Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor
Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor
KUALA LUMPUR - Setiausaha Agung Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor melabel pertubuhan badan bukan kerajaan (NGO) pendidikan Cina, Dong Zong yang mendapat sokongan kuat Pakatan Rakyat (PR) sebagai "tamak."

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berhubung jemputan NGO itu kepada Umno dan semua parti politik supaya bersama-sama membantah pelan pembangunan pendidikan negara secara besar-besaran 25 November ini.


"Dong Zong ni, apa yang kita buat ini salah? Saya nak beritahu Dong Zong ini supaya mereka mengingat kembali tentang sejarah. Pada 1980 di mana tahap sekolah-sekolah Cina. Tanya dialah sendiri.


"Yang membangunkan sekolah-sekolah Cina, memperbaiki tahap sekolah-sekolah Cina dengan baik adalah MCA melalui BN.


"Dan kita telah membangunkannya, tapi dia... ini kadangkala mereka ini, bila saya sebut nanti orang marah... sebab kerana ketamakan mereka... ini jadi masalah," katanya pada sidang media semalam.


Nama Dong Zong mula menjadi sebutan apabila kehadiran Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Wee Ka Siong ke satu himpunan mereka berhubung bantahan kekurangan guru berbahasa Cina di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) berakhir dengan tragedi menteri itu hampir ditumbuk.


Mengulas lanjut, Tengku Adnan yang juga Setiausaha Agung Umno menambah, Dong Zong sepatutnya memikirkan kepentingan anak-anak mereka di samping menghargai jasa Umno dan MCA yang memperjuangkan pendidikan di SJKC Cina bertambah baik.   


"Sebab itu hari ini banyak orang hendak hantar budak-budak ke sekolah Cina. Dulu sebelum 1980 orang Cina tak nak hantar ke sekolah Cina, kenapa?


"Itulah sebabnya ada satu program yang dilaksanakan oleh kementerian pelajaran untuk menggubal semula dasar pendidikan negara supaya lebih ramai untuk datang ke sekolah yang ditaja oleh kerajaan. Itu yang hendak kita lakukan," katanya.


Tengku Adnan turut menyeru semua pihak untuk memberi peluang kepada Kerajaan Pusat hari ini untuk menambahbaiki sistem sedia, bukannya terus menyalahkan Umno-BN.


"Beri peluang untuk (kita) membetulkannya", kata Tengku Adnan sambil menambah, "ini yang kami mahu lakukan. Kami cuma nak betulkan sistem pendidikan, ekonomi dan banyak lag
i."