Followers

click for translator to read my artichel

English French German Spain Italian Dutch

Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

PAS HANYA MAHU BERGABUNG DENGAN KUMPULAN YANG KUAT, YANG MAMPU BERDIRI SENDIRI, YANG BERTANDING DIATAS NAMANYA, UMNO SUDAH MEREPUT, MEREKA TIDAK YAKIN BERTANDING ATAS NAMA UMNO, ERTINYA UMNO HANYA BERGANTUNG DENGAN ORANG LAIN UNTUK MENANG ATAU MELAKUKAN RASUAH UNTUK MENANG, JIKA MELAYU PAS DAN MELAYU UMNO BERGABONG MEMANG LA MELAYU DISEGANI AKAN TETAPI MELAYU PAS DAH TAK PERCAYA NGAN MELAYU UMNO SEBAB MELAYU PAS SUDAH RASA PAHITNYA BERSAMA MELAYU UMNO - Pak Karamu

Jumaat, 26 Julai 2013

Gila Talak: Melayu disegani jika UMNO, PAS bergabung

Gabungan tenaga politik Melayu yang diwakili UMNO dan Pas akan disegani semua pihak termasuk petualang-petualang politik setiap kaum di negara ini.

Ahli Dewan Negara, Senator Datuk Dr. Firdaus Abdullah berkata, hakikat itu terbukti pada era pentadbiran bekas Perdana Menteri, Tun Abdul Razak Hussein.

Menurut beliau, UMNO sewajarnya bersedia melihat dalam diri secara jujur dan menginsafi kesilapan sendiri manakala Pas pula seharusnya bermuhasabah dan kembali ke pangkal jalan.

Melayu disegani jika UMNO, Pas bergabung"Tenaga politik Melayu yang terdiri daripada pelbagai komponen itu perlulah bersinergi, perlu disatukan dan digembleng secara teratur dan bersungguh-sungguh.

"Itulah mesej yang hendak disampaikan kepada UMNO dan Pas sebagai dua wadah perjuangan orang Melayu yang sepatutnya wujud untuk saling melengkapi dan tidak saling memusuhi," katanya ketika membaca surat terbuka khas kepada UMNO dan Pas dalam sesi perbahasan titah Yang di-Pertuan Agong di Dewan Negara hari ini.

Tambah Firdaus, orang Melayu kini berada dalam keadaan sangat kritikal dari pelbagai segi termasuk politik, ekonomi dan sosial.

Beliau memberitahu, jika keadaan kritikal itu tidak dapat diatasi tidak mustahil kemajuan yang dicapai dan kesejahteraan yang dinikmati sekarang akan pupus begitu sahaja.

"Kalau orang Melayu kehilangan kuasa politik seperti yang pernah dibayangkan bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad, maka amat sukar malah mungkin mustahil untuk menebus atau memperoleh kembali kuasa politik itu," katanya.

Walau bagaimanapun, Firdaus berpandangan, setakat ini, UMNO dan Pas masih gagal mencapai kata sepakat untuk bekerjasama sekali gus gagal dalam menggembleng tenaga politik Melayu yang utuh, berkesan dan berwibawa.

Beliau turut menyarankan UMNO dan Pas menghayati pesanan Imam Masjidilharam, Sheikh Idris Ismail al-Hafiz yang mengingatkan umat Islam memaafkan sesiapa sahaja yang melakukan kesalahan terhadap mereka.

"Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Besut semalam wajar dijadikan sebagai permulaan untuk hubungan baharu antara UMNO dan Pas yang lebih produktif dan dimulakan dengan kesediaan untuk saling bermaafan dan besar hati," katanya.

Firdaus juga mencadangkan Presiden Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Tan Sri Dr. Rais Yatim diberi peranan sebagai pemantau dasar-dasar kerajaan berkaitan pembangunan sosial dan negara khususnya yang melibatkan bahasa kebangsaan, Rukun Negara dan Wawasan 2020.

- Utusan Online

0 orang berkata:

free counters
 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 PakKaramu |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.