Salahuddin Ayub
Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub
SHAH ALAM - Naib Presiden Pas, Salahuddin Ayub mendakwa kerajaan Barisan Nasional (BN) belum yakin dengan sokongan rakyat terhadap perikatan itu sehingga terpaksa mengharapkan pada pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) kali kedua.

Menurut Salahuddin lagi, syor agar BR1M kali kedua disediakan adalah salah satu cara untuk meraih undi ketika Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).


Beberapa pemimpin BN berpendapat bahawa pemberian BR1M kali kedua akan mengurangkan beban rakyat dan sangat diperlukan dalam keadaan semasa ekoran kenaikan kos sara hidup.


Bagaimanapun menurut Salahuddin, cara pemberian BR1M bukanlah satu kaedah yang baik untuk membantu rakyat kurangkan kos sara hidup dan bukan langkah yang bijak.


"Hal ini menunjukkan BN masih belum punyai keyakinan dengan sokongan rakyat dalam menghadapi PRU13 akan datang, dan kemungkinan itu, pengumuman tarikh pilihan raya masih ditangguhkan sehingga ke hari ini," katanya ketika dihubungi Sinar Harian Online.


Beliau turut mengatakan bahawa faktor utama kos sara hidup rakyat meningkat adalah disebabkan kenaikan harga barang dan kadar pendapatan yang semakin kecil.


"Ini bukan langkah transformasi yang bagus, yang dibuat oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Abdul Razak," tambah Naib Presiden Pas itu.

Sementara itu,  Naib Pengerusi Kebangsaan DAP, Dr Tan Seng Giaw berkata, pemberian BR1M haruslah kepada penerima yang benar-benar perlukan dan bukannya membazirkan wang rakyat kerana wang itu adalah wang rakyat yang didapati melalui kutipan cukai setiap

tahun.

Seng Giaw yang juga seorang Ahli Parlimen Kepong mendakwa, pemberian wang tunai kepada rakyat melalui BR1M adalah salah satu cara untuk meraih undi oleh Umno-BN untuk PRU tidak lama lagi.


"Kita tak pasti sama ada dengan pemberian wang tunai itu adalah benar-benar membantu rakyat dalam tempoh berpanjangan atau untuk masa terdekat ini sahaja.


"Wang itu sepatutnya perlu diberikan tanpa ada agenda lain kepada rakyat dan perlu membuat kajian terlebih dahulu untuk elakkan pembaziran melalui pemberian wang kepada individu yang salah," kata Seng Giaw lagi.
 
Dalam pada itu, Ketua Penerangan Pas Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mengalu-alukan cadangan pemberian BR1M kedua itu lebih adil dan mendahulukan penerima benar-benar layak.

Beliau yang juga Pesuruhjaya Pas Pahang berkata, pihaknya juga mahu usaha pemberian BR1M kedua itu ikhlas dan tidak dipengaruhi desakan untuk meraih undiandalam pilihan raya akan datang.

“Saya harap ia bukan satu rasuah politik’yang bertujuan untuk memancing undi rakyat atau lebih tepat lagi sekadar gula-gula menjelang pilihan raya,” katanya, semalam.

Beliau mendakwa, sebelum ini ada penerima tidak layak tetapi turut diberi bantuansekali gus menyebabkan penerima yang benar-benar memerlukan bantuan keciciran.

“Justeru, saya harap pihak kerajaan memandang serius isu ini bagi mengelakkan kejadian sama berulang,” katanya.

Ketika diminta untuk mengulas tentang usaha kerajaan memberi bantuan berterusan sejak akhir-akhir ini, Tuan Ibrahim tidak menafikan ia memberi kesan terhadap parti itu.

“Secara umumnya, ia memang memberi kesan. Pun begitu, bagi Pas yang berjiwa besar dan mempunyai fikiran terbuka, kami tidak rasa perkara itu akan menjejaskan undian rakyat.

“Pendek kata, jika rakyat mengambil umpan sekalipun, belum tentu mereka akan menelan pancing,” katanya.