Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

BIAR MEREKA TINGGALKAN PAS, BIAR TUHAN TENTUKAN TAKDIRNYA !

PAS LANGSUNG TIDAK HAIRAN APABILA ADA YANG TINGGALKAN PERJUANGAN.

SESIAPA JUGA DARI PAS YANG NAK TINGGALKAN PERJUANGAN PAS, SILA !!!

SELAGI PAS TETAP BERADA DIATAS LANDASAN DASARNYA, MAKA SELAGI ITU MEREKA YANG YAKIN DENGAN ISLAM TIDAK AKAN TINGGALKAN PERJUANGANNYA.

BERJUANG ATAS DASAR ISLAM ADALAHLAH PILIHAN ORANG YANG BERIMAN, YANG YAKIN TENTANG JANJI ALLAH S.W.T.

MEMBURU KEDUNIAAN DAN KEMENANGAN DENGAN MENINGGALKAN DASAR, BUKAN SIKAP UMAT ISLAM, ITU SIKAP ORANG KAFIR, BUKALAH QURAN DAN HADIS IA AKAN BERJUMPA.

BIARKAN MEREKA PERGI MEMBURU KEMENANGAN DENGAN DASAR SEKULAR, NAMUN PAS TETAP DENGAN DASAR YANG DIBENARKAN OLEH AGAMA.

MEMANG DALAM PAS TERDAPAT DURI-DURI DIDALAM DAGING, ITU TIDAK MENGAPA, KERANA ITULAH FITRAHNYA SEJAK DARI ZAMAN NABI. 

MEREKA YANG MUNAFIK TETAPLAH LEBIH HINA DARI ORANG KAFIR SENDIRI. BIAR ALLAH TENTUKAN TAKDIR MEREKA ! AMIN !!!

-Pak Karamu-

 

Amiruddin masih ada tanggungjawab bai'ah

AddThis Sharing Buttons

Tuan Ibrahim Tuan Man
Tuan Ibrahim.
(Ubah saiz teks)

SHAH ALAM - “Beliau masih mempunyai beberapa tanggungjawab dalam bai'ah yang beliau lafazkan,” kata Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man kepada Sinar Harian, hari ini.
Beliau membuat kenyataan itu selepas diminta mengulas mengenai tindakan Adun Anak Bukit, Datuk Amiruddin Hamzah yang mengambil keputusan menyertai Bersatu.

Tuan Ibrahim berkata, walaupun terkejut dengan tindakan Amiruddin, namun Pas menghormati keputusan tersebut.

“Saya secara peribadi terkejut dengan tindakan beliau, kerana beliau bukanlah golongan yang bermasalah dengan parti dan seorang yang mudah berbincang.

”Namun Pas menghormati keputusan beliau,” katanya.


Terdahulu, satu pengumuman dibuat oleh Timbalan Presiden Bersatu, Datuk Seri Mukhriz Mahathir selepas menerima borang keahlian Amiruddin, yang diserahkan pada sidang media, hari ini.

Amiruddin berkata, keputusan menyertai Bersatu dibuat setelah Pas bertegas dengan pendirian parti itu untuk bersendirian dan tidak bersama Pakatan Harapan dalam PRU14.

Menurutnya, keputusan ini juga dibuat setelah mendapat konsultasi bersama rakan-rakan politik  bagi memastikan perjuangan untuk menjatuhkan kerajaan BN dapat dilakukan.

138 orang berkata:

kluangman said...

Kalau tak ada kesan pada PAS kenapa ibrahim man membebel pasal bai'ah (bahlol)..

Tak istihar bekerjasama dengan umno tapi zahir dan batin dah hijrah sokong umno...

Itu pun bai'ah (bahlol) juga. Tuhan pun nak ditipunya..

Lobai lobai

IrWrWs said...

Ee bodohnya kau.. tuan ibrahim cuma kasihan kpd ir amiruddin yg telah melanggar baiah.. sbg sesama islam pastilah ada rasa simpati.. masalah dia nak join parti mana2 tu PAS tak peduli pun..jangan kata abang tak payung..

Anonymous said...

Baiah ke bahlol?

Anonymous said...

Baiah dulu lawan dumno, bila sekarang sokong ameno..guano pulok?

Anonymous said...

Lebai mmg bahlol. Dah tak dapat sokongan diugut pulak tak masuk syurga nanti. Lebai bahlol ingat presiden parti ke yg jaga pintu syurga?

Anonymous said...

An anon, kikiki suruh lebai bahlol kasihan pada diri sendiri dah laa, dol. Kalau lebai bahlol tak kisah bekas ahli join mana2 parti, apasal kat fb lebai2 bahlol melalak?

Anonymous said...

Pak karam, kelantan dah mula banjir. Itu dikira penyucian dari maksiat jugak ke? Atau kelantan pun diam2 buat octoberfest? ... tanya jer. Errr... dah repot polis ke kejadian banjir tu?

Anonymous said...

Banjir di Penang..zahid kata petanda Tuhan nak bagi bn tawan penang.

Banjir di kwlantan ni lagu mana pulok..

Dah setiap tahun selana 27 tahun banjir di kelantan, umno kekal pembangkang..

Bila tahu nama tak dicalon..berlakon pula nangis dalam dewan demi rakyat..

Balik awal.

IrWrWs said...

Sekadar nak ingatkan sesama islam akibat langgar baiah.. kalau tak nak hengat jugak, lantak kau lah.. lepas ni kalau tak nak ada baiah lagi, bersekongkollah dgn parti tokong gampang.. simple..

IrWrWs said...

Kalau terlibat pil kuda baru repot polis..

Anonymous said...

Hadi belum tarik lagi fatwanya.. Orang umno kapir.

Bincang dulu bab tu, bab yang lebih besar dan asas..

Lepas tu baru kita bincang baia'ah politik pas.

Baia'ah selagi pas tak lari perjuangan lawan umno tegak hudud..

Tiba2 negara kebajikan, hudud kemudian, lepas tu baca bentang ru355, kuat benar hipokrik dan lakonan lobai..

Tanding 40 kerusi, nak jadi kerajaan????, kirim salam, balik awal.

Ky darsa said...

KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor yang AKI
beri 4 angka [1299] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus .
dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu KI. insya
allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
sekali lagi makasih banyak ya AKI? bagi saudara yang suka PASANG NOMOR
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI JAYA,,di no (((085-342-064-735)))
insya allah anda bisa seperti saya?menang NOMOR 560 JUTA ,

PESUGIHAN DANA GAIB

PESUGIHAN UANG BALIK
DAN PESUGIHAN TUYUL

Anonymous said...

Parti Lobai Kongsi Gelap ada bai'aah berbagai.
Bongok!

Anonymous said...

Kalau ikut pendapat lobai, banjir di kelantan juga adalah bala kerana lobai tibai balak dan songlap duit potongan gaji cikgu yik. Saya percaya cakap lobai tu

Anonymous said...

Setuju. Baiah2 ni selalunya kongsi gelap aje guna

Anonymous said...

Baiah ni ok dan wajib dipegang. Tapi kalau yang diajak baiah tu dah klepet duit gaji cikgu yik, klepet tanah kafir harbi, kafirkan orang islam, lebih baik kita keluar supaya kita tidak menerima saham dosa yang mereka buat. Buat apa nak baiah dengan kaki cilok hak orang lain!!

Anonymous said...

Wanrosli.... Masa baiah dulu pemimpin dan parti nampak baik. Skrg pemimpin dah cilok duit gaji cikgu, cilok tanah kafir harbi buat bangunan puak dia, zalim kpd org asli yg melarat di hutan, tibai komisyen balak... Tak kan puak macam ni nak dibaiah lagi. Nak sokong? Drp dpt saham dosa, baik keluar sbb islam tak benarkan baiah dgn golongan zalim, perompak, pencuri hak orang lain...

Anonymous said...

Kan dah kena tangkap. Apa masalahnya? Wan ingat tibai duit cikgu yik dan saham kosial yg tak kena tangkao polis tu boleh lepas kat dlm kubor nanti? Wan ingat tibai tanah kafir harbi buat tugu tu boleh kumpul pahala masuk syurga?

eri said...

kahkahkahkah kalau ikut tajuk atas tu konon2 keluar pis masuk neraka la tu ek...haram jadah punya tuan blog nama tuhan pun ko nak jual ek...memang kepala bapak ko betul...

Anonymous said...

Kat arab org islam tak sokong daesh kena bunuh. Kat tempat kita org islam tak sokong parti lobai kena sindir mcm dah keluar islam. Ciri2 ekstrimis tu dah ada sikit2 kat parti lobai. Kalu dibiarkan tanpa dikawal lama2 boleh jadi daesh/is/taliban

Anonymous said...

Harap para ahli parti lobai janganlah berkecik hati dgn bekas adun parti lobai yg berhijrah kepada yg lebih baik ni. Ingatlah parti lobai tu bukan agama dan mr eddy wang tu bukan rasul terakhir. Dan parti lobsi pun bukanlah islam sangat sbb ada kes tibai duit gaji cikgu yik, cilok tanah kafir harbi dan rembat komisyen jualan balak. Lagipun mana ada para sahabat zaman nabi selak kain kat betina macam ahli parti lobai buat...

Tentang baiah tu lu fikirlah sendiri. Adakah islam suruh kita kekal baiah dgn pencilok duit gaji cikgu yik atau pengklepet$ tanah cina harbi? Adakah wajar baiah itu dikekalkan kpd penzalim orang asli yg papa kedana dan para toyol$ tabung anak/isteri mangsa mamali??? Kepala bapak kau @ KBK

Anonymous said...

Keldai saja yang sanggup berbaiah talak 3 bini dgn pelingkup saham Kosial dan pencilok gaji cikgu yik$

Anonymous said...

Baiah dalam islam ikut ajaran islam. Baiah dalam parti lobai ikut nafsu lobai dol. Baiah lobai dol al-dedaki wal-talibani. KBK

Anonymous said...

Drp korang bising kat sini baik korang angkut tin milo kutip derma bg lebai dol buat beli tambang kapalterbang dan sewa hotel 5 bintang di London.

eri said...

aik belum malam jumaat lagi lebai lebai dah tido awal ka??kah tengah raptai pra malam jumaat ka lebai2 cibai sekelian???

eri said...

lebai2 pis boleh tolong mengucap tak??nak tengok apa beza aku nyer syahadah ngan wakil tuhan dibumi punya syahadah....

eri said...

jangan lupa bagi lebih sikit kang nak bayar line layan citer blue x cukup duit pulak...kat london ada milo ka???

Anonymous said...

Bodoh bahlol punya lebai.
Parti banggang
Kepala bapak kau lah pemakan dedak!
Stupid!

Anonymous said...

Siapa yg bahlol dan siapa yg eksterim bukan dinilai melalui kata2 nista dan keji netizen tiada maruah dlm ni. Ia dinilai berdasarkan perkara sebenar yg menjadi pegangan sesuatu organisasi dan individu. Fitnah tiada nilai positif,,,fitnah mencerminkan taraf diri seseorang.

IrWrWs said...

Aku wakil wanrosli..

Syukurlah aku setuju dgn dapatan kamu tu.. mereka perlu mengikut jejak langkah Tun M utk selamatkan diri.. jika masih berada dalam PAS mereka belum tentu selamat.. bila sedikit demi sedikit kegiatan mereka terbongkar maka spt Tun M, mereka akan selamat bersama PH.. terutama yg pernah jadi exco dulu.. masa dia jadi exco dulu, sapu balak sesuka hati.. bila tak dipilih kembali, barulah dia tahu bahawa sapu balak tu dikira rasuah.

Maka diciptalah pelbagai fitnah antaranya; lambat bayar gaji cikgu YIK dikatakan cilok, yg buat bangunan di tanah kafir harbi (sekutu PAN) oleh pihak swasta dituduhnya kerajaan negeri, zalim kpd org asli oleh kerajaan persekutuan dituduhnya kerajaan negeri sdgkan kerajaan negerilah sebenarnya yg memberi tanah kpd org asli, yg tibai komisyen balak oleh bekas exco dituduhnya kerajaan negeri.. ini semua dgn niat cuba merosakkan parti PAS agar dia dipecat maka terselamatlah dia setelah berada dalam PH..

Jika difikirkan kembali bukanlah hanya mereka, kita pun kalau ada buat kesalahan takkan senang duduk punya jika masih bersama parti islam.. maka keluar parti islam adalah pilihan terbaik.. bersama parti yg bersekongkol dgn parti tokong tak perlu lagi nak berbaiah.. mudah kan tu?..

IrWrWs said...

Aku wakil wan,

Buat yg pernah jadi exco dulu.. masa dia jadi exco dulu, sapu balak sesuka hati.. bila tak dipilih kembali, barulah dia sedar bahawa sapu balak tu dikira rasuah.

Maka diciptalah pelbagai fitnah antaranya; lambat bayar gaji cikgu YIK dikatakan cilok, yg buat bangunan di tanah kafir harbi (sekutu PAN) oleh pihak swasta dituduhnya kerajaan negeri, zalim kpd org asli oleh kerajaan persekutuan dituduhnya kerajaan negeri sdgkan kerajaan negerilah sebenarnya yg memberi tanah kpd org asli, yg tibai komisyen balak oleh bekas exco dituduhnya kerajaan negeri.. ini semua dgn niat cuba merosakkan parti PAS agar dia dipecat maka terselamatlah dia setelah berada dalam PH.

IrWrWs said...

Aku dah jawabkan pasal gaji cikgu YIK tu..

Kalu banjir di kelantan memang hampir setiap tahun.. di penang banjir sebab nak uji adun pkr di sana yg tak dpt tolong mangsa banjir di kawasan sendiri.. faham2 aje lah..

IrWrWs said...

Sapa ada buat salah dalam parti islam memang tak sesuai buat baiah..

IrWrWs said...

Syukurlah aku setuju dgn dapatan kamu tu.. mereka perlu mengikut jejak langkah Tun M utk selamatkan diri.. jika masih berada dalam PAS mereka belum tentu selamat.. bila sedikit demi sedikit kegiatan mereka terbongkar maka spt Tun M, mereka akan selamat bersama PH.. terutama yg pernah jadi exco dulu.. masa dia jadi exco dulu, sapu balak sesuka hati.. bila tak dipilih kembali, barulah dia tahu bahawa sapu balak tu dikira rasuah.

Maka diciptalah pelbagai fitnah antaranya; lambat bayar gaji cikgu YIK dikatakan cilok, yg buat bangunan di tanah kafir harbi (sekutu PAN) oleh pihak swasta dituduhnya kerajaan negeri, zalim kpd org asli oleh kerajaan persekutuan dituduhnya kerajaan negeri sdgkan kerajaan negerilah sebenarnya yg memberi tanah kpd org asli, yg tibai komisyen balak oleh bekas exco dituduhnya kerajaan negeri.. ini semua dgn niat cuba merosakkan parti PAS agar dia dipecat maka terselamatlah dia setelah berada dalam PH..

Jika difikirkan kembali bukanlah hanya mereka, kita pun kalau ada buat kesalahan takkan senang duduk punya jika masih bersama parti islam.. maka keluar parti islam adalah pilihan terbaik.. bersama parti yg bersekongkol dgn parti tokong tak perlu lagi nak berbaiah.. mudah kan tu?..

IrWrWs said...

Dah 60 tahun pun PAS ditubuhkan.. hanya disebabkan bekas pemimpin PAS yg keluar parti sanggup bersokongkol dgn parti tokong maka nama parti PAS terbabit sama..

IrWrWs said...

Aku wakil wanrosli..

Syukurlah aku setuju dgn dapatan kamu tu.. mereka perlu mengikut jejak langkah Tun M utk selamatkan diri.. jika masih berada dalam PAS mereka belum tentu selamat.. bila sedikit demi sedikit kegiatan mereka terbongkar maka spt Tun M, mereka akan selamat bersama PH.. terutama yg pernah jadi exco dulu.. masa dia jadi exco dulu, sapu balak sesuka hati.. bila tak dipilih kembali, barulah dia tahu bahawa sapu balak tu dikira rasuah.

Maka diciptalah pelbagai fitnah antaranya; lambat bayar gaji cikgu YIK dikatakan cilok, yg buat bangunan di tanah kafir harbi (sekutu PAN) oleh pihak swasta dituduhnya kerajaan negeri, zalim kpd org asli oleh kerajaan persekutuan dituduhnya kerajaan negeri sdgkan kerajaan negerilah sebenarnya yg memberi tanah kpd org asli, yg tibai komisyen balak oleh bekas exco dituduhnya kerajaan negeri.. ini semua dgn niat cuba merosakkan parti PAS agar dia dipecat maka terselamatlah dia setelah berada dalam PH..

Jika difikirkan kembali bukanlah hanya mereka, kita pun kalau ada buat kesalahan takkan senang duduk punya jika masih bersama parti islam.. maka keluar parti islam adalah pilihan terbaik.. bersama parti yg bersekongkol dgn parti tokong tak perlu lagi nak berbaiah.. mudah kan tu?..

IrWrWs said...

Aku wakil wanrosli..

Syukurlah aku setuju dgn dapatan kamu tu.. mereka perlu mengikut jejak langkah Tun M utk selamatkan diri.. jika masih berada dalam PAS mereka belum tentu selamat.. bila sedikit demi sedikit kegiatan mereka terbongkar maka spt Tun M, mereka akan selamat bersama PH.. terutama yg pernah jadi exco dulu.. masa dia jadi exco dulu, sapu balak sesuka hati.. bila tak dipilih kembali, barulah dia tahu bahawa sapu balak tu dikira rasuah.

Maka diciptalah pelbagai fitnah antaranya; lambat bayar gaji cikgu YIK dikatakan cilok, yg buat bangunan di tanah kafir harbi (sekutu PAN) oleh pihak swasta dituduhnya kerajaan negeri, zalim kpd org asli oleh kerajaan persekutuan dituduhnya kerajaan negeri sdgkan kerajaan negerilah sebenarnya yg memberi tanah kpd org asli, yg tibai komisyen balak oleh bekas exco dituduhnya kerajaan negeri.. ini semua dgn niat cuba merosakkan parti PAS agar dia dipecat maka terselamatlah dia setelah berada dalam PH..

Jika difikirkan kembali bukanlah hanya mereka, kita pun kalau ada buat kesalahan takkan senang duduk punya jika masih bersama parti islam.. maka keluar parti islam adalah pilihan terbaik.. bersama parti yg bersekongkol dgn parti tokong tak perlu lagi nak berbaiah.. mudah kan tu?..

IrWrWs said...

Kalau tak nak berbaiah besekongkol je dgn parti tokong harbi .. senang je kan?

IrWrWs said...

Maaf fitnah yg dibawa parti tokong tak boleh dilayan..

IrWrWs said...

Mereka sdg berzikir utk dapat keredhaan ILLAHI lah tu bukannya utk dapat kerdhaan Tokong Gampang..

IrWrWs said...

Mengucap sama cuma samada kita nak percaya cakap tok guru ulamak ataupun cakap tokong gampang kafir.. itu je yg membezakan kita..

IrWrWs said...

Bukan ada pemimpin parti mgaku islam dapat 15K sebulan ke di penang?

IrWrWs said...

Betul.. maka janganlah fitnah 90 juta, 200 juta, ada akaun affin kononnya, UG yg sampai sekarang masih tak nampak batang hidung dan fitnah lain2 lagi..

Anonymous said...

Dedak kena tunggu di london dulu, sabar. Nanti lebai dol akan ditelanjangkan.

UG sila rujuk hasan ali, nasa dedak dan ytube tgna.

Fitnah is babi kalu tiada bukti. Sbb tu perlu saman utk dpt bukti. Sr akan bagi bukti. Ambiga ada bukti nak bagi hakim london. Hj dol kena sabar dan duduk dlm hotel mewah ppv

Anonymous said...

Mengucap semua boleh buat. Rembat duit gaji cikgu hanya geng eddy wang je boleh buat.

Anonymous said...

Berzikir ker kira komisyen balak?

Anonymous said...

Betul tu. Jangan layan german doll guna ppv. Ingat bini kat rumah la

Anonymous said...

Berbaiah kenalah pd benda yg baik. Cuba baiah sapa rembat duit gaji cikgu yik jatuh talak 3 bini. Tak pun baiah sapa cilok komisyen balak jatuh talak 3 bini. Sapa cilok tanah orang buat tugu jatuh talak 3 bini. Barulah hak rakyat selamat

Anonymous said...

Sapa pemimpin islam tu? Tolong bg nama. Jgn nak cipta fitnah baru

eri said...

wow dasyat nyer kepala bapak ko nyer imaginasi....

eri said...

n jangan lupa buat amanat kapirkan orang pun keistimewaan babi hadi ja boleh buat...

eri said...

ala lebai dol tu sok.dia dah terkedu x tau nak jawap tu mula la.nak jual nama tuhan tu...jgn terkejut la tiba2 dia buat sumpah laknat n buang kes kat london tu....ataupun guna alasan kepala.bapak dia saman pun x guna menang pun dapat ciput ja...bukannya orang nak.tengok brapa duit ko boleh dapat tapi orang nak tengok macamana ko tepis n jawap semua tuduhan tu tuk cuci nama dan lepas dr semua tuduhan...

Anonymous said...

Sokong anon 338.. Mereka yang insaf dah keluar PAS, awak bila lagi?

eri said...

wan tu pun macam bijan gak ka xda telur pai nak kena wakil2 bagai...

eri said...

ooo mengucap sama ek cuma aku percaya kepada Tuhan n Nabi Ya dan ko pulak percaya tok guru ulama ek....
barua haram jadah sungguh jenis lebai barua ni apasal aku lak yg kapir??percaya Allah n Rasul x leh dapat syafaat Dia ek nak kena percaya tok guru ulama ek...memang kepala bapak ko....

eri said...

kahkahkahkah...selalunya orang akan kata x bodoh x pekembar la kan...sekarang ni budak2 sekolah rendah pun dah pandai cakap tak bangang x pis la...
haha haha ada sapa2 x puas hati ka ngan statement diatas tu???

Anonymous said...

Yg pasti , perkembangan terkini ialah pihak yg memfitnah hj hadi dan pas telah ditelanjangkan mahkamah london,,,ambiga dah ditelanjangkan sr,,sr sendiri dah terlanjang. Huse yg kekuatannya menyamai 10 adun toyol dan pentaksub beliau dlm ni juga telah ditelanjangkan. Ha ha,,,nah,,,siapa yg menelanjangkan siapa? Bukankah fitnah telah menelanjangkan ph?

IrWrWs said...

Mereka yg “insaf” ala tun m je yg perlu keluar pas..

IrWrWs said...

Kesian kepada kedua ibubapa mu bila anak mereka tergamak bersekongkol dgn parti tokong kafirun!

bonjour said...

Kafir maksudnya org yg ingkar dengan perintah Nya...jd kita belajar dlu sebelum buat statment...asal sebut kafir ingat bkn islam apa lh punya metal

bonjour said...

Kafir maksudnya org yg ingkar dengan perintah Nya...jd kita belajar dlu sebelum buat statment...asal sebut kafir ingat bkn islam apa lh punya metal

Anonymous said...

Org pas memang suka balak ye wan?

Anonymous said...

BALA TU.
SEBAB MEMBALAK TANPA KAWALAN. SBB SIFAT TAMAK HALOBA

Anonymous said...

Kejaan negeri lobai dol luluskan kawasan yg boleh dicilok balaknya kpd sykt geng lobai dol jugak. Sykt geng lobai dol umur bawah 6 bulan....

Anonymous said...

Untuk memudahkan kerja, hutan simpan yg x boleh dibalak tu dipecah kpd lot kecil. Jadi senanglah geng lobai dol buat 3 sykt untuk cilok balak di 3 lot hutan itu. Hebat kejaan hj dol kayakan geng. Hj dol dpt sikit2 buat beli tanah haram parti pun jadilah....

IrWrWs said...

Dah takde org tua dan dewasa nak percayakan PH ke sampai terpaksa menagih sokong budak2 sekolah rendah? Keh keh

Persoalan sebenar ialah samada rakyat melayu islam percayakan fitnah yg dilemparkan terhadap TGHH selama ini ataupun tidak.. pastinya tidak jika dilihat drpd sokongan kpd perhimpunan pas dan penolakan kpd perhimpunan PH baru2 ini..

Pelajaran matematik progresif..

PAN+DAP+PKR+PPBM = 8K
PAS = 240K
Bermakna, PAS 240/8 = 30 kali ganda > PH

PAN = 8/4 = 2K
PAS = 240K
Bermakna, PAS 240/2 = 120 kali ganda >> PAN

Jika pelajaran matematik “progresif” di atas diceritakan kpd anak2 encik eri pastilah mereka akan berbangga dgn beliau turun-menurun sehingga 7 generasi!

Anonymous said...

Dlm slip gaji cikgu yik sudah tulis, gaji pokok, elaun2, potongan2 dll. Baki gaji pun dah terima beli beras. Maknanya gaji dah dibayar dan potongan gaji dah dibuat.

Cuma potongan gaji yg dah dibuat oleh cikgu yik tu tak sampai ke destinasi yg sepatutnya. Potongan tu tak dibyar kpd penerima sbb dirembat dulu utk kegunaan lain. Guna dulu duit potongan gaji tu utk tujuan lain. Lepas tu tunggu dpt duit lain baru bayar kpd penerima yg sepatutnya. Itupun selepas cikgu yik bising dan dedah konspirasi ini. Memanglah lambat bayar sbb potongan tu konar tempat lain.

Ini kerja merembat puak lobai untuk kerja2 korek dan timbus, korek dan timbuss..

IrWrWs said...

Alhamdulillah PAS berani kerana benar sebab tu berani saman SR hatta hingga ke London..

Husam berani tak nak keluar dari tanah org kerana dia ada bukti bukan duit PAS buat bangunan adun salor.. maknanya dia pasti ada bukti bangunan tu guna duit dia sendiri.. harap dia ada bukti sbg cth akaun affin dia sendiri..

Baru2 ni dia kata dah pernah tengok bukti akaun affin 90 juta tu! (sekarang dah mula tukar.. hari tu dia kata ada bukti akaun affin sekarang dia kata pulak dia cuma nampak aja bukti akaun affin tu.. ahli PaN nampak gayanya nak kena klepet lagi ni.. keh keh)

Anonymous said...

Kesian mak bapak wanrosli. Anak sanggup bersekongkol dgn kaki rembat duit potongan gaji cikgu yik dan pencilok tanah cina kafir harbi. Mungkin masa hamil mengidam daging keldai kot

Anonymous said...

Ada tak ahli pan sini yg dah rembat duit potongan gaji cikgu yik ke, tanah cina kafir harbi ke, duit saham Kosial ke, tabung anak yatim mamali ker, komisyen balak ke?? Ada tak? Kalau ada, korang memang patut balik bagi baiah kat lebai dol al-dedaki200j

IrWrWs said...

Encik eri tak faham kut makna mengucap dlm bahasa melayu? Maknanya “Tiada tuhan selain Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah” bukannya “selain tokong gampang dan lge pesuruhnya”.. harap sekarang encik eri dah faham sekarang..

Satu lagi en eri boleh tak buktikan ayat mana dalam amanat tu yg kafirkan orang? Sebab kalau en eri tak boleh buktikan, sy cadangkan en eri eloklah fikirkan utk terus bersama lge sehingga ke akhirat kelak.. senangkan?

Anonymous said...

Ko jangan nak buat fitnah baru dgn angka 240 pulak wan. Angka yang diterima oleh lebai cuma antara 90 hingga 200 juta sahaja. Tak sampai pun 240

IrWrWs said...

Fitnah?? Ingatkan kamu tak boleh beza antara fitnah 90 juta dan dedak bulanan.. ntah laa..

IrWrWs said...

Bagi yg pernah jadi exco dulu.. masa dia jadi exco dulu, punyalah sapu balak sesuka hati.. bila tak dilantik kembali, barulah dia sedar bahawa sapu balak tu sebenarnya juga dikira rasuah.

Maka diciptalah pelbagai fitnah yg antaranya:

1. lambat bayar gaji cikgu YIK; dikatakan kerajaan negeri cilok
2. yg bina bangunan di tanah kafir harbi (sekutu PAN) oleh pihak swasta; dituduhnya kerajaan negeri yg bina
3. zalim kpd org asli oleh kerajaan persekutuan; dituduhnya kerajaan negeri sdgkan kerajaan negerilah sebenarnya yg memberi tanah kpd org asli
4. yg tibai komisyen balak oleh bekas exco; dituduhnya kerajaan negeri yg tibai komisyen tu
5. perniagaan kohilal merudum setelah beberapa tahun menjana keuntungan; dituduhnya kerajaan negeri songlap saham kohilal
6. tabung memali dihentikan setelah semua keluarga mangsa berjaya dibantu; dituduhnya duit memali dilarikan

Semuanya dgn niat cuba utk merosakkan nama baik parti PAS agar dia dipecat maka terselamatlah dia setelah berada dalam PH..

Jika difikirkan kembali bukanlah hanya mereka, kita pun kalau ada buat kesalahan takkan senang duduk punya jika masih bersama parti islam.. maka keluar parti islam adalah suatu pilihan.. bersama parti yg bersekongkol dgn parti tokong tak perlu lagi nak berbaiah.. mudah kan tu?..

IrWrWs said...

Ee bodohnya.. org cakap pasal 240,000 orang yg hadir perhimpunan PAS! Keh keh

Wahai rakyat melayu islam, saksikanlah dan lihatlah betapa bodonya penyokong PAN.. mereka yg sebodo inilah yg mudah terperangkap dgn jerat DAP.. takkan kita nak sokong PAN lagi kut..

IrWrWs said...

Rupa2nya dia tak faham matematik semudah itu.. huahahahha huahahahha huahahahha

Anonymous said...

Dia cuma faham tn guru hj dol terima dedak dalam akaunnya antara 90j hingga 200j sahaja. Jumlah itu belum sampai 240j. Itu yg saya faham la

Anonymous said...

Kalau 200 juta dibahagikan dgn 240 ribu, berapa sorang boleh dapat?? Patutnya kalau tak makan sorang2, korang boleh dapat banyak jugak tu. Tapi pasal makan sorang2 ler, negeri awak kena bala landa banjir

Anonymous said...

Fitnah telah telanjangkan ketua parti lobai yg kena saman kat nizar. Habis duit gratuiti buat bayar saman nizar

Anonymous said...

Perintah Allah kata jgn ambik hak orang, dosa. Tapi lobai ambik jugak duit potongan gaji cikgu dan tanah cina kafir harbi. Ini dah ingkar perintah Allah ni. Jangan kata kerja ni sunat pulak ye

Anonymous said...

Islam larang kita musnahkan alam sekitar. Tapi parti lobai bagi hutan kat sykt geng dia utk cilok balak dan sapu sampai bersih. Bila org asli tak bagi lobai zalimi org asli tu masuk lokap. Ini mcm mna ni? Ambik komisyen balak buat banglo anak boleh tak?

Anonymous said...

Lobau kelantan ada buat report polis tak mintak polis siasat geng lobai dol sapu balak sebabkan banjir. Dulu masa penang banjir lobai penang ada buat report suruh siasat dspigs. Ini mesti bala sbb cilok potongan gaji cikgu yik. Cilok dulu, pakai dulu, cikgu dah marah baru bayar balik. Bayar sikit2 pun jadilah asalkan jangan tak bayar. Alamak dividen kwsp cikgu yik kurang sbb duit belum masuk lagi. Niat nak gi mekah tangguh setahun lagi sbb duit belum cukup kerana potongan gaji tabung haji dah tak masuk banyak bulan. Duit potongan gaji sudah tulis dlm slip gaji tapi apsal tak ada masuk kwsp dan tabung haji? Mana duit potongan gaji cikgu tu konar? Duit boleh konar sendiri ke kalu tangan lobai tak buat?

Bulat membulang mata kalu nampak orang punya cash. Mata terjojol macam bola pingpong kaler hijo. Kenapa tak ambik cash pemilik q7, velfire, porsche dan rover?

Anonymous said...

Cuba buat baiah sapa usik potongan gaji cikgu yik, dia cerai bini talak 3. Sapa sapu tanah cina kafir harbi jatuh talak 3 bini. Barulah harta benda rakyat selamat. Sapa kelentong duit saham Kosial jatuh talak 3 bini. Rasanya saham Kosial akan naik melambung2.

IrWrWs said...

Kalau sapu duit rakyat, banglo ala disney pun boleh dibeli.. tak de masalah..

IrWrWs said...

Cer tanya org yg terlibat dgn pil kuda.. dia pasti tahu.

Anonymous said...

Kasihan kpd PANcacai ,,fitnah yg tak laku diulang2 siar...tidak ku sangka rendah sungguh mentaliti pemakan tahi khinzir dap ni...

Anonymous said...

Lambat bayar gaji cikgu yik?? Kah3 kenapa potongan gaji aje yg lambat? Yg gaji bersih tak lambat pulak. Yg gaji tak kena potong tak ada lambat pulak. Yg lambat cuma bahagian gaji yg kena potong je. Yg kena potong tu patutnya pergi ke kwsp, tabung hj, bayar pinjaman rumah kat bank.... Habis tu mana duit potongan tu pergi? Dia jalan2 ikut lobai gi mana??? Woiiii jgn kelentong la. Klu dlm slip gaji dah tulis, maknanya potongan dah dibuat. Kalu potongan dah dibuat dia kena hantar potongan tu kpd penerima dlm tempoh 7 hari bekerja. Kalu gagal, pekerja boleh lapor pejabat buruh dan majikan boleh kena tindakan. Ini duit potongan sudah pandai jalan sendiri di negeri serambi dol

Anonymous said...

Sapa pemimpin tu? Bagilah nama kita share. Tak kan ko sorang je yg tahu. Aku pun nak tahu. Bagilah nama tepat supaya tak jadi fitnah

Anonymous said...

Tak ada nama mesti kelentong punya. Saja nak buat fitnah tu. Mana ada org terima 15K tapi tak ada nama. Fitnah aje tu sbb dah tak ada jawapan masuk akal. Klu betul mesti dah bagi nana macam husam dan rafizi buat. Kelentong aje lebih wanrosli ni. Kuat betul buat fitnah tanpa bagi nama

Anonymous said...

Saya akan buktikan pemimpin lobai tu penipu. Dia kata sapa jadi ahli parti lobai ada no keahlian parti lobai boleh masuk syurga terus aka masuk syurga otomatik. Rembat potongan gaji cikgu yik pun masuk syurga otomatik kot. Cilok tanah cina kapir harbi pun masuk syurga otomatik kot. Lobai Klepet$$ komisyen balak negeri pun masuk syurga otomatik kot... Lobai dol al-dedaki kaki tipu agama

Anonymous said...

Kenapa potongan gaji kakitangan lain, exco, adun, mb tak kena cilok? Kenapa potongan gaji cikgu yik sja yg kena cilok? 14 juta lebih tu jalan2 ikut lobai pegi mana? Pergi ikut tido kat rumah banglo ke?

Anonymous said...

Nabi suruh bayor gaji sebelum peluh kering. Lobai bayor potongan gaji cikgu setelah pusing2 mcm 4 X 400 meter

IrWrWs said...

Hakikatnya kita semua tahu sejak 2008 lagi nizar dah perhambakan diri kpd dap termasuklah dalam perjanjian pangkor 2 yg dah disahkan sendiri oleh abang nizar..

IrWrWs said...
This comment has been removed by the author.
IrWrWs said...

Setuju.. malah segala tuduhan liar atau fitnah PAN yg diulang2 telah berjaya dijawab dgn penuh ilmiah dan disertakan pula dgn hujah2 yg bernas oleh para penyokong PAS.. tahniah buat mereka. Alhamdulillah..

Kini apa kata kita kemukakan isu2 yg melingkari PH pula.. kita tgk samada mereka boleh menjawab atau tidak.. namun mengikut pengalaman aku, memang mereka akan gagal..

Aku nak tanya eri, kenapa PH menyokong pengamal LGBT agar turut dibela oleh kerajaan? Pastu pandai pulak nak ajak rakyat melayu islam agar mengundi PH.. tak malu ke?

IrWrWs said...

Asyik diulang walaupun dah dijawab berkali2.. dap tak buat payment lagi ke?

IrWrWs said...
This comment has been removed by the author.
IrWrWs said...

Bagi yg pernah jadi exco dulu.. masa dia jadi exco dulu, punyalah sapu balak sesuka hati.. bila tak dilantik kembali, barulah dia sedar bahawa sapu balak tu sebenarnya juga dikira rasuah.

Maka diciptalah pelbagai fitnah yg antaranya:

1. lambat bayar gaji cikgu YIK; dikatakan kerajaan negeri cilok
2. yg bina bangunan di tanah kafir harbi (sekutu PAN) oleh pihak swasta; dituduhnya kerajaan negeri yg bina
3. zalim kpd org asli oleh kerajaan persekutuan; dituduhnya kerajaan negeri sdgkan kerajaan negerilah sebenarnya yg memberi tanah kpd org asli
4. yg tibai komisyen balak oleh bekas exco; dituduhnya kerajaan negeri yg tibai komisyen tu
5. perniagaan kohilal merudum setelah beberapa tahun menjana keuntungan; dituduhnya kerajaan negeri songlap saham kohilal
6. tabung memali dihentikan setelah semua keluarga mangsa berjaya dibantu; dituduhnya duit memali dilarikan
7. kereta2 sederhana yg dibeli oleh ahli2 parlimen dipertikaikan oleh mereka; namun kesah seseorang yg hanya sebagai PEMBANTU ahli parlimen tapi boleh beli banglo ala disney dan kereta2 mewah hanya didiamkan begitu sahaja

Semuanya dgn niat cuba utk merosakkan nama baik parti PAS agar dia dipecat maka terselamatlah dia setelah berada dalam PH..

Jika difikirkan kembali bukanlah hanya mereka, kita pun kalau ada buat kesalahan takkan senang duduk punya jika masih bersama parti islam.. maka keluar parti islam adalah suatu pilihan.. bersama parti yg bersekongkol dgn parti tokong tak perlu lagi nak berbaiah.. mudah kan tu?..

IrWrWs said...

Bagi yg pernah jadi exco dulu.. masa dia jadi exco dulu, punyalah sapu balak sesuka hati.. bila tak dilantik kembali, barulah dia sedar bahawa sapu balak tu sebenarnya juga dikira rasuah.

Maka diciptalah pelbagai fitnah yg antaranya:

1. lambat bayar gaji cikgu YIK; dikatakan kerajaan negeri cilok
2. yg bina bangunan di tanah kafir harbi (sekutu PAN) oleh pihak swasta; dituduhnya kerajaan negeri yg bina
3. zalim kpd org asli oleh kerajaan persekutuan; dituduhnya kerajaan negeri sdgkan kerajaan negerilah sebenarnya yg memberi tanah kpd org asli
4. yg tibai komisyen balak oleh bekas exco; dituduhnya kerajaan negeri yg tibai komisyen tu
5. perniagaan kohilal merudum setelah beberapa tahun menjana keuntungan; dituduhnya kerajaan negeri songlap saham kohilal
6. tabung memali dihentikan setelah semua keluarga mangsa berjaya dibantu; dituduhnya duit memali dilarikan
7. kereta2 sederhana yg dibeli oleh ahli2 parlimen dipertikaikan oleh mereka; namun kesah seseorang yg hanya sebagai PEMBANTU ahli parlimen tapi boleh beli banglo ala disney dan kereta2 mewah hanya didiamkan begitu sahaja

Semuanya dgn niat cuba utk merosakkan nama baik parti PAS agar dia dipecat maka terselamatlah dia setelah berada dalam PH..

Jika difikirkan kembali bukanlah hanya mereka, kita pun kalau ada buat kesalahan takkan senang duduk punya jika masih bersama parti islam.. maka keluar parti islam adalah suatu pilihan.. bersama parti yg bersekongkol dgn parti tokong tak perlu lagi nak berbaiah.. mudah kan tu?..

IrWrWs said...

Seronoknya bermain dgn fitnah.. kesian kedua orgtua..

IrWrWs said...

Cer tanya pengedar pil kuda, berzikir sama ke dgn kira komisyen balak?

IrWrWs said...

Tk payah konar2.. soklan aku mudah je eri, ayat mana yg dikatakan kafirkan org? Ni mesti tak boleh jawab kan?

IrWrWs said...

Eleh ko tanya je lge mesti dia tahu.. kalau dia tak nak bgtahu kau boleh saman aku..

IrWrWs said...

Ni dah di jawabkan? Buat penat je tulis panjang?

Tarik balik 15k sebulan baru tahu..

IrWrWs said...


7. kereta2 sederhana yg dibeli oleh ahli2 parlimen dipertikaikan oleh mereka; namun kesah seseorang yg hanya sebagai PEMBANTU ahli parlimen tapi boleh beli banglo ala disney dan kereta2 mewah hanya didiamkan begitu sahaja

Semuanya dgn niat cuba utk merosakkan nama baik parti PAS agar dia dipecat maka terselamatlah dia setelah berada dalam PH..

Jika difikirkan kembali bukanlah hanya mereka, kita pun kalau ada buat kesalahan takkan senang duduk punya jika masih bersama parti islam.. maka keluar parti islam adalah suatu pilihan.. bersama parti yg bersekongkol dgn parti tokong tak perlu lagi nak berbaiah.. mudah kan tu?..

eri said...

alahai soalan budak darjah 3 ja ko tanya...kalau dah kerajaan jangan kata LGBT jebon dalam hutan pun kerajaan kena jaga...sedangkan panda dr cina boleh jaga siap bayar lagi x kan rakyat sendiri x leh jaga...dia lgbt ka ataupun ko sekalipun lgbt pun selagi ko ngongkek.belakang pintu yg tertutup tu antara dia ,pasangan dia ngan tuhan...kalau dia projek tengah jalan macam anjing tu dah kira masalah yg nak kena bendung la...
1.ko polis tuhan ka sibuk nak jaga tepi kain orang??
2.lgbt pun bukan manusia ka??pernah dengar hak asasi manusia dan nilai2 kemanusiaan?
3.ko nak biar semua berterabur biar reramai kena aids macam kat kelantan tu ka??
4.paham kan konsep iman dan tahap2 keimanan kan?
5.kalau xmau jaga jangan jd kerajaan...ataupun buat undang2 semua lgbt hukuman mati...aku dengan rela boleh pi tolong sembelih mangkuk2 ni semua
6.lebai2 pis masuk pilihanraya bukannya nak menang tapi nak tiket nak pau sapa yg ujung nyawanya tu so ko x yah la sibuk apa ph nak buat bila menang nanti
7.bodoh jangan tunjuk sangat kesian kat anak bini tanggung malu
8.KEPALA BAPAK KAU...
harap2 anak cucu ko sekor ada la yang lgbt ni aku nak tengok ko nak buat apa....

eri said...

Saudara-saudara sekelian percayalah, Kita menentang UMNO, bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang Barisan Nasional bukan kerana dia lama memerintah kerajaan. Kita menentang dia ialah kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan undang-undang kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah. Oleh kerana itulah kita menentang mereka. Oleh kerana itulah kita menghadapi mereka. Oleh itulah kita cuba berlawan dengan mereka.
Percayalah saudara-saudara sekelian,
Perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad. Bergantunglah kita kepada Allah dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Buddha, Kita tidak perlu masuk Hindu, Kita tidak perlu masuk Kristian, Tapi kita menjadi kafir dengan mengamalkan ‘politik suku, agama suku’.

eri said...

alamak aku pun dah macam bangsat2 kerja copy paste pulak....haha haha sekali sekala....sapa tah tanya apa ntah pasal amanat menatang babi ni tadi...baca fahamkan n kalau benak sangat nak fahamkan satlg leh tanya lagi....

Anonymous said...

Oooo pasal isu ni la ye kafir mengkafir ni.. Dah lama dah tutup dah selesai isu ni.. Lepas tun turun senyap terus.. Patut pun timbul balik, sebab tun aktif semula..

Eri ni sama macam tun jugak ke, rasa diri tu masih lagi dalam umno..

eri said...

ko plak terasa diri bebal macam bthh tu ka?selesai kenapa nabi pis dah tarik balik ka amanat babi dia ni??

IrWrWs said...

So soklan aku eri.. ayat yg mana satu yg dikatakan TGHH kafirkan org? Kalau kau boleh jawab aku akur.. tapi kalau kalau kau tak boleh jawab soklan aku ni.. kiranya kau ni berulamakkan tokong gampang lim kit siang.. sila jawab sekarang eri.. cepat kalau tak nak berulamakkan tokong gampang tu..

IrWrWs said...

Boleh jawab ke eri soklan aku tu?.. kalau tak boleh aku panggil kau Walaun TGLKS.. ok kan?

IrWrWs said...

So drpd jawapan kau ni bermakna betullah PAN ni membela pengamal LGBT.. syukurlah G18 dah keluar dari PAS, kalau tidak; aku teramat malu jadi ahli PAS.. agak2 kau pernah tak jumpa surah hud yg merakam kejadian batu2 bakaran yg ditimpakan ke atas pengamal homoseksual di zaman Nabi Lut? Kalau tak pernah jumpa sila buka alQuran.. kalau Allah pun melaknat golongan homoseksual, jangan harap PAS nak membela golongan LGBT macam PAN bela.. tapi kalau Tokong Gampang LKS boleh memaafkan golongan LGBT ni kira PAS tak nak campur lah..

Amacam rakyat melayu islam! Teringin lagi ke nak pangkah undi PAN? Tepuk dada tanya iman..

eri said...

soalan apa tu??nak panggil aku tok wan kepala bapak ko pun boleh...apa ada hal setakat nama ja...

eri said...

betul la orang kata kepala otak lobai2 PIS ni x leh berkembang lebih dari lingkaran serban atas kepala tu...baca faham n hadamkan statement aku diatas...kalau x paham jugak sori la dah ko memang jenis bodoh x dapat aku nak tolong dah...kalau nak memerintah tapi ko x nak jaga semua elok la ko x yah dok dalam parti ko duk kat surau kampung ko n dakwah ja la kat mat2 rempit kampung ko tu...
kat kelantan lgbt ni diorang buat apa?
kalau dah ko x nak jaga mereka sebagai rakyat dalam negara anggap ja la tolong jaga makhluk Allah...

eri said...

betul la orang kata kepala otak lobai2 PIS ni x leh berkembang lebih dari lingkaran serban atas kepala tu...baca faham n hadamkan statement aku diatas...kalau x paham jugak sori la dah ko memang jenis bodoh x dapat aku nak tolong dah...kalau nak memerintah tapi ko x nak jaga semua elok la ko x yah dok dalam parti ko duk kat surau kampung ko n dakwah ja la kat mat2 rempit kampung ko tu...
kat kelantan lgbt ni diorang buat apa?
kalau dah ko x nak jaga mereka sebagai rakyat dalam negara anggap ja la tolong jaga makhluk Allah...

eri said...

oit awat double entry lak tu??Allah laknat, Rasul x mengaku umat tu semua semua orang tahu...kenapa baru jumpa ka surah hud tu??sedangkan orang yg dilaknat tuhan pun last2 sekali Allah akan ampunkan atas sifat2 dia yang Maha Pengasih dan Maha Pengampun...PIS ni ada authority dari tuhan ka yang ko sama2 nak laknat sesama manusia tu??

eri said...

sekarang ni ko nak ayat yg clear dia kata dia kafirkan orang la ek....pernah dengar orang kata makna tersirat dan yang tersurat tak??kalau aku cakap ko bodoh mungkin makna yang tersurat tu aku kata ko bodoh...makna yang tersiratnya pulak mungkin aku maksudkan ko ni mang bodoh piang bangang abadi dulu kini dan selamanya...sebab tu aku suh baca n fahamkan apa yang tersurat dan tersirat dalam amanat babi tu...
sekarang aku nak tanya ko pulak...
1.pernah babi ni tarik balik amanat dia?
2.pernah dia sanggah atau x mengaku amanat dia boleh kapirkan orang??
3.masa orang semua sampai bercerai berai berparang bergolok pernah dia ambil inisiatif tuk tenteramkan orang ramai dan terangkan betul2 apa maksud amanat babi dia tu??
4.pengganas ibrahim libya yang kononnya tinggi ilmu agama dia bodohkan sampai dia boleh dapat signal yg salah sampai nak berperang ngan kerajaan?
5.bila keadaan kucar kacir apa tindakan babi tu??instead da babi ride on this issue n ambil kesempatan raih sokongan n simpati orang ramai tuk kukuhkan kedudukan dia....perangai ulama ka macam tu??
jawap la yang ni dulu batt nak kong ni...kang type banyak2 x sempat send buat penat aku ja type...

eri said...

MENILAI AMANAT HAJI HADI DENGAN ADIL
Prof Madya Dato’ Dr Mohd Asri Zainul Abidin
(sertai facebook DrMAZA.com dan twitter realDrMAZA)
Isu Amanat YB Dato’ Seri Abdul Hadi Awang sedang dibangkit menjelang Pilihanraya ke-13 ini. Walaupun amanat tersebut lebih dari 30 tahun usianya, namun seperti biasa politik mampu membangkit-ungkit apa sahaja. Kedua belah pihak; kerajaan dan pembangkang memakai pendekatan yang hampir sama. Cumanya, ‘kelebihan’ kerajaan di negara kita ini ia menggunakan media awam demi tujuan politik kepartian. Saya tidak pasti apakah jika pembangkang hari ini jika berkuasa akan menggunakan pendekatan yang sama ataupun tidak?!
Amanat
Amanat Haji Hadi itu berbunyi:
Saudara-saudara sekelian percayalah, Kita menentang UMNO, bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang Barisan Nasional bukan kerana dia lama memerintah kerajaan. Kita menentang dia ialah kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan undang-undang kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah. Oleh kerana itulah kita menentang mereka. Oleh kerana itulah kita menghadapi mereka. Oleh itulah kita cuba berlawan dengan mereka.
Percayalah saudara-saudara sekelian,
Perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad. Bergantunglah kita kepada Allah dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Buddha, Kita tidak perlu masuk Hindu, Kita tidak perlu masuk Kristian, Tapi kita menjadi kafir dengan mengamalkan ‘politik suku, agama suku’.

eri said...

Adil
Saya ingin mengajak pembaca melihat isu amanat ini di luar dari kerangka fanatik kepartian, sebaliknya menelusurinya secara fakta dan rasional.
Amanat Hj Hadi itu dibuat pada tahun 1981 dalam ceramahnya pada 7 April di Kpg Banggol Peradong. Ketika itu saya masih lagi bersekolah rendah. Saya rasa bukan DS Abdul Hadi yang menamakannya amanat, sebaliknya ia adalah initiatif orang-orang PAS sendiri. Apakah amanat ini satu-satunya punca sebahagian orang PAS mengkafirkan UMNO? Saya tidak pasti. Namun kita tahu, ramai guru-guru agama yang lain yang pro-PAS juga mengkafirkan UMNO. Ada sesetengah tokoh agama yang mengkafirkan UMNO ketika itu kemudiannya masuk UMNO dan mendapat pelbagai jawatan.
Saya sendiri pernah berjumpa orang-orang PAS yang mengkafirkan UMNO. Bahkan saya pernah berjumpa mereka yang mengharamkan bersekolah di sekolah kerajaan kerana kononnya ‘sekular’ dan seumpamanya. Ertinya, kafir-mengkafir disebabkan perbezaan parti politik telah berlaku dalam sejarah umat Islam dalam negara ini. Fatwa-fatwa PAS terutamanya dari Pantai Timur telah mencetuskan fenomena tersebut.
YB Dr Mujahid Yusuf iaitu seorang ahli Parlimen PAS, tokoh reformis dalam PAS dan anak bekas Presiden dan Murshidul ‘Am PAS dalam bukunya ‘Menuju PAS Baru’ menghuraikan isu ketika itu dengan menyebut:
“Akibatnya berlakulah isu kafir-mengkafir di mana tanggapan bahawa menyokong UMNO adalah sesuatu yang bertentangan dengan sikap Islam dan dengan sebab itu boleh jatuh kufur kerana UMNO parti secular yang menolak Islam… penghujahan atas garis-garis fikah yang premisnya adalah batas-batas kekufuran telah membawa agenda politik menjadi terlalu pekat dengan adunan ‘fatwa’ sehingga PAS diheret dalam kancah ini, malah ‘Amanat Haji Hadi’ telah dijadikan alasan kepada berlakunya semua kemelut ini” (m/s 115. Kuala Lumpur: Malaysian Insider Sdn Bhd).
Mungkin DS Hadi sendiri tidak pernah menyebut UMNO kafir secara jelas, namun sikap kebanyakan tokoh PAS yang tidak menangani isu-isu mengkafir ataupun seakan membiarkan orang awam PAS mengkafirkan orang UMNO sehingga berlaku dua imam, tidak makan sembelihan, tidak menjawab salam dan lain-lain ketika itu, amat mendukacitakan.

eri said...

Konteks
Dalam memahami sesuatu teks, kita wajar melihat kepada konteks. Hakikatnya, pendekatan PAS ketika itu bukanlah asing jika dilihat kepada perkembangan gerakan Islam secara keseluruhan. Pada 70an dan 80an kebangkitan Islam berlaku di Asia. Kesedaran tentang perlunya umat Islam kembali kepada Islam dan menghapuskan unsur-unsur penjajahan kedengaran di sana-sini. Buku tokoh-tokoh gerakan Islam di Timur Tengah menjadi menu penting para aktivis ketika itu. Buku-buku itu ditulis oleh tokoh-tokoh berkenaan dalam keadaan tekanan yang berat oleh regim-regim Arab yang sangat zalim dan khianat. Mereka juga biadap terhadap Allah dan rasulNYA. Mereka yang membaca buku-buku cuba menyamakan hal tersebut dengan keadaan setempat.
Isu takfir (mengkafirkan) juga timbul di Timur Tengah sehingga Murshidul ‘Am al-Ikhwanul al-Muslimin menulis buku “Du‘aah La Qudah” (Pendakwah Bukan Hakim) bagi tujuan menangani isu ini.
Fatwa-fatwa ulama juga dibaca kepada masyarakat. Antaranya, fatwa Mufti Saudi masa itu al-Sheikh ‘Abd al-‘Aziz ‘Abdillah bin Baz yang menyenaraikan perkara-perkara yang membatalkan Islam, dalam ertikata lain menjadikan seseorang kafir. DS Hadi ketika itu antara yang mempopularkannya. Dalam fatwa itu antaranya menyebut:
“Berkeyakinan bahawa selain tuntutan Nabi Muhammad saw. Itu lebih sempurna, atau berkeyakinan bahawa selain ketentuan hukum beliau itu lebih baik, sebagaimana mereka yang mengutamakan aturan-aturan manusia yang melampaui batas lagi menyimpan dari hukum ALLAH (aturan-aturan Taghut), dan mengenepikan hukum Rasulullah saw. Maka yang berkeyakinan seperti ini adalah kafir. Sebagai contoh: Berkeyakinan bahawa aturan-aturan dan perundang-undangan yang diciptakan manusia lebih utama daripada syaria’t Islam, atau berkeyakinan bahawa aturan Islam tidak tepat untuk diterapkan pada abad kedua puluh ini, atau berkeyakinan bahawa Islam adalah sebab kemunduran kaum muslimin, atau berkeyakinan bahawa Islam itu terbatas dalam mengatur hubungan manusia dengan Tuhannya saja, tidak mengatur urusan segi kehidupan lain. Berpendapat bahawa melaksanakan hukum ALLAH dalam memotong tangan pencuri, atau merejam pelaku zina yang telah kahwin (muhsan), tidak sesuai lagi di masa kini…”
Walaupun ini hanyalah kaedah umum yang perlukan perbahasan dan perinciannya, malangnya kalangan orang PAS ketika itu telah menggunakannya secara ‘borong’ untuk mengkafirkan setiap penyokong UMNO. Ia disuburkan lagi dengan kuliah-kuliah agama PAS yang menegaskan persoalan ini tanpa perbahasan yang mencukupi. Menerangkan tentang batasan iman dan kufur adalah suatu kewajipan, namun mengkafirkan individu memerlukan penelitian dan kecermatan.
Suatu perkara yang tidak boleh disembunyikan juga, UMNO pada era 70an dan 80an bukanlah seperti UMNO hari ini. Ucapan-ucapan yang tidak selaras dengan Islam, ataupun dengan seakan menghina Islam kadang-kala kedengaran di sana-sini. Proses Islamisasi dalam UMNO belum berlaku ketika itu. Sikap angkuh dan dominasi yang melampau juga wujud. Orang PAS dapat merasai sikap tidak adil kepada mereka, bermula dari JKKK di kampung sehingga ke atas. Ini menyuburkan lagi kecenderungan menghukum UMNO dengan fatwa-fatwa yang keras. Ini tidaklah menghalalkan PAS mengkafirkan keseluruhan UMNO, namun itulah realiti ketika itu. Sikap UMNO ketika itu juga menyumbang kepada keadaan itu.
Pada masa tersebut kematangan PAS dan gerakan Islam yang lain juga amat terhad. Mereka belum ada pengalaman pemerintahan. Bahkan saya percaya, Haji Hadi ketika itu tidak begitu mendalami hakikat Perlembagaan Malaysia seperti hari ini. Hari ini jika kita membaca YB PAS Dr Mujahid Yusof menulis dalam bukunya ‘Rejuvenasi PAS’, beliau membincangkan tajuk ‘Islam Dalam Kerangka Perlembagaan’, kita mendapati tokoh PAS ini melihat perlembagaan dengan harmoni yang mempunyai ruang untuk Islam. Hal ini 30 tahun lepas tidak pernah diungkapkan dalam PAS.

eri said...

PAS Berubah
PAS hari ini saya lihat banyak berubah. Saya percaya sudah ramai yang tidak beriktikad seperti Amanat Haji Hadi termasuk diri Haji Hadi sendiri. Jika PAS masih berpegang dengan Amanah lama DS Hadi itu, bererti mereka mengkafirkan diri sendiri dan rakan-rakan mereka dalam Pakatan Rakyat yang menerima dan mengiktiraf Perlembagaan. Sekalipun tiada penarikan rasmi, tetapi secara praktikal seakan penarikan telah dibuat. Pendekatan PAS sudah banyak yang berbeza. Kita harapkan semua pihak tidak melihat Islam dari kacamata politik semata, Islam jauh lebih luas dari politik kepartian.
Namun, ini tidak bererti kita memandang ringan isu kafir-mengkafir. Jika terbukti masih ada orang PAS yang mengkafirkan UMNO maka DS Abdul Hadi patut tampil menjelaskan kekeliruan mereka. Oleh kerana beliau diserang tanpa diberikan peluang menerang, maka itu sesuatu yang tidak adil. Pihak media patut memberikan ruang yang mencukupi untuk beliau membuat penerangannya dalam media awam khususnya RTM. Mungkin ada perkara yang kita terlepas pandang.
Di samping PAS, jangan lupa dalam UMNO juga ada yang ‘kaki pengkafir dan penyesat’ orang lain. Seorang dua guru pondok yang masuk UMNO, ada yang menghukum akidah Menteri Besar Kelantan sesat bahkan kufur. Di Saudi, tokoh penghukum sesat umat iaitu al-Madkhali terkenal menyesatkan begitu ramai tokoh-tokoh ilmuwan Islam dan aktivis umat. Golongan ulama muda UMNO amat terpengaruh dengan aliran ini maka kita boleh tonton dalam internet dan tulisan mereka di akhbar menyesatkan tokoh-tokoh seperti Hasan al-Banna, Syed Qutb, Muhammad al-Ghazali, al-Qaradawi dan lain-lain. Ini juga mesti dikritik.
Media-media UMNO juga kebelakangan ini sering menjadikan isu akidah sebagai isu politik seperti yang PAS lakukan dalam era 80an. UMNO hendaklah berhati-hati, jangan ulangi perkara yang sama. UMNO hari ini seakan menuju PAS era Amanat Haji Hadi.

eri said...

Hentikan
Maka kita tegaskan, bahawa kafir-mengkafir, ataupun sekadar sesat menyesat atas perbezaan parti satu kesalahan yang besar. Nabi s.a.w bersabda:
“Sesiapa yang memanggil orang lain dengan ‘kafir’ atau ‘musuh Allah’ sedang dia tidak begitu, maka tuduhan itu kembali kepadanya (penuduh)”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah menyebut Majmu‘at al-Fatawa:
“Sebetulnya, sesiapa yang berijtihad dalam kalangan umat Muhammad s.a.w dengan tujuan mencari kebenaran lalu tersilap, dia tidak kafir. Bahkan diampunkan kesilapannya. Sesiapa yang telah nyata kepadanya apa yang datang dari Rasulullah s.a.w , lalu dia menentang setelah terang untuknya petunjuk lalu dia mengikut selain jalan kaum mukminin, maka dia kafir. Sesiapa yang mengikut nafsu, kurang mencari kebenaran serta bercakap tanpa ilmu maka dia pemaksiat dan berdosa. Boleh jadi dia fasik, ataupun baginya kebaikan-kebaikan lain yang lebih banyak dari kesalahannya. Bukan semua yang bersalah, berbuat bid’ah, jahil ataupun sesat itu menjadi kafir, bahkan mungkin tidak fasik dan tidak berdosa”.
Semua pihak hendaklah berhenti memainkan isu kafir-mengkafir. Kembali kepada politik yang dapat membina negara.

eri said...

sebelum ko jawap aku panggil ko anak haram....kalau xleh/xmau jawap aku panggil ko anak haram lebai barua kepala bapak ko...boleh??
so sekarang anak haram sila jawap ek...jawap cepat sikit banyak kerja lain nak buat ni anak haram oi...

eri said...

sori tuan tanah artikel panjang sangat...asyik baca harakah ja sekali sekala bacalah penulisan2 yg intelektual skit...sori..

IrWrWs said...

So maknanya eri tak boleh jawablah soklan saya tu kan.. dasar barua DAP!.. mula2 aku ingat betullah ada ayat dalam amanat tu yg kafirkan orang, rupa2nya PAN (baca barua DAP) hanya buat andaian tersirat syok sendiri bhw kononnya memang ada ayat yg kafirkan orang.. kesian kedua org tua kamu bila anak mereka jadi barua DAP.. dan yg paling sedihnya pulak bila dapat anak yg berulamakkan tokong gampang.. simpati buat kedua ibubapamu..

Yg agak lucunya selama ni masa G18 duk dalam PAS jadi bodo tak sedar langsung tentang amanat tu.. tapi bila dah keluar PAS terpaksalah buat tafsiran yg “tersirat” pasal amanat tu, kepala bapak dorang! sebab tu aku kata G18 ni hanya alat DAP utk lemahkan PAS namun Allah tetap memelihara parti islam ini bukannya parti islam liberal macam PAN..

Wahai umat melayu islam, ada hati lagi ke korang nak pangkah undi PAN? Dalam PAN, LGBT perlu dibela tau.. nak ke korang bersekongkol dgn PAN bela golongan LGBT?

IrWrWs said...

Aku yakin Dr MAZA pun tak boleh specify ayat mana satu dalam amanat tu yg kafirkn orang.. dia pun macam eri jugak buat tafsiran yg hanya kepala otak dia je yg tahu.. so aku nak ulang sekali lagi.. ayat yg mana satu yg kafirkan orang?

Tak boleh jawab sila tanya lah ulmak tokong gampang LKS kamu!

eri said...

suka hati ko la anak haram lebai kepala bApak ko...

eri said...

ko saja nak tunjuk bodoh kan anak haram lobai barua kepala bapak ko??x yah nak buat2 bodoh la xda sapa pun kat sini yang percaya ko buat2 bodoh...semua yakin ko memang bodoh piang bangang abadi dulu kini dan selamanya...
Oit anak haram lobai barua kepala bapak ko soalan aku pun satu ko tak jawap...artikel kat atas tu pun ko x leh nak baca sambil berlapang dada jadi terpaksa la aku panggil ko anak haram lobai barua kepala bapak ko sampai bila2...
tuan tanah jgn marah saya panggil menatang ni anak haram lobai barua kepala bapak ko sebab menatang babi ni tak ikut syarat diatas...
n lagi satu anak.haram lobai barua kepala bapak ko kalau ko tanya pahtu ko nak orang jawAp ikut kehendak kepala lutut ko tu baik ko tanya talking Tom sti dapat jawapan ikut selera babi ko tu...
boleh camtu anak haram lobai barua kepala bapak ko??

eri said...

lupa plak lagi seperkara kesian mak n bapak ko dapat kau...sti diorang menyesal nyer tengok ko membesar jadi macam ni....menyesal aku tahan mak ko masa dia nak trade in ko ngan babi masa kecik2 dulu..sori kepada mak anak haram lobai barua kepala bapak ko....

IrWrWs said...

Eri , bukan ke kau sendiri yg kata amanat tu mengkafirkan orang mengikut tafsiran tersirat yg direstui oleh tokong kamu. So soalan aku mudah je ayat yg mana satu yg kafirkan orang?

Ko dah tanya ke tokong gampang LKS mintak tolong dia jawabkan? Jawapan yg memaki orang terutama ulamak tidak menjadikan kamu lebih bijak daripada tokong kamu..

So ayat yg mana satu? Jawab ler..

eri said...

suka hati ko la anak haram lobai barua kepala bapak ko....layan orang2 bodoh bangang macam ko ni buat jatuh standard aku jer melayan...
semoga berbahagia la sebagai seorang anak haram lobai barua kepala bapak ko...

IrWrWs said...

Ni dah jawab byk kali.. tak de ke tuduhan lain yg baru.. ke payment tak masuk lagi?

IrWrWs said...

Betul.. sampai tak dipilih semula jd exco. Masa jd exco punyalah rakus membalak..

IrWrWs said...

Aku dah agak dah memang tak boleh jawab punya.. pintu taubat masih belum tertutup bro..

bonjour said...

Kuali n the gang kn keldai

raybanoutlet001 said...

zzzzz2018.5.17
jacksonville jaguars jersey
jordan shoes
nfl jerseys
michael kors outlet
true religion outlet
mlb shop
canada goose outlet
coach outlet
oakley sunglasses wholesale
coach outlet online

Unknown said...

qzz0529
coach outlet
nike foamposite
michael kors
kd 9
air max 95
tory burch outlet
fitflops outlet
suicoke sandals
cheap jordans
ugg outlet

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.