan yang memuaskan di mana ahli-ahli yang melabur di bawah skim tersebut telah mendapat keuntungan sepertimana yang dijanjikan”.

Tapi sila perhatikan bahawa skim pelaburan ini sudah menyalahi undang-undang. Bagaimanakah sebuah Koperasi yang ditubuhkan dibawah Akta Koperasi 1948 boleh digunakan untuk menjana dana untuk membiayai kempen sebuah parti politik seperti PAS untuk Pilihan Raya Umum ke-10?

Apabila Pas mengambil dana Koperasi untuk bayar kempen politik, sudah tentu hak dan kepentingan ahli Kohilal akan tercabul. Dan inilah yang telah berlaku. Yang memburukkan keadaan lagi ialah Ahli Lembaga Pengarah dan Pengurusan Tertinggi Kohilal semuanya adalah ustaz dan orang politik PAS.

Memandangkan bahawa Kohilal sekarang kehilangan RM45 juta dan lebih 20,000 ahlinya tertipu, jelas bahawa Lembaga Pengarah dan Pengurusan Kohilal telah mengutamakan politik PAS dan membayar tambang kapalterbang Haji Hadi Awang. Duit ahli Kohilal RM45 juta sudah hilang.

Kira-kira bagaimana Pas songlap duit Kohilal

Setiap ahli Kohilal dikenakan bayaran yuran penyertaan RM 5.00 dan setiap peserta berdaftar dikehendaki membeli saham KOHILAL bernilai RM10.00 seunit dengan kadar minimum 10 unit bernilai RM100.00 jumlahnya.

Pada awal penubuhan 1986, anggotanya sekitar 156 orang, meningkat menjadi 14,121 orang pada 1995. Keahlian terbesar 20,781 orang tercapai pada 2002. Jadi beraapa banyak sudah kena cilokkkkkkkkkkk. Lagi mau nafi ke wanrosli????

Anonymous said...

PERIHAL KOHILAL YANG PERNAH DILACURKAN OLEH PAS

1.0 Pendahuluan
1. Pada 5 MAC 2010, di Ibupejabat KOHILAL di No. 34-4-1, Blok F, Jalan 4 /50, Off Jalan Gombak, Diamond Square, KUALA LUMPUR, satu wawancara khas telah diadakan di antara SHAMSURI bin ROSLAN dengan MOHD KUSRIN bin RAHMAD , RAZALI bin MOHD DAUD dan MOHD SHUKOR bin ABD. AZIZ.


2. Wawancara tersebut diadakan untuk mendapatkan fakta sebenar berhubung isu penyelewengan KOHILAL sebanyak RM 45 juta. Antara lain wawancara tersebut mendedahkan perkara berikut:


a. Selepas menerima aduan ahli koperasi berhubung skim pelaburan berjuta Ringgit yang diperkenalkan Pas antara 1996 dan 1999; Koperasi Al-Hilal Berhad atau KOHILAL yang ditubuhkan oleh Pas, disiasat oleh Jabatan Pembangunan Koperasi (JPK) dan Suruhanjaya Sekuriti (SC) atas dakwaan berlakunya penyelewengan pengurusan yang bermula sejak 2001.

b. MOHD KUSRIN bin RAHMAD menganggotai Lembaga Pengarah baru pada JUN 2002.

c. Lembaga Pengarah menyedari ramai ahli KOHILAL tidak berpuas hati dengan pengurusan skim-skim pelaburan tetapi tiada apa yang boleh dibuat oleh ahli yang tertipu. Mereka hanya melolong bahawa pihak pengurusan melakukan penyelewengan. Perkara ini telah dibangkitkan dalam mesyuarat Koperasi serta persidangan parti Pas.

3. Yang menjadi kebinggungan sekarang ialah jika ahli Kohilal boleh mendapatkan kembali pelaburan mereka sebanyak RM39.80 juta. Pengarah Kohilal KURSIN bin RAHMAD berkata ianya tidak mungkin berlaku kerana wang tersebut telah ghaib dalam beberapa skim pelaburan yang tidak menguntungkan. Wang RM39.80 juta telah lesap macam jin masuk ke dalam botol.

4. MD. SHUKUR bin ABD AZIZ berkata skim-skim tersebut dikendalikan anak syarikat yang bernama KOHILAL Holdings SDN. BHD. (KHSB) di antara 1996 dan 1999 yang kini telah pun gulung tikar.

5. KHSB ini pernah mempelawa ahli-ahlinya melabur melalui KOHILAL. Ini adalah penyelewengan besar. Md Shukur menuduh Ahli Lembaga Pengarah lama melakukan kesalahan menipu apabila mereka mengarahkan dana tersebut dipindahkan ke akaun anak syarikat KHSB untuk mengendalikan skim-skim tersebut.

6. SHUKUR bin ABD. AZIZ menjelaskan bahawa jumlah pelaburan membabitkan sejumlah RM 46.5 juta. Daripada jumlah tersebut, RM 8.9 juta dilaburkan dalam projek ladang burung unta, RM 8.9 juta digunakan untuk membeli saham penerbangan MALAYSIA (MAS) manakala RM 9 juta dan RM 16.2 juta lagi masing-masing dilaburkan dalam sektor pertanian di INDONESIA dan Perdana Teknologi Venture. RM43.2 Juta semuanya.

7. Hanya orang dunggu akan melabur RM8.9 juta dalam projek burung unta. Inilah dunggunya menjadi ahli Pas, asyik dengan unta sahaja. Di sini juga nampak betapa munafik Pas – membeli saham MAS sebanyak RM8.9 juta. Dulu Pas pernah menuduh MAS ”haram” sebab MAS hidang minuman arak dalam penerbangan.

8. Bakinya RM3.3 juta dilaburkan dalam 24 anak syarikat KHSB, termasuk UMMAH Asset Management yang kini disiasat Suruhanjaya Sekuriti atas kesalahan mengumpul dana daripada ahli Kohilal tanpa sebarang lesen rasmi.

9. Pada mulanya Kohilal telah membyar dividen 10% - 15% kepada ahli pada setiap bulan. Selepas 1997 bayaran dividen lesap macam asap. Para ahli mula menuntut keuntungan pelaburan dan ingin mengetahui perkembangan pelaburan mereka.

10. Mereka juga mempertikaikan proses membuat keputusan berhubung pelaburan tersebut. Sehingga kini, Ahli Lembaga Pengarah baru tidak mengetahui proses pelaburan yang dijalankan samada kajian dibuat mengenai daya untung projek-projek pelaburan KHSB. Semua dokumen mengenai pelaburan dana juga tidak ditemui. Inilah antara cara Pas menipu ahli Kohilal.

Anonymous said...

11. Satu sumber KOHILAL mendedahkan bahawa tiada sebarang kajian dibuat kerana KHSB (anak syarikat) juga diuruskan oleh orang yang sama, yang menganggotai Lembaga Pengarah KOHILAL. Ahli-ahlinya marah dan menganggap pihak pengurusan dan Lembaga Pengarah mengabaikan etika bisnes. Mereka menuduh Lembaga Pengarah bertindak tanpa pedulikan bahawa ahli Kohilal telah menghabiskan wang simpanan hari tua untuk melabur dalam skim palsu KOHILAL. Akhir sekali semua di tipu oleh Pas.

12. Keadaan diburukkan lagi apabila pihak pengurusan yang lama tidak mengakui kesilapan mereka sebagai mana laporan tahunan KOHILAL bagi tahun 2003.

13. Tapi apakah cara penyelesaian yang dicadangkan oleh Pas? Dalam wawancara tersebut KURSIN bin RAHMAD , MD. SHUKOR bin ABD. AZIZ dan RAZALI melahirkan harapan agar kesemua 89,000 ahli dapat membantu pihak pengurusan sekarang bagi memajukan lagi koperasi tersebut serta tidak lagi mengungkit kesilapan lalu serta turut membantu pihak pengurusan baru meningkatkan lagi mutu dan prestasi syarikat dalam melaksanakan rancangan – rancangan perniagaannya.

14. Lembaga Pengarah sedang mengkaji projek 5 tahun untuk mengumpul dana RM 50 juta melalui pelbagai aktiviti perniagaan yang telah dirancangkan, termasuk usaha niaga dengan Maktab Kerjasama Malaysia.

15. Maksudnya setelah telan duit ahli Kohilal sebanyak RM46 juta, sekarang Pas nak ahli yang sama melaburkan sekali lagi (Round 2) dana sebanyak RM50 juta untuk menutup penyelewengan mereka.


2.0 Cara PAS menipu 20,000 ahli PAS dalam Kohilal



16. Untuk membaik pulih image Pas (kononnya) berkenaan skandal Kohilal ini, Pas membuat beberapa cadangan :

a) Menggalak ahli melabur semula modal sebanyak RM 45 Juta untuk mengganti wang yang telah lesap. Setelah menipu ahlinya sebanyak RM45 juta, Pas nak tipu mereka Round Kedua.


b) Jika (a) tidak menjadi Pas akan mengeluarkan kenyataan keras tidak mengiktiraf KOHILAL sebagai sebahagian daripada PAS



c) Cuba memujuk ahli Kohilal dengan cata memohon maaf saja; dan akhir sekali



d) Mengambil tindakan disiplin parti terhadap mereka yang telah menghancurkan kepercayaan ahli

Anonymous said...



ULASAN


KOHILAL ditubuhkan pada 1986 oleh tokoh dan aktivis PAS. KOHILAL telah dianggotai hampir 23,000 orang di seluruh negara. Sejak akhir ini PAS terlalu teruja dengan masalah dalaman parti dan terlalu sibuk memberi tumpuan terhadap isu Kerajaan Perpaduan sehingga mereka lupa nasib KOHILAL yang sudah lama jadi kudis dan virus kepada PAS. Sekiranya isu KOHILAL tersebar luas, ramai ahli KOHILAL yang juga ahli PAS bakal berpaling tadah kerana mereka tertipu.

Mengikut survey HarakahDaily.net pada 2003, didapati sekurang-kurangnya 60% responden menyokong PAS atas dasar parti itu menjamin kerajaan yang bersih dari rasuah dan salah gunakuasa. Maka PAS khuatiri skandal RM45 juta duit Kohilal yang lesap ini bakal menghancurkan keyakinan rakyat kepada PAS.

Untuk menjaga maruah parti dan menipu ahli, PAS akan sedaya upaya berusaha untuk menutup skandal RM45 juta KOHILAL daripada diketahui umum. Namun melihat bahawa begitu banyak maklumat telah sampai ke tangan Unspinners, ahli Pas sendiri yang sudah mula pecah tembelang Pas.

Kes KOHILAL adalah satu fakta yang tidak dapat dinafikan lagi. KOHILAL mengalami defisit kewangan yang merundum bila anak syarikat yang bernaung di bawahnya mengalami kerugian teruk, disebabkan penyelewengan dan tidak peka menceburi perniagaan.

Urusan perniagaan luar negara (Iran, Indonesia) tanpa sebarang perjanjian bertulis menunjukkan betapa dunggu Pas tidak tahu mengurus hanya satu saja koperasi. Tapi Pas masih berangan hendak mentadbir negara.

Perbelanjaan tanpa kawalan (contohnya : duit Kohilal digunakan untuk membeli tiket kapalterbang Haji Hadi melawat ke luar negara) menyebabkan ketirisan dalam pengurusan. KOHILAL mengalami kerugiaan yang teruk sehingga tiada duit bayar dividen kepada ahli dunggu yang dahagakan pahala dan syurga.


PAS monopolikan KOHILAL sejak awal lagi



17. Sejak detik wahidnya, Kohilal ditubuhkan dan dimonopolikan oleh Pas. Jadi jangan pula Pas berkata sekarang bahawa Kohilal itu bukan dia punya.



18. KOHILAL didaftarkan di bawah Jabatan Pembangunan Koperasi Malaysia mengikut Akta Koperasi 1948 pada 3 JUN 1986. Mesyuarat pertama Ahli Lembaga Pengarah (ALP) diadakan pada 19 JULAI 1986. Allahyarham Hj. ISMAIL ABDULLAH, Bekas Timb. Pesuruhjaya PAS WILAYAH PERSEKUTUAN telah dilantik sebagai Pengerusi KOHILAL yang pertama.



Lembaga Pengarah Kohilal dimonopoli ahli Pas semuanya, terdiri daripada 10 orang. Tidak ada langsung Independent Director. Profesional pun tak ada.

Pengerusi: HASSAN SHUKRI


Naib Pengerusi: SHEIKH ABU BAKAR OMAR



Setiausaha: MOHD ISMATH HABIB MOHAMAD



Bendahari: ALI MAIDIN



Anggota Lembaga Pengarah:
ASIMUDDIN SHAMAAN
DR. RAYNEY AZMI ALI
ABDUL AZIZ HASSAN
SYED HAMID SYED MOHAMED
WAN PAUZI YAHYA
AHMAD SUBKY ABDUL LATIF


Semua mereka adalah ahli atau penyokong kuat Pas. Siapa tidak kenal Ahmad Subky Abdul Latif?

Anonymous said...

19. Setiap ahli Kohilal dikenakan bayaran yuran penyertaan RM 5.00 dan setiap peserta berdaftar dikehendaki membeli saham KOHILAL bernilai RM10.00 seunit dengan kadar minimum 10 unit bernilai RM100.00 jumlahnya.



20. Pada awal penubuhan 1986, anggotanya sekitar 156 orang, meningkat menjadi 14,121 orang pada 1995. Keahlian terbesar 20,781 orang tercapai pada 2002.



Oleh itu kutipan yuran saja 20,781 x RM100 = RM2.078 juta.



21. Apa sudah jadi kepada semua duit ini? Ustaz sudah telan. Buaya yang terbesar di sini termasuk bekas Ketua Persatuan Ulama Malaysia. Ada banyak lagi cerita Ustaz



3.O AKTIVITI PENIPUAN DAN SONGLAP DUIT KOHILAL



22. Pada pertengahan 1997, Lujnah Ekonomi PAS Pusat telah melancarkan satu dana pelaburan dikenali sebagai pelaburan “The Year 2000”.



23. Pertama sekali pasal apa PAS guna bahasa Inggeris: pelaburan ‘The Year 2000’? Kenapa tidak digunakan bahasa Arab yang betul ia itu ‘Al Fala’afil Wa ‘Allafa 2000’? Tidakkah bahasa Arab lebih afdal? Atau pun sekurangnya gunalah bahasa Melayu “Dana Tahun 2000”.



24. Pelaburan tersebut dirancang sebagai serampang dua mata iaitu jaminan (palsu) memberi keuntungan kepada ahli Kohilal. Tapi tujuan sebenarnya ialah bagi menampung perbelanjaan parti menghadapi Pilihan Raya Umum ke-10. Tempoh matang pelaburan pula dijanjikan tamat pada 2000 ataupun sehingga tarikh PRU ke-10 diumumkan. Malangnya sehingga hari ini, tahun 2010, ahli Kohilal hanya menggaru buntot masing-masing.



25. Untuk menipu orang, setiap pelabur KOHILAL dijanjikan bayaran dividen 10% SETIAP BULAN !! Dividen pula akan dibayar pada setiap 3 bulan sekali. Seterusnya badan Perhubungan PAS Negeri dikerah mencari pelabur baru.



26. Mengikut PAS “sekitar 1998, pelaburan KOHILAL menerusi projek ‘Pelaburan - The Year 2000’ telah mendatangkan keuntungan yang memuaskan di mana ahli-ahli yang melabur di bawah skim tersebut telah mendapat keuntungan sepertimana yang dijanjikan”.



27. Tapi sila perhatikan bahawa skim pelaburan ini sudah menyalahi undang-undang. Bagaimanakah sebuah Koperasi yang ditubuhkan dibawah Akta Koperasi 1948 boleh digunakan untuk menjana dana untuk membiayai kempen sebuah parti politik seperti PAS untuk Pilihan Raya Umum ke-10?



28. Apabila Pas mengambil dana Koperasi untuk bayar kempen politik, sudah tentu hak dan kepentingan ahli Kohilal akan tercabul. Dan inilah yang telah berlaku. Yang memburukkan keadaan lagi ialah Ahli Lembaga Pengarah dan Pengurusan Tertinggi Kohilal semuanya adalah ustaz dan orang politik PAS.



29. Memandangkan bahawa Kohilal sekarang kehilangan RM45 juta dan lebih 20,000 ahlinya tertipu, jelas bahawa Lembaga Pengarah dan Pengurusan Kohilal telah mengutamakan politik PAS. Duit ahli Kohilal RM45 juta sudah hilang.

Anonymous said...

31. Hamba Allah ini namanya Nooramaludin Mohamad daripada Bandar Jengka, seorang pengusaha Felda yang sara hidup dengan menanam pokok kelapa sawit. Kerana terlalu mempercayai ustaz PAS, Nooramaludin telah ditipu duit RM4,000 oleh Kohilal.

“Bekas ahli Kohilal mohon keprihatinan


Nooramaludin Mohamad, Bandar Jengka

Sehubungan itu, sehingga sekarang saya masih belum menerima apa-apa bayaran / pemulangan balik wang caruman saham kohilal yang berjumlah hampir RM4,000.00. Sudah hampir 4 kali surat saya utuskan, namun tiada jawapan dari Kohilal.

Besarlah harapan saya agar Kohilal dapat memulangkan kembali wang saham yang saya laburkan itu dipulangkan segera. Saya amat memerlukan wang tersebut bagi urusan perbelanjaan persekolahan anak-anak saya.

Sekian, semoga mendapat perhatian dan tindakan yang sewajarnya dari pihak tuan”

Sudah empat kali Nooramaludin tulis surat minta balik duit dia, habuk pun tak dapat.


Sila perhatikan bahawa Nooramaludin tidak minta bayaran dividen atau bonus. Beliau minta dipulangkan pelaburan asalnya saja RM4000 untuk bayar perbelanjaan sekolah.



Dan ini pula jawapan PAS? Sila baca berita ini daripada Malaysiakini:

“Bekas pengarah: Pelaburan Kohilal rugi kerana ‘tidak bernasib baik’


Seorang bekas pengarah Koperasi Al-Hilal (Kohilal) berkata, kegagalan pelaburan koperasi itu – yang dianggotai oleh ahli PAS – pada tahun 1990-an sehingga kerugian RM45 juta, bukanlah kerana kelemahan pihak pengurusannya, tetapi kerana ‘tidak bernasib baik”.”



Jadi Nooramaludin, fahamilah bahawa dalam skim perniagaan PAS dan Kohilal, saudara perlu tentukan “nasib baik” dulu. Kepintaran memahami bisness semua tidak perlu. Kecekapan menerokai pasaran semua tidak perlu juga. Kebolehan pengurusan perniagaan semua tidak perlu.

Dalam skim perniagaan PAS dan Kohilal, anda hanya memerlukan “nasib baik”. Kalau ada “good luck” atau “nasib baik” maka boleh berjaya. Jelas sekali bukan saja Kohilal tetapi saudara Nooramaludin pun “tidak bernasib baik”. Sorry lah brader.

Satu lagi tempat untuk menceburi bisnes secara “nasib baik” ialah di Casino Genting Highlands. Sunnah di Casino Genting Highlands serupa saja dengan sunnah di Kohilal. Kita cuba “nasib baik” atau “good luck” saja. Kalau ada “nasib baik” boleh jadi kaya.

Kalau “tidak nasib baik”, sorry lah. Modal semua hilang.



32. Jadi saudara, inilah jawapan yang diberi oleh Pengurusan Kohilal untuk menutup penipuan mereka menelan duit ahli PAS sebanyak RM45 juta.



33. Mereka berani dan sanggup memberi jawapan seperti ini kerana secara lazimnya ahli PAS dan Kohilal adalah orang kampong yang dhaif dan kurang berpelajaran, seperti saudara Nooramaludin, peneroka Felda di Bandar Jengka.



34. Majoriti ahli PAS memang orang kampong yang tidak berpelajaran tinggi yang mudah ditipu dengan bacaan doa, ayat-ayat bahasa Arab, janji “undi syurga” dan sebagainya. Di sini saya salahkan ahli Pas juga. Bila kita bodoh, orang lain akan perbodohkan kita lagi.





Saudara-saudari ahli PAS, amat jelas sekali Pas telah menipu ahli Kohilal dengan janji kosong dan palsu.



35. Pada 1997, Pas telah menjanjikan mereka, ‘di bawah skim ini, setiap pelabur yang melabur di bawah KOHILAL dijanjikan dengan bayaran dividen sehingga 10% setiap bulan dibayar pada setiap 3 bulan sekali. Selain itu, Badan Perhubungan PAS Negeri juga dipertanggungjawabkan mencari pelabur baru dan akan mendapatkan dividen yang sama’.



37. Untung 10% setiap bulan? Ini adalah perkara yang amat mustahil sekali. Maksudnya 120% setahun. Pada 1997, tabung Amanah Saham Nasional ia itu antara tabung pelaburan yang paling berhasil sekali hanya membayar dividen sekitar 8% SETAHUN sahaja ataupun 0.67% SEBULAN.



Tapi Kohilal telah janjikan ahlinya pulangan 10% SEBULAN!! Ia itu 120% SETAHUN !!

Anonymous said...

41. Bayangkanlah : kalau lah Amanah Saham Nasional yang jauh lebih pandai berniaga daripada Kohilal, janjikan dividen 10% sebulan, boleh ke kita percaya mereka? Sudah tentu tak boleh. Habis macam mana pula kita nak percaya PAS, yang tak tahu niaga apa pun, boleh bayar dividen 10% SATU BULAN?



42. Ianya memang benar sebahagian ahli Kohilal telah mendapat pulangan lumayan pada tahap awal. Bagaimanakah Kohilal boleh melakukannya? Jawapannya terletak di sini :

“Selain itu, Badan Perhubungan PAS Negeri juga dipertanggungjawabkan mencari pelabur baru dan akan mendapatkan dividen yang sama”.

43. Maksudnya untuk memperdayakan ahli, Kohilal ambil sumbangan dana daripada ahli baru dan membayarnya sebagai dividen kepada ahli lama. Serupa dengan skim cepat kaya Pak Man Telo di Perak pada satu ketika dulu. Inilah skim cepat kaya yang akhirnya bungkus juga.


44. Tuan-tuan sekalian, pendek kata, selama 13 tahun, ia itu sejak 1997 PAS dan Kohilal telah membohongi dan menipu ahli Kohilal ia itu saudara seperjuangan dan saudara se Islam mereka sendiri.



45. Yang menjadi kaya adalah ustaz-ustaz dan pemimpin PAS yang sedia faham bahawa selagi PAS janjikan syurga dan pahala maka ahli PAS, yang kebanyakkannya orang kampong dan golongan yang tidak terpelajar, akan terus memberi sokongan kewangan kepada Kohilal menerusi yuran dan pelaburan mereka.

Anonymous said...

KOH KOH KOH HILALLLLL

Baca lebih di..... http://mulut-hebiaq.blogspot.my/2012/07/perihal-kohilal-yang-pernah-dilacurkan.html

Anonymous said...

AHLI PAS KELUar PARTI

Pendekatan politik matang Datuk Seri Abdul Hadi Awang dengan Umno mengundang reaksi tidak puashati dikalangan ahli Pas yang akan bertindak keluar parti. Sudah tersebar sekeping foto menunjukkan sebuah batu tanda Pas berlambangkan logo parti sudah ditukar kepada logo Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu). Kejadian itu berlaku di Dewan Undangan Negeri (Dun) Pengkalan Pasir di bawah Parlimen Pasir Mas Kelantan. Foto yang menjadi viral itu disahkan Ketua Penerangan Bersatu Datuk Kamaruddin Md Nor kepada Malaysia Dateline. " Ya foto itu di Dun Pengkalan Pasir. Protes ahli-ahli Pas terhadap pendekatan 'politik matang. "Yang menariknya ialah mereka pilih PPBM tidak Amanah," ujarnya melalui whatapps. Kamaruddin yang juga Pengerusi Bersatu Negeri Kelantan juga tidak menafikan akan ada lagi protes di kalangan ahli Pas di negeri itu terhadap tindakan Presiden Pas berbaik-baik dengan Umno yang dahulu pernah menjadi musuh ketat parti itu, katanya lagi," ura-ura itu ada kedengaran," ujarnya yang mengatakan kejadian menukar logo batu tanda itu berlaku minggu lalu dan dilakukan bekas ahli Pas. Pada 4 Mei lalu Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang hadir dalam program tukun tiruan di perairan laut Pulau Kapas, Marang bersama Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek. Abdul Hadi dalam kenyataannya dipetik berkata Kerjasama hari ini (Pas dan Umno) adalah politik matang, politik yang tidak berkelahi, politik kepentingan bersama. Politik boleh berbeza pendapat tapi untuk apa sahaja isu kepentingan rakyat. Manakala Penasihat Amanah Kelantan Datuk Husam Musa pula dipetik berkata,kemunculan Abdul Hadi dalam majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) antara Jabatan Perikanan dan Petronas itu dilihat sebagai pendekatan untuk menguji persepsi politik pengundi Melayu. Ini kerana semua adalah percubaan untuk mukadimah hubungan politik antara Pas dan Umno. Mereka mahu melihat minda siasah orang Melayu sama ada kerjasama itu diterima atau tidak. Pada asasnya, kerjasama politik atas apa nama sekalipun sama ada atas nama Melayu, Islam dan demi kepentingan negara itu tidak menjadi satu kesalahan. Namun ujar Husam, kerjasama politik itu tidak lebih hanya menambahkan kerosakan sedia ada akibat kepimpinan negara pada masa ini yang korup sekaligus bercanggah dengan prinsip Islam, kenegaraan dan demokrasi. Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap

Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap

Anonymous said...

Panas:

lagi ramai Ahli PAS Hulu Langat keluar & Sertai Parti Amanah Negara( Amanah)

lAYAN DI... https://youtu.be/zaM3FTdH3mI

Anonymous said...

Mmg jenis syaitan bertopengkan lebai. Dlm hati penuh hawa nafsu serakah cintakan dunia sebab tu lebai pas sanggup curi duit tabung anak yatim memali, curi duit guru agama, curi balak, saham kohilal pun lesap, baham dedak dan serba serbi daki dunia lebai pas sanggup baham. Semua tu lakonan semata2 kononnya alim tapi tewas dgn bisikan syaitan.

Anonymous said...

Ya, sekarang ni pas diwakili kumpulan syiah dan taliban. Sedih betul, imej islam yg bersih dan amanah yg dibina selama 30thn oleh pemimpin lama seperti arwah ust fadhil noor dan arwah tok guru nik aziz musnah hancur berderai ditangan hadi awang dan pemakan dedak.

Anonymous said...

Pas melacurkan agana unruk dunia

Anonymous said...

Bukan soal dah ganti atau belum tapi soal integrity. Pas tak ada integrity dan akan terus diingati sebagai pencuri duit gaji cikgu. Ke nerakalah kamu wahai pencuri dan pelacur agama

An Anonymous said...

Setelah disiasat, setakat ini tiada pula laporan polis yg dibuat oleh “mangsa” mengenai salahlaku pihak yg dikatakan terbabit.. adatlah berniaga adakala untung adakala rugi.. bg org yg kurang beradab, bila untung shj disanjung, bila rugi dikeji.. adat ragam dunia di luar pas lah tu..

Bagaimanapun, setelah disiasat lebih mendalam lagi? Didapati, ramai yg dikatakan tak reti berniaga tu adalah terdiri daripada bekas ajk2 pusat pas itu sendiri iaitu sebelum ajk2 baru dilantik pd muktamar 2015.. jadi memang patutlah dilantik ajk2 yg baru yg BERSIH dari segala salahlaku bagi menjaga nama baik parti dan dalam masa yg sama bagi mengelakkan fitnah dari terus berleluasa.. di mana ejen fitnah itu pernah berada di dalam parti pas itu sendiri!

An Anonymous said...

Ada lagi berita ahli pas nak keluar pas ke?
Ni nak bagitahu sejak awal tahun 2016, setiap bulan ribuan ahli baru pas diluluskan oleh pas pusat.. fenomena ini berlaku sejak selepas muktamar pas 2015 lagi.. nak lagi?

An Anonymous said...

Ada lagi berita ahli pas nak keluar pas ke?
Ni nak bagitahu sejak awal tahun 2016, setiap bulan ribuan ahli baru pas diluluskan oleh pas pusat.. fenomena ini berlaku sejak selepas muktamar pas 2015 lagi.. nak lagi?

An Anonymous said...

Setelah disiasat, setakat ini tiada pula laporan polis yg dibuat oleh “mangsa” mengenai salahlaku pihak yg dikatakan terbabit.. adatlah berniaga adakala untung adakala rugi.. bg org yg kurang beradab, bila untung shj disanjung, bila rugi dikeji.. adat ragam dunia di luar pas lah tu..

Bagaimanapun, setelah disiasat lebih mendalam lagi? Didapati, ramai yg dikatakan tak reti berniaga tu adalah terdiri daripada bekas ajk2 pusat pas itu sendiri iaitu sebelum ajk2 baru dilantik pd muktamar 2015.. jadi memang patutlah dilantik ajk2 yg baru yg BERSIH dari segala salahlaku bagi menjaga nama baik parti dan dalam masa yg sama bagi mengelakkan fitnah dari terus berleluasa.. di mana ejen fitnah itu pernah berada di dalam parti pas itu sendiri!

An Anonymous said...

Setelah disiasat, setakat ini tiada pula laporan polis yg dibuat oleh “mangsa” mengenai salahlaku pihak yg dikatakan terbabit.. adatlah berniaga adakala untung adakala rugi.. bg org yg kurang beradab, bila untung shj disanjung, bila rugi dikeji.. adat ragam dunia di luar pas lah tu..

Bagaimanapun, setelah disiasat lebih mendalam lagi? Didapati, ramai yg dikatakan tak reti berniaga tu adalah terdiri daripada bekas ajk2 pusat pas itu sendiri iaitu sebelum ajk2 baru dilantik pd muktamar 2015.. jadi memang patutlah dilantik ajk2 yg baru yg BERSIH dari segala salahlaku bagi menjaga nama baik parti dan dalam masa yg sama bagi mengelakkan fitnah dari terus berleluasa.. di mana ejen fitnah itu pernah berada di dalam parti pas itu sendiri!

An Anonymous said...

Setelah disiasat, setakat ini tiada pula laporan polis yg dibuat oleh “mangsa” mengenai salahlaku pihak yg dikatakan terbabit.. adatlah berniaga adakala untung adakala rugi.. bg org yg kurang beradab, bila untung shj disanjung, bila rugi dikeji.. adat ragam dunia di luar pas lah tu..

Bagaimanapun, setelah disiasat lebih mendalam lagi? Didapati, ramai yg dikatakan tak reti berniaga tu adalah terdiri daripada bekas ajk2 pusat pas itu sendiri iaitu sebelum ajk2 baru dilantik pd muktamar 2015.. jadi memang patutlah dilantik ajk2 yg baru yg BERSIH dari segala salahlaku bagi menjaga nama baik parti dan dalam masa yg sama bagi mengelakkan fitnah dari terus berleluasa.. di mana ejen fitnah itu pernah berada di dalam parti pas itu sendiri!

An Anonymous said...

Setelah disiasat, setakat ini tiada pula laporan polis yg dibuat oleh “mangsa” mengenai salahlaku pihak yg dikatakan terbabit.. adatlah berniaga adakala untung adakala rugi.. bg org yg kurang beradab, bila untung shj disanjung, bila rugi dikeji.. adat ragam dunia di luar pas lah tu..

Bagaimanapun, setelah disiasat lebih mendalam lagi? Didapati, ramai yg dikatakan tak reti berniaga tu adalah terdiri daripada bekas ajk2 pusat pas itu sendiri iaitu sebelum ajk2 baru dilantik pd muktamar 2015.. jadi memang patutlah dilantik ajk2 yg baru yg BERSIH dari segala salahlaku bagi menjaga nama baik parti dan dalam masa yg sama bagi mengelakkan fitnah dari terus berleluasa.. di mana ejen fitnah itu pernah berada di dalam parti pas itu sendiri!

An Anonymous said...

Setelah disiasat, setakat ini tiada pula laporan polis yg dibuat oleh “mangsa” mengenai salahlaku pihak yg dikatakan terbabit.. adatlah berniaga adakala untung adakala rugi.. bg org yg kurang beradab, bila untung shj disanjung, bila rugi dikeji.. adat ragam dunia di luar pas lah tu..

Bagaimanapun, setelah disiasat lebih mendalam lagi? Didapati, ramai yg dikatakan tak reti berniaga tu adalah terdiri daripada bekas ajk2 pusat pas itu sendiri iaitu sebelum ajk2 baru dilantik pd muktamar 2015.. jadi memang patutlah dilantik ajk2 yg baru yg BERSIH dari segala salahlaku bagi menjaga nama baik parti dan dalam masa yg sama bagi mengelakkan fitnah dari terus berleluasa.. di mana ejen fitnah itu pernah berada di dalam parti pas itu sendiri!

An Anonymous said...

Setelah disiasat, setakat ini tiada pula laporan polis yg dibuat oleh “mangsa” mengenai salahlaku pihak yg dikatakan terbabit.. adatlah berniaga adakala untung adakala rugi.. bg org yg kurang beradab, bila untung shj disanjung, bila rugi dikeji.. adat ragam dunia di luar pas lah tu..

Bagaimanapun, setelah disiasat lebih mendalam lagi? Didapati, ramai yg dikatakan tak reti berniaga tu adalah terdiri daripada bekas ajk2 pusat pas itu sendiri iaitu sebelum ajk2 baru dilantik pd muktamar 2015.. jadi memang patutlah dilantik ajk2 yg baru yg BERSIH dari segala salahlaku bagi menjaga nama baik parti dan dalam masa yg sama bagi mengelakkan fitnah dari terus berleluasa.. di mana ejen fitnah itu pernah berada di dalam parti pas itu sendiri!

An Anonymous said...

Setelah disiasat, setakat ini tiada pula laporan polis yg dibuat oleh “mangsa” mengenai salahlaku pihak yg dikatakan terbabit.. adatlah berniaga adakala untung adakala rugi.. bg org yg kurang beradab, bila untung shj disanjung, bila rugi dikeji.. adat ragam dunia di luar pas lah tu..

Bagaimanapun, setelah disiasat lebih mendalam lagi? Didapati, ramai yg dikatakan tak reti berniaga tu adalah terdiri daripada bekas ajk2 pusat pas itu sendiri iaitu sebelum ajk2 baru dilantik pd muktamar 2015.. jadi memang patutlah dilantik ajk2 yg baru yg BERSIH dari segala salahlaku bagi menjaga nama baik parti dan dalam masa yg sama bagi mengelakkan fitnah dari terus berleluasa.. di mana ejen fitnah itu pernah berada di dalam parti pas itu sendiri!

An Anonymous said...

Setelah disiasat, setakat ini tiada pula laporan polis yg dibuat oleh “mangsa” mengenai salahlaku pihak yg dikatakan terbabit.. adatlah berniaga adakala untung adakala rugi.. bg org yg kurang beradab, bila untung shj disanjung, bila rugi dikeji.. adat ragam dunia di luar pas lah tu..

Bagaimanapun, setelah disiasat lebih mendalam lagi? Didapati, ramai yg dikatakan tak reti berniaga tu adalah terdiri daripada bekas ajk2 pusat pas itu sendiri iaitu sebelum ajk2 baru dilantik pd muktamar 2015.. jadi memang patutlah dilantik ajk2 yg baru yg BERSIH dari segala salahlaku bagi menjaga nama baik parti dan dalam masa yg sama bagi mengelakkan fitnah dari terus berleluasa.. di mana ejen fitnah itu pernah berada di dalam parti pas itu sendiri!

An Anonymous said...

Setelah disiasat, setakat ini tiada pula laporan polis yg dibuat oleh “mangsa” mengenai salahlaku pihak yg dikatakan terbabit.. adatlah berniaga adakala untung adakala rugi.. bg org yg kurang beradab, bila untung shj disanjung, bila rugi dikeji.. adat ragam dunia di luar pas lah tu..

Bagaimanapun, setelah disiasat lebih mendalam lagi? Didapati, ramai yg dikatakan tak reti berniaga tu adalah terdiri daripada bekas ajk2 pusat pas itu sendiri iaitu sebelum ajk2 baru dilantik pd muktamar 2015.. jadi memang patutlah dilantik ajk2 yg baru yg BERSIH dari segala salahlaku bagi menjaga nama baik parti dan dalam masa yg sama bagi mengelakkan fitnah dari terus berleluasa.. di mana ejen fitnah itu pernah berada di dalam parti pas itu sendiri!

An Anonymous said...

Ni aku dah jawab berkali2.. cukuplah tu..

An Anonymous said...

Sama je aku tgk.. dulu dan sekarang masih menentang pesta arak.. tak tahulah pulak jika ada lebai parti baru yg dulu menentang tapi sekarang sokong pesta arak.. ntahlaa..

An Anonymous said...

Utusan utusan utusan.. sejak bila pulak sumber utusan malaysia jadi sunber sahih pan ni?

An Anonymous said...

Tu lah hang tak paham bila dok dalam parti baruar.. pas akan bg pelbagai syarat yg munasabah dan jika dipenuhi baru pas join.. tak kira lah sapa pun bn ke ph.. sbg cth kalau dap kata depa nak kekalkan pesta arak secara terbuka maka pas tak akan join ph lah.. ni contoh..

An Anonymous said...

Ni apa cer? Utk non muslim nak minum arak ok jer.. tapi JANGAN utk DIPESTAKAN!

An Anonymous said...

Ni apa cer? Utk non muslim nak minum arak ok jer.. tapi JANGAN utk DIPESTAKAN!

An Anonymous said...

Bagaimana dgn pencuri kerusi pas dan pelacur china doll? Ke syurga ke?

An Anonymous said...

Ni apa cer? Utk non muslim nak minum arak ok jer.. tapi JANGAN utk DIPESTAKAN!

An Anonymous said...

China doll kan pelacur juga?

An Anonymous said...

Aikk utusan ah jadi sumber berita sahih pan? Sejak bila tu?

An Anonymous said...

Ada ke tugu tu macam tugu negara? Ada patung bagai.. nak fitnah pun jgnlah ingat org kampung masih tak ada internet.. keh keh

An Anonymous said...

Ni dah lama settled.. alhamdulilah

Anonymous said...

Penyertaan kira-kira 75% Melayu dalam perhimpunan Selamatkan Malaysia, Hapuskan Kleptokrat malam ini membayangkan kejayaan Bersatu (PPBM) dan AMANAH menarik sokongan.
Pensyarah Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Dr Mazlan Ali dalam ulasannya berkata, peserta Melayu yang ramai dan majoriti (75%) dan ini memberi mesej kurang baik kepada BN dan PAS.
“Kehadiran ramai peserta Melayu menggambarkan Bersatu kini suatu ancaman kepada BN,” katanya.
“Segmen pengundi Melayu adalah merupakan pengundi kritikal bagi pembangkang sejak dua PRU mutakhir,” kata beliau dalam ulasan itu.
Beliau percaya Bersatu dan AMANAH menjadi menyumbang dan faktor kepada kehadiran ramai peserta Melayu.
“Ini jelas sekiranya PPBM dapat mengalihkan sekurang-kurangnya 15% undi teras Umno dalam PRU 12 kepada PH, maka BN bermasalah besar,” katanya.
Bagaimanapun, beliau berkata, kehadiran yang dijangka 100,000 tidak mencapai sasaran.
“Faktor permulaan cuti sekolah mungkin mempengaruhi kehadiran,” katanya.
Katanya, pengundi Cina walaupun kurang dalam perhimpunan ini, tetapi dipercayai masyarakat Cina sudah membuat pilihan siapakah yang mereka akan undi dalam PRU 14 nanti.

An Anonymous said...

Ingat org pan pun menetang pesta arak rupa2nya..

Anonymous said...

cam muka babi

An Anonymous said...

DBKL dah batal baru nak sokong.. bodoh jenis apa parti macam ni..

An Anonymous said...

Dah batal baru nak sokong? Ngok..

An Anonymous said...

Sama je dulu dan sekarang tak sokong pesta arak.. tak tahulah kalau ada lebai pan yg dulu tentang sekarang sokong..

An Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Ingatkan kat kelantan tak ada jual arak rupanya ada jugak mcm kat Penang. Ingatkan cina kelantan tak buncit perut minum arak rupanya macam cina penang jugak. Camner pemerintah Islam pas boleh benarkan arak dijual di serambi mekah?

Kalau kat mekah pemimpin dia tak benarkan jual arak sbb pemimpin dia Wahhabi.

Anonymous said...

Tak ada integrity. Sampai kiamat peristiwa ini akan sentiasa diingati.

Bila nak bayar balik???
Dividen jangan lupa bayar sekali yer termasuk zakat dia sekali.

Ambik duit orang tanpa kebenaran masuk neraka. Tak mintak maaf lagi la masuk neraka

Anonymous said...

Buat tugu ni amalan agama apa? Ada nas ke atau hadis yang suruh buat tugu ker? Spa bezanya tugu balak ni dgn tugu negara?

Rasulullah ada buat tugu ker?
Syirik tu

An Anonymous said...

Setuju

Anonymous said...

Org pas tak sembah tugu tapi agung2kan tugu. Apalahhhh.. Baik pecahkan je takut rosakkan akidah umat

Anonymous said...

Sejak pas berbaik dgn umno.

An Anonymous said...

Hancur berderai sejak awal lagi.. cuma hanya pd tahun 2015 pas berjaya kembalikan pas di landasan yg betul spt zaman TGFN, TGNA, TGHD, TGHT. buktinya?
Lihatlah Fastaqim 1.0, Himpunan RUU 355 dan Fastaqim 2.0.. syukur alhamdulillah..

Anonymous said...

Bukan setakat arak, rupanya pelacuran pun ada di kelantan. Mcm Penang jugak rupanya walaupun ditadbir oleh lebai yg mengaku islam

An Anonymous said...

Takkan points macam ni je ko rasa boleh jatuhkan TGHH.. keh keh.. bebal..

An Anonymous said...

Takkan points macam ni je ko rasa boleh jatuhkan TGHH.. keh keh.. bebal..

Anonymous said...

Sibuk berpolitik dan sapu balak sampai pelacur depan mata pun tak nampak

An Anonymous said...

Takkan points macam ni je ko rasa boleh jatuhkan TGHH.. keh keh.. bebal..

An Anonymous said...

Takkan points macam ni je ko rasa boleh jatuhkan TGHH.. keh keh.. bebal..

An Anonymous said...

Takkan points macam ni je ko rasa boleh jatuhkan TGHH.. keh keh.. bebal..

An Anonymous said...

Takkan points macam ni je ko rasa boleh jatuhkan TGHH.. keh keh.. bebal..

Anonymous said...

Agak2 kat kelantan tu pelacur melayu ke cina doll? Cuba tanya agama dia.

An Anonymous said...

Takkan points macam ni je ko rasa boleh jatuhkan TGHH.. keh keh.. bebal..

Anonymous said...

Amboiiii kat kelantan non muslim minum arak ok jerr...
Pemimpin islam bagi kebenaran jual arak pulak... Taubat la bro.

Anonymous said...

Apa hukum curi duit cikgu yik? Masuk syurga? Sapa arahkan ambik duit potongan gaji cikgu yik tu? Masuk syurga?

Bila nak bayar semua balik beserta keuntungan dan zakat dia sekali? Dah mintak ampun sorang2 kat cikgu yik yg tetlibat tu?

Anonymous said...

Amboiiiii.. Kat kelantan non Muslim bole minum arak. Siapa pemimpin pas yg bagi kebenaran minum dan jual arak tu yer? Yg buat yg jual yg bagi jual yg minum yg pesta semua terlibat. Taubatlah bro.

Lepas mabuk minum arak boleh sembah tugu balak kotttt

Anonymous said...

Yg buat yg beli yg angkut yg jual yg beri kebenaran jual yg minum sembunyi2 yg minum berpesta SEMUA DAPAT SAHAM ARAK IAITU SALAH SATU DOSA BESAR.

Jom hapuskan arak 100%.
Jangan main sembunyi2....

Anonymous said...

PAS BERI KEBENARAN JUAL ARAK DI KELANTAN. STOP.

An Anonymous said...

Takkan points macam ni je ko rasa boleh jatuhkan TGHH.. keh keh.. bebal..

An Anonymous said...

Takkan points macam ni je ko rasa boleh jatuhkan TGHH.. keh keh.. bebal..

An Anonymous said...

Takkan points macam ni je ko rasa boleh jatuhkan TGHH.. keh keh.. bebal..

An Anonymous said...

Takkan points macam ni je ko rasa boleh jatuhkan TGHH.. keh keh.. bebal..

Anonymous said...

Pas beri kebenaran jual arak di kelantan. Tugu balak tu mcm berhala tak ada kepala

Anonymous said...

Sejak pas berbaik2 dgn umno.

Anonymous said...

Pas cakap menentang arak tapi kenapa beri kebenaran jual arak. Tu mcm galakkan non Muslim minum arak je tu. Kalau pas nak tentang arak kenalah hapuskan seratus peratus.

Cam Penang jugak rupanya benarkan jual arak sbb kat penang pun non Muslim je boleh jual arak. Apalah punya pusing2 wanrosli ni.

Anonymous said...

Buang je perkataan MEKAH kat SERAMBI tu sbb beri kebenaran jual beer. KELANTAN SERAMBI je pun dah ok. JANGAN KOTORKAN NAMA TEMPAT RASULULLAH LAHIR DENGAN BEER.

Anonymous said...

AMANAT SESAT JADI PUNCA. CAMNER NAK TANGGUNG DOSA ORG YG SEMBAHYANG DUA IMAM TU?

Anonymous said...

HABIS TU DUIT 40 JUTA LEBIH TU TERBANG MCM TU JE LA YER... JANJI KATA 10% SEBULAN KAN.. BERJANJI MCM TAIK ADALAH CIRI ORANG MUNAFIK BRO.

DAH MINTAK MAAF KAT PELABUR YG TERTIPU TU? NERAKA TU

Anonymous said...

Madey buat ASN klu masuk dapat untung. Pas buat kohilal masuk duit lebur. Cam pak man telo.


Banyak orang kata pas tak boleh tengok cash. Ada je cara nak cilok.

Anonymous said...

Inilah sifat orang pas. Tak mengaku lesapkan duit saham 40 juta lebih. Tak ada usaha nak ganti. Dah lingkupkan duit kita, kita pula dituduh buat fitnah.

Bila nak bayar balik saham kami? Saham felda pun tak turun sampai 0. Tak kan tak ada baki langsung? Nak bayar dlm kubor ye?

An Anonymous said...

Bab amanat ni aku dah jawab.. aku heran tuan kamu.. masa dia nak bayar dedak RM15K sebulan, dia tak check dulu ke yg korang asyik guna hujah yg sama nak lawan pas walaupun aku dah jawab bukan sekali tapi berkali2.. aku kalau report mahu korang tak dapat lagi dedak ni.. tapi takpe nasib baik dedak tu duit cina dap!.. kalau korang nak sapu pun aku tak kesah..

Anonymous said...

Lain kali tak payah niaga tak payah buat saham la. Aniaya orang je buat gitu. Duit nak gi haji simpan skit2 pun lesap kena kerjakan lebai2 mabuk cash ni.


Lain kali kalau pas nak duit masuk tanding pru, mintak sedekah aje la. Jangan susahkan orang miskin yg baru belajar nak melabur. Jangan pandai janji je mcm munafik.

Anonymous said...

Orang niaga pas pun nak niaga. Orang untung pas jugak yang menipu kita. Janji masa nak ajak melabur bukan main manis, ekonomi islamlah, untung 120% setahunlah, boleh gi hajilah, dpt syurgalah...
Rupa2nya janji munafik.

Skang niaga gas karbon dioksid pulak dgn sykt kapur duit...

Anonymous said...

Saya setuju dgn wanrosli. Yang dah hangus tu biarlah hangus. Jangan diingat, biar kat akhirat nanti kita akan bayor balik.

Ni nak cerita ni. Kita parti lebai berjanggut ada skim baru. Untung 5 juta. Skim kita jual gas karbon dioksida. Jamin syurga duit boleh bawak gi haji. Duit untung cepat naik. Syarikat terlibat sudah dikenali ramai dalam pengurusan saham dot net. Mari2 semua ahli parti wajib melabur. Jangan lupa simpan nombor tiket dia untuk syurga. Sokonglah pas

Anonymous said...

Cara ko menjawab persoalan kohilal mcm budak2 wanrosli, maka dgn ini aku tubuhkan satu koperasi baru menggantikan kohilal. Namanya KOSIALWAN.

Anonymous said...

Tak apa wanrosli... Kalu tak boleh bayar balik skang, boleh bayar time kat kubor nanti. Tambang kapal terbang hadi tu boleh bayar balik kat depan sirotol mustaqim.

Tang polis tak ambil tindakan tu, nanti boleh tanya ditil kat malaikat mungkar nangkir kat dalam kubor. Cumanya saya nak balik duit pelaburan saya yg dijanjikan 10% sebulan beserta keuntungannya.

An Anonymous said...

Ha..
Ha..
Ha..

75% = 6,000 (1 X ganda)
Fastaqim 1.0 = 60,000 (10 X ganda)
Fastaqim 2.0 = 240,000 (40 X ganda)
RUU 355 = 360,000. (60 X ganda)

Jadi, sebagai pensyarah yg sepatutnya “bijak bestari”, tang mana yg dikatakan mesej kurang baik kpd PAS tu? Keh keh.

Anonymous said...

Dah ganti ajk yg bersih tapi kenapa duit saham kami tak dapat lagi? Nak bayar depan titian sirotol mustaqim ker?
Fitnah apa bendanya? Masa kita melabur tu ko belum lahir pun.

Pasal polis kata tiada kesalahan lingkupkan duit tu, bayar depan pintu neraka sebelun derang masuk neraka pun boleh la.

An Anonymous said...

Aku dah jawab semua2 tu lah.. jgn buat malu org2 pan di mata cina DAP lagi.. bimbang nanti org2 cina pun tak mahu turun dah himpunan klepetokrasi.

Aku tahu org cina kini memang sudah mula nampak kepentingannya rakyat malaysia bersatu. Jadi, setelah menyaksikan dgn mata kepala mereka sendiri akan kejayaan fastaqim 2.0, aku yakin org cina sudah mula memikirkan betapa pentingnya rakyat malaysia pelbagai kaum bersatu di bawah payung PAS!!; bukan BN dan bukan PH..

Ayuh rakyat malaysia! Kita bersatu demi mengelakkan diklepet lagi oleh BN dan PH lagi dan lagi..

Anonymous said...

Time nak mintak duit cakap bukan Main manis, syurgalah, jihadlah, ekonomi islamlah.... Bila dah dapat duit kita pulak dikatanya buat fitnah. Nampak sangat ada ciri munafik tipu pelabur

An Anonymous said...

Sape? LGE?

Anonymous said...

Fitnah? Duit saham pelabur tu lingkup tu fitnah ke? Mcm ni nak uruskan kewangan negara? Ni sifat yg islam yg Rasulullah amalkan ke?

Ko kata dah ganti ajk yg BERSIH. Jadi mana duit saham kami? Nak bayar dalam kubor besok ye?

Anonymous said...

Polis siasat boleh lepas. Malaikat tanya kat kubor besok boleh lepas tak?

Pas ni niaga mana ada untung. Klu mintak sedekah dlm tin milo boleh la. Lagi mau jual gas ker???

Anonymous said...

Sabarrr.....akan menyusul.

Anonymous said...

Sabarrrr.... Berita akan menyusul.

Anonymous said...

Mana PH ada kelepet. Yg kelepet orang tu parti lobai semalaysia. Kelepet duit cikgu yik. Kelepet duit saham. Kelepet balak. Kelepet tanah cina harbi. Klepet tabung balu dan anak yatim mangsa..... Parti kelepet mana boleh nampak cash. Orang punya cash pun dia buat mcm nenek dia punya. Fitnah ke tu?

Anonymous said...

Mcm muka khinzir je

Anonymous said...

Tukar nama saham KOSIAL lagi bagus.

An Anonymous said...

Sape? LKS?

Anonymous said...

Kenapa wan rosli ni jadi jurucakap kohilal pulak? Mamat ni sapa? Pelabur jugak ke? Atau pemakan dedak nak cuba tutup kesalahan lebai syaitan!? Atau wan rosli ni mmg syaitan belaan pas? Ntah laa.

Anonymous said...

Terbaru drp MCA: UMNO dan PAS kini saling menggoda. Walauns je yg tak nmpk. Hadi siap dah bahagi 2 semenanjung ni. 5 negeri bg kat PAS, yg lain bg kat UMNO. Walauns mesti sangkal punya. Dulu kita wajib ttg perlembagaan kata Hadi, skrg perlembagaan yg sama sudah tidak di tentang. Walauns mana percaya benda ni.

Anonymous said...

Sokong halang arak tu sampai hari kiamat bro. Bukan setakat bila nak pru14 dan guna fb je

Anonymous said...

Pas pulak senyap sunyi pasal klepet duit cikgu yik klepet suit saham kosial kelepet tabung balu dan anak yatim mangsa klepet balak kelepet tanah cina harbi.... Setuju tak wanrosli?

Anonymous said...

Tolong jgn berkecil hati atau marah dgn wanrosli. Dia sendiri pun sedar akan kebodohannya, tapi apakan daya, dia gagal mendapat kerja dimana mana pun kerana tahap otaknya yg tak sampai tu. Pilihan akhir ialah dgn menjadi macai. Maafkanlah dia

Anonymous said...

Dbkl dah batalkan. Kejaan kelantan masih belum batalkan pemberian kebenaran non Muslim jual arak. Agaknya nak galakkan non Muslim minum arak kot. Pihak yg bagi kebenaran jual arak tu tak terima saham arak ker?

Anonymous said...

Camner kejaan pas kelantan yg mengaku Islam boleh bagi kebenaran jual arak kat non Muslim? Nak ambik saham ker? Serambi MEKAH pun ada kebenaran jual arak. Patutnya hapuskan arak kan bro...

Huiiii.... Mcm kat Penang jugak sbb Penang pun non Muslim je boleh jual beer.

Anonymous said...

Dah settled?
Kepala buto la.
Dividen kwsp dan keuntungan tabung haji sepanjang tempoh duit tu dicilok dah bagi ke?

Anonymous said...

Kalu letak bulat kat atas tugu banjir tu dah jadi berhala dah..

Aku bimbang ada yg sembah atau agungkan tugu tu plak

Anonymous said...

betapa bengapnya pendokong PH nih...apa korg ingat PAS ni mcm PAN yg jelas dah sesat lagi menyesatkan tu ker...pesta arak pun tak berani nak tentang, takut abg besar marah lalu terputusla bekalan dedak...huhuhuhu

Anonymous said...

isu kohilal yg dah settle pun diungkit kembali, dan isu tugu banjir yg tak menyerupai makhluk pun dijaja mcm berhala...menunjukkan apa? PAN@PH dah tak ada modal lg nak burukkan PAS...walaupun diserang dgn fitnah yg maha dahsyat tp PAS terus mendapat sokongan drp rakyat marhain...buktinya perhimpunan fastaqim 2.0 mendapat sokongan padu dgn kehadiran melebihi 200K tp himpunan 14okt gagal dgn jumlah kehadiran kurang drp 5K...

Anonymous said...

Aku pun risau gak dgn puak PAN@PH yg dok puja dan walak melampau kpd tokong lks/lge yg mmg terbukti kapir harbi...bimbang rosak akidah

Anonymous said...

ya kat titian sirotul mustaqim nnt jawap gak persoalan kenapa pemimpin PAN bawa lari aka curi kerusi yg menang atas tiket PAS yer...

ulul amri said...

HADI AWANG @ DAJJAL LAKNATULLAH SURUH TUN BERTAUBAT? BIAR BETUL? SETAN PAKAI SERBAN DAN JUBAH LA YANG KENA TAUBAT NASUHA. TAPI KAN JADI SYAITAN IBLIS DAJJAL, MANA NAMPAK SALAH SENDIRI? KERJA HADI DAJJAL IALAH MEMESONGKAN PAK LEBAI BODOH JANGGUT SEJEMPUT DAN SERBAN BESAR. BUKA LA SERBAN SEBAB OTAK JADI PANAS, KASI SEJUK SIKIT BARU PABDAI

Anonymous said...

Ya tolong jawap jugak kenapa lebai tak lawan pemimpin yg curi harta rakyat, bersekongkol pulak tu.

An Anonymous said...

Korang tahu tak kenapa mahfuz tak muncul masa himpunan klepetokrasi?

Sebabnya sebelum tu dia tak hadir fastaqim 2.0 dgn harapan tanpa dia jumlah org tak cecah 200K. Dia terkejut beruk bila tgk jumlah kehadiran sebenar.. masa tu barulah dia sedar bhw jika dia hadir himpunan klepetkorasi sekalipun ianya tak akan menambah jumlah kehadiran jadi 8K.. simple..

Anonymous said...

Madey dan LGE DAP tu maha pencuri harta rakyat..bukannya sikit yg di klepet beratus BILLION tau...sama cam Najib gak

An Anonymous said...

Soklan aku senang je.. ada ke patung?

pak irwan di jayapura said...

TERIMA KASIH MBAH BUDI HARTONO DULUNYA KAMI SANGAT MENDERITA 2 TAHUN YANG LALU KERJAAN HANYA CUMA TUKAN BECAK PENDAPATAN CUMA 35 RIBU PERHARI SEDANKAN SEWAH KONTRAKAN RUMAH 450 RIBU PERBULAN TAPI SETELAH KAMI DAPAT NOMOR MBAH DI INTERNET LEWAT MEMBER YANG SUDAH BERHASIL KAMI COBA2 HUBUNGI LALU MINTA BANTUAN ANGKA JITU DAN ALHAMDULILLAH ANGKA YANG DIBERIKAN MBAH BUDI HARTONO 4D PUTARAN SGP BENAR2 TERBUKTI TEMBUS SEKALI LAGI TERMA KASIH MBAH BUDI HARTONO SEKARANG KAMI SUDAH BUKA USAHA KECIL2LAN ITU SEMUA BERKAT BANTUAN ANGKA JITU MBAH BUDI HARTONO BAGI ANDA YANG INGIN SEPERTI KAMI LANSUNG HUBUNGI MBAH BUDI HARTONO DI NOMOR [~085~256~077~899~] TERIMA KASIH INI KISAH NYATA DARI SAYA TAMPA REKAYASA SUPAYA LEBIH DI MENGERTI SILAHKAN BUKA SITUS MBAH

KLIK DISINI RAMALAN DUKUN TOGEL GAIB

raybanoutlet001 said...

zzzzz2018.5.9
coach outlet online
nike air max 95 ultra
canada goose outlet
skechers outlet
ralph lauren uk
coach outlet
mlb jerseys
nike air jordan
coach outlet
true religion outlet store

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.