Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified


Akta Keterangan (Pindaan) 2012 berkuatkuasa serta merta - Facebookers PR jaga-jaga.

Thursday, May 31, 2012

Apa akta yang merepek lagi mengarut neh? Sebenarnya akta neh takde merepek sangat tetapi bn buat ia jadi merepek. Maksudnya aku, daripada tak berapa nak merepek kepada merepek habis setelah melalui pindaan 2012. Bagaimana bn buat ia jadi merepek? Dan bagaimana repekan bn akan menyusahkan kita terutamanya penyokong2 pr di facebook, blog dan twitter? 


Meh baca kat bawah neh sat ;

Dengan media baru yang semakin popular, termasuk blog, Facebook dan Twitter, serta dalam usaha untuk menjadikan rakyat lebih bertanggungjawab terhadap aktiviti mereka di atas-talian, kini ia telah pun ditetapkan yang mana Akta Keterangan (Pindaan) 2012 bakal dikuat-kuasakan bermula esok, iaitu 1 Jun 2012.
Bagi yang tidak ketahui, melalui pindaan pada Akta Keterangan, ia menetapkan yang mana para pengguna Internet akan bertanggungjawab terhadap sebarang kandungan yang dihantar ke internet melalui rangkaian ataupun peranti mereka. Secara ringkasnya, sekiranya seseorang pengguna menghantar komen pada blog anda, halaman Facebook Page anda, tweetjack akaun Twitter anda, mahupun dengan “menumpang” talian WiFi anda, maka anda akan dipertanggungjawabkan terhadap sebarang perkara yang dikongsikan melaluinya.
Selain daripada itu, ia juga mengatakan yang mana sekiranya seseorang memulakan halaman Facebook, Twitter, blog mahupun sebarang perkara menggunakan nama dan gambar anda dan menerbitkan kandungan yang bertentangan dengan undang-undang serta memfitnah seseorang melaluinya, maka anda akan didapati bersalah, dan perlu membuktikan sebaliknya.
Anda mungkin akan menghadapi masalah sekiranya:
Anda mempunyai blog, dan seseorang pembaca menerbitkan komen, maka anda akan dianggap sebagai menerbitkan komen tersebut. 
Anda mempunyai halaman Facebook Pages, dan seseorang pengguna menghantar komen atau menerbitkan sesuatu pada Wall, maka anda akan dianggap sebagai menerbitkannya. 
Seseorang menggunakan tablet atau telefon pintar anda untuk menghantar sesuatu yang tidak baik, maka anda akan dianggap sebagai yang menerbitkannya. 
Seseorang menggunakan komputer anda atau laptop anda untuk menerbitkan sesuatu pada internet, maka anda akan bertanggungjawab atasnya. 
Seseorang menceroboh ke talian WiFi anda dan menghantar pelbagai perkara yang bertentangan dengan undang-undang di internet, maka anda akan bertanggungjawab ke atasnya. 
 -AMANZ-

Bagaimana akta merepek neh boleh menganggu aku? Mudah. Sesiapa yang tulis komen kat blog aku, dan komen tersebut menyebabkan ada orang bn sakit ahti, mereka hanya perlu report kepada SKMM, dan SKMM akan gunakan akta neh terhadap aku.

Sama juga di page, di twitter, di youtube dan apa2 medium yang mana aku aktif sepenuhnya. Malahan jika sesiapa gunakan gambar aku dan nama aku untuk meroyan di di facebook dan seme tempat tak pasal2 aku yang dapat bala. Aku sepatutnya tak upload gambar aku dari dulu lagi. Alamak aii dah menyesal pula.

Ini betul2 kerja gila. Orang lain yang komen orang lain pula kena hukum. Bayangkan jika ada penyokong2 BN sengaja menyamar untuk menyusahkan hidup aku bagaimana? Bayangkan jika ada penyokong2 bn menyamar sebagai fans kbsb yang aktif berkomen bagaimana? Bayangkan juga jika ada cybertroopers umno yang sengaja nak menyusahkan admin kbsb bagaimana? 

Memang perkara sebaliknya boleh berlaku, iaitu penyokong2 pr menyamar sebagai penyokong2 bn untuk mengenakan dia tetapi ko tunggu lah sampai helang boleh beranak kucing, baru lah PDRM dan SKMM akan amek tindakan. Keadaan neh berbeza bila ia melibatkan bn. Undang2 zalim neh dibuat khusus untuk PR jek sebenarnya. 

Akta neh harus ditentang sepenuhnya oleh ahli parlimen pembangkang. Aku berharap mereka boleh bersuara sekeras-kerasnya membantah akta neh dan kalau boleh kita berdemo untuk bantah akta neh. Dan sementara tue, korang penyokong2 bn jangan nak merepek kat blog neh pula. Kang tak pasal2 aku jadi individu pertama didakwa di bawah akta neh. Esok plak tue dikuatkuasakan. 

kah kah kah

Sebarkan. Kita nak alert kekawan kita mengenai hal neh der. Supaya masing2 boleh berjaga2.

0 orang berkata:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.