Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

TESTING,TESTING !!! ???

KENA KAJI DARI SUDUT PERLEMBAGAAN.

SEBELUM NI ADAKAH PERHIASAN PERAYAAN TERSEBUT DIBUAT ?
TETIBA SAHAJA DIADAKAN ?

ADA YANG FIKIR DARI BUDAYA SEBAGAI MUKADDIMAH, KEMUDIAN MELARAT KEPADA FAHAMAN BERAGAMA ?

ADA MUSLIHAT DISEBALIK JOLOK-JOLOK, JIKA SELEPAS JOLOK SEMUA OK DAN MEMBISU, MAKA AKAN TIMBULLAH KEGHAIRAHAN


Apa sebenarnya isu hiasan raya Cina di sekolah di Puchong?


News  |  Diterbitkan  |  Dikemaskini



Timbul satu lagi isu yang berisiko melaga-lagakan rakyat Malaysia, iaitu perhiasan sambutan Tahun Baru Cina di sebuah sekolah di Puchong, Selangor.

Kalangan yang mengikuti perkembangan sosiopolitik di Malaysia pasti maklum akan kenyataan daripada beberapa menteri berhubung isu itu pagi ini. 

Tetapi apakah sebenarnya yang berlaku dan kenapa ia menjadi masalah?
Berikut adalah apa yang diketahui setakat ini

Apa isunya secara ringkas?

SMK Pusat Bandar Puchong 1 dituduh bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan dengan memasang perhiasan sempena sambutan Tahun Baru Cina tak lama lagi di kawasan sekolah.

Siapa yang kata ia melanggar perlembagaan?

Aduan itu dibangkitkan peguam Mohd Khairul Azam Abdul Aziz, yang juga naib presiden parti Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (Putra), sebuah parti yang diterajui Ibrahim Ali. 

Di media sosial, dia mendakwa menerima aduan daripada ibu bapa, yang merasakan perhiasan itu satu percubaan untuk menyebarkan kepercayaan agama lain terhadap murid Islam. 

Katanya, hiasan itu melanggar Perkara 3 (1) Perlembagaan Persekutuan (berkenaan Islam sebagai agama persekutuan). 

Bagaimana rupa perhiasan tersebut?

Antaranya hiasan bunga dan tanglung di pintu, bersama tulisan "Selamat Tahun Baru Cina" dan karakter tulisan Cina yang bermaksud "musim bunga".

Apa tindakan Mohd Khairul dalam isu itu? 

Peguam itu mendakwa dia telah menulis surat kepada pengetua sekolah, Rohani Mohd Noor, yang kemudian setuju untuk menurunkan perhiasan tersebut. 

Dalam satu emel yang dimuat naik Mohd Khairul di media sosial, didakwa daripada Rohani, pengetua itu mendakwa dia tidak dirujuk terlebih dahulu tentang perhiasan tersebut. 


Adakah sekolah itu kini berdepan masalah?
 
Malaysiakini difahamkan bahawa pengetua itu telah mengadakan pertemuan dengan pegawai-pegawai dari Kementerian Pendidikan berhubung perkara tersebut. Kakitangan sekolah yang lain tidak dibenarkan bercakap kepada pihak media. 

Benarkan perhiasan itu melanggar perlembagaan?

Peruntukan yang dirujuk Mohd Khairul adalah tentang penyebaran agama lain kepada penganut Islam. Bagaiamanapun, Tahun Baru Cina bukan perayaan agama, tetapi perayaan kebudayaan.

Di Twitter, Peguam Nizam Bashir membidas tindakan Mohd Khairul yang menggesa pihak sekolah menurunkan perhiasan itu atas alasan ia bertentangan dengan perlembagaan. 

Menurutnya, “percubaan untuk mencairkan (dilute) tradisi Tahun Baru Cina melanggar hak individu terhadap kebebasan hidup dan kebebasan individu” yang dilindungi Perkara 5 Perlembagaan Persekutuan. 
 
Apa kata para pemimpin mengenainya?

Kebanyakan menteri dan timbalan menteri mengecam tindakan untuk menghalang sekolah berkenaan menaikkan perhiasan tersebut, dan mereka membangkitkan Tahun Baru Cina sebagai satu perayaan kebudayaan.

Berikut merupakan maklum balas mereka:

Teo Nie Ching (timbalan menteri pendidikan):

Tidak akan kurang sifat Melayu atau Indianya bila kaum bukan Cina meraikan sambutan Tahun Baru Cina atas semangat muhibah.

Malah pengenalan tiga (3) muka surat tulisan jawi tidak akan menjadikan murid-murid bukan Islam untuk menukar agama.

Tulisan jawi adalah khazanah bahasa kebangsaan manakala sambutan Tahun Baru Cina adalah satu perayaan budaya. Kedua-duanya berbeza namun berkongsi satu jalan cerita; warna bangsa yang berbilang.

Malaysia ini tanahair kita. Marilah kita saling menghormati dan tidak menjadikan perbezaan sebagai punca untuk bersengketa.

Saifuddin Abdullah (menteri luar):

Antara kekuatan Malaysia ialah rakyatnya yang pelbagai kaum, budaya & agama, yang hidup aman dan harmoni. Ini perlu diperkukuh atas landasan hidup bersama dalam budaya damai.

Sambutan Tahun Baru Cina bukan bab agama. Ia telah lama disambut seluruh rakyat. Tradisi ini perlu diteruskan.

Syed Saddiq Abdul Rahman (menteri belia dan sukan):

Sekolah kebangsaan milik semua bangsa dan agama. Perayaan Tahun Baru Cina diraikan bersama kerana Malaysia negara milik semua. Bila tiba perayaan tahun baru cina, pandai pula tuntut cuti. 

Ramkarpal Singh (Anggota Parlimen Bukit Gelugor):

Ancaman oleh Putra ini memang sesuatu yang tidak wajar, dan tak pernah berlaku sebelum ini. 

Mengikut logik Putra yang bercelaru, semua perhiasan Tahun Baru Cina di seluruh negara sepatutnya diturunkan kerana kononnya melanggar perlembagaan. 

Ini tak boleh difahami dan betul-betul tak logik. 

Steven Sim (timbalan menteri belia dan sukan):

Tradisi Cina terutama dalam Konfucianisme dan agama Buddha mengajar tentang 中庸 atau dalam terjemahan ringkas Bahasa Melayu, kesederhanaan (jalan pertengahan).

Budaya Melayu juga mengajak kepada kesederhanaan.

Dalam masyarakat majmuk kita, kesederhanaan amat penting untuk membolehkan Rakyat pelbagai kaum dan agama hidup bersama secara harmoni.

Hari ini, puak pelampau kaum menyebarkan ketakutan dan pemikiran tidak waras di kalangan Rakyat Malaysia.

Cukup-cukuplah. Dah sampai masanya kerajaan mengambil pendirian lebih tegas ke atas pelampau dari semua kaum. 

Kenapa kontroversi ini penting?
 
Ia timbul di tengah-tengah kontroversi pengenalan tulisan Jawi dalam subjek Bahasa Malaysia, termasuk di sekolah vernakular, yang telah menimbulkan ketegangan dalam hubungan antara kaum.

Jadi bagaimana sekarang?

Jika tidak dikendalikan dengan baik, isu ini mampu menegangkan lagi hubungan antara kaum Melayu dan Cina secara umumnya. 

Seorang anggota Dewan Perniagaan Cina Kuala Lumpur berkata
 dia akan membuat laporan polis berhubung isu itu di Serdang, manakala Adun Sungai Pelek dari DAP, Ronnie Liu turut menyuarakan hasrat untuk melakukan hal sama di Sepang pada jam 4.30 petang ini. 

9 orang berkata:

teddy lisa said...

Nama:Teddy Liza
status perkawinan: janda
jumlah pinjaman:3.6 miliar rupiah
tempat tinggal saya:. Palangkaraya
email ku:::teddyliza2020@gmail.com
kesaksian yang memotivasi saya whatsapp :;l+ 6281617538564
tujuan pinjaman saya :Investasi / hutang

Halo semuanya, sekarang dari (bahasa Indonesia [baˈha.sa in.doˈne.sja])/Malay, . Saya seorang janda dengan dua anak dan sejak Februari 2019 karena kebakaran dalam bisnis yang membanjiri bisnis saya dan saya mencoba mencari pinjaman dari bank saya, bank mengatakan dengan saya memiliki kredit buruk sehingga saya mencobanya dengan pemberi pinjaman lain di mana saya bodoh. Tetapi seperti yang Tuhan kehendaki, saya membaca kesaksian AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM di majalah bisnis, yang membantu bisnis dan individu dengan pinjaman besar. Saya mengajukan permohonan dan saya telah menerima pinjaman 3,6 miliar rupee dengan tingkat bunga sangat rendah 1% dan rencana pembayaran yang lebih baik. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberi tahu Anda bahwa ada banyak scammer di sini. Ambil permintaan peminjam untuk biaya asuransi, Peminjam tidak memiliki sertifikat bisnis, Peminjam palsu tidak peduli dengan gaji bulanan Anda yang membuat Anda memenuhi syarat untuk mendapat pinjaman, peminjam Palsu tidak memiliki alamat kantor fisik. Peminjam palsu meminta biaya pendaftaran dan biaya pajak, peminjam Palsu tidak memiliki situs web. Jika Anda mencari pinjaman, selalu minta pemberi pinjaman untuk situs webnya, karena banyak pemberi pinjaman palsu tidak memiliki alamat dan situs web. Jika Anda menginginkan pinjaman yang sah,Sukses hanya datang bagi mereka yang percaya pada diri mereka sendiri dan siap untuk menang. Saya tidak mengharapkan apa pun selain yang terbaik untuk Anda. Beralih ke tahap baru dalam hidup bisa menjadi proses yang menantang. Semoga Anda beruntung dalam semua upaya masa depan Anda, Anda akan menjadi hebat. ajukan sekarang.

Aasimaha adila ahmed kontak pusat aplikasi pinjaman
E-mail**aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
Whatsapp *********^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^+ 447723553516

tunfatimah said...

Malaysia negara berbilang agama dan bangsa. Hidup aman dan harmoni. Formulanya senang sahaja. Hak2 keistemewaan org2 Melayu dan bumiputera dijaga rapi dan jgn dipertikaikan.


Skg ada suara2 sumbang nak hak sama rata utk semua. Nak hidup aman damai , senang cari makan atau hak hak sama rata yg belum tentu menjanjikan harmoni dan keselesaan ?? 😂😂😂

pakresky said...

Assalamualaikum wr.wb,saya pak arianto pekerjaan saya sehari-harinya cuma seorang TKI pembantu di negara tentangga yaitu di malaysia yang pendapatannya tidak seberapa dan suami saya cuma kerja di kelapa sawit,buat biaya anak sekolah aja tidak cukup di kampung apalagi untuk mencukupi kebutuhan hidup keluarga sehari-harinya dan suatu malam saya buka internet dan tidak sengaja saya temukan number HP EYANG WORO MANGGOLO langsung saya telpon beliau dan menceritakan semua keluahan saya dan akhirya di kasih ANGKA GHAIB 6D benar-benar tembus dengan adanya EYANG semua hutang-hutang saya di kampung sudah lunas semua ,bahkan sekarang saya sudah buka usaha WARUNG MAKAN di malaysia!!! sekali lagi saya mengucapkan banyak terimah kasih kepada EYANG WORO MANGGOLO atas bantuan Eyang kini impian saya selama ini sudah jadi kenyataan dan berkat bantuan EYANG WORO MANGGOLO pula yang telah memberikan angka ghaib hasil ritual,beliau kepada saya yaitu 6D dan alhamdulillah telah berhasil memenangkan 5x berturut-turut tembus .
Solusi yang tepat jangan anda putus aza karna EYANG akan membantu anda semua dengan Angka ritwal/GHOIB apa bila anda butuh angka togel 2D-3D-4D-5D-6D, dijamin 100% jebol.
Apabila ada waktu silahkan/SMS EYANG WORO MANGGOLO di number 082-391-772-208 .
DAN BELIAU JUGA BISA MENBANTU ANDA TUK PUTARAN YANG ADA DI BAWA.

angka;GHOIB: singapur
angka;GHOIB: hongkong
angka;GHOIB; malaysia
angka;GHOIB; toto magnum 4d
angka"GHOIB; laos…
angka"GHOIB; macau
angka"GHOIB; sidney
angka"GHOIB: vietnam
angka"GHOIB: korea
angka"GHOIB: kudalari

sekali lagi makasih yaa KI waktu itu saya cuma bermodal uang cuma 300 ribu dan akhirnya saya menang banyak dan berkat angka gaib hasil ritual KI saya sudah buka usaha Kini kehidupan keluarga saya jauh lebih baik dari sebelumnya,bagi anda yang ingin seperti saya silahkan HUB/SMS EYANG WORO MANGGOLO di number 082-391-772-208 insya allah beliau akan menbantu anda semua.trimakasih

شركة خدمات منزلية said...

Abha Transport Company شركة نقل اثاث بابها
would like to deal with Abha Transport company feel with her reassurance on your furniture and your luggage and ensure that you transport your luggage safely and peacefully,Introduction of Hafr Al-Batin Cleaning Company: Cleanliness of the faith, and recommended us Almighty cleanliness in ... Hafr Al-Batin Cleaning Company offers service in Hafr Al-Batin and all surrounding areas, .... Transport company transfer Dawadmi شركة تنظيف بحفر الباطن
We come to the best furniture transport company with the lowest prices, which areWant the best furniture move her door Hahi شركة نقل اثاث بابها

cleaning and cleaning services of air conditioning and sewage and insect control on all household services that we doشركة تنظيف بحفر الباطن

كيمو نور00201201726286 said...


شركة عزل اسطح بجازان
شركة مكافحة حشرات بجازان
شركة نقل اثاث بجازان
شركة كشف تسريات المياه بنجران

شركة نقل اثاث بخميس مشيط

Theresia Widiyasari said...

KESAKSIAN BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN PINJAMAN SAYA DARI PERUSAHAAN PINJAMAN DAN TERPERCAYA. Saya bernama Theresia Widiyasari dan saya tinggal di Australia, saya ingin menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman agar berhati-hati karena ada penipu di mana-mana. Beberapa bulan yang lalu saya tegang secara finansial, dan karena keputusasaan saya, saya dibohongi oleh beberapa pemberi pinjaman online dengan nilai Rp75.890.000. Saya hampir kehilangan harapan sampai seorang teman saya yang merupakan seorang polisi merujuk saya ke sebuah perusahaan pinjaman yang sangat andal bernama DONNAHALL FUNDING LLC yang meminjamkan saya pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp950.000.000 dalam 24 Jam tanpa tekanan. Jika Anda membutuhkan pinjaman apa pun, cukup hubungi mereka sekarang melalui email: (donnahallfundingllc@gmail.com). Saya menggunakan media ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman karena saya melewati di tangan para pemberi pinjaman palsu.
Jika Anda memiliki pertanyaan, hubungi saya: {theresiawidiyasari@gmail.com}

Dian Pelangi said...

KABAR BAIK!!!
Nama saya Dian Pelangi dari Jakarta di Indonesia, saya seorang perancang busana dan saya ingin menggunakan media ini untuk menyarankan semua orang agar berhati-hati dalam mendapatkan pinjaman di internet, jadi banyak pemberi pinjaman di sini semuanya penipu dan mereka ada di sini Untuk menipu Anda dari uang yang Anda peroleh dengan susah payah, saya mengajukan pinjaman sekitar Rp1.000.000.000,00 dari seorang wanita di Turki dan saya kehilangan sekitar 27 juta tanpa mengambil pinjaman, saya membayar hampir 27 juta. Namun saya tidak mendapatkan pinjaman dan bisnis saya tentang macet karena hutang.
Ketika pencarian saya untuk perusahaan pinjaman swasta yang dapat diandalkan berlanjut, saya melihat iklan lain secara online dan nama perusahaan tersebut adalah WORLD LOANS COMPANY dari Nigeria. Saya kehilangan 13 juta bersama mereka dan sampai hari ini, saya tidak pernah menerima pinjaman yang saya ajukan.
Semoga Allah dipuji, seorang teman saya yang mengajukan pinjaman dan juga menerima pinjaman, memperkenalkan saya ke sebuah perusahaan yang dapat diandalkan di mana Ny. Ana Michael sang manajer cabang bekerja, dan saya mengajukan pinjaman sejumlah Rp1.000.000.000,00, dan mereka meminta kredensial saya yang saya kirimkan dan setelah mereka selesai memverifikasi rincian saya, pinjaman itu disetujui untuk saya dan saya pikir itu adalah lelucon dan mungkin itu adalah salah satu tindakan penipuan yang membuat saya kehilangan uang, tetapi saya kagum ketika saya mendapatkan pinjaman saya dalam waktu kurang dari 24 jam dengan suku bunga rendah 2% tanpa jaminan. Saya sangat senang bahwa ALLAH menggunakan teman saya yang menghubungi mereka dan memperkenalkan saya kepada mereka dan karena saya selamat dari mendapatkan bisnis saya terputus ke udara dan dilikuidasi dan hari ini bisnis saya terbang tinggi di Indonesia dan tidak ada yang akan mengatakan dia tidak tahu tentang perusahaan fashion saya.
Jadi saya menasehati semua orang yang tinggal di Indonesia dan negara lain yang membutuhkan pinjaman untuk satu tujuan atau yang lain untuk menyenangkan menghubungi Mars. Ana Michael melalui email: (anamichaelguarantytrustloans@gmail.com)
Anda masih dapat menghubungi saya jika Anda memerlukan informasi lebih lanjut melalui email: (dianpelangiindonesia@gmail.com)
Sekali lagi terima kasih semua untuk membaca kesaksian saya, dan semoga Tuhan terus memberkati kita semua dan memberi kita umur panjang dan kemakmuran dan semoga Tuhan melakukan pekerjaan baik yang sama dalam hidup Anda.

Mohammad Ismali said...

kesaksian nyata dan kabar baik !!!

Nama saya mohammad, saya baru saja menerima pinjaman saya dan telah dipindahkan ke rekening bank saya, beberapa hari yang lalu saya melamar ke Perusahaan Pinjaman Dangote melalui Lady Jane (Ladyjanealice@gmail.com), saya bertanya kepada Lady jane tentang persyaratan Dangote Loan Perusahaan dan wanita jane mengatakan kepada saya bahwa jika saya memiliki semua persyarataan bahwa pinjaman saya akan ditransfer kepada saya tanpa penundaan

Dan percayalah sekarang karena pinjaman rp11milyar saya dengan tingkat bunga 2% untuk bisnis Tambang Batubara saya baru saja disetujui dan dipindahkan ke akun saya, ini adalah mimpi yang akan datang, saya berjanji kepada Lady jane bahwa saya akan mengatakan kepada dunia apakah ini benar? dan saya akan memberitahu dunia sekarang karena ini benar

Anda tidak perlu membayar biayaa pendaftaran, biaya lisensi, mematuhi Perusahaan Pinjaman Dangote dan Anda akan mendapatkan pinjaman Anda

untuk lebih jelasnya hubungi saya via email: mahammadismali234@gmail.comdan hubungi Dangote Loan Company untuk pinjaman Anda sekarang melalui email Dangotegrouploandepartment@gmail.com

Yanti Ari said...

Nama saya Ny. Yanti Ari. Saya pemilik bisnis yang menjual kosmetik. Untuk beberapa saat, saya telah mencari pemberi pinjaman Pinjaman yang dapat saya pinjam untuk mengembangkan bisnis saya dan juga menciptakan lapangan kerja bagi orang lain. Pengalaman pertama saya dengan pemberi pinjaman internet sangat buruk dan saya kehilangan jumlah 28 juta karena saya mengajukan permohonan sebesar 600 juta untuk meningkatkan bisnis saya. Setelah pengalaman saya, saya berjanji pada diri sendiri bahwa saya tidak akan pernah meminjam dari internet karena saya ditipu.

jadi, suatu hari yang setia saya membaca artikel di blog dan setelah saya selesai membaca, saya pergi untuk memeriksa bagian komentar untuk mengetahui pendapat mereka. Saya melihat komentar oleh '' Dian Pelangi "perancang busana terkenal dan dia berbagi cerita tentang bagaimana dia meminjam pinjaman besar dari perusahaan tempat Nyonya Ana Michael bekerja.

Kemudian, saya memutuskan untuk menghubungi Dian Pelangi perancang busana terkenal dan saya menceritakan kisah saya tentang bagaimana saya kehilangan 28 juta dari pemberi pinjaman buruk padanya. Saya masih ingat dengan jelas bagaimana dia mengatakan kepada saya bahwa semua pencarian saya untuk pemberi pinjaman yang andal sudah berakhir. dia mengirimi saya nomor teleponnya dan saya memanggilnya untuk memastikan karena saya tidak ingin kehilangan uang lagi. dia berbicara kepada saya dan berkata saya harus menghubungi perincian perusahaan tempat Nyonya Ana Michael bekerja dan saya akan menerima pinjaman saya tanpa penundaan dan saya harus mencoba membagikan kabar baik saya agar orang lain selamat dari pemberi pinjaman yang buruk.

Jadi saya menghubungi Ny. Ana Michael melalui email: (ANAMICHAELGUARANTYTRUSTLOANS@GMAIL.COM)
Ini email Dian Pelangi: (DIANPELANGIINDONESIA@GMAIL.COM) yang saya hubungi.
Setelah saya menghubungi perusahaan pinjaman, saya diminta untuk menyerahkan semua yang diminta dari saya sebagai peminjam dan setelah beberapa saat, pinjaman itu disetujui untuk saya dan saya menerima pinjaman saya tanpa penundaan atau segala bentuk tekanan.
jadi, saya menambahkan informasi pribadi saya untuk siapa saja yang mencari pemberi pinjaman yang dapat dipercaya untuk menghubungi saya dan saya siap membantu Anda karena saya ingin orang lain diselamatkan dari pemberi pinjaman yang buruk.

Nama: Yanti Ari
Nomor telepon saya: +62 821-1644-0184
Nomor Whatsapp: +62 821-1644-0184
Kota: Medan
Email saya: ARIY6261@GMAIL.COM

Saya berdoa semoga Allah memberi orang-orang yang membutuhkan pinjaman untuk melihat kisah saya ini sehingga mereka dapat diselamatkan ketika saya diselamatkan. Saya selalu siap memberikan bantuan kepada siapa pun yang membutuhkannya, jadi jangan ragu untuk menghubungi saya kapan saja karena saya tidak membuat orang-orang saya jatuh ke tangan pencuri !!!

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.