Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Soi Lek: Dakwaan sabotaj Pelabuhan Pulau Pinang ‘tidak masuk akal’

May 29, 2012
 
KUALA LUMPUR, 29 Mei ― Datuk Seri Dr Chua Soi Lek telah menolak dakwaan DAP bahawa beliau menolak cadangan untuk mendalamkan lagi saluran di Pelabuhan Pulau Pinang, mengatakan keputusan dibuat secara kolektif  oleh "keseluruhan Majlis Ekonomi " untuk tidak berbelanja "ratusan juta" sebelum penswastaan ​​pelabuhan yang dibebani hutang.

Ketua Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang (PPC) memberitahu The Malaysian Insider "Tidak masuk akal dari segi perniagaan" bagi mana-mana syarikat swasta untuk berhutang RM1.3 bilion hanya untuk "sengaja membuat pelabuhan gagal" seperti yang didakwa oleh DAP.

"Mengapa kerajaan perlu berbelanjakan apabila ia perlu dilakukan oleh mana-mana konsortium memenangi bida? "bekas menteri kesihatan (gambar) bertanya dalam jawapan kepada soalan dari tiga Ahli Parlimen Pulau Pinang dari DAP.

"Cadangan ini telah dikemukakan tetapi seluruh Majlis Ekonomi Negara Majlis memutuskan jika kita akan menswastakan mengapa menghabiskan beberapa ratus juta untuk kapal korek? "katanya, sambil menambah bahawa" terdapat banyak bicara"tetapi suruhanjaya itu tidak dimaklumkan tentang pemenang bida seperti yang didakwa oleh DAP.

Ketiga-tiga ahli parlimen DAP telah menuduh presiden MCA semalam menyekat cadangan Putrajaya untuk mengorek Pelabuhan Pulau Pinang, yang akan membolehkan besar kapal-kapal berukuran 8000 TEU (unit bersamaan dua puluh kaki)
memanggil di pulau itu di sepanjang Selat Melaka, paling sibuk di dunia jalan air.

Chow Kon Yow, Liew Chin Tong dan Chong Eng mendakwa terdapat plot "jahat" dan konspirasi oleh Dr Chua yang dilahirkan di Johor bagi mengekang ekonomi di Pulau Pinang untuk memberi manfaat kepada negeri dan menurunkan pangkat Pelabuhan Pulau Pinang dalam logistik jutawan Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhary Tanjong Pelepas Port (PTP).

"Mengapa Dr Chua ... menolak cadangan untuk mengorek Pelabuhan Pulau Pinang saluran, semasa mesyuarat Majlis Ekonomi Negara, kabinet ekonomi kerajaan ... pada 8 Ogos, 2011? "mereka bertanya.

The Malaysian Insider melaporkan pada bulan Disember 2010 bahawa Kabinet telah meluluskan jualan Penang Port Sdn Bhd (PPSB) oleh Kementerian Kewangan  kepada PTP walaupun ada tawaran yang kompetitif diperoleh daripada peniaga lain dan juga kerajaan Pulau Pinang, yang memiliki tanah pelabuhan.

Ketiga-tiga Ahli Parlimen berkata mereka mendapat tahu bahawa Syed Mokhtar boleh meminta Kementerian Kewangan untuk memotong harga akhir bagi Pelabuhan Pulau Pinang RM150 juta dari awal RM450 juta dalam pertukaran untuk kerajaan persekutuan tidak mengupah kapal korek. yang akan menjimatkan RM350 juta.

Walau bagaimanapun, mereka tidak mendedahkan bagaimana mereka dapat maklumat itu.
Dr Chua juga berkata ia tidak masuk akal bagi mana-mana pembida untuk tidak meningkatkan prestasi pelabuhan itu sebagai "kerana ia tidak berjalan seperti sepatutnya dan telah mengumpul hutang kira-kira RM1.3 bilion. "

"Bagaimana pemilik baru akan menyelesaikan hutang tertunggak tanpa mendalamkan pelabuhan? Ia tidak masuk akal untuk mengambil alih liabiliti dan tidak mengupah kapal korek. Ia hanya masuk akal kepada DAP tetapi ia tidak masuk akal kepada mana-mana ahli perniagaan, "kata bekas Ahli Parlimen Labis.

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng menulis surat kepada Perdana Menteri Datuk Seri Datuk Seri Najib Tun Razak pada awal Disember 2010 untuk dimasukkan ke dalam usaha untuk menjalankan pelabuhan, yang telah menurun sejak Kementerian Kewangan mengambil alih pada tahun 1994. Pelabuhan kehilangan status pelabuhan bebas pada tahun 1974 tetapi Najib menawarkan untuk memberi semula taraf pelabuhan bebas jika Pulau Pinang kembali ke Barisan Nasional yang tewas dalam pilihan raya umum 2008.

PPSB adalah sebuah anak syarikat milik penuh MoF Inc manakala pengawal selia, PPC, juga di bawah Putrajaya melalui Kementerian Pengangkutan.

Adalah difahamkan bahawa jumlah kargo di Pelabuhan Pulau Pinang telah gagal untuk mencapai tahap Pelabuhan Klang dan Tanjung Pelepas, berkembang hanya 5.8 peratus pada tahun antara 1995 dan 2009, berbanding Klang yang berkembang 14.2 peratus setiap tahun.

Pelabuhan Tanjung Pelepas Syed Mokhtar dimulakan pada tahun 1999 tetapi kini mengendalikan lebih daripada enam juta TEU setahun, enam kali lebih daripada satu juta TEU di Pulau Pinang.

Pulau Pinang telah mengadu bahawa sejak dimiliki kerajaan kedudukan kewangan pengendali pelabuhan telah semakin teruk , dengan hutang bersih meningkat dari RM148 juta pada tahun 2004 kepada RM832 juta pada tahun 2009 - 462 peratus peningkatan dalam lima tahun.

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.